loading...
oliv
Akbar Balinparast بازدید : 152 پنجشنبه 24 اردیبهشت 1394 نظرات (0)
تنها شما نیستید که ریزش مو را تجربه می کنید بلکه اکثر افراد چنین اختلالی را تجربه کرده اند. کم شدن مو به دلایل متفاوتی اتفاق می افتد و در بسیاری از موارد دلایل ریزش مو قابل تشخیص و درمان است .

در ابتدا بعضی از علتهای رایج که باعث ریزش مو می شود را بیان می کنیم و در ادامه روش های درمان  را نیز ارائه خواهیم داد.

- بیماری پوسته سر : Telogen effluvium، بیماری پوسته سر است که پس از بارداری، جراحی های مهم، کاهش وزن شدید یا استرس زیاد به وجود می آید. در اثر این پدیده شما هر روز دسته دسته موهای خود را به ویژه هنگام شامپو کردن، حالت دادن یا شانه زدن آنها از دست خواهید داد. این مساله می تواند عوارض جانبی برخی از داروها همچون داروهای ضدافسردگی، ضد اضطراب و کاهش دهنده التهاب نیز باشد. در طول این بیماری، موها پیش از اینکه از پوسته سر بیرون بیایند بسیار سریعتر از حالت نرمال، از فاز رویش به فاز استراحت می رسند.

- مشکلات هورمونی: مشکلات هورمونی از قبیل سطوح غیرطبیعی آندروژن (نوعی هورمون مردانه که توسط هردو مردان و زنان ساخته می شود)

- ریزش موی ارثی: ریزش موهای ارثی یکی از دلایل رایج ریزش موی سر است. این مشکلی است که ممکن است فرد، ژن آن را از پدر یا مادر خود دریافت کند.

- داروها: خیلی از داروها منجر به ریزش مو می شود . بنابر این اگر این مسئله برای شما نگران کننده است بهتر است با پزشک خود در مورد مصرف داروهای جایگزین مشورت کنید.

- کمبود آهن: فقر آهن -در صورت داشتن یا نداشتن آنمی- می تواند منجر به ریزش مو شود. ولی بهتر است قبل از اینکه خودسرانه از قرص های آهن مکمل استفاده کنید با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید تا از در صورت تشخیص نیاز توسط پزشک از مکمل ها استفاده کنید. زیرا آهن بیش از اندازه در بدن نیز منجر به بروز بعضی مشکلات می شود.

- کم کاری غده تیروئید:میلیون ها نفر که بیشتر آنها را زنان تشکیل می دهند از بیماری های تیروئید رنج می برند. هنگامی که بدن شما خیلی کم هورمون تیروئید را ترشح کند، گفته می شود که دچار کم کاری غده تیروئید هستید. تیروئید هورمونی است که مسوول متابولیسم بدن، ضربان قلب و حالت های روحی انسان است. اگر بدن تیروئید زیادی تولید کند، پرکاری غده تیروئید دارید. هورمون تیروئید مسوول همه چیز در بدن از مصرف اکسیژن بدن گرفته تا رشد مو، پوست و ناخن ها است. وقتی این هورمون به اندازه کافی و درست در بدن ترشح نشود شما شاهد تغییراتی در بدن خود خواهید بود.

- سوختن، آسیب دیدن و یا اشعه ایکس : همه موارد ذکر شده می تواند باعث ریزش موی موقتی شود، در این موارد بعد از درمان و خوب شدن مشکل، موها مجددا به شکل قبل از آسیب بر میگردند.

- استرس، بیماری و یا زایمان : همه مشکلات ذکر شده از جمله استرس و  می تواند باعث ریزش مو و طاسی موقتی شود. همچنین بعضی از عفونت های قارچی هم باعث ابتلا به این مشکل می شود.

- کاهش مقدار استروژن: خیلی از زنان ، ریزش مو را در دوران یائسگی و بعد از آن تجربه می کنند . زمانیکه ترشح مقدار استروژن در بدن کاهش می یابد. سایر تغییرات هورمونی- برای مثال تغییر میزان استفاده از داروهای ضد حاملگی – نیز می تواند منجر به ریزش مو شود.

- لوپوس (زخم پوستی):لوپوس نوعی بیماری مزمن خود ایمن است که خود سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم آسیب می رساند. حدود 1.5 میلیون نفر از مردم دنیا به این بیماری دچار هستند و بیشتر آنها را زنان تشکیل می دهند که در طول سال های باروری تحت تاثیر این بیماری قرار دارند.

- (تلوژن افلووین): این یک اصطلاح برای بیان ریزش مو به صورت موقت و ناگهانی است که در اثر استرس یا جراحی اتفاق می افتد و به طور عمومی تا دو ماه بعد از بیماری ادامه دارد (این اصطلاح همچنین برای بیان ریزش ناگهانی مو که در نتیجه یکی از علت های ذکر شده اتفاق می افتد مانند تغییرات هورمونی بعد از زایمان نیز صدق می کند.)

- بیماری های خود ایمنی: این بیماری ها ممکن است در مواردی باعث ابتلا به ریزش مو شوند. در اکثر افراد مبتلا به این نوع ریزش مو، موها بر می گدند هر چند که ممکن است بصورت موقتی پس از برگشت موها نازک تر و یا روشن تر باشند.

- کیست تخمدان:خیلی از خانم ها از عارضه کیست تخمدان رنج می برند. این بیماری می تواند از 11 سالگی آغاز شود و باعث عدم تعادل هورمونی می شود. PCOS  اصولا منجر به ناباروری نیز می شود.

- لوازم آرایشی بهداشتی: مصرف بیش از حد و یا نامناسب رنگ مو، اتو مو، فر کننده های دائمی و یا استفاده بیش از حد از شامپو ها می تواند باعث ریزش مو و تنک شدن موها شود. در بیشتر موارد ریزش موی ناشی از این موارد قابل درمان است اما آسیب های شدید ممکن است درمان نشود. همچنین انواع مدل های مو که باعث کشیدن محکم موها می شود، نیز خطرزاست.

- مقدر زیاد ویتامین آ یا سلنیوم: در موارد نادر ممکن است از این مکمل استفاده شود زیرا در بسیاری موارد مصرف مولتی ویتامین نیاز را مرتفع می کند.

- رژیم غذایی : رژیم غذایی کم پروتئین و یا خیلی محدود نیز می تواند باعث ریزش مو شود.

دلایل ریزش مو

اگر یک رژیم غذایی کامل و سالم دارید،استفاده از مکمل ها برای ریزش مو مورد نیاز نمی باشد

 

درمان ریزش مو


-درمان با دارو
درصورتیکه مشکل ریزش موی شما بدلیل بیماری خاصی ایجاد شده باشد، درمان آن بیماری لازم برای درمان ریزش مو لازم است. داروهایی که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان ریزش مو تایید شده اند، شامل:
ماینوکسیدیل (مینوکسیدیل یا Minoxidil) – مینوکسیدیل دارویی مایع و یا کف مانند است که دوبار در روز باید در سر مالیده شود تا به رشد موها و جلوگیری از ریزش موها کمک نماید. این دارو در مقادیر 2 و 5 درصد موجود می باشد. عوارض جانبی این دارو عموما شامل سوزش سر و یا رشد موهای ناخواسته در صورت می باشد.
فیناستراید (Finasteride) – این دارو برای طاسی الگوی مردانه، بشکل قرص و بصورت روزانه تجویز می گردد. اکثر مردانیکه این دارو را مصرف میکنند شاهد کاهش ریزش مو و حتی رشد موهای جدید بوده اند. عوارض جانبی نادر آن شامل کاهش میل جنسی مردانه و عملکرد جنسی می شود. FDA هشدار می دهد که این دارو ممکن است خطر سرطان پروستات را در بعضی از مردان افزایش دهد. زنانی که در سن باروری هستند نیز باید از مصرف این دارو خودداری نمایند.

 

- درمان با جراحی
در معمول ترین شکل ریزش موی دائمی، فقط بالای سر تحت تاثیر قرار گرفته و با جراحی می شود، بیشتر موهای از دست داده را جبران کند. انواع جراحی ها شامل:
پیوند مو – در این شیوه جراحی شاخه های کوچکی از پوست پشت و یا کنار سر که حاوی تعداد کمی مو هستند، جدا شده و در نواحی طاس سر کاشته می شود. ممکن است چندین بار این جراحی لازم شود.
کاهش پوست سر (Scalp reduction) – در این شیوه بخش هایی از پوست طاس سر جدا شده و بعد از اینکه نواحی طاس برداشته شود پوست سر با نواحی حاوی مو پوشیده می شود.
 
- درمان های خانگی
با رعایت موارد زیر می شود از بعضی از انواع ریزش مو پیشگیری کرد:
رژیم غذایی سالم و مناسب
اجتناب از مدل های موی سفت و مدل هایی که کشش مو در آنها وجود دارد
اجتناب از کشیدن، مالش و پیچاندن موها شدید موها

توجه داشته باشید که اگر یک رژیم غذایی کامل و سالم دارید، استفاده از مکمل های تقویتی برای پیشگیری و درمان ریزش مو مورد نیاز نمی باشد.

منابع:
bartarinha.ir
asriran.com

rastineh.ir

 

Akbar Balinparast بازدید : 197 پنجشنبه 24 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

سركه سیب ، راز پوست زیبای اسکارلت جوهانسون است

 

اسكارلت جوهانسون 30 ساله است كه به تازگی در مصاحبه‌ای پرده از راز پوست زیبای خود برداشت و با صراحت اعلام كرد كه سركه سیب همراه همیشگی‌اش در مراقبت از پوستش است.

اكثر خانم‌ها از اینكه همیشه هنرمندان و چهره‌های معروف را با پوستی سالم و جوان می‌بینند، متعجب‌اند و با خود می‌گویند كه حتما ستاره‌ها كرم‌های آنچنانی مصرف می‌كنند كه همیشه زیبا به نظر می‌رسند.

اما شاید باور نكنید كه تعدادی از همین ستاره‌ها با درآمدهای میلیون دلاری با خواص گیاهان و روش‌های درمان سنتی به زیبایی ظاهر خود می‌رسند. نمونه آنها اسكارلت جوهانسون 30 ساله است كه به تازگی در مصاحبه‌ای پرده از راز پوست زیبای خود برداشت و با صراحت اعلام كرد كه سركه سیب همراه همیشگی‌اش در مراقبت از پوستش است. باید قبول كنیم كه اگر روزانه هزار و یك مدل كرم‌های شب و روز با قیمت‌های نجومی را هم استفاده كنیم هیچ كدام جای خواص طبیعی میوه‌ها و گیاهان را نمی‌گیرد.

چگونه از سیب طبیعی سركه گرفته می‌شود؟
در پروسه تولید سرکه سیب،  سیب‌های ارگانیك بدون گرما دیدن، تصفیه و پاستوریزه شدن به شكل كاملا طبیعی به سركه تبدیل شود. خاصیت این سركه برای پوست و تاثیر بی‌اندازه آن در زیبایی ظاهری قدمت تاریخی دارد. اما اینكه تا چه اندازه این روش‌های مراقبتی از دل طبیعت شما را به پوست و مویی كه آرزویش را دارید، می‌رساند را می‌توانید از زبان ستاره‌های مشهوری كه به استفاده از محصولات گیاهی و ارگانیك عادت دارند، بشنوید.

من عاشق سرکه سیبم!
اسكارلت جوهانسون درباره استفاده از سركه سیب می‌گوید: «پوست ما به‌طور طبیعی در تماس با شوینده‌ها و عوامل خارجی رطوبت و چربی نسبی خود را از دست می‌دهد. در این شرایط است كه سركه سیب می‌تواند PH از دست رفته طبیعی پوست را متعادل كرده و بین چربی و خشكی پوست تعادل برقرار کند. خواص سركه سیب برای نگهداری پوست صورت و بدن فوق‌العاده مفید است و هر نوع استفاده از آن برای مراقبت یا اضافه کردن چند قطره از آن برای تهیه هرگونه ماسك صورت برای پوست چرب، نرمال و حتی خشك باعث ترمیم لایه‌های نرمــال پوست می‌شود.»

این سركه با پوست شما چه می‌كند؟
اگر تا امروز از هزار و یك نوع شوینده و پاك كننده آرایشی برای شست‌وشوی صورت‌تان استفاده می‌كردید، می‌توانید روی این سركه به‌عنوان یك تونیك پاك‌كننده حساب باز كنید. كسانی كه دارای پوست چرب هستند یا جوش‌های سرسیاه روی قسمت‌های مختلف صورت‌شان مانند بینی یا گونه‌ها وجود دارد سركه سیب به‌عنوان مایع شست‌وشو كاملا برای آنها مفید است اما باید توجه داشته باشید كه این سركه را نه به شكل مستقیم بلكه باید به شكل مخلوط سركه و آب استفاده كرد. پس محلول رقیق شده سركه و آب را به اندازه لازم در كاسه‌ای آماده كنید و در صورتی كه از بوی آن خوش‌تان نمی‌آید چند قطره روغن گل‌های معطر به آن اضافه كنید.

مخلوط مساوی سركه سیب و آب معدنی به‌عنوان یك تونیك برای پاك كردن آلودگی‏های پوستی و چربی بسیار مناسب است. سركه سیب ماده‏ای طبیعی برای سلامت و زیبایی است كه سلول‌های پوست را تحریك و با روان كردن جریان گردش خون، پوست شما را سفت و براق كرده و از طرفی خاصیت نیروبخش و شاداب‌كننده فوق‌العاده‌ای دارد.

روش استفاده:
- در روش اول برای شفافیت و تمیزی پوست‌های نرمال و حتی چرب یك قاشق سركه سیب را با سه قاشق آب گرم مخلوط كنید. شما می‌توانید صبح و شب از این تونیك برای التیام بخشیدن و از بین بردن دانه‌های قرمز و جوش‌های پوست‌تان استفاده كنید. در این روش پاك‏سازی پوست صورت از ناحیه چانه به طرف بالا و دو طرف صورت روی گونه‌‏ها، بینی و پیشانی باید انجام شود.

