loading...
oliv
Akbar Balinparast بازدید : 298 پنجشنبه 24 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

ه صورت ایستاده درس بخوانید!
تیمی از دانشمندان بخش سلامت عمومی مرکز علوم بهداشت تگزاس دریافتند، دانش‌آموزانی که پشت میزهای ایستاده در کلاس درس حضور دارند، در مقایسه با دانش‌آموزان نشسته توجه بیشتری به کلاس درس دارند.


بر اساس یافته‌های بدست‌آمده، دانش‌آموزانی که در کلاس درس سر پا هستند، 12 درصد بازدهی بیشتری دارند و این میزان معادل هفت دقیقه بیشتر در هر یک ساعت آموزش است.

در این پژوهش، 300 کودک در مقاطع دوم تا چهارم برای مدت یک سال تحصیلی مورد بررسی قرار گرفتند. پژوهشگران میزان شرکت دانش‌آموزان در مسئولیت‌های اجباری مانند پاسخ‌دادن به سوال‌ها، بالابردن دست یا شرکت‌ فعالانه در بحث و همچنین رفتارهای غیراجباری مانند صحبت‌کردن در خارج از نوبت آن‌ها را ارزیابی کردند.


میزهای ایستاده، میزهایی هستند که چهارپایه‌ای در کنار آن‌هاست و دانش‌آموزان را قادر می‌سازند در طول درس بنشینند یا بایستند.مطالعات پیشین نشان داده بودند که این میزها می‌توانند چاقی را کاهش دهند، زیرا دانش‌آموزانی که پشت میزهای ایستاده هستند، 15 درصد کالری بیشتری را در مقایسه با میزهای معمولی می‌سوزانند.


مطالعه آخر این دانشمندان به ویژه برای بررسی میزان اثر این میزها بر شرکت دانش‌آموزان در کلاس طراحی شده بود.بر اساس نتایج بدست آمده، میزهای ایستاده مشکلات رفتاری مختل‌کننده را کاهش داده و توجه دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد؛ میزها این کار را برای تکمیل‌کردن مسئولیت‌های تحصیلی مانند ایستان انجام می‌دهند که تکرار کار نشسته را می‌شکنند.دانشمندان معتقدند استفاده از میزهای ایستاده در کلاس‌های درس می‌تواند همزمان با چاقی کودکان و عملکرد تحصیلی آن‌ها سر و کار داشته باشد.
جزئیات این تحقیق در مجله Health Promotion and Education منتشر شد.

منبع : isna.ir

 

Akbar Balinparast بازدید : 253 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)
قرار گرفتن در معرض ذرات کوچک آلاینده هوا ممکن است سبب ایجاد تغییرات نامحسوس در مغز و بروز مشکلاتی در تفکر و حافظه شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، استنشاق طولانی مدت این ذرات ممکن است سبب کوچک شدن مغز و افزایش خطر بروز سکته مغزی خاموش شود.

دکتر الیسا ویلکر، استاد مدرسه پزشکی دانشگاه هاروارد و سرپرست این مطالعه گفت: یافته های ما نشان می دهند، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا تاثیر مستقیمی بر بروز تغییرات پنهان در مغز سالمندان می گذارد.

او افزود: عوارض استنشاق طولانی مدت این گونه ذرات عبارتند از: پیر شدن مغز، بروز سکته مغزی، افسردگی، از دست دادن توانایی راه رفتن و ...

دکتر ویلکر و همکاران اش، اطلاعات پزشکی بیش از 943 بزرگسال که در مناطق کمتر آلوده نیویورک زندگی می کردند و به زوال عقل مبتلا نبوده و سکته مغزی نکرده بودند را جمع آوری کردند.

پژوهشگران بین سال های 1995 تا 2005، از ام آر ای برای نشان دادن تاثیر استنشاق طولانی مدت آلودگی هوا بر مغز بهره بردند.


آنها دریافتند، حتی افرادی که میزان اندکی از ریز گردها را استنشاق کرده اند، علاوه بر کوچک شدن 0.3 درصدی مغزشان، افزایش 46 درصدی بروز سکته مغزی خاموش نیز آنها را تهدید می کند.
 
اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران

 

Akbar Balinparast بازدید : 136 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

 

اسکات کلی فضانورد آمریکایی در کنار میخائیل کورنینکو فضانورد روس طولانی ترین حضور انسان در جاذبه صفر را در ایستگاه بین المللی فضایی تجربه می کنند.

اسکات کلی فضانورد آمریکایی ۲۷ مارس ۲۰۱۵ سفر یک ساله اش به ایستگاه بین المللی را آغاز کرد.

به گزارش عصرایران، او پیش از ترک زمین به اوباما رئیس جمهور آمریکا دیدار کرد و اوباما از خواست تا تصاویرش از فضا را در صفحه اینستاگرام منتشر کند. اینک کلی نخستین تصاویر خود را از فضا منتشر کرده که در نوع خود بی نظیر است.

اسکات کلی فضانورد آمریکایی در کنار میخائیل کورنینکو فضانورد روس طولانی ترین حضور انسان در جاذبه صفر را در ایستگاه بین المللی فضایی تجربه می کنند.


ارتفاعات آسیای مرکزی

اخبار,اخبار علمی ,فضانوردان

 
واشنگتن دی سی پایتخت آمریکا

اخبار,اخبار علمی ,فضانوردان

 
اتاق خواب من...آرامش کامل...

اخبار,اخبار علمی ,فضانوردان


عکسی زیبا از فضا

اخبار,اخبار علمی ,فضانوردان

 
اولین هوانوردی من روی تلسکوپ فضایی

اخبار,اخبار علمی ,فضانوردان

 
استراحت فضایی

اخبار,اخبار علمی ,فضانوردان

 
پنجره ای رو به زمین

اخبار,اخبار علمی ,فضانوردان

 
لحظه بر آمدن خورشید

اخبار,اخبار علمی ,فضانوردان

 
بازیافت تا آخرین قطره...تهیه نسکافه از...

اخبار,اخبار علمی ,فضانوردان

 
بیابان های آفریقا

اخبار,اخبار علمی ,فضانوردان

 
کلکلته در هند..

اخبار,اخبار علمی ,فضانوردان

 
من خانه ام را در این عکس می بینم

اخبار,اخبار علمی ,فضانوردان

 
میز صبحانه ما...

اخبار,اخبار علمی ,فضانوردان

 
دو تصویر فضایی از زمین

اخبار,اخبار علمی ,فضانوردان

 

اخبار,اخبار علمی ,فضانوردان

 

اخبار علمی - عصرایران

 

Akbar Balinparast بازدید : 130 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

 

این اتومبیل با هوا کار می کند. البته هوای فشرده، سالم ترین اتومبیل و خودرویی است که تا به حال ساخته شده چون از اگزوز این ماشین هیچ چیز بیرون نمیاید جز همین هوایی که تنفس می کنیم.

اخبار,اخبار علمی,خودروی هوازی

 

این اتومبیل با هوا کار می کند. البته هوای فشرده، سالم ترین اتومبیل و خودرویی است که تا به حال ساخته شده چون از اگزوز این ماشین هیچ چیز بیرون نمیاید جز همین هوایی که تنفس می کنیم. این اتومبیل توسط شرکت MDI طراحی شده بطوریکه برای سه نفر جا داشته باشد. مانند بازی های کامپیوتری با یک جوی استیک کنترل می شود. این اتومبیل ساخت یک شرکت هندی به نام تاتا موتورز است. قیمت این خودروی عجیب و کم نظیر 10هزار دلار است.

 

اخبار,اخبار علمی,خودروی هوازی

 

اخبار,اخبار علمی,خودروی هوازی

 

اخبار,اخبار علمی,خودروی هوازی

 

اخبار,اخبار علمی,خودروی هوازی

 

اخبار,اخبار علمی,خودروی هوازی

 

اخبار,اخبار علمی,خودروی هوازی

 

اخبار علمی - لاپلاس

Akbar Balinparast بازدید : 108 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)
محققان دانشگاه آکسفورد موفق به ساخت مسواک هوشمندی شدند که قادر است وضعیت سلامت بدن و خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک از جمله سرطان را مشخص کند.

درون مسواک هوشمند، ریزتراشه‌هایی تعبیه شده‌اند که اقدام به تجزیه و تحلیل دی‌ان‌ای با هدف یافتن نشانه‌های زودهنگام بیماری‌های مختلف از جمله آلزایمر تا سرطان می‌کنند. ریزتراشه‌ها پس از نفوذ بزاق از طریق یک سوراخ کوچک، محتویات موجود در آن را پردازش کرده و سپس نتیجه را به صورت اطلاعات دیجیتال در اختیار کاربر قرار می‌دهند. این سوراخ تنها 1.5 نانومتر است که تنها به دی‌ان‌ای اجازه ورود می‌دهد.


دکتر «کلیویک بران» متخصص نانوتکنولوژی دانشگاه آکسفورد اظهار کرد: با تولید صنعتی آشکارسازهای کوچک برای تشخیص بیماری، تحولی شگرف در دنیای پزشکی و سلامت به وقوع خواهد پیوست؛ همانطور که آشکارسازهای نانو برای اولین‌بار برای تشخیص بیماری ابولا در آفریقا با موفقیت آزمایش شدند.

اخبار علمی و آموزشی - ایسنا

Akbar Balinparast بازدید : 167 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

اخبار,اخبار علمی,آشپزخانه های هوشمند

همزمان با توسعه فناوری های نوظهور و تغییر سبک زندگی این پرسش جذاب مطرح می شود که آشپزی در آینده چگونه خواهد بود؟

«دنیا در سال ۲۰۲۵ چگونه خواهد بود؟» و «آشپزخانه ها در آینده چه هماهنگی با دنیای پیشرفته خواهند داشت؟» اینها پرسشهایی هستند که پروژه «آشپزخانه مفهومی Ikea ۲۰۲۵» امیدوار به یافتن پاسخی برای آنهاست.


پروژه آشپزخانه مفهومی نتیجه همکاری شرکت طراحی IDEO London و گروهی از دانشجویان دو دانشگاه لاند و آیندهوون است. هدف اصلی این پروژه ترغیب افراد به استفاده خلاقانه تر از مواد غذایی همزمان با تشویق آنها برای گام برداشتن به سوی سبک زندگی همسو با طبیعت است.


در این پروژه ایده هایی درباره جهان در ۱۰ سال آینده مطرح می شود و طی آن دانشجویان در معرض دنیایی از منابع محدود انرژی در آینده قرار می گیرند. از آنها خواسته شده تا دنیایی را تصور کنند که متوسط سن افراد بالاتر رفته و در عین حال شمار فرزندان نیز کمتر از زمان حال است و بر اساس این فاکتورهای به فکر طراحی آشپزخانه ای فوق مدرن باشند.
در این پروژه اینگونه تصور شده که آشپزخانه ها نه تنهای مکانی برای تهیه غذا، بلکه محلی برای انجام سایر کارهای روزمره هستند. در چنین آشپرخانه ای فرآیند بازیافت به شدت مورد توجه قرار دارد و حتی باید نگاه اجباری به آن داشت.


پس از انجام گفتگوهایی با مردم و کسب نظرات آنها و در نهایت انتقال موارد مطرح شده به طراحان پروژه، ایده هایی شکل گرفت که برخی از آنها در نوع خود جالب توجه هستند. از آشپرخانه های موقت گرفته تا طرح هایی که بیشتر شبیه زندگی به سبک روستایی هستند. در این مورد اخیر یک میز واحد به عنوان محلی برای آشپزی، خوردن غذا، انجام کارهای روزمره و بازی کردن کودکان ارایه شده است.


در بالای چنین میزی دوربین هوشمند و پرژکتوری نصب شده که در نقش یک مرکز کنترل تعاملی عمل می کند. ماده اولیه برای تهیه غذا بر روی میز قرار گرفته و در ادامه دوربین هوشمند آن را تشخیص داده و بلافاصله از طریق پرژکتور پیشنهادهایی برای استفاده از آن و مواردی درباره طرز تهیه غذاهای مختلف از آن ارایه می شود. در عین حال سیستم سیم پیچ القایی تعبیه شده در زیر میز که به یک شبکه رایانه ای متصل است، فرآیند پخت ماده غذایی را انجام می دهد.
اخبار علمی - مهر

Akbar Balinparast بازدید : 220 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

 

باز هم در تلاشی نافرجام سفینه ساخت شرکت Space x دچار حریق و انفجار لحظاتی پس از پرتاب شد.

شرکت فضایی Spacex  باز هم در یک تجربه فضایی دیگر با شکست مواجه شده است.

 

اخبار,اخبار علمی,موشک فضایی

 
گفتنی است؛ راکت فضایی که مخصوص حمل سفینه Falcong به فضا بوده است در حین پرتاب به دلیل حرارت بالا و نیز جریان شدید بار دچار انحراف از مسیر خود و انفجار ناگهانی بر فراز اقیانوس اطلس شده است.

 

اخبار,اخبار علمی,موشک فضایی

 

بررسی‌ها نشان می‌دهند، قرار است موشک Falcong در آینده به عنوان جایگزین شاتل و به عنوان رقیب موشک فضایی سایوز به ایستگاه فضایی رفته و به حمل و نقل و جابجایی فضا نوردان و محموله‌ها بپردازد.

 

اخبار,اخبار علمی,موشک فضایی


به گفته کارشناسان این سومین تلاش شرکت Spacex برای پرتاب آزمایشی سفینه خود و شکست به خاطر انفجار و سایر نقص‌های فنی است. شرکت Spacex خود فیلم تلاش برای پرتاب موشک و انفجار آن بر فراز اقیانوس اطلس را منتشر کرده است. کارشناسان عواملی مانند سرعت بالا، دما، شدت وزش باد و انحراف از مسیر اصلی را عامل انفجار بزرگ این تقویت کننده اعلام کرده اند.