- در روش دوم برای كسانی كه پوست حساس دارند این مقدار باید به یک قاشق سركه و 5 قاشق آب گرم تغییر پیدا كند. فراموش نكنید اگر بار اولی است كه از این سركه روی پوست‌تان استفاده می‌كنید حتما محلول آن را در قسمتی از پوست‌تان تست كنید و درصورتی‌که حساسیت و تورمی ایجاد نشد آن را به تمام صورت خود بمالید.

-  اما روش آخر استفاده از این محلول به‌عنوان پاك كننده است كه در این روش باید ابتدا پوست‌تان را با آب ولرم اسپری كنید تا كاملا مرطوب شود و بعد پنبه آغشته به سركه را به شكل دورانی روی پوست‌تان ماساژ دهید. شما می‌توانید بعد از 20دقیقه صورت‌تان را با آب ولرم آبكشی كنید.

حمام سركه سیب برای پوست بدن
سركه سیب سرشار از تركیبات و خواص میوه مفید سیب است كه اسید استیك موجود در آن مثل خود سیب سرشار از كلسیم، پتاسیم، گوگرد و منیزیم است. این سركه  همچنین ویتامین B، A و C سیب را داراست و اسیدهای ضروری آن از قدیمی‌ترین تمیزكننده‌هاست كه در گذشته بسیار مورد استفاده بوده است. پس بهتر است دوش سركه سیب را هفته‌ای یك بار در برنامه مراقبت و سلامت پوست‌تان قرار دهید. برای این كار نصف فنجان سركه سیب را به نیم لیتر آب اضافه كرده و بدن را شست‌وشو دهید. فراموش نكنید شست‌وشو با سركه سیب نباید هر روز تكرار شود چراكه مواد چرب و اسیدی كه بدن به‌طور نرمال و طبیعی در خود دارد به مرور از بین رفته و موجب خشكی پوست می‌شود.

من عاشق سرکه سیبم!
این سركه باعث كاهش زگیل و خال‌های پوستی و رفع ترك‌های پاشنه پا و دست موثر است. اما برای كسانی كه از وان استفاده می‌كنند، توصیه می‌كنیم یك فنجان سركه سیب را داخل آب وان ریخته و با آن گردن، شانه، بازوها و پاهای خود را ماساژ دهید. اسكارلت معتقد است حمام سركه سیب نه تنها باعث نرمی پوست‌های زبر و پوسته پوسته شده می‌شود، بلكه بدن خسته شما را هم انرژی بخشیده و به‌طور كامل ضدعفونی می‌كند. سركه سیب برای ضدعفونی كردن پوست و تسكین حساسیت و سوزش پوست كه بر اثر آفتاب‌سوختگی ایجاد شده، موثر است و به كاهش لكه‌ها و دانه‌های قرمز و كم‌رنگ روی پوست كمك ویژه‌ای می‌كند. به این ترتیب برای نرمی و پاك‌سازی پوست بدن‌تان محلول سركه سیب و آب را حتما امتحان كنید.

سركه سیب خالص بخرید
اگر می‌خواهید در مدت زمان كوتاهی درمان و مراقبت‌های شما از پوست‌تان با این سركه نتیجه‌بخش باشد، سركه سیب‌ 100 خالص، ارگانیك و فیلتر نشده تهیه كنید، چون شما باید مطمئن باشید برای پوست‌تان چه سركه‌ای مصرف می‌كنید. سركه سیب‌های طبیعی درصورتی كه در معرض نور قرار نگیرند، خراب نمی‌شوند.

هنگام خرید سركه سیب دقت كنید. راز مهم سلامت پوست اسكارلت جوهانسون جز شست‌وشوی پوست با سركه سیب هم نوشیدن مخلوط این سركه در آب پرتقال یا آبلیمو است كه در وعده‌های متفاوت روز از آن استفاده می‌كند. پس اگر از طعم سركه سیب خوش‌تان نمی‌آید، می‌توانید آن را در سالاد یا مخلوط با آبمیوه‌های‌تان به‌صورت میان‌وعده مصرف كنید تا تاثیر آن را بر پوست اندام خود ببینید.
منبع : مجله سیب سبز

 

Akbar Balinparast بازدید : 204 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

فصل بهار از راه رسیده است و همه دوست دارند در طبیعت با بهار همنشین شوند ولی مراقبت از پوست دراین فصل نکات ویژ ه ای دارد که در این مطلب به آن اشاره می کنیم...

 

یکی از مهم ترین نقش های پوست این است که مانند یک سد دفاعی، مانع ورود میکروب ها، ویروس ها، قارچ ها و سموم به درون بدن و نیز مانع دفع آب بدن به خارج شود که این امر در لطافت پوست نقش مهمی دارد. سلول های چندوجهی موجود در بخش سطحی پوست، مولد آنتی بیوتیک هایی به نام دیفیسین و کاتلیسیدین هستند که به طور طبیعی از پوست در برابر میکروب ها، ویروس ها و قارچ ها، محافظت می کنند. علاوه بر این، سپر دفاعی دیگری در سطح پوست وجود دارد که به سلول های آن، لانگر هانس می گویند. این سپر دفاعی هم باعث ایجاد ایمنی در برابر میکروب ها و تحمل مواد خارجی می شود. وقتی فردی برای مدت طولانی در برابر نور خورشید و اشعه های اتاق های سولاریوم قرار می گیرد، تعداد و عملکرد سلول های ایمنی کاهش می یابد، بنابراین ایمنی پوست کم و مستعد ابتلا به سرطان می شود که گاه کشنده است.

 

در پوست یک شبکه سطحی و یک شبکه عمقی عروقی وجود دارد که همراه غدد مولد عرق، در تنظیم دمای بدن نقش بارزی دارند. پوست غدد چربی ساز نیز دارد که با ترشح خود و چرب کردن سطح پوست موجب نرم شدن و ضدآب شدن آن می شوند. چربی های موجود در عمق پوست، ۸۰ درصد کل چربی بدن را تشکیل می دهند. پوست ویتامین D می سازد که برای استخوان سازی لازم است.

 

● آفتاب بهاری؛ دشمن پوست

 

یکی از مهم ترین عواملی که باعث پیری پوست می شود، تشعشعات مضر موجود در نور خورشید است که در فصل بهار به وفور وجود دارد. خنک بودن هوا در این فصل، باعث می شود که افراد مدت زمان بیشتری را نسبت به فصل های گرم سال در معرض مستقیم تابش نور خورشید قرار بگیرند. نسیم ملایم بهار و شکوفه های زیبای بهاری و زنده شدن طبیعت، شخص را تشویق به گردش در طبیعت زیبا می کند در حالی که از تاثیرات نامطلوب نور خورشید بی خبر است. در طیف نور خورشید، بخشی که به زمین روشنی می بخشد قابل رؤیت و بخشی مانند اشعه

 

ماورای بنفش غیرقابل دیدن است. ۵ درصد این اشعه پس از برخورد با سطح پوست، خصوصا پوست صورت و پشت دست ها منعکس و ۹۵ درصد آن وارد پوست می شود.

 

بخشی از آن را قسمت های سطحی پوست به وسیله رشته های کلاژن و الاستیک جذب می کنند. این بخش در سطح پوست باعث پیدایش لکه های قهو ه ای و زبر و خشن شدن آن می شود بنابراین پوست لطافت خود را از دست می دهد و در برخورد های طولانی مدت و سال های متمادی، ضایعات پیش سرطانی و در نهایت سرطان های پوستی در آن به وجود خواهد آمد.

 

رشته های کلاژن و الاستیکی ضخیم و تکه?تکه و چین و چروک های سطحی و در نهایت عمقی در پوست ایجاد می شود. رنگ پوست زرد به نظر می رسد و خاصیت ارتجاعی آن نیز از بین می رود. قدرت حفظ آب خود را از دست می دهد و در پایان دچار پیری زودرس خواهد شد.

 

توصیه این است که از نسیم بهاری، گل های زیبا و طبیعت زیبا با رعایت نکات ایمنی لذت ببرید، در درجه اول از کلاه های لبه دار و لباس های پوشیده ریز بافت و در درجه دوم از کرم ها و لوسیون های ضدآفتاب، آن هم به مقدار مناسب، استفاده کنید یک ضدآفتاب اید ه آل، باید بتواند کاملا مانع آسیب رساندن اشعه ماورای بنفش نور خورشید به پوست شود اما هیچ ضدآفتابی وجود ندارد که بتواند به طور کامل این کار را انجام دهد.

 

مصرف کافی و منظم ضدآفتاب باید مورد توجه باشد اما اگر به مقدار ناکافی از این کرم ها استفاده شود، تاثیرات مضر بیش از فواید آن خواهد بود. مقدار مصرف کرم ضدآفتاب باید به اندازه سطح یک بند انگشت سبابه شخص باشد که حدود کمتر از نیم گرم است. توصیه می شود برای پیشگیری از پیری زودرس پوست و عوارض سرطان زایی نور خورشید، حتما روزانه به طور منظم به مقدار نیم گرم از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

 

● مراقبت از پوست صورت در بهار

 

در بهار برای شستن صورت باید از صابون های با pH خنثی یا اسیدی و پس از هر شست وشو، در صورت خشک شدن پوست، از کرم های مرطوب کننده و به اصطلاح آبرسان استفاده کرد. شما می توانید کرم ضدآفتاب را روی کرم مرطوب کننده بزنید ولی اگر می خواهید از کرم پودر های رنگی استفاده کنید، آن را روی ضدآفتاب بزنید. کرم های رنگی ضدآفتاب نیز در بازار وجود دارند.

دکتر غلامحسین غفارپور

منبع:salamat.ir

Akbar Balinparast بازدید : 152 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

برای اینکه ماسکها روی پوست بهتر تاثیر بگذارند + سه ماسک ویژه!شما که هفته ای یک الی دو بار از ماسکهای مخصوص نوع پوستتان استفاده می کنید برای اینکه بدانید چطور یک ماسک تاثیر بهتری روی پوست خواهد داشت در این قسمت با ما باشید...

 

شما که هفته ای یک الی دو بار از ماسکهای مخصوص نوع پوستتان استفاده می کنید برای اینکه بدانید چطور یک ماسک تاثیر بهتری روی پوست خواهد داشت در این قسمت با ما باشید.

 

ماسکها زمانی تاثیر درست و خوب خود را بر روی پوست نشان خواهند داد که همزمان با استفاده ی موضعی آنها بر روی صورت یا حتی دست از مواد قابل خوردن آنها نیز مصرف شود و این بدین معناست که شما با هر بار استفاده از انواع ماسکهای میوه ای همان میوه را همزمان که ماسک آن روی صورتتان است میل کنید.

 

اگر از ماسک عسل، شیر و یا حتی نشاسته استفاده می کنید حتما دو تا سه قاشق غذا خوری عسل یا نشاسته و یا یک لیوان شیر همزمان بخورید .

قطعا تاثیر گذاری بهتر ماسکها را با این روش خواهید دید چرا که این روش یهترین روش استفاده از ماسکها در طب چینی محسوب می شود.

 

سه ماسک مخصوص جهت جوان سازی و شاداب کردن انواع پوستها:

 

1- ماسک شیر :

 

دو قاشق غذا خوری شیر + یک قاشق مربا خوری  سر پر آرد برنج را با هم مخلوط کرده شب روی پوست تمیزی که با صابون شیر شسته شده بگذارید و همزمان یک لیوان شیر نیز میل کنید.پس از جذب کامل ماسک و خشک شدن آن روی پوست، صورتتان  را با آب سرد و خنک بشویید.

 

2-ماسک عسل:

 

یک قاشق غذا خوری عسل  + یک قاشق مربا خوری آب ولرم مخلوط کرده و روی پوست شسته شده با صابون شیر و عسل بخوابانید، همزمان دو قاشق غذاخوری عسل نیز میل کنید. 15 دقیقه ی بعد اول با آب ولرم و سپس با آب سرد و خنک بشویید.

 

3-ماسک نشاسته:

 

یک قاشق مربا خوری نشاسته + دو قاشق مربا خوری شیر را با هم مخلوط کرده و روی پوست شسته شده با صابون شیر بگذارید و همزمان یک لیوان شیر که در آن یک قاشق غذا خوری نشاسته حل کرده اید بنوشید. توجه داشته باشید که ابتدا نشاسته را در کمی آب سرد حل کرده و بعد در لیوان شیر بریزید و مخلوط کنید تا مایع یکدستی شود.

منبع:seemorgh.com

Akbar Balinparast بازدید : 211 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

در این مقاله رازهایی را برای داشتن  پوست روشن متذکر می شویم:  نگاهی بیندازید به برخی از  راههای مخصوص  برای نیل به این هدف:


راز شماره 1 برای داشتن پوست روشن : حواستان به چیزی که میخورید باشد.

 

برطبق گفته های دکتر هایدی والدورف که متخصص پوست است، بیشتر خوراکی های کاذب( مثل شکلات و سیب زمینی سرخ کرده)  واقعا فقط کاذب هستند و نقشی  در آکنه  ندارند. با این حال، او می گوید که هورمونهای موجود در شیر می توانند به جوش های آکنه مرتبط باشند- بنابراین اگر به اکنه مبتلا هستید بستنی خوردن را ترک کنید و ببینید آیا جوش ها بهتر می شوند یا خیر.

 

راز شماره 2 برای داشتن پوستی روشن: برنامه مرتبی داشته باشید.

 

آیا بدون پاک کردن آرایش  صورت به خواب می روید؟ این کار نادرستی است. برای روشن نگه داشتن پوستتان، شما احتیاج دارید که برنامه ای منظم برای محافظت از پوستتان داشته باشید. در اینجا یک برنامه ساده را به شما معرفی میکنیم که می توانید ان را به کار ببندید.


راز شماره 3  برای داشتن پوستی روشن : پاک کردن صورت را به طور صحیح انجام بدهید.

 

این اولین قدم در برنامه مراقبت  از پوستتان است. مطمئنا دوست دارید آن را به درستی انجام بدهید. اما چگونه:

 

گام اول: تمیز کننده درست و مناسب را پیدا کنید. به دنبال ماده ای باشید که خیلی خشن نباشد اما  حاوی مواد ضد اکنه مثل اسید سالیسیک باشد.

 

گام دوم: قبل از استفاده از تمیزکننده، از آب گرم( اما نه داغ) برای  نمدار کردن صورتتان استفاده کنید.

 

گام سوم: ماده تمیز کننده را روی پوست قرار بدهید و به مدت 30 ثانیه تا 1 دقیق ماساژ بدهید سپس با آب ولرم آن را بشویید.

 

راز شماره 4 برای داشتن پوستی روشن: مرطوب کننده دوست شماست.

 

اگر پوستتان چرب است احتمالا به فکر عدم استفاده از مرطوب کننده می افتید، اما این فکر درستی نیست.  اگر پوستتان را خیلی خشک  کنید  این کار فقط سبب می شود که پوست شما روغن بیشتری  ترشح کند که این به نوبه خود جوشهای بیشتری را درست می کند. فکر می کنید این وضع به کجا ختم می شود؟

 

این چرخه را با استفاده از یک مرطوب کننده ملایم پس از شستشوی پوست، قطع کنید. اگر پوستتان خیلی زیاد چرب است، بر روی  آن از یک ماده جذب کننده روغن استفاده کنید.


راز شماره 5 برای داشتن پوستی روشن: به خود وقت کافی بدهید.

 

والدورف می گوید : یک یا دو ماه طول می کشد تا نتایج واقعی  برنامه مراقبت از پوست خود را ببینید، بنابراین این برنامه را باید هر چه زودتر شروع کنید. اگر در ابتدای کار پوست شما کمی بدتر به نظر آمد، ناامید و دلسرد نشوید، این وضعیت کاملا طبیعی است. فقط به این کار بچسبید و یک ماه برای آن زمان بگذارید. اگر پوستتان بهتر نشد آنگاه مواد مصرفی خودتان را عوض کنید و یا به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

منبع: سلامت

Akbar Balinparast بازدید : 209 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

برای تمیز کردن صورت «بهترین روش» وجود ندارد. عواملی از قبیل نوع پوست، محیط زندگی و نوع آرایش در تمیز کردن صورت اهمیت بسزایی دارند. به علاوه امروزه تمیزکننده های متفاوتی وجود دارد. تمیزکننده های جامد (قالبی) که ممکن است یا صابون باشند یا از نوع پاک کننده های ترکیبی که در انواع مختلف پوست (خشک، چرب، مختلط) به کار برده می شوند...

 

همچنین می توانند حاوی داروهایی مانند مواد ضدباکتری یا انواع مختلف ساینده باشند. تمیزکننده های مایع ممکن است یا بر پایه صابون و پاک کننده هایی باشند که مثل صابون عمل می کنند یا فرآورده هایی باشند که ترکیبات صابون یا کرم را در خود گرد می آورند. تمیزکننده های مایع نیز می توانند حاوی مواد ضدباکتری یا ساینده باشند. «کرم» پاک کننده ممکن است به شکل کرم یا لوسیون ساخته شده باشد.

 

معمولا آب و صابون (جامد یا مایع) به طور رضایت بخشی پوست را تمیز می کند. زیرا آب و صابون به خوبی اکثر مواد از جمله چرک، عرق و عناصر دیگر را از پوست می برد. اما انواع مختلف پوست ممکن است به انواع مختلف صابون (یا پاک کننده ترکیبی) نیاز داشته باشند. رنگ و روغن های آرایشی واتروپروف با کرم، لوسیون یا مایع پاک کننده به راحتی از بین می روند زیرا اینها در چربی، بهتر از آب حل می شوند.

 

عموما موثرترین روش تمیز کردن پوست صورت عبارت است از نخست به کار بردن کرم یا لوسیون پاک کننده برای از بین بردن رنگ و روغن آرایشی و سپس شست وشوی ملایم صورت با آب و صابون برای از بین بردن پسمانده های روغنی کرم یا لوسیون و مواد محلول در آب. اگر پوست خیلی چرب باشد کرم یا لوسیون تمیزکننده به تنهایی نمی تواند آن همه چربی را از پوست ببرد. اگر پوست خیلی خشک باشد کثرت شست وشو با آب و صابون، چربی و رطوبت بیشتری از پوست می برد بنابراین بهتر است از کرم یا لوسیون تمیزکننده و آب و صابون به تناوب استفاده شود.

 

● قابض ها، تونرها، طراوت افزاها و محلول های روشن کننده چهره

 

اختلاف بین قابض ها، تونرها، طراوت افزاها و محلول های روشن کننده یا صاف کننده چیست؟ آیا این فرآورده ها برای پوست صورت مفیدند؟

 

نام این دسته از فرآورده ها در طول سال ها تغییر یافته است. بنابراین شرح این فرآورده ها از روی نام آنها مشکل است. عناوین فوق به صورت متغیر برای توصیف یک نوع فرآورده که یا پس از تمیز کردن پوست، چربی و زواید دیگر را از بین می برد یا در فاصله بین دو نظافت مورد استفاده قرار می گیرد یا اغلب برای طراوت دادن به پوست، کاربرد دارد. برای مشخص کردن اینکه فرآورده حاوی چه موادی است و به چه منظوری به کار برده می شود باید راهنمای استفاده از آن را مطالعه کرد.

 

برای این فرآورده ها خواص زیادی نسبت داده شده است: پوست را تمیز می کنند، نسج را روشن می کنند، منافذ را می بندند، چربی را کنترل می کنند و برای ناراحتی های پوستی مفیدند. درواقع آنچه اکثر این فرآورده ها انجام می دهند از بین بردن چربی از سطح پوست و ایجاد یک احساس خنکی و شادابی است. هیچ کدام از این مسایل موجب کمی ترشح چربی از غدد چربی پوست نمی شوند و هیچ کدام از اینها برای همیشه منافذ پوست را نمی بندند. تنها کاری که می کنند این است که با متورم کردن یا تحریک ملایم دور منافذ، به طور موقت آنها را کوچک به نظر می آورند.

 

این فرآورده ها به طور کلی عبارتند از: آب، الکل، عطریات و مواد رنگی. به علاوه فرآورده های مخصوص پوست چرب که الکل بیشتری دارند معمولا حاوی مواد قابض از نوع فندق و نعناع نیز هستند. این فرآورده ها ممکن است حاوی رزورسینول باشند که مانند ترکیبات ضدعفونی کننده، محافظ و قابض عمل می کند و می تواند به از بین بردن سلول های مرده سطح پوست کمک کند. اسیدسالیسیلیک نیز که باعث آزاد شدن سلول های مرده از سطح پوست می شود به اینها اضافه می کنند.

 

فرآورده های مخصوص پوست معمولی یا خشک، عموما حاوی مواد تمیزکننده ملایم و مواد دیگری هستند که پوست را راحت کرده وآن را مرطوب نگه می دارند. این فرآورده ها ممکن است حاوی مقدار کمی الکل، آب رز، روغن کرچک، گلیسیرین، سدیم بوریت وآلانتوئین باشند.

 

● مراقبت از چهره معمولی و خشک

 

فرآورده های پوست خشک شامل تمیزکننده ملایم هستند. این فرآورده ها فاقد الکل هستند یا الکل خیلی کمی دارند و احتمالا تاثیر خوبی در شادابی و طراوت افزایی پوست دارند.

 

افرادی که پوست خشک دارند باید در مصرف هر کدام از این فرآورده ها محتاط باشند، به خصوص فرآورده هایی که حاوی الکل یا موادی مانند اسیدسالیسیلیک یا رزور سینول هستند. همچنین افراد مبتلا به اگزما یا آنهایی که پوست حساس دارند باید در مصرف این فرآورده ها احتیاط کنند.

 

● مراقبت از چهره چرب

 

هدف از مراقبت چنین پوست هایی مسلما پایین آوردن میزان چربی آنهاست. آب و صابون ارزان ترین وسیله تمیز کردن پوست چرب است. کرم ها و لوسیون های تمیزکننده، فقط چربی پوست را زیاد می کنند. اگر می خواهید برای از بین بردن آرایشتان از کرم استفاده کنید، صورتتان را بعدا با آب و صابون نیز بشویید.

 

اگر شستن صورت مثلا در مدرسه یا محل کار ممکن نباشد می توان این کار را با پارچه ای که به وسیله قابض ها یا تمیزکننده ها خیس شده باشد انجام داد. اکثر این فرآورده ها حاوی الکل هستند که چربی را حل می کند و بعضی ها حاوی سورفاکتان هستند که چربی را از بین می برد.

دکتر فرید مهتی پورمتخصص پوست و مو

منبع: salamat.ir

Akbar Balinparast بازدید : 191 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

 

استفاده از کرم ضدآفتاب در سراسر سال و هر بار که به زیر آفتاب می روید، اهمیت دارد. کرم‌های ضدآفتاب پوست شما را از پرتوهای ماورابنفش محافظت می‌کنند. این پرتوها باعث صدمه به پوست شما می‌شوند و به سرطان پوست منجر می‌گردند.

 

spf درج شده روی ضدآفتاب چه مفهومی دارد؟

 

spf مخفف sunburn protection factor است و بیانگر نسبت مدت زمان ایجاد قرمزی به دنبال مصرف ضدآفتاب و عدم مصرف آن است. این معیار فقط جهت اندازه‌گیری uvb (اشعه ماورای بنفش نوع b)است و به واسطه آن امکان بررسی حفاظت در برابر uva نیست. برای عمل به spf مندرج روی محصول، باید همه افراد 2 میلی‌گرم از این ماده در هر سانتی‌مترمربع مصرف كنند و جهت پوشش مناسب روی صورت و گردن باید دو و نیم بندانگشت از ضدآفتاب در هر بار استفاده شود.

 

با توجه به اینکه ضدآفتاب‌ها به واسطه تعریق و شست‌وشو پاک می‌شوند، یا در مواجهه با نور از بین می‌روند (خصوصا در انواع شیمیایی) و از طرفی نیمه عمر برخی تركیب‌های موجود در ضدآفتاب‌ها كمتر از 2 ساعت است، بنابراین توصیه می‌شود كه ضدآفتاب نیم ساعت قبل از بیرون رفتن از منزل استفاده شود تا هنگام خروج از منزل کارایی کافی را داشته باشد و هر 2 تا 3 ساعت تجدید شود.

 

چرا ضدآفتاب‌هایی با spf بالاتر از 30 تولید می شوند؟

 

ضدآفتاب‌های با spf 30 می‌توانند به مقدار کافی از پوست محافظت کنند، ولی با توجه به اینکه، اغلب مصرف‌كنندگان به مقدار لازم ضدآفتاب نمی زنند (2 میلی‌گرم در هر سانتی‌مترمربع) و میزانspf درج شده نیز در اثر عواملی مثل تعریق، شستشو و پاک کردن کم می شود و فیلترها به تدریج در برابر نورخورشید تخریب می‌شوند و از عیار حفاظتی ضدآفتاب کاسته می‌شود، بر همین اساس سازمان غذا و داروی آمریكا تولید ضدآفتاب‌هایی با spf بالاتر از 30 و حتی بالاتر از 50 را مد نظر قرار داده است.

 

ضدآفتاب‌ها آخرین خط دفاعی در برابر خورشید هستند. خط ‌مقدم دفاع، اجتناب از نور خورشید تا حدامکان است.

 

انواع ضدآفتاب‌ کدام است؟

 

ضدآفتاب‌ها بر اساس محتویات خود به دو نوع فیزیکی و شیمیایی تقسیم می‌شوند. ضدآفتاب‌های فیزیکی عمدتا شامل فیلتر‌هایی هستند که توانایی بازگرداندن و منعکس کردن نورخورشید را دارند و با نورخورشید واکنش شیمیایی نشان نمی‌دهند. این دسته عمدتا برای اطفال و بانوان باردار یا شیرده توصیه می‌شود.

 

ضد‌آفتاب‌های شیمیایی عمدتا شامل فیلتر‌هایی هستند که با نور خورشید، واکنش شیمیایی نشان می‌دهند و مانع از رسیدن نور آفتاب به سلول‌های پوست می‌شوند.

 

مصرف ضد‌آفتاب‌ مختص تابستان است؟

 

نه، ضدآفتاب را باید در تمامی فصول (حتی زمستان) و در تمامی شرایط آب‌وهوایی (هوای صاف و آفتابی و ابری) مصرف كرد. ولی آیا با مصرف ضدآفتاب می‌توان اطمینان داشت كه محافظت كاملی در برابر نور آفتاب حاصل شده است؟ نكته‌ای که در پاسخ به این سوال باید به آن اشاره كرد، این است كه استفاده از ضدآفتاب فقط به عنوان بخشی از دستورالعمل پیشگیری در برابر نورآفتاب است، چرا كه حتی در صورت استفاده كافی و با تواتر صحیح از ضدآفتاب، محافظت صددرصد حاصل نمی‌شود و ضرورت استفاده از پوشش مناسب و حتی‌الامکان قرار نگرفتن در معرض نور در ساعت‌های اوج شدت آفتاب وجود دارد.

 

ضدآفتاب را چگونه بزنیم؟

 

- کرم ضدآفتاب را حدود 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن استعمال کنید تا پوست زمان لازم برای جذب آن را داشته باشد.

 

- پس از شناکردن یا تعریق مفرط کرم را تجدید کنید.

 

- از مقدار زیادی کرم استفاده کنید و کاملا آن را روی پوست بمالید.

 

- کرم را روی همه نواحی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند به کار برید.

 

- محل ‌هایی مانند نوک گوش‌ها، بینی، پلک‌ها، لب‌ها و در موقع شنا، پشت، دست‌ها، پاها، شانه‌ها و پشت ران‌ها را فراموش نکنید.

 

- موقع مالیدن کرم در اطراف چشم احتیاط کنید.

 

غیر از زدن ضدآفتاب چه باید کرد؟

 

استفاده از عینک آفتابی: عینک‌های آفتابی همان‌طور که چشم‌ها را محافظت می‌کنند، پوست اطراف آن را نیز محافظت می‌کنند. شیشه‌های عینک باید به نوعی باشند که 100درصد اشعه‌های ماورای بنفش را فیلتر کنند. بهتر است که از عینک‌های آفتابی با شیشه‌های بزرگ و بیضی شکل، مشابه شکل چشم، یا شیشه‌هایی با محافظ جانبی پهن‌تر، جهت جلوگیری از اشعه‌هایی که از اطراف به چشم می‌رسند، استفاده شود.