 

شرکت Spacex پس از وقوع این انفجار به شدت از جانب منتقدان خود مورد سرزنش قرار گرفته و مقامات آن اعلام کرده‌اند امیدوارند روزی بدون هیچ مشکل کار ساخت و آزمایش ‌این نسل جدید موشک‌های فضایی به اتمام برسد. حال شرکت Spacex در تلاش است توسط بالگرد به جمع آوری بقایای موتور و بازمانده قسمت‌های موشک و پیشران آن برای تحقیقات بیشتر و جلوگیری از آلودگی هوا بپردازد.
اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران

Akbar Balinparast بازدید : 115 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)
"«دانشمندان دانشگاه نورث‌وسترن نخستین نانولیزر مایع جهان را تولید کرده‌اند که در زمان واقعی قابل‌تنظیم بوده و می‌توان با استفاده از آن، رنگ‌های مختلف را به سرعت تولید کرد..

این لیزر می‌تواند به کاربردهای عملی مانند شکل جدیدی از آزمایشگاه روی تراشه برای تشخیص‌های پزشکی بینجامد.

نانولیزر مایع جدید یک اشاره‌گر لیزری نیست، بلکه نوعی ابزار لیزری بر روی تراشه است و زمانی که رنگ مایع درون کانال میکروسیال موجود در بالای حفره لیزر تغییر می‌کند، رنگ لیزر نیز در زمان واقعی تغییر می‌کند.

 

حفره لیزر از آرایه‌ای از نانوذرات انعکاسی طلا ساخته شده است که نور در اطراف هر نانوذره متمرکز و سپس تقویت می‌شود.

علاوه بر تغییردادن رنگ در زمان واقعی، تولید این نانولیزر مایع در مقایسه با نانولیزرهای دیگر، آسان و ارزان بوده و در دمای اتاق عمل می‌کند.

در مقایسه با حفره‌های لیزر معمولی، در نانولیزر مایع جدید هیچ نوع آینه‌ای برای جهش‌یافتن نور لازم نیست و زمانی که رنگ لیزر تغییر می‌کند، نانوحفره ثابت مانده و فقط مایع احاطه‌کننده نانوذرات تغییر می‌کند.

نانولیزرها که در سال 2009 ارائه شدند، امروزه فقط در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی وجود دارند، با این حال آن‌ها در پیشرفت فناوری و کاربردهای نظامی مزایای زیادی دارند.

می‌توان از این لیزر به عنوان منبع نوری بر روی تراشه برای مدارهای یکپارچه اپتوالکترونیکی استفاده کرد؛ همچنین می‌توان از آن در ذخیره‌سازی داده‌های نوری و لیتوگرافی بهره برد.

این لیزر می‌تواند به طور کارآمدی در یک طول موج عمل کند و سرعت عملکرد آن در مقایسه با لیزرهای معمولی بالاتر است.

جزئیات این فناوری در مجله Nature Communications منتشر شده است.


اخبار علمی - ایسنا

Akbar Balinparast بازدید : 126 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

 

کاغذهای الکترونیکی جایگزین وایت‌بردها می‌شوند

محققان دانشگاه توکیو موفق به طراحی کاغذ‌ الکترونیکی شده‌اند که مانند وایت‌برد و با استفاده از یک آهن‌ربا پاک می‌شود.

محققان ژاپنی امیدوارند که این صفحات الکترونیک ارزان قیمت جایگزین تخته‌سیاه‌ و وایت‌بردهای فعلی شده و نیاز همیشگی به کاغذ را از بین برود.

فناوری به کار رفته در این صفحات شامل دو صفحه مجزا است که صفحه پشتی همیشه با بار منفی شارژ می‌شود و با تولید بار منفی، ذرات رنگ‌ساز در صفحه پشتی قرار می‌گیرند، اما هنگامی که خودکار مغناطیسی به سطح نزدیک می‌شود، ذرات جذب نیروی مغناطیسی می‌شوند.

درعین افزایش دقت و کیفیت بالای نوشتار و تصاویر در این صفحات، تولید این محصولات بسیار ارزان‌قیمت، مقاوم و قابل تولید در مقیاس‌های متفاوت است؛ همچنین می‌توان به کمک فناوری جدید، از رنگ‌های متنوع نیز در ساخت آنها استفاده کرد.

به گفته دکتر «یوزوکی کومازاکی»، سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه توکیو، تکنولوژی‌های آموزشی اخیر مثل ال‌سی‌دی و پروژکتورها علاوه بر مصرف زیاد برق، اغلب در نور محیط کارایی ندارند، اما این صفحات الکترونیکی علاوه بر قیمت مناسب، از دید مناسب و استحکام کافی برخوردارند.

هدف بعدی محققان افزایش تعداد ذرات رنگ‌ساز در صفحات برای افزایش کنتراست تصویر است.

جزئیات بیشتر این دستاورد در مجله Applied Physics منتشر شده است.

اخبارعلمی - ایسنا

 

 
Akbar Balinparast بازدید : 140 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

 

فضا همیشه برای انسان جالب توجه بوده و ظهور فناوری‌های جدید تنها تا حدودی توانسته برخی اسرار کیهان را برای انسان آشکار کند.

تلسکوپ‌های زمینی و فضایی در کنار برنامه‌های رایانه‌ای تا حدودی برخی از زیبایی‌های فضا را در تصاویر خود آشکار کرده‌اند که در این جا، برخی از این تصاویر به نمایش گذاشته شده‌اند.

1- خورشید به شکل غیر قابل درکی بزرگ است
همه ما می‌دانیم که خورشید بزرگ است اما این تصویر که بخشی از مجموعه‌ بزرگ در مورد اندازه اجسام نجومی جان برادلی است، بر وسعت این ستاره در چنان مقیاسی تاکید دارد که برای مغز کوچک انسان غیرقابل درک است. شاید زمین در تصور بشر جای بزرگی باشد که سفر در اطراف خط استوای آن در یک هواپیمای بوئینگ 747 پر سرعت حدود 42 ساعت بطول خواهد انجامید، اما در برابر، همین سفر در اطراف خورشید با سرعت مشابه حدود شش ماه طول خواهد کشید.

11 تصویر از وسعت فوق تصور فضا

2- فاصله ماه تا زمین بسیار زیاد است
در مقایسه با وسعت کلی فضا، ماه خیلی نزدیک محسوب می‌شود و حدود 384 هزار کیلومتر از زمین فاصله دارد. اما در مقایسه با تجربیات روزانه انسان، فاصله اجسام سماوی با یکدیگر بسیار زیاد است. در فاصله بین ماه و زمین می‌توان هر هفت سیاره منظومه شمسی از جمله زحل و مشتری را که 9 تا 11 برابر زمین هستند، در کنار هم جا داد.

11 تصویر از وسعت فوق تصور فضا

3- زمین از روی مریخ مانند نوسانی ریز در آسمان است
زمین از منظر دومین سیاره نزدیک به آن تنها شبیه به یک نوسان کوچک در صفحه رادار است. این تصویر که توسط کاوشگر کنجکاوی به ثبت رسیده، دقیقا زمانی را نشان می‌دهد که دو سیاره نسبتا (159 میلیون کیلومتر) به هم نزدیک بوده‌اند.

11 تصویر از وسعت فوق تصور فضا

4- آمریکای شمالی روی سیاره مشتری چگونه بنظر می‌رسد؟
سیاره مشتری برای اندازه بزرگش شناخته شده است، اما در یکی دیگر از تصاویر جان بردلی، میزان بزرگی این سیاره با آمریکای شمالی مقایسه شده است. لکه بزرگ سرخ مشتری – گردبادی که اولین بار در سال 1655 مشاهده شد- در حال کوچکتر شدن است، اما همچنان چندین برابر بزرگتر از آمریکای شمالی است.

مشتری و سایر سیارات غول‌پیکر گازی بسیار بزرگ هستند، زیرا دمای سردتر به آن‌ها اجازه برخورداری از گازهای سبکتری مانند هیدروژن و هلیم را می‌دهد که در سیارت صخره‌ای و داغتر نزدیک به خورشید وجود ندارند.

11 تصویر از وسعت فوق تصور فضا

5- اگر زحل جای ماه بود...
یکی دیگر از راههای درک بزرگی ستارگان غول‌پیکر، تصور کردن آن‌ها در جایگاه ماه است. ران میلر این کار را با تصویر از ماه کامل بر روی دره مرگ انجام داده و سپس هر سیاره را در جای آن قرار داده است. در این تصویر، سیاره زحل جای بسیاری را در آسمان از آن خود کرده و گرفت‌های خورشیدی احتمالا ساعت‌ها به طول خواهد انجامید. همچنین عواقب گرانشی قرار گرفتن زحل بجای ماه بسیار ویرانگر خواهد بود.

11 تصویر از وسعت فوق تصور فضا

6- حتی یک دنباله‌دار هم بسیار بزرگ است
در این تصویر، دنباله‌دار 67P/C-G بر روی لس‌آنجلس دیده می‌شود که کاوشگر فیلائه در نوامبر 2014 روی آن فرود آمد. از لحاظ فضایی، دنباله‌دار بسیار کوچک بوده و تنها 5.6 کیلومتر وسعت دارد. اما در این تصویر می‌توان مشاهده کرد که اجسام ریز فضا بسیار بزرگتر از تصورات انسان هستند.

11 تصویر از وسعت فوق تصور فضا

7- همه تاریخ آمریکا طی یک دور مدار پلوتو رخ داده است
تنها اندازه اجسام فضایی نیست که ذهن انسان را درگیر می‌کند، بلکه وسعت بازه‌های زمانی است که رویدادهای فضایی در آن رخ می‌دهند. مدار پلوتو بدور خورشید 248 سال زمینی طول می‌کشد. به عبارت دیگر، کل تاریخ آمریکا در یک دور پلوتو در اطراف خورشید رخ داده است. زمانی که پلوتو آخرین بار در موقعیت کنونی خود قرار داشت، هنوز هوانوردی اختراع نشده بود.

این نقشه توسط تیم نیو هورایزنز ناسا منتشر شده که در انتظار ملاقات نخستین فضاپیمای بشری با پلوتو در ماه ژوئیه هستند.

11 تصویر از وسعت فوق تصور فضا

8- پلوتو حتی در لبه منظومه شمسی هم نیست
بسیاری از انسان‌ها تصور می‌کنند که سیاره کوچک و سرد پلوتو در لبه خارجی منظومه شمسی قرار دارد، اما فاصله این سیاره کوتوله بسیار دورتر از واقعیت است. مدار پلوتو در داخل جعبه کوچک آبی‌رنگ مرکز نقشه زیر قرار دارد که ورای آن، کمربند کویپر و سپس ابر اوورت است که تصور می‌شود هزاران برابر دورتر از نپتون و در نیمه راه ستاره همسایه منظومه شمسی است.

11 تصویر از وسعت فوق تصور فضا

9- ستارگان دیگر بسیار عظیم‌الجثه هستند
اگر منظومه شمسی را ترک کنید، با ستارگان دیگری روبرو خواهید شد که خورشید در برابر آن‌ها به کوچکی زمین در برابر خورشید است. حتی بزرگترین ستارگان مانند آنتارس و بتلگئوس نیز در برابر ستارگان دیگر به همین کوچکی هستند. به همین شکل در جهان، مقیاس‌های وجود دارد که برای مغز انسان به هیچ وجه قابل تصور نیست.

11 تصویر از وسعت فوق تصور فضا

10- همه ستارگان قابل مشاهده در حلقه زرد قرار دارند
اگرچه ستارگان غول‌پیکر هستند، اما کهکشان راه شیری از آن‌ها بسیار بزرگتر است. این تصویر که کل کهکشان را نمایش می‌دهد، به نمایش این تفاوت‌ها پرداخته است. حلقه زرد رنگ احتمالا همه ستارگان قابل مشاهده در آسمان را دربر گرفته است.

11 تصویر از وسعت فوق تصور فضا

11- راه شیری یکی از 100 هزار کهکشان جهان است
کهکشان راه شیری با وجود گستردگی‌اش، تنها یکی از صدهزار کهکشان جهان است. دانشمندان اخیرا 100 هزار کهکشان نزدیک راه شیری را نقشه‌برداری کرده و دریافته‌اند که کهکشان ما جزئی از یک ابرخوشه کهکشانی گسترده‌تر به نام Laniakea است. این ابرخوشه از چندین شاخک ساخته شده و راه شیری در یکی از دورترین شاخک‌های آن قرار گرفته است. همچنین این ابرخوشه در کنار یک ابرخوشه کهکشانی دیگر موسوم به برساووش-حوت قرار دارد که در مسیر متضاد در حال حرکت است و بنظر می‌رسد که هر دو در یک شبکه گسترده‌تر قرار گرفته‌اند که از شبکه‌های متراکم ابرخوشه کهکشانی ساخته شده و با حفره‌های نسبتا خالی در حال جایگزینی هستند.

11 تصویر از وسعت فوق تصور فضا

اخبارعلمی - ایسنا

Akbar Balinparast بازدید : 142 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)
دانشمندان اسکاتلندی به دنبال ساخت ماهواره‌ فضایی هستند که با جذب انرژی خورشیدی و تبدیل آن به پرتوهای انرژی‌زا نیاز روزافزون بشر به انرژی را تامین کند.

محققان دانشگاه داندی اسکاتلند به دنبال تبدیل نور خورشید به پرتوهای پرانرژی لیزر هستند. «آدرین کوآرترمن» متخصص لیزر و سرپرست تیم تحقیقاتی در مورد جزئیات این پروژه تأکید کرد: این فناوری از ماهواره‌های پوشیده شده از پنل‌های خورشیدی تشکیل شده که پس از دریافت نور و تبدیل آن به پرتوهای پرقدرت لیزر، بوسیله لنز‌های مخصوص و با هدف‌گیری به سمت گیرنده‌های زمینی، انرژی را به زمین منتقل می‌کند.

دانشمندان دانشگاه داندی اسکاتلند امیدوارند با توسعه این فناوری بتوانند اولین ایستگاه جذب انرژی را در این کشور راه‌اندازی کنند.

برخی از صاحب‌نظران معتقدند که استفاده از این سیستم چه در جهت پاکسازی فضا از زباله‌ها و یا تولید انرژی برای ساکنان زمینی باید در جهت اهداف بشر دوستانه انجام شود، چرا که احتمال استفاده از این تجهیزات به عنوان تجهیزات نظامی و در جهت تهدید جان انسان‌ها نیز وجود دارد.

اخبارعلمی - ایسنا

Akbar Balinparast بازدید : 119 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

 

در یک پژوهش منحصر به فرد کهکشانهایی با امکان سکنی دادن غیر زمینیها در آنها شناسایی شده‌اند.

پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا به تازگی بر اساس یک پژوهش تکان دهنده اعلام کرده‌اند، امکان دارد 50 کهکشان در دنیا وجود داشته باشند که دارای حیات غیر زمینی بر روی خود باشند.

کهکشانهایی مرموز که غیر زمینی‌ها آنجا پنهان شده‌اند + تصاویر

گفتنی است، کارشناسان دانشگاه ینسیلوانیا اعتقاد دارند با بررسی و اندازه‌گیری میزان تشعشات کیهانی بیش از 50 کهکشان با میزان بالایی از تشعشات که می‌تواند نشانه حیات غیر زمینی باشد را شناسایی کرده‌اند.

کهکشانهایی مرموز که غیر زمینی‌ها آنجا پنهان شده‌اند + تصاویر

بررسی‌ها نشان می‌دهند، کارشناسان اعتقاد دارند این حجم بالا از تشعشات کیهانی ممکن است به خاطر استفاده غیر زمینی ها از نور و انرژی ستاره‌های موجود در کهکشانشان برای ادامه حیات و یا تامین انرژیهای مورد نیاز باشد.

کهکشانهایی مرموز که غیر زمینی‌ها آنجا پنهان شده‌اند + تصاویر

کارشناسان اعتقاد دارند حجم بالای انتشار امواج مادون قرمز از کهکشانها می‌تواند نشانه وجود تمدن و حیات در آنها باشد.

کهکشانهایی مرموز که غیر زمینی‌ها آنجا پنهان شده‌اند + تصاویر

محققان این نتایج را با بررسی بیش از 100 هزار کهکشان مورد مطالعه و شناسایی 50 کهکشان با سطح بالا و غیر قابل انتظار اشعه مادون قرمز بدست آورده اند.

کارشناسان اعتقاد دارند برای نتیجه‌گیری در خصوص این پژوهش نیاز به تحقیقات بسیار بیشتر است.

اخبارعلمی - باشگاه خبرنگاران

Akbar Balinparast بازدید : 206 جمعه 14 فروردین 1394 نظرات (0)

 

محققان روش جدیدی برای پیش‌بینی احتمال مرگ افراد طی 10 سال آینده با استفاده از یک آزمون حرکت بر روی تردمیل ابداع کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، در این روش فرد بر روی تردمیلی که سرعت و شیب آن در حال افزایش است، بمدت سه دقیقه حرکت می‌کند؛ در این زمان اطلاعات مختلف شامل تعداد ضربان قلب و میزان تنفس ثبت می‌شوند.

سپس این اطلاعات به همراه سن و جنسیت فرد در یک فرمول پایه قرار داده می‌شود تا شانس مردن فرد طی یک دهه آینده محاسبه شود.

این روش FIT Treadmill Score نام دارد که توسط متخصصان قلب و عروق دانشگاه جان هاپکینز ابداع شده است؛ محققان اطلاعات 58020 فرد 17 تا 96 ساله را که طی سال‌های 1991 تا 2009 تحت تست‌های استرس قرار گرفته بودند، مورد بررسی قرار داده و براساس نتایج بدست آمده، تست تردمیل را طراحی کردند.

بالا رفتن بیش از حد ضربان قلب، اصلی‌ترین شاخص برای تعیین خطر مرگ طی 10 سال آینده است.

امتیازات از 200- تا 200+ تقسیم‌بندی می‌شوند؛ افرادی که نمره منفی بیشتری کسب کنند، با خطر بالاتر مرگ طی یک دهه آینده مواجه هستند؛ افرادی که نمره 100- تا صفر را کسب کنند، با 11 درصد خطر مرگ طی این مدت مواجهند.

افرادی که نمره 100+ و بالاتر کسب کنند، تنها با دو درصد خطر مرگ در 10 سال آینده روبرو هستند.

اخبار علمی - ایسنا

 

Akbar Balinparast بازدید : 314 جمعه 14 فروردین 1394 نظرات (0)

معرفی شغل هواشناسی
اگر در ریاضیات و محاسبه خوب بوده و عاشق سیستم های هواشناسی و محیط زیست هستید، شغل هواشناس برای شما مناسب است.
 هواشناسی علم مطالعه و بررسی فعل و انفعالات جوی و پدیده های هواشناسی تعیین کننده وضع هوا و اقلیم می باشد. هواشناسی بر پایه اندازه گیری ها و دیده بانی هایی است که در ایستگاه های هواشناسی انجام می شود. هواشناسی در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی، نظامی، حمل و نقل و ... کاربرد زیادی دارد.

 

در کل دو نوع ایستگاه هواشناسی وجود دارد. ایستگاه های سینوپتیک که عوامل جوی سطح زمین، جهت و سرعت باد، دما، رطوبت و فشار هوا را اندازه گیری می کند. ایستگاه های کلیماتولوژی که در آنها هواشناسی کشاورزی، باران و برف سنجی و اقلیم شناسی انجام می شود. هواشناس درباره جو زمین و شرایط آب و هوایی مطالعه می کند. هواشناس به کمک ابزارها و وسایل مخصوص به اندازه گیری عوامل جوی و جمع آوری و تفسیر داده ها پرداخته و وضعیت آب و هوایی و رویدادهای جوی را پیش بینی می کند.


هواشناس باید دارای ذهنی پوینده و در حل مساله توانمند باشد، همچنین در این کار با داده های زیادی سر و کار دارد که باید بتواند آنها را تحلیل کند. داشتن دقت بالا و توجه به جزئیات نیز در شغل هواشناسی بسیار مهم است.

ساعت کاری هواشناس بسته به نوع کار و پست او متفاوت است. به عنوان مثال دیده بان هواشناسی فردی است که تقریبا تمام وقت حتی در روز های تعطیل نیز باید سر کار باشد. البته در برخی مناطق که تعدادی هواشناس در ایستگاه های  هواشناسی کار می کنند، کارها به صورت شیفتی انجام می شود.  به همین ترتیب محل کار افراد مختلف در حوزه هواشناسی نیز مختلف است از دفاتر کاری گرفته تا ایستگاه های هواشناسی.


در ادامه اطلاعات کاملی در مورد وظایف هواشناس، مهارت و توانمندی های مورد نیاز هواشناسی، تحصیلات لازم برای ورود به شغل هواشناسی و ...  ارائه می شود.


وظایف هواشناس
- جمع آوری داده از عکس های ماهواره ای، رادارها، سنسورهای راه دور و ایستگاه های هواشناسی در سراسر جهان
- سنجش فشار ، دما، رطوبت هوا و میزان باد
- بکارگیری مدل های کامپیوتری و اصول علمی برای پیش بینی های کوتاه مدت و بلند مدت آب و هوایی
- عرضه اطلاعات آب و هوایی و گزارشات به مخاطبان
در ابتدای ورود به این شغل هواشناس کارهایی مانند مشاهده و ثبت آب و هوا، تهیه نمودار و کمک به کارکنان ارشد را انجام می دهد. به مرور زمان با کسب تجربه بیشتر، کارهای پیچیده تری مانند ارائه پیش بینی ها در جلسات و برنامه های رسانه ای بر عهده او خواهد بود.

 

هواشناسی,شغل هواشناسی,رشته هواشناسی


مهارت و توانمندی های مورد نیاز هواشناسی
- مهارت زیاد در ریاضیات، آمار و کامپیوتر
- رویکرد منظم و ساختاریافته در کار
- توانایی تحلیل داده های پیچیده
- ذهن پویا و جستجوگر
- مهارت حل مساله
- مسئولیت پذیر
- دقت زیاد و توجه به جزئیات
- علاقه فراوان به علوم آب و هواشناسی و محیط زیست
- توانایی انجام کار تیمی مناسب
- آشنایی با زبان انگلیسی


تحصیلات لازم برای ورود به شغل هواشناسی
علاقه مندان شغل هواشناسی می توانند در رشته هواشناسی در دانشگاه علمی و کاربردی یا رشته فیزیک گرایش هواشناسی و آب و هواشناسی در سایر دانشگاه های کشور تحصیل کنند. امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نیز در کشور وجود دارد. در صورت داشتن مدارک تحصیلی عالی در این حوزه، فرصت های شغلی بهتری پیش روی علاقه مندان خواهد بود.
علاقه مندان از طریق آگهی های استخدامی سازمان های هواشناسی، محیط زیست، جهاد کشاورزی و... که به هواشناس نیاز دارند، می توانند برای ورود به این شغل اقدام کنند.


آینده شغلی، فرصت های استخدامی و بازار کار هواشناس
هواشناس می تواند در ایستگاه های هواشناسی و در ادارات و سازمانهایی مانند هواشناسی، منابع طبیعی، سازمان حفاظت محیط زیست، شیلات، جهاد کشاورزی و وزارت نیرو فعالیت کند.


وضعیت استخدام شغل هواشناس در برخی کشورهای جهان به شرح زیر است :
آمریکا - پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام هواشناسان بین سال های 2010  تا2020، رشد11 درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل14  درصد می باشد.
استرالیا - در بازه زمانی5 سال گذشته میزان استخدام هواشناس رشد172.3  درصدی داشته و رشد زیاد در آینده برای آن پیش بینی شده است.


میزان درآمد هواشناس
هواشناس که معمولا در سازمان های دولتی مرتبط با حوزه کاری اش استخدام می شود، همانند سایر کارمندان، حقوق و مزایایی مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری دریافت می کند.
درآمد هواشناس در برخی از کشورهای جهان عبارتند از :
آمریکا - متوسط درآمد سالانه هواشناسان 87.780 دلار (برای همه مشاغل33.840  دلار) در سال2010  و مطابق با آخرین آمارها در سال 2013، 90.200 دلار بوده است.
استرالیا - متوسط درآمد سالانه هواشناسان78.000  دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.
انگلستان - متوسط درآمد سالانه هواشناس برای افراد تازه کار30.500  دلار، افراد با تجربه بین38.000  تا53.500  دلار و برای مدیران این حوزه حدود76.000  دلار می باشد.


شخصیت های مناسب شغل هواشناسی
در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و ... برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.


به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.
برخی از شخصیت های مناسب این شغل بر اساس شخصیت شناسی MBTI :
افراد درون گرا، حسي ، فكري، منضبط (ISTJ) ،این تیپ شخصیتی از دقت بالایی برخوردار است و دارای مهارت های فنی خوبی می باشد. او معمولا زمان زیادی را برای کار خود می گذارد.
منبع : iranianpath.com

Akbar Balinparast بازدید : 297 جمعه 14 فروردین 1394 نظرات (0)

ربات معلم که بر روی شانه‌ها می‌نشیند!
ربات Grasp در نقش معلم از راه دور، بر روی شانه فرد قرار گرفته و به کاربر در یادگیری هر نوع مهارتی کمک می‌کند. نمونه اولیه این ربات، مجهز به یک وب‌کم، یک بلندگو، یک میکروفون و نشانگر لیزری با قابلیت کنترل از راه دور است و برای مرتبط‌کردن فرد دانشجو با معلم از راه دور، طراحی شده است.


ایده کلی در طراحی این ربات، برقراری تعامل بین معلمان و دانشجویان است. با استفاده از ابزار الکترونیکی تعبیه‌شده در این ربات، کاربر می‌تواند به منظور یادگیری هر نوع مهارتی، از طریق ارتباط اینترنتی، وای‌فای یا تلفن با معلم خود از راه دور ارتباط برقرار کند.


مربی سپس توصیه‌ها و دستورالعمل‌های لازم درباره حوزه آموزشی مربوطه را به صورت بلادرنگ به وی ارائه می‌دهد؛ این مربی قادر خواهد بود نشانگر لیزری متحرکی را از طریق دسته‌های موجود بر روی صفحه ربات و به منظور برجسته‌سازی نکات آموزشی خاصی حرکت دهد. ایده موجود، انتقال بلادرنگ دیدگاه‌های مربی به کاربر است و داشتن این ربات بر روی شانه‌ها، به معنی داشتن مربی همراه در هر لحظه است.

منبع : isna.ir

Akbar Balinparast بازدید : 229 جمعه 14 فروردین 1394 نظرات (0)

دامین ها و دامین ایرانی ؟
PersianRugs.com - The world’s second most popular Iranian domain name!
"ما یکی از قدیمی ترین و ارزشمندترین دامین های صنعت را در اختیار داریم که در سال 1995 ثبت شده است PersianRugs.com
این دامین در حال حاضر ارزشمندترین دامین ایرانی پس از دامین Iran.com  می باشد.  از آنجا که فرش ایرانی یکی از مهمترین و بزرگترین محصولات صادراتی ایرانی است که جایگاه ویژه ای را در جهان به خود اختصاص داده است، برخی سازمان های خصوصی ارزیابی کننده، ارزش این دامین را بالغ بر 500000 دلار ارزیابی کرده اند."

در ادامه مصاحبه با  مدیر سایت PersianRugs.com را خواهیم داشت که مطالب مفید و جذابی را در مورد دامین ها توضیح داده است. 

 

 

1.ارزش دامین ها چقدر است؟
میلیون ها و میلیاردها دلار! نام های جا افتاده و معروف میلیاردها دلار و حتی نام های جا نیفتاده میلیونها دلار ارزش گذاری می شوند. و بسیاری از افراد این مسئله را نمیدانند.

2.دامین چیست؟
دامین ها جز دارایی های آنلاین محسوب می شود. در واقع یک دامین نام یک وب سایت است که نقش اشاره گر (pointer)  به آدرس IP مشخصی را دارد. این آدرس مشابه آدرس پستی بوده که به یک مکان مشخصی اشاره دارد ولی در فضای مجازی. بعضی افراد دامین ها را خرید و فروش می کنند. ارزش بعضی از آنها معادل قیمت یک خانه است. برخی حتی می توانند جزیره ای را تنها با فروش چند دامین ارزشمند، خریداری نمایند. افرادی هستند که  با دارا بودن بیش از 100000 دامین معادل 200 تا 300 میلیون دلار ثروت دارند.