 

استفاده از کلاه‌های لبه‌پهن: کلاه‌هایی که لبه‌پهن ندارند، قادر به محافظت موثر از پوست صورت در برابر آفتاب نیستند. حتی کلاه‌های لبه‌پهن نیز محافظت موثر در برابر اشعه‌های خورشید را (آنها تقریبا معادل‌اند با یک ضدآفتاب با spf 3) تامین نمی‌کنند. از این جهت در هر حالت حتی زمانی که کلاه لبه‌پهن پوشیده می‌شود، محافظت‌های تکمیلی مانند استفاده از یک ضدآفتاب برای صورت و پرهیز از قرارگیری غیرضروری در معرض آفتاب، باید انجام شود. برای سرهای بی‌مو، که در معرض خطر بالای ایجاد آسیب خورشیدی هستند، کلاه نقش بسیار موثرتری را در محافظت پوست ایفا می‌کند. آقایان بی‌مو و كم‌مو باید در طول فعالیت‌های خارج از خانه کلاه به سر کنند.

 

استفاده از لباس‌های پوشیده: لباس‌های پوشیده با بافت نخی و نازک (آستین بلند، شلواربلند یا دامن‌بلند) می‌توانند پوست را تا حدی در برابر نورآفتاب محافظت کنند.

 

انتخاب محل مناسب: هنگام بیرون رفتن، حتی‌الامكان در سایه باشید.

 

افراد باید محصولات آرایشی بهداشتی معتبر با تاییدیه وزارت بهداشت را از مراكز معتبر تهیه کنند تا از عوارض ناشی از انواع تقلبی آنها در امان بمانند.

 

ضدآفتاب‌ها عارضه‌ای هم ‌‌دارند؟

 

سوزش چشم‌ها: این یک عارضه متداول در صورت استفاده از یک ضدآفتاب است. حس سوزش غالبا به دلیل تحریک چشم‌ها توسط بخار این محصول است. افرادی که با این مشکل مواجه می‌شوند، باید ضدآفتاب‌شان را عوض کنند (ترجیحا از ضدآفتاب فیزیکی که حاوی دی‌اکسیدتیتانیوم است، استفاده کنند) یا ضدآفتاب را با فاصله بیشتری نسبت به لبه پلك استفاده كنند. ضدآفتاب‌های مقاوم در برابر آب کمتر «رونده» هستند و برای مناطق اطراف چشم‌ها پیشنهاد می‌شوند.

 

حساسیت پوستی: این مشکل بیشتر با مصرف ضدآفتاب‌های شیمیایی به وجد می آید. ضدآفتاب‌های فیزیکی، عموما باعث واکنش‌های پوستی نمی‌شوند. حساسیت پوستی در افراد می‌تواند به شكل قرمزی، سوزش یا خارش ظاهر شود و حتی در مواردی پس از التهاب، لك ایجاد كند. با توجه به این موضوع كه ضدآفتاب‌های شیمیایی می‌توانند ایجاد حساسیت بكنند، مصرف‌كننده می‌تواند از ضدآفتاب فیزیكی استفاده كند.

 

متاسفانه ورود یا تولید محصول‌های آرایشی و پوستی فاقد نام و نشان معین، تقلبی و یا فاقد تاییدیه وزارت بهداشت نیز در ایجاد عوارض ناشی از مصرف آنها سهم عمده‌ای دارند و بنابراین ایجاب می‌كند تا مصرف‌كنندگان، محصول‌های معتبر با تاییدیه وزارت بهداشت را از مراكز معتبر تهیه کنند تا از این‌گونه مشكل‌ها به مقدار قابل‌ملاحظه‌ای كاسته شود.

 

* هشدار:

 

بررسی‌های اخیر افزایش شیوع تومورهای پوستی را در میان مردم، با وجود تولید روزافزون ضدآفتاب‌ها نشان می‌دهد. دلیل اصلی این مشکل این است که مصرف‌کنندگان ضدآفتاب با تصور اشتباه از برخورداری از امنیت و حفاظت کامل، مدت طولانی در برابر آفتاب قرار می گیرند.

 

باید به خاطر سپرد که با ماندن طولانی مدت در برابر آفتاب ، حتی فردی که به شکل کامل و مناسب پوستش را با یک ضدآفتاب پوشانده است، باعث می شود مقدار مشخصی از تابش که باعث صدمه به پوست می‌شود،جذب بدنش گردد.

 

ضدآفتاب‌ها آخرین خط دفاعی در برابر خورشید هستند. آنها برای ایجاد مقداری محافظت در برابر بخش‌هایی از بدن، مثل صورت و دست‌ها، که به ناچار در معرض آفتاب هستند، طراحی شده‌اند. خط ‌مقدم دفاع، اجتناب از نور خورشید تا حدامکان است.

منبع:تبیان

Akbar Balinparast بازدید : 183 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

بعضی از مارک‌ های تجاری معروف در صنعت زیبایی از این ترفندها برای فروش فرآورده ‌های شان استفاده  می ‌کنند و بهتر است که در هنگام خرید بیشتر دقت کنید...

 

بیشتر خانم‌ ها اهل خرید لوازم آرایشی هستند و فروشگاه ‌های پُرزرق و برق عرضه این محصولات و مارک‌ های تجاری معتبر را خوب می ‌شناسند. ولی آیا تا به حال به این فکر کرده‌ اید که این مارک ‌ها چگونه مطرح شده ‌اند و برای خودشان، مشتری دست و پا کرده ‌اند؟ این نوشته، ضمن آن که بر این صحه می ‌گذارد که برخی مارک ‌های تجاری در حوزه زیبایی، واقعا سالم و موفق کار می ‌کنند؛ می‌ کوشد تا نشان دهد که چگونه برخی دیگر از صاحبان این صنعت با توسل به ترفند‌هایی عجیب و غریب و زشت، به جذب مشتری و طرح نام خودشان می ‌پردازند...

 

1- استفاده از نام ‌های سلامت ‌بخش:

 

مانند دکتر، داروخانه و...حتما شما هم محصول ‌های آرایشی مختلف مربوط به کارخانه ‌های آرایشی مشهور دنیا را می‌ شناسید. خیلی از این محصول ‌ها، نام‌ هایی مانند "دکتر"، "درمان"، "داروخانه" و مانند آن را یدک می ‌کشند. این، اولین ترفند شرکت‌ های تولید کننده لوازم‌ آرایشی است که تلاش می‌ کنند اسم ‌هایی پُرمسما مثل "دکتر"، "متخصص" و امثالهم را به اسم محصول‌ های آرایشی ‌شان بچسبانند تا در ذهن خریداران خود این شبهه را ایجاد کنند که محصول ‌شان دارای پشتوانه علمی و پزشکی است و اگر شما این محصول را بخرید، حتما به نتیجه دلخواه ‌تان برای سلامت و زیبایی پوست خواهید رسید. بد نیست بدانید که اولین‌ بار، شرکت لوازم آرایشی "کلینیک" از این شگرد برای بالا بردن فروش محصول‌ های خود استفاده کرد. در عین حال، برخی دیگر تلاش می ‌کنند از بین متخصصان مطرح، افرادی را برای معرفی محصول خود پیدا کنند تا بر نتیجه‌ بخش بودن محصول‌ های شان صحه بگذارند.

 

2- فلان چهره سرشناس هم از همین مارک استفاده می ‌کند!

 

ترفند دوم بعضی شرکت‌ های تولید کننده لوازم آرایشی، این است که یک لیست طولانی تهیه می ‌کنند که در آن آمده است که چرا محصول‌ شان یک محصول برتر است. معمولا این کارخانه ‌ها بروشورهایی درست می‌ کنند که در آن، هزاران دلیل و مدرک برای مرغوب بودن محصول ‌شان آورده‌ اند. گاهی هم در آن، عکس بازیگران مشهور را چاپ می ‌کنند تا تاییدی بر اثربخش بودن محصول‌ شان بگذارند. آن ها به شما می ‌گویند فلان کرم ‌پودر، کرم ‌پودر فلان ستاره سینما است و به شما می ‌گویند با خرید آن، صورت تان درست مانند آن بازیگر زیبا خواهد شد. در برخی از کشورها نیز آن ها با پرداخت هزینه‌ های هنگفت به ستارگان سینما و فوتبالیست‌ ها می ‌خواهند که در آگهی ‌های تلویزیونی محصول ‌های شان را تبلیغ کنند.

 

3- کوبیدن مارک رقیب

 

کوبیدن مارک رقیب سومین ترفند برخی فروشندگان لوازم آرایشی به شما برای قانع کردن تان به خرید یک محصول خاص،‌ این است که از شما می ‌پرسند: "در حال حاضر چه محصولی استفاده می ‌کنید؛ چه از نظر "رنگ" و "نام تجاری" و فرم محصول آرایشی؟" و سپس شروع می‌ کنند به ایراد گرفتن از آن محصول و شما را به دلایل مختلف از استفاده از آن محصول می ‌ترسانند و هنگامی که عدم اعتماد شما به محصول قبلی را در چشمان تان خواندند، محصول خودشان را روی میز می ‌گذارند و از خوبی ‌ها و مزایای آن می ‌گویند.

 

4- هیچ گرانی، بی ‌حکمت نیست!

 

شما هم به این اعتقاد دارید که هر چیزی که ارزان است حتما دلیلی دارد و هر چیزی که گران است حتما از مواد اولیه مرغوب ‌تری در آن استفاده شده؟ چهارمین ترفند شرکت‌ های تولید کننده محصول ‌های آرایشی که آن را به فروشندگان ‌شان هم می ‌آموزند، این است که روی محصول ‌های شان با قیمت‌ های گران تبلیغ کنند و گرانی محصول را دلیلی بر مرغوب بودن مواد اولیه آن و موثر بودنش به مشتری معرفی کنند و برای این که گرانی قیمت آن محصول آرایشی را در ذهن شما توجیه کنند، تلاش می‌ کنند مواد اولیه‌ گران ‌قیمتی مثل خاویار یا روغن فلان گل یا گیاه گران‌ قیمت را جزو ترکیبات آن محصول آرایشی معرفی کنند و شما هم که آزمایشگاه تشخیص کیفیت در اختیار ندارید که به صحت ادعای ‌شان پی ببرید! معمولا این فروشندگان، مغازه ‌ها و فروشگاه‌ های پرزرق و برق را برای معرفی محصول ‌شان در نظر می ‌گیرند تا شما را جوگیر کنند که تمام پول تان را روی میز بگذارید و با چند تکه لوازم‌‌ آرایشی و کِرِم‌ پوستی، گیج و حیران فروشگاه را ترک کنید.

 

5- بیا با هم رفیق بشویم!

 

بعضی شرکت‌ های تولید کننده محصول ‌های آرایشی، تلاش می ‌کنند فروشندگانی با روابط عمومی بالا پیدا کنند تا آن ها با ریختن طرح دوستی و آشنایی با خریداران، این محصول‌ ها را خوب معرفی کنند و به فروش برسانند و در عین حال، خریدار را به یک مشتری پروپاقرص و دایمی تبدیل کنند. برای این کار، این فروشندگان ممکن است از شما درباره ریزترین مسایل خصوصی ‌تان سوال می‌ کنند تا با حرف زدن به شما نزدیک ‌تر شوند. این، ترفند خوبی برای پایبند کردن شما است. چون بیشتر خانم ‌ها عاشق گپ زدن با یکدیگرند و از این علاقه می ‌شود به راحتی استفاده کرد. شاید شما فقط برای خرید یک رژلب به آن ها مراجعه کنید ولی با کلی محصول آرایشی که به خیلی از آن ها اصلا نیازی ندارید، از آن ها خداحافظی خواهید کرد و این رابطه نیز پایدار خواهد بود؛ چون شما چند ماه دیگر که نیاز به خرید یک محصول آرایشی دیگر دارید و یادتان می ‌آید که فلان فروشنده، دوست صمیمی ‌تان است، احتمالا دوباره سراغ او خواهید رفت و این قصه تکرار می‌ شود.

 

6- این دو محصول با هم اثر می‌ کنند!

 

ششمین ترفند بعضی فروشندگان لوازم آرایشی این است که دو محصول را به شما معرفی می ‌کنند و اصرار می ‌کنند که این دو محصول در کنار هم بیشترین اثر را خواهند داشت. مثلا شما قرار است یک کِرِم ‌پودر بخرید اما آن ها به شما می‌ گویند که باید حتما "کِرِم زیرساخت" آن را هم زیر این کِِرِم‌پودر استفاده کنید و فلان پودر را هم برای تثبیت اثر آن، روی هر دوی این ها استفاده کنید یا فلان رژلب را با فلان برق‌ لب بزنید و شما که مسحور خرید آن محصول آرایشی خاص شده‌ اید، تصمیم می ‌گیرید که آن محصول مکمل را هم بخرید و زیباتر شوید.

منبع: Newsweek

Akbar Balinparast بازدید : 181 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

فکر می کنید بهترین مکان برای تهیه یک گزارش میدانی درباره آرایش کردن دختران جوان، کجاست؟ عصریک روز بهاری در خیابان سجاد؟ خیابان راهنمایی؟ خیابان احمدآباد؟ ...سینما؟ ...کجا؟ ...من که یک جای دیگر را انتخاب کردم: جلوی یک دبیرستان دخترانه. منتظر شدم که به قولی «زنگ خانه ها» شیفت صبح بخورد و آن ها آماده رفتن به خانه بشوند. یک سؤال هم مطرح کردم: « چقدر به آرایش کردن علاقه دارید؟»

 

یک جمع هفت نفری با هفت جور نگاه متفاوت. بچه های راحت بودند، بعضی ها حتی به شوخی هم می گرفتند، به شان می گویم؛ آرایش کردن از خیلی وقت پیش، بین زنان ایرانی مرسوم بوده، حتی یک جهانگرد در زمان ناصرالدین شاه قاجار به ایران سفر کرده در سفرنامه اش نوشته که زنان اعیان و طبقه بالا، اغلب چهره خود را به کمک وسایل آرایش محلی آرایش می کردند و یک خال درشت مشکی هم وسط ابروهای شان می کشیدند که در طبقه کم بضاعت گاه این خال تبدیل به پولک رنگی می شده و...