3.دامین ها را از کجا می توان خرید؟
مراکز ثبت زیادی وجود دارند که شما می توانید دامین ها را از آنها خریداری نمایید نظیر:
 GoDaddy, eNom, Network Solutions و ...

4.چه دامینی ارزشمند است؟
هر فردی تعریف متفاوتی از دامین های ارزشمند دارد زیرا ارزش تعریف شده و مشخصی برای هر دامین وجود ندارد. دامین های ارزشمند عمدتا نام های متعارفی دارند که همراه با .com استفاده می شود و در استفاده و جستجوها متداول بوده و دارای CPC بالایی می باشند (هزینه به ازای هر بار کلیک).  CPC بالا ارزش بالایی را برای یک نام ایجاد می نماید.
احتمال یافتن یک دامین ارزشمند از طریق مراکز ثبت دامین بسیار پایین می باشد زیرا این دامین ها یا در سال های گذشته ثبت شده و یا اگر منقضی شده باشد توسط شرکت های بزرگ خریداری شده و برای مزایده در اختیار معامله گرهای دامین قرار گرفته است. بنابراین این دامین ها به ندرت در اختیار عموم قرار می گیرد. 


برای مثال، اگر دامینی به هر دلیلی منقضی شده باشد، این دامین  قبل از اینکه برای ثبت مجدد در دسترس قرار گیرد، وارد یکی از مراحل زیر می گردد:
*مرحله تجدید اعتبار،
*مرحله بازخرید،
*مرحله انتظار حذف.
در این مراحل برخی از شرکتها روش هایی را برای در اختیار گرفتن دامین مذکور بکار برده و بلافاصله آن را به مزایده می گذارند. به محض اینکه دامینی مورد توجه شرکتی قرار گیرد، در صورتیکه دارای ارزش قابل ملاحظه ای باشد، وارد فهرست دامین های مزایده می شود. برخی از شرکتهای بزرگ ثبت، دامین های منقضی شده را برای مزایده در وب سایتهای خود قرار داده، بنابراین دامین ها به راحتی منقضی و در اختیار عموم قرار نمی گیرند.

5. معامله گرهای دامین ها چه کسانی هستند؟
افرادی که دامین ها را خرید و فروش می کنند. به این افراد واسطه دامین نیز گفته می شود. اغلب این افراد در کشور آمریکا هستند و صاحبان با ارزشترین اسم های دنیا نیزآمریکایی ها می باشند.

6.افراد مشهور در حوزه دامین ها چه کسانی هستند؟
افراد نسبتا کمی هستند که در این حوزه ثروت خیلی زیادی بدست آورده اند:
*Rick Latona  صاحب دامین Iran.com  و چند دامین دیگر با اسامی کشورها می باشد. او دامین Iran.com را در سال 2007 به قیمت 400000 دلار خریداری نمود که در حال حاضر این دامین بیش از 1 میلیون دلار ارزش گذاری شده است.
*Kevin Ham  صاحب دامین های ارزشمند .cm و خالق دامین هایی با اسامی دارای غلط املایی عمدی می باشد.
*Frank Schilling  دامین های ارزشمندی را در سال 2002 در زمانیکه مردم از بازار دامین ها گریزان بودند، خریداری نمود. این فرد یکی از بزرگترین صاحبان اسامی دامین ها بوده و در حال حاضر صاحب 320000 دامین می باشد. او همچنین مدیریت Uniregistry که مرکز ثبت بعضی از دامین های جدید gTLD  است را بر عهده دارد.
*Rick Schwartz  نیز که به سلطان دامین (King of Domains) مشهور است، صاحب هزاران دامین بوده که برخی از آنها را به قیمت بالایی به فروش رسانده است ( مثال: candy.com را به قیمت 3 میلیون دلار فروخته است.)

7.دامین "فلییپینگ" یعنی چه و آیا خرید و فروش دامین ها یک کسب و کار سودآور است؟
این مفهوم به معنای معامله دامین بمنظور کسب سود می باشد. بعضی افراد تصور می کنند این روش، روش آسانی برای کسب درآمد می باشد در حالیکه این روش ساده ای نمی باشد. تنها افراد متخصص هستند که می توانند از این طریق درآمدهای بالایی کسب نمایند. براساس یک قانون کلی، معامله گر دامین، معمولا دامین ها را به قیمت 10/1 ارزش واقعی آن خریداری می نمایند و فروش آن به ۱۰ برابر قیمت خرید خواهد بود که البته ممکن است تا سالها بطول بیانجامد.

8.دامین های اصلی یا TLD و انواع آنها؟
دامین های اصلی، بسته به پسوندی که پس از نام دامین می آید طبقه بندی میگردند: نظیر  .com, .net, .org
TLD مخفف عبارت Top Level Domain  و به مفهوم "دامین های سطح بالا" می باشد. به جز ccIDN و
 Infrastructure top-level domain  معمولا TLD ها به 3 بخش اصلی تقسیم می شود:
1.عمومی (gTLD)
که متشکل شده از .com, .net, .org …
2.اسپانسر (sTLD)
دامین هایی نظیر .gov, .edu, .mobi, .asia
3.کد کشورها (ccTLD)
نظیر دامین های: .ir, .eu, .uk, .in, .cn
اغلب دامین مختص کشورها، معروف تر از "دات کام" هستند. معامله  دامین با پسوند .com  به دلیل عمومیت در بازار جهانی، نسبت به سایر دامین ها ساده تر و متداول تر است. معامله دامین های با پسوند کشورها به دلیل نیاز به دانش تخصصی در بازار محلی آن کشور، دشوارتر است.

9.دامین با پسوند های پیشنهادی چیست؟
تعداد پسوندهای اصلی عمومی به شدت در حال افزایش بوده و سازمان ICANN  در سال 2012  درخواست های ایجاد کننده این پسوند را پذیرفته است. قیمت اولیه برای ثبت پسوند جدید 185000 دلار است. تاکنون بیش از 250 پسوند جدید ایجاد شده و پیش بینی می گردد طی سال های آینده این تعداد از هزاران پسوند نیز فراتر رود. به عبارت دیگر، شما در آینده نزدیک می توانید شاهد وجود دامین هایی با هر پسوندی باشید (www.example.anything) . به عنوان مثال می توانید هم اکنون دامین هایی با پسوند های جدید .buy, .bike, .blog پیش ثبت نام نمایید.

10.چگونگی درخواست خرید یک دامین با پسوند جدید؟
خرید یک دامین با پسوند جدید با مرحله پیش-ثبت نام شروع می گردد. البته خرید یک دامین با پسوند جدید آسان نبوده و نیاز به طی مراحل متفاوتی است. به عنوان مثال، خرید یک دامین با پسوند “.asia” دارای 4 فاز مختلف بوده که اواویت اول با دولت بوده (Sunrise 1)، سپس اولویت با شخصیت های حقوقی (Sunrise 2) می باشد که می توانند اسامی رزرو شده خود را ثبت نمایند. پس از آن مرحله سکوت می باشد که در این مرحله اقدامی صورت نمی پذیرد. پس از آن مرحله  Landrush  بوده که در آن به گروه های مختلف شانس ثبت دامین عبارت مورد نظر داده می شود. پس از آن مرحله مزایده برای گروه هایی است که در فاز Sunrise یا Landrush  برای استفاده از دامین ثبت نام کرده اند. پس از آن فاز نهایی است که به آن اصطلاحا Go Live گفته می شود که در این مرحله دامین های موجود  برای خرید، در اختیار عموم بر اساس اولویت درخواست،  قرار می گیرد.

11.آیا دامین ها می توانند به تنهایی درآمدزا بوده و یا الزاما می بایست به یک وب سایت اختصاص یابند؟
بله، صاحبان دامین تنها با نگه داشتن و به اصطلاح پارک کردن دامین و یا ارتباط دادن آن به یک وب سایت مشخص می توانند درآمدزایی نمایند.

12.چگونه یک دامین به تنهایی ترافیک ایجاد می کند؟
دامین ها می توانند میزان ترافیک بالایی را از طریق type-in-traffic کسب کنند که به مفهوم جستجوی مستقیم نام مربوطه توسط کاربر در browser  و ورود به وب سایت ورژن .com آن می باشد.  بسیاری از گوشی های هوشمند در کیبورد خود دارای عبارت .com  بوده و یا بصورت اتوماتیک وارد سایت با دامین .com آن نام می شود.  به این دلیل .com  ها دارای ارزش بیشتری در میان سایر دامین ها می باشند.

13.مواردی که پیش از خرید دامین می بایست مد نظر قرار دهید چیست؟
ابتدا نیاز به بررسی پیشینه دامین وجود دارد. برای مثال، شما می توانید وارد بخش آرشیو اینترنت شده و بررسی کنید که صاحب دامین چگونه از آن استفاده کرده است. همچنین شما می توانید با جستجوی نام دامین در گوگل نیز اطلاعات بیشتری را کسب نمایید. شما می بایست با بررسی های انجام شده تعیین نمایید که آیا دامین مذکور با وب سایت هایی که توسط گوگل و یا سایر موتورهای جستجوگر جریمه شده، ارتباط دارد یا نه.

14.جریمه های گوگل چیستند؟
جریمه های گوگل، جریمه هایی است که توسط گوگل به هنگام ارزیابی رتبه بندی جستجوی وب سایت ها، اعمال می گردد.
 این تخلفات معمولا از طریق  تخطی تکنیک های SEO  از خطوط راهنمای وبمستر ها ناشی می گردد. این تکنیک ها حقه هایی را در الگوریتم های گوگل بکار می برد که رتبه وب سایت را به هنگام جستجوی کلمات کلیدی، بالا می برد.

15.مزایده دامین ها چگونه انجام می شود؟
این مزایده ها معمولا در دوران خاصی انجام می گیرد که بدین معنا که ابتدا افراد مرتبط دعوت به مزایده می شوند. سپس مزایده خصوصی برای ارائه پیشنهادات قیمت آغاز می گردد.
این مزایده معمولا یک بازه زمانی 3 روزه دارد. همچنین ساعت شمارنده ای نیز وجود دارد که زمان مزایده را محاسبه می کند. چنانچه فردی در لحظات پایانی عدد بالاتری را پیشنهاد دهد، زمان به مدت 3 دقیقه تمدید می گردد. معمولا شمارنده ها در دقایق پایانی به ازای هر پیشنهاد بالاتر زمان را تمدید می نماید (افزایش زمان های 3 دقیقه ای) تا بالاخره فردی بالاترین قیمت را اعلام نماید.

16.آیا شما در خرید و فروش دامین ها فعال می باشید؟
برخی اوقات.
 دامین ها مشابه سهام هستند و خرید و فروش دامین ها مشابه سرمایه گذاری بوده اما با قابلیت نقدشوندگی کمتر. مشابه سرمایه گذاری سهام، ممکن است ارزش دامین ها در طول زمان افزایش یابد (value stock) و همچنین درآمدهای جانبی نیز از طریق تبلیغات نیز کسب گردد. (stock dividends) من نیز برخی اوقات اقدام به خرید و فروش می کنم و در مزایده دامین های ارزشمندی که برایم جذاب بوده، شرکت می کنم.

17. شما چه مدتی است که در این کسب و کار فعال می باشید؟
تقریبا بیش از 10 سال

18.گران قیمت ترین دامینی که سال های اخیر فروخته شده چیست؟
دامین Insurance.com در سال 2010  به قیمت 35.6 میلیون دلار خریداری شده است.
همچنین دامین VacationRentals.com در سال 2007  به قیمت 35 میلیون دلار  و دامین PrivateJet.com در سال 2012  به قیمت 30 میلیون دلار خریداری شده است.

19.گرانترین و ارزشمندترین دامین های ایرانی چیستند؟
به ترتیب  بالاترین ارزش:

*Iran.com

*PersianRugs.com

*Persian.com     

20. در حال حاضر شما صاحب دامین PersianRugs.com  می باشید. هزینه خرید آن چقدر بوده؟
۴ ماه پیش، در جریان مزایده ای که من هم در آن شرکت داشتم  شخص دیگری برنده دامین گردید. من این را از ایشان باز خرید کردم که بخشی از آن بصورت نقد پرداخت گردید.

21. برنامه شما برای این دامین ارزشمند چیست؟
برنامه من در حال حاضر ایجاد جدول راهنما (online directory) بوده ولی در دراز مدت هدف من کمک به افزایش فروش فرش ایرانی بصورت اینترنتی در سرتاسر دنیا می باشد.

22. شما چگونه ارزش یک دامین را ارزیابی و تعیین می نمایید؟
چندین تئوری برای ارزیابی و تعیین ارزش یک دامین وجود دارد اما یک روش متداول هست، که با احتساب CPC (هزینه به ازای هر کلیک) و تعداد جستجوهای نام مذکور در موتورهای جستجوگر در ماه، محاسبه می گردد.
برای مثال، براساس نتایج اعلام شده توسط گوگل، عبارت Persian Rugs بیش از 18100 بار در ماه با هزینه به ازای هر کلیک 2.73  دلار جستجو شده که ارزشی معادل  49413$  دلار در ماه را برای این دامین ایجاد می نماید.

23.آیا مطالب جالب دیگری در مورد دامین ها وجود دارد؟
بله، آیا میدانستید دامین ها  قسطی خریداری و حتی اجاره داده می شوند؟  شما میتوانید دامین ها را اجاره دهید که مشابه اجاره یک آپارتمان می باشد. دامین ها می توانند برای شما درآمدزایی نمایند.
 برای مثال من میدانم که پیشنهاد 800000 دلاری برای CarpetCleaning.com  رد شده و این دامین به مبلغ 3 میلیون دلار قیمت گذاری شده که میتوان آن را بصورت قسطی (با پیش پرداخت 600 هزار دلار، و میزان 240 هزار دلار در ماه،  بمدت 10 ماه)  تامین مالی کرد.