 

هیچ کدام از آن ها، این چیزها را نمی دانستند، اما یکی از بچه ها به اسم مرضیه می گوید: «البته اون موقع ها همه سرخاب و سفیداب می کردن، مادربزرگم می گه، تازه از این همه چیزهایی که الان هست که اون وقت نبوده.»

 

نظر خودت چیه مرضیه؟ اون موقع بهتر بوده یا الان؟

 

به نظر من الان بهتره، اون موقع همه یک عالمه کک و مک داشتن!

 

چه دلیل بهتری داری؟

 

آدم الان می تونه خوشگل تر بشه با وسایل آرایشی جدید.

 

اما تو که آرایش نداری؟

 

این جا مدرسه ا ست اگر آرایش کنیم پدرمون رو درمی یارن!

 

بقیه حرف مرضیه را تصدیق می کنند، آتنا که، کمی هم ابرو برداشته است می گوید: اگه توی مدرسه بفهمند آرایش کردیم، باهامون خیلی سخت برخورد می کنند حتی اگه تکرار کنیم شاید اخراج بشیم.

 

تو که خودت انگار ابرو برداشتی!

 

نه خانم این قدر که چیزی نیست، آخه خیلی ابروهام پاچه بز بود، یه کوچولو تمیزش کردم.

 

بعد از ظهرها چطور؟

 

نجمه: من یه کم، خیلی کم آرایش می کنم، اما اگه بابام بفهمه دعوام می کنه، تنها جایی که من خیلی آرایش کردم مجلس دامادی داداشم بود که اونم نذاشتم بابام ببینه، اما توی خیابون سعی می کنم فقط نوع لباس پوشیدنم فرق کنه، مثلا شال سرم می کنم و مانتو اسپرت.

 

الهام: من که آرایش می کنم، عصرها که مال خودمون هستیم، چرا آرایش نکنم؟ من دوست دارم زیباتر باشم، اتفاقا وقتی هم با مادرم جایی می ریم من به اندازه ای که توی ذوق نزنه آرایش می کنم. مگه بده آدم زیبا بشه، بعضی وقت ها اصلا باید آرایش کرد.

 

سارا: من سعی می کنم تیپ بزنم، اگه با بچه ها بخوایم بریم بازار، سعی می کنم بیشتر به تیپم برسم، قیافه ام همینه که هست دیگه! سعی می کنم روی موهام و لباسام بیشتر مانور بدم، اتفاقا این جوری خیلی هم بیشتر توی چشم، تازه مثل این لوازم آرایشی ضرر هم نداره.

 

آتنا: من دوست دارم آرایش کنم، اما وقتی این کار رو می کنم سن و سالم بیشتر معلوم می شه، برای همین فقط ابروهام رو برمی دارم و شاید یه کوچولو هم پای میز آرایش مامانم و استادم ولی نه بیشتر از این.

 

مرضیه: حقیقتش من نمی تونم آرایش کنم، چون پوستم حساسه اما در حد معمولی یه کارهایی انجام می دم.

 

نظرتون درباره دختر خانم هایی که مثلا برای یک بیرون رفتن معمولی، کاملا makeup می کنند چیه؟

 

سارا می گوید: اونا عقده ای هستن، دخترخاله خود من همین جوره، می خواد بره یه کفش بخره اون قدر جلوآینه می مونه و به خودش کرم و پنکک و منکک می زنه که تابلوی تابلو می شه.

 

به اعتقاد آتنا: نیازی نداره آدم تابلو بشه، به نظر من برای همسن و سال های ما هنوز زوده که این کارا رو بکنن، باعث می شه که حواسمون پرت یه چیزای دیگه بشه.

 

الهام جور دیگری می بیند: ملاک شناخت، خیلی وقته ظاهر آدم شده، اگه قرار باشه من فقط صورت رو بشورم بیام بیرون که خانم ها هم نگاهت هم نمی کنن چه برسه به پسرها! حرفم اینه که در وهله اول کی می دونی من یک دختر با استعدادم که توی فلان رشته ورزشی مقام دارم و زبان خارجه ام فول فوله و پای ثابت جشنواره خوارزمی ام، که برای من ارزش قائل شه و احترام بگذاره.

 

اما به نظر مرضیه: کسایی که این کارها رو می کنن کمبود دارن، من بعضی ها رو می شناسم که آرایش کردن براشون مثل تفریح می مونه، برای تفریح این کار رو می کنن.

 

ساناز اما می گوید: بعضی هاشون که واقعا خوشگل می شن و آدم دلش می خواد نگاهشون کنه. من میگم، ما نمی تونیم مثل دخترهای خارجی باشیم که صورت های صاف و بدون آرایشی دارند!

 

فکر می کنین آرایش کردن نیاز به سن و سال داره یا آدم هر زمان که می خواد می تونه این کار رو بکنه؟

 

آتنا و مرضیه معتقدند که آدم نباید قبل از ازدواج خیلی آرایش تند و توی چشمی داشته باشه، چون باعث می شه آبروی خودش و خانواده ش بره.

 

به اعتقاد سارا؛ دخترها هر وقت دانشجو شدند اشکالی ندارد که آرایش کنند چون بالاخره توی دانشگاه بدون آرایش نمی شه. اگه بدون آرایش باشی آدم رو دست می ندازن و میشی سوژه!

 

ساناز و الهام اما معتقدند که آرایش کردن از سن مثلا ۲۰سالگی تا۶۰ سالگی اشکال نداره حالا آدم می خواد ازدواج کنه یا نه.

 

نظر صبا که تا حالا ساکت بود هم این است: آرایش کردن سن و سال ورنمی داره، به نظر من از همین سنی که ما داریم می شه آرایش کرد اما تا قبل از ازدواج خیلی کم، اما فکر کنم آرایش کردن توی جامعه ما خیلی دیگه زیاد و زشت شده، همه یکجوری شدن، اون قدر آرایش می کنن که آدم نمی دونه چهره واقعی شون چیه؟!

 

حرف های زیادی بین من و بچه ها رد و بدل می شود، مثل دلایل روی آوردن شان به آرایش و یا مقایسه جامعه دختران ما با دختران غربی و حتی دختران کشورهای عربی که هرکدام بنا به چیزهایی که داشتند نظراتی هم می دادند.

 

دومین جا برای تکمیل گزارش، مغازه بزرگ فروش لوازم آرایشی است، فروشنده یک مردجوان است!

 

محسن می گوید: دخترها، بله متأسفانه خیلی زیاد شدن، ما البته بیشتر به آرایشگاه های زنانه جنس می فروشیم ولی توی این چندساله باید بگم که مشتری های کم سن و سال ما زیاد شدن، مخصوصا بچه دبیرستانی ها راه و بی راه از این جا سر درمی یارن.

 

بیشتر چی می خرن؟

 

همه چی، آدم شاخ در می یاره.

 

شما بهشون می فروشین؟

 

مشترین دیگه، نمی شه که نفروخت.

 

خب بالاخره فکر کنید خواهر خودتونن...

 

من اجازه نمی دم خواهر خودم آرایش کنه، ولی باور کنید به بعضی هاشون می گم، ولی اینا به حرف ما گوش نمی دن که.

 

به حرف کی گوش می دن؟

 

به حرف ماهواره، شما خودت رو هم بکشی و به شون بگی که باباجون اینا هرجورم نگاه کنی براتون ضرر داره، باز اونا تا برن خونه و ماهواره رو روشن کنن همه حرف های شما رو فراموش می کنن.

 

ضررهای این مواد چیه؟

 

من ضررهای مواد رو فقط نمی گم که، بیشتر ضررهای معنویش رو می گم، یه دختر ۱۷ یا ۱۸ ساله وقتی خودش رو غرق در آرایش می کنه و می یاد مثلا توی این خیابون، فکر می کنین چی می شه؟

 

چی می شه؟

 

صدتا آدم دنبالش می افتن، بالاخره هم یکی گولش می زنه، در حالی که این باید هنوز دنبال درسش باشه.

 

اینا رو واقعی می گی یا الان که داری مثلا با یک خبرنگار صحبت می کنی می گی؟

 

نه به خدا نظر واقعیمه، دیدم که می گم، تجربه اش رو داشتم که می گم، حیف از این دخترهای جوون!

منبع:khorasannews.com

Akbar Balinparast بازدید : 166 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

 

 

تعریق فرآیندی برای تنظیم دمای بدن است. زمانی که این عرق، محیطی برای تکثیر باکتری ها شود، ایجاد  بوی بد و ناخوشایند می کند. بهترین روش برای مبارزه با بوی بدن پیشگیری از وقوع آن است و برای بسیاری از افراد رعایت صحیح بهداشت، یعنی شستشوی مرتب بدن و استفاده از مواد ضد تعریق، کفایت می کند.

 

بهترین زمان برای استفاده از مواد خوشبوکننده و ضد تعریق در زیر بغل، بعد از استحمام است، زیرا این مواد مجاری غدد را می بندند و موجب کاهش تعریق در طول روز می شوند. استفاده از این مواد برای افرادی که بوی عرق آنها زیاد است مشکلی ایجاد نمی کند.

 

اسپری یا مام های خوشبوکننده باید روی پوست سالم استفاده شوند و اگر قسمتی از پوست بدن دارای زخم یا خراشیدگی است، نباید این مواد را در آن قسمت ها به کار برد.

 

استفاده از مواد خوشبوکننده برای بچه ها اصلا توصیه نمی شود، چرا که در کودکان غدد تعریق بسته است و کودکان اصلا عرق نمی کنند. به همین دلیل استفاده از مام و اسپری خوشبو کننده برای کودکان لزومی ندارد.

 

«حنا» به دلیل ویژگی قابض بودن و به دلیل این که غدد عرق را کم می کند و چربی پوست را کاهش می دهد، خاصیت ضد تعریق دارد و افراد می توانند برای کاهش بوی بد بدن از آن استفاده کنند.

 

دکتر محمدجواد ناظمی، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره این محصول های بهداشتی، توضیح های جالبی دارند که خواندنش خالی از لطف نیست.


آقای دکتر! دئودورانت ها و ضدعرق ها و به خصوص مام ها در تابستان زیاد استفاده می شوند. چگونه این مواد قادرند از ایجاد بوی بد پیشگیری کنند؟

 

همه انسان های سالم به میزان های متفاوتی عرق می کنند، چرا که ترشح عرق ضمن تنظیم درجه حرارت بدن، خواص مفید دیگری هم دارد. بنابراین تقریبا همه ما به این محصول های بهداشتی نیاز داریم.

 

البته بعضی ها بیشتر عرق می کنند. لفظ هیپرهیدروز به مواردی اطلاق می شود که مقدار ترشح عرق بیش از حد طبیعی است که گاهی نه تنها موجب آزار جسمی، بلکه موجب صدمه های روحی و حتی شرمساری فرد می شود. هیپرهیدروز اغلب به طور اتفاقی در مراجعه بیماران به کلینیک ها برای بیماری های دیگر توسط پزشک معالج تشخیص داده می شود.

 

استفاده از مام در افرادی که خیلی عرق می کنند کافی نیست و باید دنبال درمان پزشکی باشند

 

▪ حالا کدام یک از این محصول ها بهترند: ضدعر ق های محلول یا مام های جامد؟

 

دئودورانت ها و ضدعرق ها به شکل های مختلفی وجود دارند؛ مثل رول ها، ژل ها، حالت های چسب مانند، صابون و... که بسیاری از این محصول ها برای مصرف زیر بغل هستند. ولی این مواد، تاثیر زیادی در بیماران هیپرهیدروز ندارد و اثر آنها موقتی است.

 

▪ این که عرق بعضی ها بدبوتر است، آیا به این خاطر نیست که آنها از مام استفاده نمی کنند؟

 

نه! ممکن است این افراد زیادتر از حالت عادی عرق کنند، ولی به علت تعداد کم افراد مبتلا به هیپرهیدروز (تعریق شدید) در جامعه، به نظر می رسد بعضی غذاها و نیز تعدادی از داروها می توانند موجب بوی بد بدن شوند.

 

▪ برای این افراد مام ها جوابگو هستند؟

 

نه؛ آنها باید دنبال درمان پزشکی باشند. برای درمان تعریق شدید (هیپرهیدروز) توسط پزشک، راه های مختلفی وجود دارند، مثل استفاده از آلومینیوم و سایر نمک های متالیک (فلزی) مثل زیرکونیوم که به علت انسداد مکانیکی غدد عرق موجب کاهش ترشح عرق می شوند.

 

▪ درمان تزریقی هم وجود دارد؟

 

بله، یکی از راه های فیزیکی در درمان تعریق شدید این است که آب معمولی و جریان الکتریکی برای تعویض یون های داخل غدد عرق و جدار آنها استفاده می شود. تزریق بوتولینوم توسط پزشک متخصص نیز به علت کاهش ترشح غدد عرق، یکی دیگر از راه های کنترل است. استفاده از ترکیب های موضعی آنتی کولینرژیک که موجب کاهش ترشح عرق می شوند نیز کمک درمانی است. جراحی و قطع اعصاب سمپاتیک تنه ای نیز از دیگر راه های درمانی است.

 

▪ داروهای خوراکی چطور؟

 

درمان های سیستمیک و استفاده از بعضی داروها مانند تعدادی از داروهای ضدافسردگی (سه حلقه ای ها) و آنتی کولینرژیک های خوراکی و حتی روان درمانی نیز هر کدام ضمن کنترل و کاهش ترشح عرق عوارض دیگری دارند که گاهی مصرف آن در بیماران با مشکل هایی همراه است.

 

▪ حالا اگر کسی نتوانست با مام ها جلوی عرق کردن را بگیرد، چه مشکلاتی پیدا می کند؟

 

هیپرهیدروز ضمن ایجاد مشکل های اجتماعی، موجب کاهش اعتماد به نفس و ناتوانی شغلی و حتی به علت صدمه به کفش ها و البسه، موجب ضرر مالی نیز می شود.