24. آیا توصیه ای برای علاقه مندان به دامین ها دارید؟
بله؛ تعداد زیادی دامین های فاقد کاربرد وجود دارد که ممکن است به نظر نام های مناسبی برای ثبت باشد. اگر شما به نامی علاقه دارید و یا به نظر شما نام مناسبی می آید، این دلیلی بر ارزشمندی آن برای سایرین و خریداران دامین نمی باشد.
 اغلب نام های مناسب و ارزشمند قبلا ثبت شده است بنابراین اگر نامی در شرکتهای ثبت با قیمت استاندارد برای فروش وجود داشته باشد، بیانگر آن است که آن اسم  در حال حاضر همانقدر ارزش دارد.  در نهایت کاری که بعدا با این اسم انجام می دهید؛ قیمت آن را تعیین می کند.

 

Related Links
persianrugs.org/gallery

persianwebmaster.com

Akbar Balinparast بازدید : 191 جمعه 14 فروردین 1394 نظرات (0)

 

آشنایی با چَکاوَک هُدهُدی یا شبان‌فریب (+عکس)
رده : پرندگان
راسته : گنجشک‌سانان
تیره : چکاوکیان

نام علمی : Alaemon alaudipes

 

شبان‌فریب یا چَکاوَک هُدهُدی (نام علمی: Alaemon alaudipes) پرنده‌ای دانه‌خوار و حشره‌خوار با منقاری بلند و خمیده، دشتی و بومی، به‌ویژه در مناطق نیمه‌بیابانی که مملو از درختچه‌است و تلماسه‌ها، و احیاناً در تلماسه‌های ساحلی، و دره‌های کوهستانی و مناطق باز و سنگلاخی دیده می‌شود. شبان‌فریب اندکی از چکاوک بزرگ‌تر است. این پرنده در فصل‌های مختلف در دشت و صحراهای ایران زیاد دیده می‌شود. عموماً پرنده‌ای بومی است و در قطر و سایر مناطق شبه جزیره عربستان نیز وجود دارد.

 

چکاوک هدهدی, پرنده شبان‌فریب, ویژگیهای پرنده شبان‌فریب

 چَکاوَک هُدهُدی یا شبان‌فریب

 

در برهان قاطع در وصف این پرنده آمده‌است که: «گویند چنان بر روی زمین نشیند که هرکس او را ببیند پندارد که قوت برخاستن و پریدن ندارد و همین که پیش او روند برخاسته اندک راهی پرواز کند و باز بنشیند.» در همچنین درباره این پرنده نوشته شده‌است که «مرغی است که صفیر بسیار زند و شبیه به باشه (بازهای کوچک) است چون بر زمین نشیند چنان نماید که قوت برخاستن و پریدن نیارد چون شبان یا دیگری نزدیک او رود برخیزد و اندک دورتر رود و نشیند و هر چند بیشتر روند او همچنین کند و از این روی بدین نام معروف شده‌است و آن را به بیغو شکار کنند. شُبان فریو. و شُبان فریوک نیز گویند.» در مناطق مرکزی ایران به آن «ابله دوون» می‌گویند که به معنی پرنده‌ای است که ابلهان را به دویدن (برای گرفتن آن) می‌دارد.

 

چکاوک هدهدی, پرنده شبان‌فریب, ویژگیهای پرنده شبان‌فریب

  چَکاوَک هُدهُدی یا شبان‌فریب

 

ویژگی‌ها ظاهری چکاوک هدهدی (شبان‌فریب)
طول تقریبی شبان‌فریب ۲۰ سانتیمتری است با بدنی نسبتاً لاغر، سطح پشتی شبان‌فریب به رنگ خاکی مایل به خرمایی با لکه‌های سیاه، باکناره‌های سیاه که شاهپرهای آن رفته رفته از وسط به کنار کوتاهتر است. در کنار گردنش لکه‌ای مرکب از رگه‌های سفید وسیاه تو هم است. قسمت زیر بدنش مایل به سفید و پر زیر دمش به رنگ سیاه‌ است.

 

منقاری دراز وکمی خمیده، وطول منقارش ۴ سانتیمتر می‌باشد. بالهایش مانند بالهای هدهد مخطط سیاه وسفید و پاهایش بلند است. از منقارش برای حفر در زمین برای ایجاد لانه، وکسب غذا استفاده می‌کند.

 

ویژگیهای پرنده نر
پرنده نر آوازی کشیده مانند صدای (نای) از خود صادر می‌کند با هدف اینکه توجه پرنده ماده به خود جلب کند. در ارتفاع ۲۰ متری پرواز می‌کند، هنگام پرواز با بالهای باز و کشیده اش حرکاتی بندبازانه ایجاد می‌کند و به سرعت از بالای به سوی زمین می‌آید، بالهایش هنگام پرواز به ۴۱ سانتیمتر می‌رسد. در تلماسه‌ها بیشتر دویدن را به پرواز ترجیح می‌دهد. پاهای بلندش به وی کمک می‌کند که شکمش به ریگ گرم صحرا نخورد، چون این پرنده در تلماسه می‌دود، و باز می‌ایستد اطراف خودش نگاه می‌کند، و دوباره به دویدن ادامه می‌دهد.

 

چکاوک هدهدی, پرنده شبان‌فریب, ویژگیهای پرنده شبان‌فریب

  چَکاوَک هُدهُدی یا شبان‌فریب

 

زیستگاه چکاوک هدهدی :

یک پرنده کاملا بیابانی است که بیابان‌های ماسه‌ای باز و شوره ‌زارهای هموار با گیاه بسیار کم را ترجیح می‌دهد . روی زمین بین بوته‌های کوتاه و انبوه لانه می سازد.


تغذیه :

از دانه های گیاهی ، ساقه ها و جوانه ها و همچنین از حلزون ، حشرات و نرم تنان تغذیه می کند.

 صدای پرنده

صدای این پرنده آهنگین با آغازی آرام است که بتدریج بلند می شود و شبیه «دی- دی – دی- دی- دی- د- د- د-د- د- د-دی- دی» شنیده می شود.

 

 موسم تخمگذاری چکاوک هدهدی (شبان فریب)
موسم تخم گذاری و جفت‌گیری شبان‌فریب معمولاً از اواخر فصل بهار و اعتدال بهاری آغاز می‌شود و تا اواخر پائیز ادامه دارد. پرنده ماده از ۲ تا ۳ تخم می‌گذارد، مدت یک هفته روی تخمها می‌خوابد سپس جوجه‌ها از تخم بیرون می‌آیند. تا مدت ۴ روز توانایی بینایی ندارند.

 

چکاوک هدهدی, پرنده شبان‌فریب, ویژگیهای پرنده شبان‌فریب

لانه ی چَکاوَک هُدهُدی یا شبان‌فریب

چکاوک هدهدی, پرنده شبان‌فریب, ویژگیهای پرنده شبان‌فریب

این پرنده اگر احساس خطر کرد، ویا عابری به لانه اش نزدیک شد، از لانه بیرون می‌جهد برای حفاظت از لانه و جوجه‌های و به مسافت کوتاهی جلو آن شخض عابر می‌دود وتوجه عابر به خود جلب می‌کند، وبا این صورت آن را از لانه دور می‌سازد.

 

 

منابع :

fa.wikipedia.org

rasekhoon.net

Akbar Balinparast بازدید : 111 جمعه 14 فروردین 1394 نظرات (0)

 

تحققات جدید نشان داد، نوجوانی تا 25 سالگی ادامه دارد
نتایج پژوهش صورت گرفته توسط محققان آمریکایی نشان می‌دهد که بزرگسالی از 25 سالگی آغاز می‌شود.
«بئاتریس لونا» روانپزشک دانشکده پزشکی پیتسبورگ بر این باور است که تمایلات نوجوانان برای نمایش شور و هیجان و تجددگرایی زمانی افزایش می‌یابد که افراد خانه را ترک کرده و به دفاع از خود می‌پردازند. پیش از این تصور می‌شد که چنین تمایلاتی در 15 سالگی به اوج خود می‌رسند، اما تحقیقات جدید نشان داده که آن‌ها تا سنین بالاتر نیز ادامه دارند.

 

یکی از یافته‌های اصلی این پژوهش، شواهدی از بیش فعالی در بخشی از مغز موسوم به جسم مخطط بود که توسط پاداش تحریک شده و اینکه این بیش‌فعالی تا اواسط دهه 20 زندگی ادامه دارد.تصور می‌شود که مسؤولیت‌های بزرگسالی برای داشتن یک کار ثابت، پرداخت وام و تشکیل خانواده به شکل مسؤولانه‌ای این اثرات را در مغز متوقف می‌کند.


پرفسور لونا معتقد است، سنی که افراد از آستانه بزرگسالی عبور می‌کنند، احتمالا بیشتر به 25 سالگی نزدیک است. در نوجوانان، بخش شور و هیجان‌خواهی مغز با مرکز برنامه‌ریزی یا قشر پیش‌پیشانی به منظور هدایت کنجکاوی و آزمایشگری همکاری می‌کند. پروفسور لونا در سخنرانی خود در نشست سالانه انجمن پیشرفت علم آمریکا در سن‌خوزه کالیفرنیا اظهار کرد: هیجان‌خواهی که در حقیقت جستجو برای اطلاعات و تجددگرایی است، در سراسر گونه‌ها و جوامع بشری آشکار بوده و با قشر پیش‌پیشانی ترکیب می‌شوند.


این سیستم به نوجوانان اجازه می‌دهد تا شرایط جدیدی را تجربه کرده و دیگر از پدر و مادر خود کمک نخواهند. لونا به تحقیقات خود برای درک اینکه این تغییرات مغزی تا چه سنی ادامه پیدا می‌کند، ادامه خواهد داد، اما به گفته وی امکان دارد که این تغییرات حتی تا دهه 30 سالگی افراد ادامه داشته باشد.


وی اظهار کرد: تصور می‌کنم زمانی که مطالبات محیطی نیازمند بزرگ شدن فرد باشد، به این معنی که افراد مسؤولیت‌های زیادی برای انجام داشته باشند، ممکن است سیگنالی به مغز برای توقف نوع خاصی از شکل‌پذیری ارسال شود، زیرا در آن زمان، انسان نیازمند ثبات و قابلیت اطمینان است. اگرچه برخورداری از آزادی برای بازیگوشی بیشتر در زندگی نیز می‌تواند شانس خوبی باشد.

منبع : isna.ir

Akbar Balinparast بازدید : 140 جمعه 14 فروردین 1394 نظرات (0)

مراحل تشکیل دانه برف به صورت شش وجهی
تشکیل دانه برف هنگامی شروع می‌شود که بخار آب بر روی دانه‌های ذره‌بینی غبار متراکم می‌شود. ساختمان منحصر به فرد یک دانه بزرگ برف ناشی از واکنش‌های شیمیایی و درجه حرارت  دائما در حال تغییر است.
دانه برف پیش از  آن که به پایین حرکت کند، به سوی بالا حرکت می‌کند:
1- در حالی‌که قطره آب به سوی بالا حرکت می‌کند، به صورت یک منشور شش‌وجهی منجمد می‌شود.
2- به علت آنکه یخ در نزدیک لبه‌ها سریع‌ترین رشد را دارد، حفره‌هایی درون آن تشکیل می‌شود.
3- رشد سریع‌تر در گوشه‌های بلور باعث می‌شود که آن به صورتی شش شاخه بزرگ شود.
4- با  ادامه صعود بلور برف، هوا سردتر می‌شود و در  منهای 12 درجه سانتی‌گراد شاخه‌ها پهن هستند.

 

برف,مراحل تشکیل دانه برف,چگونگی تشکیل دانه برف 

5- در منهای 13 درجه سانتی‌گراد رشد شاخه‌های بلوری باریک‌تر می‌شود.
6- در منهای 14 درجه سانتی‌گراد شاخه‌های جانبی هم روی بلور برف شروع به رشد یافتن می‌کنند. بلورها به یکدیگر می‌چسبند و دانه‌های برف را تشکیل می‌دهند. هنگامی که این دانه به اندازه کافی سنگین شد تا بر نیروی هوای در حال صعود غلبه کند، به پایین می‌افتد.
7- هنگامی که دانه برف سقوط می‌کند، هوای گرمتر باعث می‌شود که شاخه‌های جانبی بیشتری با نوک‌های طویل‌تر و باریک‌تر روی آن تشکیل شود.

منبع : hamshahrionline.ir

Akbar Balinparast بازدید : 292 جمعه 14 فروردین 1394 نظرات (0)

 

14 مارس سالروز تولد آلبرت انیشتین

14 مارس ( 23 اسفند ) مصادف با سالروز تولد آلبرت انیشتین 

 

-----------------------------

متولد : ۱۴ مارس ۱۸۷۹
مرگ : ۱۸ آوریل ۱۹۵۵ میلادی (۷۶ سال)
ملیت: آلمانی
رشته فعالیت: فیزیک

آلبرت آینشتاین به تلفظ آلمانی، ولی معروف به انیشتن، انیشتین و اینشتین در ایران (زاده ۱۴ مارس ۱۸۷۹ - درگذشته ۱۸ آوریل ۱۹۵۵) فیزیک‌دان نظری آلمانی بود. او بیشتر به خاطر نظریّه نسبیت و بویژه برای هم‌ارزی جرم و انرژی (E=mc۲) (که از معروف‌ترین روابط فیزیک بین غیرفیزیک‌دان‌هاست) شهرت دارد. علاوه بر این، او در بسط تئوری کوانتوم و مکانیک آماری سهم عمده‌ای داشت.

انیشتین جایزه نوبل فیزیک را در سال ۱۹۲۱ برای خدماتش به فیزیک نظری و به خصوص به خاطر کشف قانون اثر فوتوالکتریک دریافت کرد. او به دلیل تأثیرات چشمگیرش، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فیزیکدانانی شناخته می‌شود که به این جهان پا گذاشته‌اند.