 

▪ آیا این واقعیت که می گویند بوی معطر مام نمی تواند بوی بد عرق بعضی ها را از بین ببرد، صحیح است؟

 

بله؛عرق این افراد بسیار بد بو است و مبتلا به برم هیدروز هستند. برم هیدروز نیز شبیه هیپرهیدروز است، ولی در این حالت غدد عرق بوی بدی داشته و نواحی گرفتار اغلب زیربغل و پاها هستند. اگر چه گرفتاری دو ناحیه مزبور از نظر ابتلای نوع غدد عرق متفاوت است، ولی در صورت ابتلای ثانوی به میکروب یا قارچ موجب بوی بد نواحی فوق می شود. غدد عرق تنها عامل بوی بدن نیستند و موارد دیگری چون سبوم (غدد چربی داخل پوست) و پوست سر نیز عامل بوی بدن هستند.

 

شایع ترین عارضه ای که ممکن است در اثر مواد ضد تعریق ایجاد شود، درماتیت های موضعی ناشی از تحریک پوستی توسط این مواد است، ولی به طور کلی می توان گفت که با وجود مصرف بسیار زیاد چنین محصول هایی، عوارض خیلی جدی تا کنون گزارش نشده و تعدادی نیز به صورت تئوری بوده است.

 

مواد تشکیل دهنده مام ها چیست؟

 

تهیه چنین محصول هایی راحت بوده و احتیاج به هیچ گونه نسخه ای ندارد و محدودیتی نیز برای مصرف آنها به عنوان محصول های آرایشی بهداشتی وضع نشده است. ترکیب ها و فرمولاسیون این محصول ها عمدتا شامل املاح آلومینیوم یا زیرکونیوم است که با غلظت های مختلف در کارخانه ها تولید می شوند و نیز جهت از بین بردن میکروب ها، آنتی بیوتیک های مختلفی به آنها اضافه می شوند و هر کدام دارای ترکیبات نگهدارنده ای هستند که از میکروبی شدن یا قارچی شدن یا فساد آنها در کوتاه مدت یا مدت تعیین شده جلوگیری می کنند و نیز اسانس و رایحه ای برای خوشبو شدن آنها به این محصول ها اضافه می کنند.

 

▪ ممکن است کسی با استفاده مام در زیر بغلش دچار حساسیت و خارش شود؟

 

خب، از آنجا که درجه حساسیت افراد متفاوت است، امکان بروز چنین حساسیتی با هر ترکیبی وجود دارد و لازمه درمان این مشکل، قطع مصرف محصول و درمان اختصاصی است. شایع ترین عارضه ای که ممکن است ایجاد شود، درماتیت های (التهاب های) موضعی ناشی از تحریک پوستی توسط این مواد است که این مورد بیشتر در ارتباط با نمک های آلومینیوم یا آلومینیوم است که در نواحی زیربغل و گاه دست ها و پاها (محل های مصرف) ایجاد می شود. با کاهش دفعات مصرف یا استفاده از ترکیبات ملایم تر و نیز استفاده از آن در پوست بدون عرق و به خصوص شب ها که عرق کردن کمتر است، ضمن این که موجب اثر بیشتر و عوارض کمتر می شود، آسیب کمتری نیز به البسه وارد می کند. در صورت بروز چنین التهابی استفاده از کِرِم های موضعی استرویید برای رفع مشکل کمک می کند. پس لازم است از مصرف چنین محصول هایی به دفعات مکرر و زیاد و نیز در سطح وسیع و عرق کرده پرهیز کرد.

 

▪ گاهی با مصرف مام ها یک ضایعه گلوله ای شکل در زیر بغل ایجاد می شود که بعضی ها آن را با سرطان اشتباه می گیرند. چرا؟

 

ببینید؛ یک ترکیبی که اغلب در دئودورانت ها وجود دارد زیرکونیوم است که ممکن است موجب این واکنش (گرانولوم زیرکونیوم) شود که به صورت یک ضایعه التهابی نسبتا سفت سلولی و تقریبا گرد و به اندازه چند میلی متر یا بزرگ تر است که در پوست زیر بغل به وجود می آید. این ضایعه ناشی از حساسیت تاخیری به ترکیب زیرکونیوم بوده و در صورت چنین تشخیصی، نمونه برداری (بیوپسی) از پوست توصیه می شود و در صورت اثبات بیماری احتیاج به درمان اختصاصی دارد. ولی می توان گفت که با وجود مصرف بسیار زیاد چنین محصول هایی، عوارض خیلی جدی تا کنون گزارش نشده و تعدادی نیز به صورت تئوری بوده است.

منبع: tebyan.net

 

تعریق فرآیندی برای تنظیم دمای بدن است. زمانی که این عرق، محیطی برای تکثیر باکتری ها شود، ایجاد  بوی بد و ناخوشایند می کند. بهترین روش برای مبارزه با بوی بدن پیشگیری از وقوع آن است و برای بسیاری از افراد رعایت صحیح بهداشت، یعنی شستشوی مرتب بدن و استفاده از مواد ضد تعریق، کفایت می کند.

 

بهترین زمان برای استفاده از مواد خوشبوکننده و ضد تعریق در زیر بغل، بعد از استحمام است، زیرا این مواد مجاری غدد را می بندند و موجب کاهش تعریق در طول روز می شوند. استفاده از این مواد برای افرادی که بوی عرق آنها زیاد است مشکلی ایجاد نمی کند.

 

اسپری یا مام های خوشبوکننده باید روی پوست سالم استفاده شوند و اگر قسمتی از پوست بدن دارای زخم یا خراشیدگی است، نباید این مواد را در آن قسمت ها به کار برد.

 

استفاده از مواد خوشبوکننده برای بچه ها اصلا توصیه نمی شود، چرا که در کودکان غدد تعریق بسته است و کودکان اصلا عرق نمی کنند. به همین دلیل استفاده از مام و اسپری خوشبو کننده برای کودکان لزومی ندارد.

 

«حنا» به دلیل ویژگی قابض بودن و به دلیل این که غدد عرق را کم می کند و چربی پوست را کاهش می دهد، خاصیت ضد تعریق دارد و افراد می توانند برای کاهش بوی بد بدن از آن استفاده کنند.

 

دکتر محمدجواد ناظمی، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره این محصول های بهداشتی، توضیح های جالبی دارند که خواندنش خالی از لطف نیست.


آقای دکتر! دئودورانت ها و ضدعرق ها و به خصوص مام ها در تابستان زیاد استفاده می شوند. چگونه این مواد قادرند از ایجاد بوی بد پیشگیری کنند؟

 

همه انسان های سالم به میزان های متفاوتی عرق می کنند، چرا که ترشح عرق ضمن تنظیم درجه حرارت بدن، خواص مفید دیگری هم دارد. بنابراین تقریبا همه ما به این محصول های بهداشتی نیاز داریم.

 

البته بعضی ها بیشتر عرق می کنند. لفظ هیپرهیدروز به مواردی اطلاق می شود که مقدار ترشح عرق بیش از حد طبیعی است که گاهی نه تنها موجب آزار جسمی، بلکه موجب صدمه های روحی و حتی شرمساری فرد می شود. هیپرهیدروز اغلب به طور اتفاقی در مراجعه بیماران به کلینیک ها برای بیماری های دیگر توسط پزشک معالج تشخیص داده می شود.

 

استفاده از مام در افرادی که خیلی عرق می کنند کافی نیست و باید دنبال درمان پزشکی باشند

 

▪ حالا کدام یک از این محصول ها بهترند: ضدعر ق های محلول یا مام های جامد؟

 

دئودورانت ها و ضدعرق ها به شکل های مختلفی وجود دارند؛ مثل رول ها، ژل ها، حالت های چسب مانند، صابون و... که بسیاری از این محصول ها برای مصرف زیر بغل هستند. ولی این مواد، تاثیر زیادی در بیماران هیپرهیدروز ندارد و اثر آنها موقتی است.

 

▪ این که عرق بعضی ها بدبوتر است، آیا به این خاطر نیست که آنها از مام استفاده نمی کنند؟

 

نه! ممکن است این افراد زیادتر از حالت عادی عرق کنند، ولی به علت تعداد کم افراد مبتلا به هیپرهیدروز (تعریق شدید) در جامعه، به نظر می رسد بعضی غذاها و نیز تعدادی از داروها می توانند موجب بوی بد بدن شوند.

 

▪ برای این افراد مام ها جوابگو هستند؟

 

نه؛ آنها باید دنبال درمان پزشکی باشند. برای درمان تعریق شدید (هیپرهیدروز) توسط پزشک، راه های مختلفی وجود دارند، مثل استفاده از آلومینیوم و سایر نمک های متالیک (فلزی) مثل زیرکونیوم که به علت انسداد مکانیکی غدد عرق موجب کاهش ترشح عرق می شوند.

 

▪ درمان تزریقی هم وجود دارد؟

 

بله، یکی از راه های فیزیکی در درمان تعریق شدید این است که آب معمولی و جریان الکتریکی برای تعویض یون های داخل غدد عرق و جدار آنها استفاده می شود. تزریق بوتولینوم توسط پزشک متخصص نیز به علت کاهش ترشح غدد عرق، یکی دیگر از راه های کنترل است. استفاده از ترکیب های موضعی آنتی کولینرژیک که موجب کاهش ترشح عرق می شوند نیز کمک درمانی است. جراحی و قطع اعصاب سمپاتیک تنه ای نیز از دیگر راه های درمانی است.

 

▪ داروهای خوراکی چطور؟

 

درمان های سیستمیک و استفاده از بعضی داروها مانند تعدادی از داروهای ضدافسردگی (سه حلقه ای ها) و آنتی کولینرژیک های خوراکی و حتی روان درمانی نیز هر کدام ضمن کنترل و کاهش ترشح عرق عوارض دیگری دارند که گاهی مصرف آن در بیماران با مشکل هایی همراه است.

 

▪ حالا اگر کسی نتوانست با مام ها جلوی عرق کردن را بگیرد، چه مشکلاتی پیدا می کند؟

 

هیپرهیدروز ضمن ایجاد مشکل های اجتماعی، موجب کاهش اعتماد به نفس و ناتوانی شغلی و حتی به علت صدمه به کفش ها و البسه، موجب ضرر مالی نیز می شود.

 

▪ آیا این واقعیت که می گویند بوی معطر مام نمی تواند بوی بد عرق بعضی ها را از بین ببرد، صحیح است؟

 

بله؛عرق این افراد بسیار بد بو است و مبتلا به برم هیدروز هستند. برم هیدروز نیز شبیه هیپرهیدروز است، ولی در این حالت غدد عرق بوی بدی داشته و نواحی گرفتار اغلب زیربغل و پاها هستند. اگر چه گرفتاری دو ناحیه مزبور از نظر ابتلای نوع غدد عرق متفاوت است، ولی در صورت ابتلای ثانوی به میکروب یا قارچ موجب بوی بد نواحی فوق می شود. غدد عرق تنها عامل بوی بدن نیستند و موارد دیگری چون سبوم (غدد چربی داخل پوست) و پوست سر نیز عامل بوی بدن هستند.

 

شایع ترین عارضه ای که ممکن است در اثر مواد ضد تعریق ایجاد شود، درماتیت های موضعی ناشی از تحریک پوستی توسط این مواد است، ولی به طور کلی می توان گفت که با وجود مصرف بسیار زیاد چنین محصول هایی، عوارض خیلی جدی تا کنون گزارش نشده و تعدادی نیز به صورت تئوری بوده است.

 

مواد تشکیل دهنده مام ها چیست؟

 

تهیه چنین محصول هایی راحت بوده و احتیاج به هیچ گونه نسخه ای ندارد و محدودیتی نیز برای مصرف آنها به عنوان محصول های آرایشی بهداشتی وضع نشده است. ترکیب ها و فرمولاسیون این محصول ها عمدتا شامل املاح آلومینیوم یا زیرکونیوم است که با غلظت های مختلف در کارخانه ها تولید می شوند و نیز جهت از بین بردن میکروب ها، آنتی بیوتیک های مختلفی به آنها اضافه می شوند و هر کدام دارای ترکیبات نگهدارنده ای هستند که از میکروبی شدن یا قارچی شدن یا فساد آنها در کوتاه مدت یا مدت تعیین شده جلوگیری می کنند و نیز اسانس و رایحه ای برای خوشبو شدن آنها به این محصول ها اضافه می کنند.

 

▪ ممکن است کسی با استفاده مام در زیر بغلش دچار حساسیت و خارش شود؟

 

خب، از آنجا که درجه حساسیت افراد متفاوت است، امکان بروز چنین حساسیتی با هر ترکیبی وجود دارد و لازمه درمان این مشکل، قطع مصرف محصول و درمان اختصاصی است. شایع ترین عارضه ای که ممکن است ایجاد شود، درماتیت های (التهاب های) موضعی ناشی از تحریک پوستی توسط این مواد است که این مورد بیشتر در ارتباط با نمک های آلومینیوم یا آلومینیوم است که در نواحی زیربغل و گاه دست ها و پاها (محل های مصرف) ایجاد می شود. با کاهش دفعات مصرف یا استفاده از ترکیبات ملایم تر و نیز استفاده از آن در پوست بدون عرق و به خصوص شب ها که عرق کردن کمتر است، ضمن این که موجب اثر بیشتر و عوارض کمتر می شود، آسیب کمتری نیز به البسه وارد می کند. در صورت بروز چنین التهابی استفاده از کِرِم های موضعی استرویید برای رفع مشکل کمک می کند. پس لازم است از مصرف چنین محصول هایی به دفعات مکرر و زیاد و نیز در سطح وسیع و عرق کرده پرهیز کرد.

 

▪ گاهی با مصرف مام ها یک ضایعه گلوله ای شکل در زیر بغل ایجاد می شود که بعضی ها آن را با سرطان اشتباه می گیرند. چرا؟

 

ببینید؛ یک ترکیبی که اغلب در دئودورانت ها وجود دارد زیرکونیوم است که ممکن است موجب این واکنش (گرانولوم زیرکونیوم) شود که به صورت یک ضایعه التهابی نسبتا سفت سلولی و تقریبا گرد و به اندازه چند میلی متر یا بزرگ تر است که در پوست زیر بغل به وجود می آید. این ضایعه ناشی از حساسیت تاخیری به ترکیب زیرکونیوم بوده و در صورت چنین تشخیصی، نمونه برداری (بیوپسی) از پوست توصیه می شود و در صورت اثبات بیماری احتیاج به درمان اختصاصی دارد. ولی می توان گفت که با وجود مصرف بسیار زیاد چنین محصول هایی، عوارض خیلی جدی تا کنون گزارش نشده و تعدادی نیز به صورت تئوری بوده است.

منبع: tebyan.net

Akbar Balinparast بازدید : 132 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

بسیاری از ستارگان سینمای جهان، چهره‌هایی هستند که در همه دنیا به زیبایی شهرت دارند و خط و خطوط چهره‌ آنها نقش‌هایی از زیبایی را در برابر چشمانی که به پرده نقره‌ای سینما نگاه می‌کنند، به تصویر می‌کشد ولی آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا این چهره‌ها زیبا و دلنشین هستند؟ شاید اگر به تک‌تک اجزای صورت این بازیگران نگاه کنید، زیبایی خاصی را پیدا نکنید ولی نکته اصلی درتناسب اجزای مختلف صورت آنها با یکدیگر است و رمز اصلی زیبایی آنها همین است...

 

اگر دوست دارید بدانید صورت شما تا چه اندازه متناسب است و چهره شما این امتیاز را دارد، کافی است جلوی آینه بروید و یک چرتکه درباره تناسب اجزای مختلف صورت‌تان بیندازید.

 

 

چانه ی متناسب

 

اول از همه سراغ چانه شما می‌رویم. به طور ایده‌آل در یک نمای نیم‌رخ، خط عمودی که از کنار لب پایین شما کشیده می‌شود باید به چانه شما برسد. اگر نوک چانه عقب‌تر از این خط باشد، آن وقت است که چانه شما عقب‌تر از حالت ایده‌آل است. در این شرایط ممکن است تقویت چانه یا همان جلوتر آوردن آن، برای هماهنگ کردن اجزای صورت شما لازم باشد ولی اگر برعکس، نوک چانه شما از این خط عمودی جلوتر زده باشند، آن‌وقت شما چانه‌ای بیرون زده خواهید داشت که می‌توانید با مشورت یک جراح پلاستیک، از کوچک‌تر کردن چانه‌تان سود ببرید. یک چانه ایده‌آل و متناسب می‌تواند حالت لب‌ها، دندان‌ها و بینی شما را بهتر کند.

 

 

نسبت طلایی بین اجزای صورت

 

جالب است بدانید در صورت‌های زیبا، یک نسبت طلایی بین اجزای مختلف آن چهره وجود دارد که بسیاری از دانشمندان این نسبت را در بسیاری از اجزای زیبای طبیعت مانند گلبرگ‌های گل‌ها، بدن پرندگان، اجزای بدن حشرات و حتی استخوان‌بندی انگشتان دست کشف کرده‌اند. بر این اساس در چهره‌های زیبا وایده‌آل این نسبت طلایی در بین خطوط طولی، عرضی و عمودی صورت وجود دارد. در نسبت‌های عمودی، فاصله خط رویش موها تا قاعده بینی به قاعده بینی تا زیر چانه است و همچنین فاصله خطی که دو مردمک را به هم وصل می‌کند تا خط بین دو لب به خط بین دو لب تا زیر چانه، است. در اجزای افقی صورت‌های متناسب هم این نسبت می‌درخشد. مثلا اگر شما چهره‌ای ایده‌آل داشته باشید نسبت عرض لب‌های شما به عرض بینی شما است. برای بررسی این نسبت‌ها می‌توانید یک عکس تمام رخ از خودتان بگیرید و سپس این خطوط را روی آن بکشید و با یک خط‌کش آنها را اندازه‌گیری کرده نسبت آنها را با هم مقایسه کنید.

 

این ماسک به صورت شما می‌نشیند؟

 

نفرتیتی یکی از مصریان باستان است که صورتش به زیبایی شهرت داشته است. او بین سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۷۰ قبل از میلاد در مصر زندگی می‌کرد. جالب است بدانید که چهره او پس از ۳۲۰۰ سال هنوز هم جزو چهره‌های زیبا به شمار می‌رود. متخصصان جراحی پلاستیک یک ماسک را طراحی کرده‌اند که در آن تناسب اجزای صورت کاملا طراحی شده است. محققان می‌گویند اگر این ماسک بر صورت کسی تطابق کامل پیدا کند، آن صورت چهره‌ای متناسب و زیبا به شمار می‌رود. محققان این ماسک را بر صورت این فرد تطابق داده‌اند و مشاهده کرده‌اند که زیبایی زمان نمی‌شناسد. محققان در مطالعات دیگر خود این ماسک را بر چهره مدل‌های مشهور منطبق کرده و مشاهده کرده‌اند که چهره‌هایی که از نظر ما زیبا و به یادماندنی به شمار می‌روند، کاملا با این ماسک تناسب اجزای صورت منطبق بوده‌اند.

 

 

آفریقایی‌ها عاشق فک‌های بیرون زده‌اند

 

بد نیست بدانید اقوام و ملت‌های متفاوت معیارهای گوناگونی برای زیبایی صورت دارند اما یک نکته مشترک در تمام این اقوام در کشورها بحث تناسب و هارمونی است.

 

مثلا در نژاد آفریقایی هر دو فک بیرون زده و جلو آمده است که از نظر مردم بسیاری از کشورها نازیبا است ولی در میان خود آفریقایی‌ها زیبا و متناسب تلقی می‌شود. در زیبایی صورت باید تمام اجزای صورت را در کنار هم در نظر بگیریم و به زیبایی یک چهره‌ رای بدهیم. اینکه بیاییم و روی یک جزء صورت دست بگذاریم و فکر کنیم با دستکاری آن صورت زیباتر می‌شود، معمولا طرز فکر چندان درستی نیست. برای تعیین تناسب چهره‌ باید تمام اجزای آن از قبیل موها، پیشانی و ابروها را بررسی کنیم. بعضی از اوقات ممکن است شما فکر کنید اگر تغییری در فک‌تان داده شود چهره شما زیباتر می‌شود در صورتی که شاید اصلا فک‌ها مشکلی نداشته باشند و ناهنجاری مربوط به بخش دیگری از چهره باشد.

 

 

معیار زیبایی بینی

 

شاید شما طرفدار بینی کوچک و سربالا باشید و فکر کنید با این بینی صورت شما فوق‌العاده زیبا خواهد شد ولی بینی کوچک و سربالا هم مناسب هر چهره‌ای نیست. اگر شما چهره‌ای با استخوان‌بندی درشت دارید، با داشتن بینی کوچک حتی با جراحی هم، زیبا نخواهد شد چون با این کار تناسب اجزای صورت شما به هم می‌ریزد. بینی کوچک ممکن است یک چهره را زیبا کند و یک چهره را زشت. سر بالا کردن بینی هم یک مدل مصنوعی به صورت شما می‌بخشد. فراموش نکنید در بلندمدت بینی‌هایی زیباترند که طبیعی‌تر به نظر می‌رسند. بینی طبیعی، بینی است که متناسب اجزای دیگر صورت شما باشد و با شکل لب‌ها، فاصله لب‌ها و بینی شما، پهنای صورت و فاصله بین چشمان شما هماهنگ باشد. معمولا جراحان پلاستیک و زیبایی قبل از جراحی بینی شما تمام این اصول را بررسی کرده و سپس خطوطی با ماژیک روی صورت شما می‌کشند که بر این اساس برش‌های جراحی را ایجاد می‌کنند.

منبع:iranew.com

Akbar Balinparast بازدید : 187 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

شاید بعد از یک کار زیاد در خانه تکانی دستهایتان زبر و خشن و یا زیاد خشک شده باشند و استفاده از  کرمهای مرطوب کننده نیز برای نرم و لطیف ساختن آنها تاثیر چندانی نداشته باشد .

 

برای اینکه دستها را از حالت زبر بودن در آورده و با استفاده از مواد طبیعی نرمی و لطافتشان را برگردانید این چهار ماسک را به شما معرفی می کنیم :

 

۱- جهت نرم کردن پوست دست، مقدار برابر گلیسیرین و گلاب را مخلوط کرده و به کار برید.

 

۲- جهت نرم و سفید کردن دست، مقدار ی عسل و آب لیموترش را مخلوط نموده به مدت پانزده تا بیست دقیقه روی دستها بمالید و سپس بشوئید.

 

۳- جهت نرم کردن دستهای زبر و خشن، دو عدد زرده تخم مرغ را با دو قاشق چای خوری روغن بادام شیرین به همراه بیست و پنج گرم گلاب و بیست و شش قطره تنتور ساده بنژوان مخلوط کرده و دستها را آغشته نمایید و با یک دستکش نخی بپوشانید و پس از چند ساعت بشوئید. (یک تا دو بار در ماه)

 

۴- جهت نرم کردن دستهای خشن و تیره میتوان از مخلوط آب پرتقال و عسل استفاده کرد.

منبع:Funshad.com

Akbar Balinparast بازدید : 108 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

به افتادگی پلک فوقانی پتوز گفته می شود. به عبارتی چنانچه پلک فوقانی سطح بیشتری از قرنیه را بپوشاند، که ممکن است خفیف، متوسط یا شدید یک طرفه یا دوطرفه، مادرزادی یا اکتسابی باشد. روی هم رفته در اغلب موارد افتادگی پلک می تواند جنبه وراثتی داشته باشد و این به آن معنا نیست که اگر یکی از والدین مبتلا به این بیماری باشد، فرزندان شان نیز حتما دچار افتادگی پلک خواهند شد. پس می توان چنین نتیجه گرفت بروز افتادگی پلک در نسل های بعدی متغیر خواهد بود...

 

در گذشته شایع ترین فرم افتادگی پلک، فرم مادرزادی آن محسوب می شد ولی امروزه با افزایش سن در جامعه و توجه به تغییرات حاصل از پیری، بیشترین فرم افتادگی پلک نوع اکتسابی آن است که در افراد مسن دیده می شود.

 

 

● انواع افتادگی پلک فوقانی

 

اصولا ما ۳ نوع تقسیم بندی را در کتب و مقالات در این رابطه مشاهده می کنیم:

 

۱) فرم مادرزادی و اکتسابی است که تقسیم بندی جامعی نیست.

 

۲) تقسیم بندی افتادگی پلک بر اساس علت بیماری، که این نوع تقسیم بندی بیشتر مورد قبول است و خود شامل:

 

الف) افتادگی پلک مایوژنیک: اشکال در عضله (بالابرنده پلک) است که خود می تواند اکتسابی یا مادرزادی باشد. در فرم مادرزادی این

 

عضله ها تکامل نیافته اند و به جای رشته های عضلانی بافت همبندی چربی جایگزین شده بنابراین عضله بالابرنده پلک وجود دارد ولی خاصیت عضلانی لازم را دارا نیست. افتادگی پلک مادرزادی، اغلب مایوژنیک است.

 

ب) افتادگی پلک نوروژنیک: علتش فلج عصب سوم مغزی یا درگیری رشته سمپاتیک وارده به حدقه چشم است. (نشانگان هورنر)

 

ج) افتادگی پلک مکانیکال: علتش توده های تومورال در پلک است که با وزن و نیروی مکانیکی خود موجب پایین تر قرارگرفتن پلک مقابل قرنیه می شود. (تومورهای خوش خیم پلکی به خصوص نوروفیبروماتوزیس)

 

د) افتادگی پلک تروماتیک: از صدمات وارده به سر و صورت حاصل می شود.

 

ه) افتادگی پلک آپونور تیکال: علتش تغییرات حاصله در چسبندگی تاندون عضله در سطح نارس و عضله اربیکولاریس و پوست است. اصولا ما این نوع افتادگی پلک را بیشتر در افراد مسن و سالخورده مشاهده می کنیم.

 

ی) افتادگی پلک کاذب: در این حالت افتادگی پلک واقعی در کار نیست و تغییرات حاصله در وضعیت کاسه چشم مانند عقب رفتن گلوب یا جلو آمدن کاسه?چشم مقابل (اگزوفتالمی) موجب می شود تا پلک حالت افتادگی پلک کاذب به خود بگیرد و در این فرم افتادگی پلک اصلاح نقیصه برمی گردد به رفع علت زمینه ای آن.

 

● علائم و نشانه های افتادگی پلک

 

۱) عدم زیبایی و عدم تقارن پلک ها.

 

۲) گاهی بیماران از خستگی زودرس و اشکال در مطالعه شکایت دارند.

 

۳) محدودیت میدان بینایی خصوصا در بخش فوقانی

 

۴) اختلال میدان دید خصوصا در بچه ها،

 

۵) سردرد ناحیه پیشانی به خاطر عملکرد زیاد، از حد عضله پیشانی به منظور بالا بردن ابرو، افتادگی پلک این افراد معمولا چند ساعت که از کار و فعالیت روزانه می گذرد به علت انقباض بیش از حد عضله پیشانی دچار سردرد و خستگی زودرس می شوند و اغلب نیاز به استراحت های کوتاه مدت طی روز دارند.

 

● مساله افتادگی پلک در اطفال

 

افتادگی پلک مادرزادی به معنای وجود افتادگی پلک از بدوتولد است بنابراین والدین به فاصله کوتاهی بعد از تولد متوجه این عارضه پلکی فرزند خود می شوند و غالبا هم به چشم پزشک مراجعه می کنند. بسته به شدت افتادگی پلک باید تصمیم گرفت. چنانچه افتادگی پلک شدید باشد و مردمک را بپوشاند خطر تنبلی چشم و به دنبال آن انحراف چشم وجود دارد و لازم است اقدام مناسب که جراحی پلک است، زودتر صورت پذیرد. ضمنا افتادگی پلک شدید در اطفال، تکامل راه های بینایی و حرکتی را نیز مختل می کند.

 

در مواردی که افتادگی پلک شدید و محور بینایی درگیر نباشد و معاینات چشمی از هر نظر سالم باشد، می توان انجام جراحی را تا قبل از ورود طفل به مدرسه به تاخیر انداخت یا موارد خفیف را در دوران بلوغ تحت بی حسی موضعی جراحی کرد. این نکته را نباید فراموش کرد که افتادگی پلک می تواند همراه با دیگر نقایص مادرزادی در چشم یا سایر قسمت های بدن باشد. بنابراین معاینه کامل چشمی و سیستمیک در این بیماران الزامی است.