 

مختصری از زندگی آلبرت انیشتین

تولد و خانواده

آلبرت اینشتین در ۱۴ مارس ۱۸۷۹ میلادی در ساعت ۱۱:۳۰ صبح به وقت محلی در شهر اولم در ورتمبرگ آلمان، واقع در ۱۰۰ کیلومتری اشتوتگارت و در خانواده‌ای یهودی بدنیا آمد.  پدر آلبرت، هرمان اینشتین یک فروشنده بود که بعدها یک کارخانه الکتروشیمیایی را تأسیس کرد و مادرش، پاولینه کُخ نام داشت.

 

آلبرت انیشتن, تولد آلبرت انیشتین, زندگینامه آلبرت انیشتینآلبرت انیشتین در ۳ سالگی مربوط به سال ۱۸۸۲

 

در زمان تولد، مادر آلبرت به خاطر اینکه سر او بسیار بزرگ بود و حالتی عجیب داشت بسیار نگران بود. هرچند که با رشد او، کم‌کم بزرگی سرش کمتر به چشم می‌آمد، اما از عکس‌های او معلوم است که سر او نسبت به بدنش بزرگ‌تر بوده‌است. به این ویژگی در افرادی که سرهای بزرگی دارند «سربزرگی خوش‌خیم» گفته می‌شود که هیچ ارتباطی با بیماری یا مشکلات ادراکی ندارد.

 

آلبرت انیشتن, تولد آلبرت انیشتین, زندگینامه آلبرت انیشتین  آلبرت انیشتین  در ۱۴ سالگی مربوط به سال ۱۸۹۳

 

آلبرت خیلی دیرتر از بچه‌های معمولی صحبت کردن را آغاز کرد. طبق ادعای خود اینشتین، او تا سن سه سالگی حرف زدن را آغاز نکرده بود و بعد از آن هم حتی تا سنین بالاتر از نه سالگی به سختی صحبت می‌کرد. به دلیل پیشرفت کند کلامی اینشتین، و گرایش او به بی‌توجهی به هر موضوعی که در مدرسه برایش خسته کننده بود و در مقابل توجه صرف او به مواردی که برایش جالب بودند باعث شده بود که برخی همچون خدمه منزل آن‌ها، او را کند ذهن بدانند.

 

آلبرت انیشتن, تولد آلبرت انیشتین, زندگینامه آلبرت انیشتین انیشتین در سال ۱۹۰۴

 

ویژگی‌های شخصیتی آلبرت انیشتین
انیشتین در نوازندگی ویلون مهارت داشت. وی از کودکی تلاش داشت تا برای شمار بیشتری از همنوعان خود و به‌ویژه کسانی که در دور و بر او می‌زیسته‌اند سودمند باشد. ویژگی دوم او ذوق هنری او بود که انیشتین را وامی‌داشت که نه تنها اندیشه کلی مومی خود را به شیوه‌ای روشن و منطقی سازمان دهد بلکه روش سازمان‌دهی و بهینه‌سازی آنها نیز به شیوه‌ای باشد که هم خود او و هم مستمعان، از دید جهان‌شناسی لذت برند.

 

ازدواج آلبرت انیشتین

در بهار سال ۱۸۹۶، میلوا ماریخ صربستانی که ابتدا در دانشگاه زوریخ در رشته پزشکی آغاز به تحصیل کرده بود، پس از یک ترم به مؤسسه فدرال پلی تکنیک آمد تا در آنجا به عنوان تنها زن در آن سال، در رشته‌ای که اینشتین درس می‌خواند تحصیلات خود را ادامه دهد. در طی سالهای بعد رابطه ماریخ با اینشتین به یک رابطه عاشقانه تبدیل شد، هرچند که مادر اینشتین به خاطر غیر یهودی بودن، سن بالا و نقص جسمانی ماریخ، به شدت با رابطه آنها مخالف بود.

 

آلبرت انیشتن, تولد آلبرت انیشتین, زندگینامه آلبرت انیشتین انیشتین و همسر اولش میلوا ماریخ

 

اینشتین در سال ۱۹۰۳ با میلوا ماریخ (Mileva Marić)، ازدواج کرد. قبل از ازدواج رسمی اینشتین با ماریخ، در سال ۱۹۰۲ آنها صاحب یک فرزند دختر به نام لیسرل شده بودند. لیسرل هنگامی متولد شد که ماریچ نزد خانواده خود در صربستان به سر می‌برد و اینشتین در برن سویس. از سرنوشت لیسرل اطلاع چندانی در دست نیست و نظرهای مختلفی در مورد او وجود دارد که هیچکدام ثابت نشده‌اند. پس از ازدواج رسمی، اینشتین و ماریخ صاحب دو فرزند پسر به نامهای هانس آلبرت و ادوارد شدند. از سال ۱۹۱۴، اینشتین جدا از ماریچ و تنها در برلین زندگی می‌کرده است در حالیکه ماریچ و فرزندانش در زوریخ مانده بودند. بیماری اسکیزوفرنی ادوارد پسر اینشتین به شدت وی را عذاب می‌داد، و او بارها گفته بود بهتر بود ادوارد هیچگاه به دنیا نمی‌آمد.

 

آلبرت انیشتن, تولد آلبرت انیشتین, زندگینامه آلبرت انیشتین  انیشتین و همسر دومش السا

 

از سال ۱۹۱۲، اینشین رابطه عاشقانه‌ای با دختر خاله بیوه‌اش (و نوه عموی پدرش) السا اینشتین برقرار کرده بود. او در فوریه سال ۱۹۱۹ از ماریچ طلاق گرفت و در ژوئن همان سال با السا ازدواج کرد. در طی طلاقش از ماریج، اینشتین به او قول داد که اگر صاحب جایزه نوبل شد، منافع مادی آن را در اختیار ماریچ بگذارد و نهایتاً نیز در سال ۱۹۲۳ این کار را انجام داد. السا از ازدواج سابقش دو دختر به نامهای ایلسه و مارگوت داشت اما او و اینشتین صاحب فرزند مشترکی نشدند.

 

چند موضوع شگفت انگیز از زندگی آلبرت انیشتین

1- حافظه اش به خوبی آنچه تصور می شود، نبود
مطمئنا انیشتین می توانسته کتابهای مملو از فرمول و قوانین را حفظ کند،اما برای به یاد آوری چیز های معمولی واقعا حافظه ضعیفی داشته است. او یکی از بدترین اشخاص در به یاد آوردن سالروز تولد عزیزان بود و عذر و بهانه اش برای این فراموشکاری، مختص دانستن آن [تولد ]برای بچه های کوچک بود.

 

آلبرت انیشتن, تولد آلبرت انیشتین, زندگینامه آلبرت انیشتین آلبرت انیشتین در ۱۹۲۱

 

2- او ازداستانهای علمی-تخیلی متنفر بود
انیشتن از داستانهای تخیلی بیزار بود. زیرا که احساس می کرد ،آنها باعث تغییر درک عامه مردم ازعلم می شوند و در عوض به آنها توهم باطلی از چیز هایی که حقیقتا نمی توانند اتفاق بیفتند میدهد. به بیان او "من هرگزدر مورد آینده فکر نمی کنم،زیراکه آن به زودی می آید. به این دلیل او احساس می کرد کسانی که بطور مثال بشقاب پرنده ها را می بینند باید تجربه هایشان را برای خود نگه دارند.

 

آلبرت انیشتن, تولد آلبرت انیشتین, زندگینامه آلبرت انیشتین آلبرت انیشتین


3 - او در آزمون ورودی دانشگاه اش رد شد
درسال 1895 در سن 17 سالگی،انیشتن که قطعا یکی از بزرگترین نوابغی است،که تا کنون متولد شده،در آزمون ورودی دانشگاه فدرال پلی تکنیک سوئیس رد شد. در واقع او بخش علوم و ریاضیات را پشت سر گذاشت ولی در بخش های باقیمانده، مثل تاریخ و جغرافی رد شد. وقتی که بعدها از او در این رابطه سوال شد؛ او گفت:آنها بی نهایت کسل کننده بودند، و او تمایلی برای پاسخ دادن به این سوالات را در خود آحساس نمی کرد.

 

آلبرت انیشتن, تولد آلبرت انیشتین, زندگینامه آلبرت انیشتین  آلبرت انیشتین بزرگترین دانشمند جهان

 

4- علاقه ای به پوشیدن جوراب نداشت
انیشتین در سنین جوانی یافته بود که شصت پا باعث ایجاد سوراخ در جوراب می شود.سپس تصمیم گرفت که دیگر جوراب به پا نکند و این عادت تا زمان مرگش ادامه داشت.
علاوه بر این او هرگز برای خوشایند و عدم خوشایند دیگران لباس نمی پوشید، او عقیده داشت یا مردم او را می شناسند و یا نمی شناسند پس این مورد قبول واقع شدن[آن هم از روی پوشش] چه اهمیتی میتواند داشته باشد؟

 

آلبرت انیشتن, تولد آلبرت انیشتین, زندگینامه آلبرت انیشتین آلبرت انیشتین در حال نواختن ویلون

 

5- الهام گر او یک قطب نما بود
انیشتین در سنین نوجوانی یک قطب نمابه عنوان هدیه تولد از پدرش دریافت کرده بود. وقتی که او طرز کار قطب نما را مشاهده می نمود، سعی می کرد طرز کار آن را درک کند. او بعد از انجام این کار بسیار شگفت زده شد. بنابر این تصمیم گرفت علت نیروهای مختلف در طبیعت را درک کند.

 

ماجرای گرفته شدن عکس معروف انیشتین
این عکس بامزه از آلبرت انیشتین 14 مارس سال 1951 پس از جشن تولد 72 سالگی او در پرینستون گرفته شده است. پس از جشن گروهی از عکاس‌ها و خبرنگاران او را دوره کردند و مدام از او می‌خواستند تا برایشان لبخند بزند. انیشتین هم که از خندیدن برای دوربین‌ها خسته شده بود و در آن لحظه حوصله عکاس‌ها را نداشت در عوض زبانش را درآورد.

آرتور ساسه، عکاس UPI بطور اتفاقی در آن لحظه روی دکمه شاتر فشار آورد  و خودش هم نمی‌دانست که موفق به گرفتن چه عکسی شده است، عکسی که به یکی از ماندگارترین عکس‌های تاریخ بدل شد.

 

آلبرت انیشتن, تولد آلبرت انیشتین, زندگینامه آلبرت انیشتین انیشتین و دکتر فرانک آیدلوت

 

در عکس انیشتین در کنار همسرش و دکتر فرانک آیدلوت (رئیس سابق انستیتو مطالعات پیشرفته) در صندلی عقب ماشینی نشسته‌اند.

انیشتین بعدا که عکس را دید آن‌قدر از آن خوشش آمد که کپی‌هایی از آن را به عنوان کارت پستال برای دوستان نزدیکش می‌فرستاد. عکس خیلی سریع معروف شد و روی جلد مجلات و روزنامه‌های مختلفی رفت. نسخه اصلی این عکس بعدها در حراجی به قیمت 72 هزار و 300 دلار به فروش رفت.

 

درگذشت آلبرت انیشتین

سرانجام روز هجدهم آوریل 1955 بزرگترین دانشمند و متفکر قرن بیستم ،مردی که احتمالأ همراه با ناپلئون و بتهوون مشهورتر از همه‌ مردان جهان بوده است، در شهر پرنیستون واقع در ممالک متحده آمریکای شمالی از زندگی و تفکر و مبارزه دست کشید و در گذشت.

 

افتخارات آلبرت انیشتین پس از مرگ
آلبرت اینشتین شماری از افتخارات خود را پس از مرگ به دست آورده‌است. به عنوان مثال:
در سال ۱۹۹۹، تایم اینشتین را مرد قرن نامید.
همچنین در سال ۱۹۹۹، نظرسنجی گالوپ اینشتین را چهارمین مرد محبوب جهان در قرن بیستم معرفی کرد محبوبترین.
یونسکو به مناسبت صدمین سال مقالات نسبیت خاص، اثر فوتوالکتریک و اثر براوانی سال ۲۰۰۵ را سال جهانی فیزیک نامید.
آکادمی ملی علوم تندیس برنز یادبود آلبرت اینشتین را در محوطه مقر این آکادمی، در واشنگتن نصب کرده‌است.

 

تفاوت مغز آلبرت انیشتین با سایر افراد
مغز فیزیک‌دان برجسته، آلبرت انیشتین، موضوع پژوهش و جستجوهای بسیاری بوده‌است. مغز او طی هفت و نیم ساعت پس از مرگش از سر او خارج گردید. آلبرت انیشتین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نابغه‌های قرن بیستم به حساب می‌آمد و دلیل جلب توجه به سوی مغز وی، تلاش برای یافتن رابطه میان کالبدشناسی اعصاب و هوش عمومی یا هوش ریاضیاتی بود.

مطالعات انجام گرفته پیشنهاد کرده‌اند که قسمت‌هایی از مغز که مربوط به صحبت کردن و زبان هستند، کوچکتر و قسمت‌های مربوط به پردازش‌های عددی و فضایی (تجسم) بزرگ‌تر هستند. مطالعات دیگری، نشان‌دهندهٔ بیشتر بودن تعداد یاخته‌های گلیال در مغز انیشتین هستند همچنین بخشی از مغز به نام جسم پینه‌ای (کورپوس کالوزوم) در انیشتین بسیار بزرگتر از افراد عادی بوده است. هرچند مغز او از نظر اندازه فرقی با مغز دیگران ندارد و ۱۲۳۰گرم است.

Akbar Balinparast بازدید : 200 جمعه 14 فروردین 1394 نظرات (0)

نکاتی مهم درباره نگهداری ماهی قرمز عید

ماهی قرمز (نام علمی: Carassius auratus auratus)، که به نام‌های ماهی طلایی، ماهی گلی، ماهی حوض نیز خوانده می‌شود، گونه‌ای ماهی از سردهٔ کپورچه‌ها است.این ماهی همه‌چیزخوار است. زیستگاه اصلی آن معمولاً در سیبری و جنوب شرقی آسیا است. اهلی‌سازی آن نزدیک به هزار سال پیش در چین صورت گرفت.

 

ویژگیهای ظاهری ماهی قرمز

بدن این ماهی از نظر شکل ظاهری شبیه ماهی کپور و ماهی برکه‌ای است. شکم و پهلوها نقره‌ای فام و باله دمی فاقد خال‌های سیاه است. تعداد فلس بر روی خط جانبی آن ۳۲–۲۸ عدد و نخستین کمان آبششی در انواع رشد یافته دارای ۵۰–۳۹ عدد خار است. دهان این ماهی نیمه تحتانی است و فلس‌های بدنش بزرگ و ضخیم و دندانه‌دار هستند. پرده صفاق در این گونه از ماهی‌ها تیره‌است.

 

شرایط محیطی نگهداری ماهی قرمز

- ظرف نگهداري ماهی قرمز
اولين موضوعي که مي تواند به عنوان يک عامل مهم در عمر بيشتر ماهي موثر باشد، محل زندگي آن است. ظروفي که در آنها ماهی فروخته مي شود، اغلب کوچک است و نبايد اشتباه کرد و ماهی ها را در همان ظروف کوچک نگاه داشت. ماهی ها به اکسيژن موجود در آب احتياج دارند و اين اکسيژن از طريق سطح هوايي که با آب در تماس است وارد آب مي شود. هر چه سطح مقطع بالاي تنگ کوچک تر باشد، اکسيژن کمتري مي تواند وارد آب شود. پس سعي کنيد تا آنجا که ممکن است از ظروف کوچک براي نگهداري ماهي ها استفاده نکنيد.

 

- آب :
آبی که برای زندگی ماهیان انتخاب می کنیم باید دارای شرایط مناسب باشد. برای اطمینان از خارج شدن کامل موادی مانند کلر باید قبل از عوض کردن آب ماهی ها، آب را به مدت یک شبانه روز در ظرف دهان گشاد نگهداری و سپس مورد استفاده قرارداد. هرگز نباید اجازه داد که ظرف ماهی ها کثیف شود این کار می تواند باعث بیماری، کوتاهی عمر و درنهایت مرگ آنها شود.

 

برای تعویض آب نباید آن را یکدفعه عوض کرد. با آرامش کامل نیمی از آب ظرف را خارج کرده و سپس کم کم آب برداشته شده را با آبی که از روز قبل نگه داشته ایم جایگزین می کنیم. در طول هفته باید 1 یا 2 بار آب ظرف ماهی ها را به این صورت تعویض نمود. درنگهداری طولانی مدت ماهیان قرمز مقدار آب مورد نیاز هرقطعه ماهی انگشت قد، حداقل یك لیترمنظور شود، و از شن و ماسه‌های رنگی و نیز برای تزئین آكواریوم و تنگ‌های ماهی استفاده نكنید.

 

- دمای محیط:
بهترین دما برای زندگی این نوع ماهی ها بین 10 تا 25 درجه سانتیگراد می باشد. دمای محیط هرگز نباید یکباره تغییر کند.

- غذاي ماهي
ماهي هاي قرمز کوچک، حيوانات بسيار سخت جاني هستند و هر چيزي را مي خورند. لذا به راحتي مي توانيد در شرايطي که غذاي مناسب در دسترس نداريد از خرده هاي نان، شيريني و ... به مقدار کم به عنوان غذا به آنها بدهيد. اما اگر در نگهداري آنها مبتدي هستيد به شما پيشنهاد مي شود از غذاهاي آماده آنها که ارزان قيمت هم مي باشد تهيه کنيد. فقط مطمئن باشيد که غذايي را که مي خريد مربوط به Goldfish مي باشد. ماهي هاي نيز مانند انسان به پروتئين، ويتامين و ... براي رشد و زندگي نياز دارند.

 

در ارتباط با غذا دادن بايد دقت کنيد که دادن زياد غذا به آنها و ماندن آنها در ظرف باعث آلودگي آب شده و براي ماهي ها خطراتي به همراه خواهد داشت. سعي کنيد به مقدار بسيار بسيار کم، در سه نوبت غذايي همانند خودتان به آنها غذا دهيد و مقدار آن بايد به گونه اي باشد که غذاي اضافي در آب نماند.

 

ماهی, ماهی قرمز, نگهداری ماهی قرمز عید

 

نکات مهم درباره خرید ماهی قرمز عید
1- ماهی قرمز را از مراكز معتبر و تحت نظارت و كنترل دامپزشكی تهیه نمائید.
2- از خرید ماهی از فروشندگانی كه آن ها را به صورت متراكم و درشرایط نامناسب بهداشتی و زیستی نگهداری می‌كنند خودداری گردد.
3- ازخرید ماهیانی كه دارای علایمی مانند باله‌های تاخورده و جمع شده هستند، دراطراف دهان یا سطح بدن لكه های پنبه مانند دارند، روی سطح بدن آن‌ها زخم یا لكه‌های سفید متمایل به خاكستری یا قرمزمشاهده می‌شود، بدن رنگ پریده و لكه لكه شده دارند، لبه باله‌ها خورده و ساییده شده، ماهی حالت بی‌قراری دارد و بدون آن‌كه دریك جا قرارگیرد پیوسته بدن خود را به اطراف می‌مالد، چشم‌ها به صورت یكطرفه و یا دوطرفه بیرون زده‌اند و پولك‌های ماهی ریخته است، خودداری كنید.

 

ماهی, ماهی قرمز, نگهداری ماهی قرمز عید

 

نکات بهداشتی:
1- افراد حساس ودارای سوابق آلرژی به هنگام تماس با ماهی از دستکش استفاده کنند.
2- همه افرادی که با ماهی یا آب تنگ تماس دارند باید بلافاصله دست های خود را با آب و صابون به دقت بشویند.
3- از دست زدن کودکان به ماهیان جلوگیری نموده و آموزش بهداشت فردی به آنها در خصوص عدم دستمالی چشم، صورت و دهان بعد از کار با آکواریم ارائه شود. درصورت بروز هرنوع علائم و ناراحتی های پوستی به پزشک مراجعه شود.


4- از رها کردن ماهیان زینتی خود در رودخانه ها، تالاب ها و آب های آزاد جدا خودداری کنید.
5- در صورت بروز هر گونه علایم بیماری یا ناراحتی در ماهی‌ها، ماهی بیمار بلافاصله برای جلوگیری از سرایت بیماری جدا از سایر ماهی‌ها نگهداری شود. نگه داشتن ماهی بیمار به مدت بیست دقیقه در یك لیتر آب كه یك قاشق نمك هم به آن اضافه شده است، برای برخی از بیماری‌ها می تواند مفید واقع شود.

 

6- به جای نگهداری ماهی در تنگ‌های كوچك و نامناسب لازم است ماهی در ظروف شیشه‌ای بزرگ مثل آكواریوم یا تنگ‌های شیشه‌ای مناسبِ بزرگ نگهداری شود تا علاوه بر احساس آزادی و راحتی، از اكسیژن بیشتری در آب برخوردار باشد و شرایط مناسب برای زندگی ماهی‌ها فراهم شود.


7 - از قراردادن آكواریوم‌ها و تنگ‌های ماهی درجلوی نورمستقیم آفتاب، كنار شومینه‌ها و یا داخل آشپزخانه خودداری كنید.
8- برای حمل و نقل ماهیان زینتی در بسته بندی های کوچک ( کیسه های پلاستیکی بدین منظور مناسبند) باید دو برابر میزان آب، فضای خالی از هوا وجود داشته باشد. ماهی نباید بیشتر از 2 ساعت در این شرایط بماند.

 

منابع :
qudsonline.ir

tebyan.net

fa.wikipedia.org

Akbar Balinparast بازدید : 159 جمعه 14 فروردین 1394 نظرات (0)

مصرف قهوه خطر ابتلا به سرطان رحم را کاهش می‌دهد
پژوهش محققان امپریال کالج لندن نشان می‌دهد قهوه علاوه بر نشاط زنان می‌تواند خطر ابتلا به سرطان مخاط رحم را نیز کاهش دهد.
محققان با استفاده از اطلاعات 456 هزار زن و بررسی عادات غذایی دو هزار و 800 نفر از آنها که مبتلا به سرطان مخاط رحم بودند، دریافتند زنانی که روزانه حدود چهار فنجان قهوه در روز مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که کمتر از یک فنجان قهوه می‌نوشند، 18 درصد در معرض خطر کمتری برای ابتلا به این سرطان قرار دارند.


البته محققان می‌گویند به دست آمدن این نتایج دور از انتظار هم نبوده چرا که با یافته‌های پژوهش‌های قبلی در تطابق است اما مقایسه این پژوهش‌ها با یکدیگر می‌تواند اطلاعات بیشتری را در اختیار محققان قرار دهد. در این تحقیق، تاثیر 84 ماده غذایی در ابتلا به سرطان مخاط رحم مورد بررسی قرار گرفت که از آن میان، قهوه نسبت به سایر مواد غذایی برتری داشت اما رابطه یاد شده را نمی‌توان علت و معلولی دانست بلکه تنها وجود یک رابطه را نشان می‌دهد.


علاوه بر این، هنوز علت نقش قهوه کاملا مشخص نشده بلکه احتمال می‌رود که قهوه میزان استروژن بدن را کاهش داده و تعادل هورمون‌ها را تغییر می‌دهد. در واقع اگر تعادل بین استروژن و پروژسترون بیشتر به سوی استروژن پیش برود، خطر سرطان مخاط رحم افزایش می‌یابد.

اضافه وزن، قاعدگی پیش از 12 سالگی و یائسگی با تاخیر نیز می‌تواند از عوامل خطر بروز این سرطان باشد.محققان خاطرنشان کرده‌اند که نباید از آنتی اکسیدان‌های قهوه نیز غافل شد زیرا باعث جلوگیری یا کند شدن آسیب سلولی می‌شوند. به علاوه به نظر نمی‌رسد که تاثیر قهوه بر بیماری ذکر شده را بتوان به کافئین موجود در آن نسبت داد چرا که پژوهش‌ها تاثیر سایر خوردنی‌های کافئین‌دار نظیر کاکائو را بر این سرطان مرتبط ندانسته‌اند.
این پژوهش در مجله "Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention" منتشر شده است.
منبع : isna.ir

Akbar Balinparast بازدید : 178 چهارشنبه 12 فروردین 1394 نظرات (0)

نخستین آنتن چگونه ساخته شد؟

آنتـــــن وسیله ای است ، که در رادیو و تلویزیون مورد استفاده قرار میگیرد ، کار آنتن گیرنده گرفتن امواجی است که از دستگاه فرستنده منتشر گشته و بعد از پیمودن راه درازی ضعیف شده است. آنتن این امواج ضعیف را میگیرد و به آمپلی فایر دستگاه می سپارد، تا دوباره قوی شوند ، و به صورت صدا و تصویر در آیند.

 

تاریخچه ساخت آنتن

دوازده دســــــامبر سال ۱۹۰۱ میلادی بود «مارکنی» در یک اتاق اجاره ای ، دستگاه فرستنده ای کار گذاشته بود ، که از ساعت ۱۵ تا ۱۸ هر روز علایم رادیویی می فرستاد این پیام فقط «اس» بود ، که به دنبال هم از دستگاه فرستنده به صورت امواج الکترو مغناطیسی صادر میشد دو سال پیش وی تواسته بود ، این امواج را از روی دریای مانش عبور دهد و این کار او با موفقیت قرین بود.

 

ولـــــی این بار که می خواست این علایم رادیویی را از فراز اقیانوس اطلس بگذراند با ناکامی روبه رو شد زیرا دستگاه گیرنده او این علایم را دریافت نکرد مارکنی در این موقع فقط بیست و پنج سال داشت وقتی در حضور تماشاگران زیادی آزمایش خود را بی نتیجه دید ، بدون اینکه خودش را ببازد ، یک بادبادک درست کرد یک سیم نازک به آن متصل ساخت و بادبادک را به هوا فرستاد ، در حالی که انتهای پایینی این سیم به دستگاه گیرنده وصل بود،  وقتی ارتفاع بادبادک از زمین تقریبا" به پنجاه متر رسید ، ناگهان گیرنده به صدا در آمد و علامتهای «اس» پشت سر هم از آن شنیده شد.

 

مارکنی فریادی از خوشحالی برکشید او به وسیله اولین آنتنی که ساخته بود ، موفق شد ، پیامهای رادیویی را بعد از طی مسافت سه هزار و پانصد کیلومتر اخذ کند زیرا بین گیرنده و فرستنده اقیانوس اطلس قرار داشت امروزه نیز گیرنده رادیویی یا تلویزیونی وقتی میتواند نتیجه مطلوب بدهد که آنتن مناسب داشته باشد.
منبع : vista.ir

Akbar Balinparast بازدید : 168 چهارشنبه 12 فروردین 1394 نظرات (0)

بیوگرافی یوری گاگارین، نخستین فضانورد جهان

نام : یوری الکسی‌یویچ گاگارین

زادروز : ۹ مارس ۱۹۳۴

ملیت : اتحاد جماهیر شوروی

دستاورد: نخستین فضانورد جهان

طول پرواز فضایی : یک ساعت و 48 دقیقه
مرگ: ۲۷ مارس ۱۹۶۸ میلادی -(در سن  34 سالگی)


یوری الکسی‌یویچ گاگارین (به روسی: Юрий Алексеевич Гагарин) فضانورد روسی و متولد ۹ مارس ۱۹۳۴ میلادی (۱۸ اسفند ۱۳۱۲)، نخستین فضانورد جهان بود. یوری گاگارین در روز ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ میلادی (۲۳ فروردین ۱۳۴۰) توسط فضاپیمای وُستوک-۱ به فضا رفت و به مدت ۱۰۸ دقیقه مدار زمین را یک دور بطور کامل پیمود. عصر سفرهای فضایی انسان با این پرواز آغاز گشت.


یوری گاگارین پس از پرواز تاریخی خود به سمت ریاست مرکز آموزش فضانوردان در شهرک ستاره‌ها انتخاب شد. در همین حال و در کنار شغل حرفه‌ای خود، با بازدید و سخنرانی در شهرها و کشورهای گوناگون، نقش عمده‌ای در افزایش آگاهی عمومی در مورد سفرهای فضایی ایفا نمود. یوری گاگارین به خاطر سفر فضایی تاریخی خود تبدیل به ستاره‌ای جهانی شد و نشان‌ها و عنوان‌های افتخار بی‌شماری از سراسر جهان دریافت کرد.

 

تولد و زندگی یوری گاگارین
یوری الکسی‌یویچ گاگارین، در تاریخ ۹ مارس ۱۹۳۴ میلادی (۱۸ اسفند ۱۳۱۲ خورشیدی) در روستای کلوشینو در نزدیکی شهر گژاتسک واقع در استان اسمولنسک در کشور روسیه (اتحاد شوروی) چشم به جهان گشود. پدرش الکسی ایوانویچ گاگارین (۱۹۷۳-۱۹۰۲)، و مادرش آنا تیموفیونا ماتویوا گاگارینا (۱۹۸۴-۱۹۰۳) هر دو در یک مزرعه تعاونی به کار اشتغال داشتند و خانواده گاگارین روی یک زمین مشترک، کشاورزی می‌کردند.

 

بیوگرافی یوری گاگارین, زندگینامه یوری گاگارین, یوری گاگارین نخستین فضانورد جهان

 یوری گاگارین

 

مادر او کتاب‌خوانی قهار و پدرش درودگری حرفه‌ای بود. این زوج ۴ فرزند داشتند که یوری سومین آنها بود. در خلال جنگ جهانی دوم، خانواده گاگارین نیز مانند بیشتر خانواده‌های روسی درد و رنج بسیاری را تحمل کردند. دو خواهر و برادر بزرگتر وی در سال ۱۹۴۳ به آلمان برده شدند و تنها پس از جنگ دوباره به وطن بازگشتند.

 

یوری که مجبور بود زود به کار مشغول شود، کارگاه آهنگری را برگزید و اندکی بعد او  برای ادامه تحصیل در مدرسه عالی تکنولوژی انتخاب شد. در همان زمان یوری به عضویت کلوپ هوایی درآمد و پرواز با هواپیمای سبک را آموخت. این تفریح جدید که قسمت اعظم وقت یوری را اشغال کرده بود، دریچه جدیدی در زندگی وی گشود. یوری که سخت تلاش می‌کرد سرانجام در سال ۱۹۵۵ فارغ التحصیل شد. علاقه شدید وی به خلبانی باعث شد که پس از پایان تحصیلات وارد مدرسه آموزش خلبانی ارنبرگ شود. یوری در همانجا با همسر آینده اش والنتینا گوریچوا آشنا شد.

 

بیوگرافی یوری گاگارین, زندگینامه یوری گاگارین, یوری گاگارین نخستین فضانورد جهان

یوری گاگارین و همسرش والنتینا گوریچوا

 

بیوگرافی یوری گاگارین, زندگینامه یوری گاگارین, یوری گاگارین نخستین فضانورد جهان

یوری گاگارین و دخترانش

 

انتخاب یوری گاگارین برای مامورین فضایی

در سال ۱۹۶۰ جستجوی وسیعی برای یافتن فرد مناسب برای مأموریت فضایی آغاز شد و پس از جستجو و آزمایشات فراوان دو نفر به عنوان آخرین انتخابها باقی ماندند: یوری گاگارین و گرمان تیتوف. به نظر می رسد علت انتخاب گاگارین و برتری او به تیتوف شخصیت ویژه او بود. گاگارین مردی خوش مشرب و متواضع بود. با وجود قد کوتاه ۱۵۷ سانتیمتریش در میهمانی ها و مراسم رسمی بسیار به چشم می آمد. اما تیتوف برعکس فردی گوشه گیر و ساکت بود.

 

اولین پرواز انسان به فضا
سرانجام در ساعت نه و هفت دقیقه صبح روز چهارشنبه ۱۲ آوریل ۱۹۶۱میلادی (۲۳ فروردین ۱۳۴۰ خورشیدی) به وقت مسکو، یوری گاگارین از پایگاه فضایی بایکونور سوار بر موشک فضاپیمای وستوک۱ اولین انسانی شد که مرز فضا را گشود و قدم به دنیایی اسرارآمیز نهاد. یوری گاگارین، سرنشین خوشبخت این فضاپیمای تاریخی اولین بشری بود که به فضا سفر کرد.

 

مداری که یوری گاگارین پیمود، مداری بیضی شکل بود که حداقل ارتفاع آن ۱۶۹ کیلومتر و حداکثر ارتفاع آن ۳۱۵ کیلومتر بود. صفحه این مدار با صفحه استوا زاویه‌ای ۶۵ درجه‌ای می‌ساخت تا فرود وی در خاک شوروی تضمین شود. زمانی که یوری در مدار زمین بود، امید کمی به بازگشت وی بود و فرض بر این بود که یوری در هنگام بازگشت به زمین خواهد مرد. یوری گاگارین پس از این سفر تاریخی به چهره سرشناس جهان تبدیل شد و و از اینجا بود که عصر سفرهای فضایی انسان با این پرواز آغاز گشت ضمن اینکه اتحاد جماهیر شوروی از این چهره استفاده‌های سیاسی بسیاری کرد.

 

بیوگرافی یوری گاگارین, زندگینامه یوری گاگارین, یوری گاگارین نخستین فضانورد جهان یوری گاگارین، نخستین فضانورد جهان

 

مشکل یوری در بازگشت به زمین
متخصصان در مرکز کنترل پرواز، بوسیله سه کانال رادیویی و یک کانال تلویزیونی با یوری گاگارین در مدار زمین ارتباط داشتند. نخستین جمله‌هایی که گاگارین به زمین مخابره کرد این بود: “پرواز به خوبی ادامه دارد، دید خوبی دارم، من زمین را می‌بینم، خیلی زیبا است”.


فضاپیمای وستوک-۱ پس از طی بخش بزرگی از مسیر پرواز بر فراز قارهٔ آفریقا رسید و سیستم ناوبری بطور خودکار ترمزهای سوخت مایع را بکار انداختند. قرار بر این بود که حدود ۱۰ تا ۱۲ ثانیه پس از اتمام کار موتور ترمز، بخش سرویس‌دهی فضاپیما از کپسول فضایی گاگارین جدا و مرحله بازگشت به زمین آغاز گردد. اما به علت گیر کردن کابل‌های اتصال دهنده این دو بخش، بخش سرویس‌دهی در حالت نیمه‌متصل به کپسول حامل گاگارین باقی ماند. کپسول گاگارین در این لحظه در حال ورود به جو زمین بود و این مشکل باعث شد که حول محور خود دچار دوران شدید و غیرقابل کنترل شود.

 

یوری گاگارین خود در مورد این حادثه می‌گوید: “به محض اینکه کار موتور ترمز پایان یافت، فضاپیما تکان شدیدی خورد و شروع کرد به چرخش با سرعت بالا دور محور خودش، سرعت چرخش حدود ۳۰ درجه در ثانیه بود. همه چیز می‌چرخید. این رویداد بر فراز قاره آفریقا رخ داد، از پنجره یک لحظه قاره آفریقا، یک لحظه افق زمین و لحظه دیگر آسمان را می‌دیدم. اصلا وقت نداشتم خودم را در برابر نور شدید آفتاب محافظت کنم که کور نشوم. پاهایم را به سمت پنجره پایینی بردم که جلوی نور را بگیرد اما پنجره را نبستم چون می‌خواستم موقعیت خودم را بدانم و ببینم اوضاع از چه قرار است.”


با ورود به لایه‌های ضخیم‌تر جو زمین، فضاپیما دچار دوران و تکان‌های شدیدتری شد. با این وجود، گاگارین اعتماد به نفس خود را از دست نداد و باور داشت که هنوز فضاپیما شانس فرود عادی را از دست نداده: “من به کنترل زمین اطلاع دادم که مرحله جداسازی بر اساس برنامه روی نداده. اما هنوز به نظرم موقعیت اضطراری نبود، و من روی صفحه کنترل کُد VN4 را به زمین مخابره کردم (معنی کُد: همه چیز بخوبی پیش می‌رود).


این حالت حدود ده دقیقه ادامه داشت تا اینکه کابل‌ها در اثر حرارت شدید ناشی از ورود به جو زمین سوختند و بالاخره کپسول گاکارین در ساعت ۱۰:۳۵ دقیقه آزاد شد. گاگارین اعتقاد داشت که در بدترین لحظات این حادثه، فشاری در حدود ۱۰ جی (G-force) به او وارد می‌شده‌است: “در یک لحظه، برای حدود ۲-۳ ثانیه، داده‌های روی صفحه کنترل محو شدند و جلوی چشمانم تیره شد. خودم را محکم گرفتم و تلاش کردم در برابر فشار مقاومت کنم، تا بالاخره همه چیز تقریبا به حالت عادی برگشت.”

 

بیوگرافی یوری گاگارین, زندگینامه یوری گاگارین, یوری گاگارین نخستین فضانورد جهان

یوری گاگارین، نخستین فضانورد جهان

 

فرود اولین فضانورد به زمین
یوری گاگارین پس از ۱۰۸ دقیقه پرواز و یک دور گردش کامل در مدار زمین، در ۲۶ کیلومتری جنوب غربی شهر انگلس در منطقه ساراتوف فرود آمد. این نقطه از منطقه پیش‌بینی شده برای فرود فاصله زیادی داشت و کسی برای استقبال از او حاضر نبود. آنا آکیموونا تاتارووا، همسر جنگلبان محلی و نوه ۶ ساله‌اش اولین کسانی بودند که گاگارین را پس از فرود دیدند. یوری گاگارین ماجرا را این گونه تعریف می‌کند: “آنها وقتی مرا با لباس و کلاه فضایی و چتر نجاتم دیدند، ترسیدند و عقب رفتند. من به آنها گفتم نگران نباشید من هم مثل شما شهروند شوروی هستم، همین الان از فضا برگشتم و دنبال تلفن می‌گردم که به مسکو زنگ بزنم.”


گاگارین پس از تماس تلفنی با دفتر نیروی هوایی، پیامی به این مضمون فرستاد: “پیامی برای نیروی هوایی، ماموریت با موفقیت انجام شد، در این موقعیت (…) فرود آمدم، حالم خوب است، ضرب‌دیدگی و شکستگی هم ندارم. گاگارین”. در این ماموریت فضایی که نزدیک بود به فاجعه ختم شود مشکلات فنی زیادی بوجود آمد اما برای مقامات شوروی این پرواز ۱۰۸ دقیقه ای یک کودتای تبلیغاتی بود.

 مقامات شوروی سابق که دوست داشتند به جهان نشان دهند تحت حاکمیت کمونیست ها حتی پسر یک کارگر نیز می تواند به موفقیت های بزرگ نائل آید و نیز نگران از اینکه امریکا در مسابقه فضایی جلو بیافتد، فورا فضاپیمای حامل گاگارین بیست و هفت ساله را به فضا فرستادند بطوریکه با قرار گرفتن فضاپیمای حامل گاگارین در مدار زمین، شوروی سابق در مسابقه فضایی آن زمان از امریکا پیش افتاد.


جمعیت زیادی در میدان سرخ شهر مسکو برای استقبال از گاگارین گردآمده بودند. یوری گاگارین پس از بازگشت به زمین، بلافاصله تبدیل به ستاره‌ای جهانی شد. او به کشورهای گوناگون از جمله ایتالیا، چکسلواکی، بریتانیای کبیر، آلمان، مجارستان، فرانسه، بلغارستان، غنا، کوبا، مکزیک، برزیل، نروژ، هند، مصر، لیبریا، کانادا و ژاپن سفر کرد و مورد استقبال رسمی مقامات و هوادارانش قرار گرفت. او در بسیاری از کشورها نشان‌های افتخار دریافت و از پیکره‌هایی که به افتخارش برپا شده بود پرده‌برداری کرد. در بریتانیا میهمان نخستین اتحادیه کارگری جهان بود و در پاریس خیابانی به نام وی نامگذاری شد.
نام شهر گژاتسک، شهر کوچکی که گاگارین بیشتر سال های کودکی خود را در آن گذراند را سال‌ها بعد در ۱۹۶۸، به افتخار گاگارین به “شهر گاگارین” تغییر دادند.

 

پس از پرواز تا مرگ
در سال ۱۹۶۲، یوری گاگارین به سمت معاونت شورای عالی اتحاد شوروی منصوب شد، اما پس از مدتی به مرکز فضانوردی شوروی در «شهرک ستاره‌ها» بازگشت و به مدت ۷ سال در گروهی کار کرد که هدفشان طراحی فضاپیماهایی با قابلیت استفاده مجدد بود. وی پس از مدتی به سمت معاون مدیریت شهرک ستاره‌ها انتخاب شد، و همزمان به تمریناتش به عنوان خلبان هواپیمای جنگنده ادامه داد.

 

بیوگرافی یوری گاگارین, زندگینامه یوری گاگارین, یوری گاگارین نخستین فضانورد جهان

 

هشت سال پس از سفر فضایی‌،  در یک سانحه هوایی در روز ۲۷ مارس سال ۱۹۶۸، هواپیمای میگ-۱۵ یوری گاگارین و مربی پروازش طی یک پرواز تمرینی دچار سانحه شد و سقوط کرد و هردو سرنشین آن کشته شدند.

علت دقیق سانحه روشن نیست، اما بر اساس نتایج پژوهشی که در سال ۱۹۸۶ انجام گرفت، تلاطم ناشی از پس‌سوز موتور جت یک فروند هواپیمای سوخو-۱۱ احتمالاً باعث شده که گاگارین و مربی‌اش کنترل هواپیمایشان را بطور مرگباری از دست بدهند. بدی هوا در روز سانحه نیز مطمئناً در این سقوط بی‌تاثیر نبوده‌است.

نابع :

 fa.wikipedia.org

tehran98.com

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    مطالب سایت را چگونه ارزیابی میکنید
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1983
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 12
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 88
  • آی پی دیروز : 78
  • بازدید امروز : 161
  • باردید دیروز : 102
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 161
  • بازدید ماه : 4,158
  • بازدید سال : 44,214
  • بازدید کلی : 675,592