 

درمان افتادگی پلک در اطفال بستگی به شدت آن، وجود تنبلی چشم یا انحراف همراه آن، یک طرفه یا دو طرفه بودن آن، وضعیت حرکات چشم و قدرت عضله بالابرنده پلک و عیب انکساری دارد. بنابراین در هر مورد لازم است بیماران به دقت و دفعات معاینه شده و تصمیم گیری نهایی صورت پذیرد. گاهی در موارد مشکوک لازم است نظر دیگر همکاران را نیز در این مورد جویا شد.

دکتر سیدضیاء طباطبایی/جراح و متخصص بیماری های چشم و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

منبع: salamat.ir

Akbar Balinparast بازدید : 122 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

 

یک متخصص پوست و مو و زیبایی گفت:بسیاری از مواد غذایی، داروها، ویتامین B12 و B کمپلکس ، هورمون مردانه، آندوژسترون، استرس، سن، مواد آرایشی باعث تشدید آکنه می‌شوند.

 

دکتر میرهادی عزیز جلالی  اظهار داشت:« آکنه به دلیل تجمع چربی زیر پوست، بسته شدن منافذ پوست، تجمع میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا در پوست و تجزیه و تحلیل چربی‌های انباشته زیر پوست به وجود می‌آید.»

 

وی افزود:«در صورت باز شدن منافذ پوست و خروج چربی آکنه بهبود می‌یابد ولی اگر با تشدید یکی از عوامل محرک و استفاده از لوازم آرایش و کرم منافذ پوست بسته و چربی در پوست انباشته شود آکنه با شدن بیشتری بروز پیدا می‌کند.»

 

این متخصص پوست و مو زیبایی تصریح کرد:«بسیاری از مواد غذایی، داروها، ویتامین B12  و B کمپلکس، هورمون مردانه، آندوژسترون، استرس، سن، مواد آرایشی باعث تشدید آکنه می‌شوند.»

 

دکتر عزیز جلالی گفت:«برای از بین بردن میکروب و عوامل بیماریزای پوست و آکنه معمولاً آنتی بیوتیک بکار می‌رود ولی با تشدید آکنه و تضعیف روحیه بیمار از داروهای قویتر استفاده می‌شود تا چربی و التهاب پوست کاهش یابد.»

 

وی ادامه داد:«خانم‌های چاق با موی زیاد صورت معمولاً مبتلا به آکنه هستند و نسبت به درمان‌های اولیه مقامت نشان می‌دهند در این مرحله بیمار تحت آزمایشات هورمون شناسی قرار می‌گیرند تا میزان ترشح هورمون‌ها بررسی شود.»

 

این متخصص پوست و مو زیبایی اظهار داشت:«اکثر این افراد با اختلالات هورمونی و قاعدگی مواجه هستند و برای درمان آکنه و تنظیم دوره قاعدگی به قرص‌های شبیه ضد بارداری نیاز دارند.»

 

وی تصریح کرد:«پروژسترون و قرص‌های ضدبارداری معمولی برای تنظیم دوره قاعدگی تجویز می‌شود ولی آکنه را تشدید می‌کند به همین منظور با هورمون‌های ضد آندوژسترون برای درمان آکنه بکار می‌رود.»

 

عزیز جلالی خاطر نشان کرد:«این قرص‌ها برای همه افراد که مبتلا به آکنه هستند کاربرد ندارد و تنها در موارد خاص هورمونی تجویز می‌شود.»

منبع : salamatnews.com

Akbar Balinparast بازدید : 127 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

-آیا نحوه ی زندگی شما پوستتان را تخریب می کند؟

 

عدم تعادل در زندگی شما بر چهره و پوستتان نمایان می شود. مثلا اگر رژیم غذایی نامناسبی داشته باشید و یا از فست فودها و رژیم غذایی فاقد میوه و سبزیجات استفاده کنید، پوست ناسالم و بدی خواهید داشت. افسردگی، اضطراب و استرس موجب ایجاد تغییراتی در پوست شما و خصوصا در پوست صورت می شوند. برخی اوقات این عوامل لک ها و چروک های ناخواسته ای در صورت شما ایجاد می کنند.

 

نور آفتاب، و آب و هوای سرد و خشک یا وزش باد، رطوبت طبیعی و گردش خون طبیعی پوست را از بین می برد و منجر به پیری زودرس پوست می شود. سیگار، مصرف الکل و فقدان خواب کافی همگی بر روی پوست شما تاثیر می گذارند. نگاه دقیقی به شیوه ی زندگی خود بیاندازید تا ببینید با پوست خود چه کرده اید. در این صورت می توانید تغییرات مناسبی در شیوه*ی زندگی خود ایجاد کنید تا از پوست خود محافظت کرده و آن را دوباره جوان کنید.

 

۲-غذاهای استثنایی مناسب پوست مصرف کنید:

 

در چین باستان ملکه ها برای زیبایی پوست و محافظت از آن رموز خاصی داشتند که به شاهزاده های پس از خود منتقل می کردند. برخی از این رازها شامل رژیمهای غذایی به خصوصی بودند. برخی از این غذاها غذاهای خارجی گران قیمت بودند و برخی از آنها غذاهایی بودند که امروزه نیز به راحتی در دسترس هستند.

 

این رژیمهای زیبایی باستانی غذاهایی هستند که به سلامت پوست کمک می کنند مانند آلبالو، گیلاس، سویای سیاه، گردو، عناب و برخی خوراکی های مشابه. همچنین مرکبات هم به عنوان خوراکی های التیام بخش که حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند به سلامت پوست شما کمک می کنند.

 

اگر پوست خشکی دارید کمی بیشتر روغن کتان، روغن کنجد، روغن زیتون و روغن خالص نارگیل مصرف کنید. هر روز آووکادو، مقداری آجیل و دانه های مختلف مصرف کنید. خصوصا بلوط، فندق، گردو و تخمه ی آفتابگردان مواد مفیدی هستند.

 

۳-لایه برداری پوست را فراموش نکنید:

 

لایه بیرونی پوست شما مرتب تجدید می شود و سلولهای قدیمی با سلولهای جدید جایگزین می شوند. یک راه موثر برای کاهش دادن خطها و چروکهای پوست سرعت دادن به این فرایند است. به جای استفاده از روشهای گران قیمتی مانند درم ابریژن، پیلینگ شیمیایی و لیزر می توانید به آرامی با مواد طبیعی پوست خود را جوانسازی کنید. برای قرنها ملکه ها و زنان اشرافی چین از همین مواد طبیعی برای لایه برداری سلولهای پوست استفاده می کردند.

 

موادی مانند خزه دریایی، کلپ (نوعی جلبک)، پودر مروارید، برگ درخت خرمالو و نیشکر، سالیان دراز استفاده می شدند. می توانید با ترکیبی برخی از مواد طبیعی ماسک تهیه کنید. این مواد را با آب مخلوط کنید و با اضافه کردن ژل آلوئه ورا یا سفیده ی تخم مرغ به مخلوط کن خمیر ماسک را تهیه کنید. از یک اسفنج نرم با حرکات چرخشی کوچک برای پاک کردن ماسک از روی پوست استفاده کنید. ماسک را ۱۰ دقیقه روی پوست باقی بگذارید و سپس آن را بشویید. مراقب باشید که مواد وارد چشمان شما نشود.

 

۴-سم زدایی برای زیبایی پوست:

 

طب چینی معتقد است که راهای مختلفی برای خارج ساختن مواد مضر از بدن وجود دارد و یکی از عمده ترین این راهها پوست است. همچنین برخی اوقات این مواد در پوست به دام می افتند و ممکن است جوش ها ایجاد شوند. این مواد مضر شامل آلوده کننده های محیطی، سموم و آفت کشها و نگهدارنده هایی هستند که در محیط و غذاهایی که می خوریم یافت می شوند. همه ی این مواد می توانند پوست را فرسوده کنند. کمک به بدن برای خارج ساختن این مواد مضر برای حفظ تعادل داخلی بدن اهمیت زیادی دارد زیرا نتیجه آن بر پوست تاثیر می گذارد.

 

گیاهانی که می توانند بدن را سم زدایی کنند مانند گیاه قاصدک، گل داوودی، نعناع، توت سفید و شیرین بیان به فعالیت کبد و کیسه ی صفرا در سم زدایی کمک می کنند. این دو عضو بدن مهمترین نقش را در غیر فعال کردن و از بین بردن مواد سمی  و مضر دارند و نقش آنها بسیار بزرگتر از کاری است که پوست در سم زدایی انجام می دهد. فرمولهای گیاهی در طب چینی وجود دارند که به سم زدایی از طریق پوست نیز کمک می کنند.

 

۵-زیبایی طبیعی با مواد طبیعی:

 

بسیاری از محصولاتی که امروزه برای محافظت و آرایش پوست استفاده می شوند حاوی مواد شیمیایی و سرطانزا هستند که از طریق پوست به داخل جذب می شوند. قوانین بسیار کمی برای صنایع آرایشی وضع شده است و این موضوع باعث شده که اغلب موارد مواد شیمیایی مضر در این محصولات وجود داشته باشند. برای مثال حتی ممکن است ریمل شما حاوی فرمالدئید باشد و یا رزین های پلاستیکی در رژ لب شما وجود داشته باشد!

 

ممکن است پودر تالکی که در سایه های چشم و پودر ها وجود دارد به آزبست آلوده باشد. حلال پایه ای همه ی مواد آرایشی مواد شیمیایی هستند. احتمال دارد که همه ی این مواد سرطانزا باشند. از مواد آرایشی گیاهی استفاده کنید. رنگها و روغنهای طبیعی زیادی هستند که می توان از آنها به جای لوازم آرایشی مختلف استفاده کرد.

 

۶-از ماست برای داشتن پوستی عالی استفاده کنید:

 

ماست دارای فرمول طبیعی مناسبی برای سلامت پوست است. ماست حاوی اسید لاکتیک است که این ماده به صورت طبیعی تولید آلفا هیدروکسی اسید می کند که می تواند به آرامی  لایه*های سلولی مرده را به صورت طبیعی بردارد و پیلینگ کند و پوستی صاف و زیبا ایجاد کند. ماست برای پوستهای حساسی که نمی*توانند آلفا هیدروکسی اسید ساخته شده را تحمل کنند می تواند استفاده شود.

 

به مرور زمان ماست می تواند لکه های پوست را روشن کند. برای استفاده از ماست ابتدا صورت خود را بشویید و ماست را مانند کرم روی صورت خود صاف کنید و ۱۵ دقیقه باقی بگذارید. سپس صورت خود را با آب سرد بشویید و با یک مرطوب کننده ی طبیعی پوست را مرطوب کنید. برای کاهش قرمزی پوست که ممکن است پس از پاک کردن ماست ایجاد شود از کمپرس سرد استفاده کنید.

 

کرم پودر گاهی حساسیت پوستی می دهد.

 

عطرها و افزودنی های معطر موجود در فرآورده های آرایشی شایع ترین عامل بروز حساسیت اند.

خیلی از خانم ها از کرم پودر و پن کیک برای آرایش استفاده می کنند و نمی دانند که این مواد آرایشی می توانند در صورت استفاده نادرست به پوست آسیب برسانند. در بازار ایران انواع و مارک های متفاوتی از کرم پودر وجود دارد که در این مطلب به چند نمونه از پر کاربردترین آنها اشاره می کنیم....

 

فون خشک و فون چرب از رایج ترین ترکیبات مورداستفاده در گریم و آرایش است.

 

مهم ترین عارضه این ترکیبات بروز درماتیت تماسی آلرژیک است. بعضی افراد نسبت به یک ماده خاص یا مواد موثر این محصولات حساس هستند. این افراد هر زمانی که در تماس با این ماده موثره قرار گیرند، واکنش نشان می دهند، اگر چه ممکن است چند روز طول بکشد تا علایم ظاهر شود. علایم به شکل قرمزی، تورم، خارش و در موارد شدید تاول های حاوی مایع است.

 

فون ها از مواد پوششی جذب شونده، چسبنده، نگه دارنده، عطر و رنگ ساخته می شود. عطرها بیشتر از سایر ترکیبات باعث حساسیت می شوند.

 

عطرهایی با حساسیت زایی کمتر برای کمتر کردن این مشکل ایجاد شده اند. در افرادی که نسبت به عطرها واکنش آلرژیک بروز می کند، باید محصولی با عنوان بدون ماده معطر استفاده شود که فاکتوری برای ایجاد بوی خوب در آن به کار نرفته است. نگه دارنده ها در مواد آرایشی و محصولات مراقبت پوست دومین دلیل رایج مشکلات پوستی هستند.

 

نگه دارنده ها از رشد قارچ و باکتری ها که باعث عفونت پوستی می شود، جلوگیری کرده و محصولات را از اکسیژن و تخریب های نوری محافظت می کنند. مواد آرایشی حاوی آب باید دارای بعضی از انواع نگه دارنده ها باشند.

 

مصرف کنندگانی که به یک نوع ماده نگه دارنده واکنش نشان می دهند، به بقیه حساسیت ندارند. ترکیبات آرایشی صورت بسیار مهم هستند زیرا آنها در تماس مستقیم با پوست برای مدت طولانی قرار می گیرند. به طور معمول مواد آرایشی صورت باید غیرحساسیت زا، ضدآکنه و غیرکومدون زا باشد که محصول را کمتر حساسیت زا کند. محصول نباید منافذ را بپوشاند و باعث آکنه شود.

 

● پن کیک و پالت روغنی

 

از مواد مورد استفاده بعضی آرایشگران همان پالت های رنگی گریم هستند که ساخت شرکت های گوناگون هستند. این پالت ها جنس روغنی دارند و بهترین پاک کننده آنها شیر پاک کن است. استفاده از این پالت ها با کمک قلم موی مخصوص امکان پذیر است. نوع دیگر این مواد، فون خشک یا پن کیک است که اگر این مواد برای آرایش استفاده شد، توصیه می شود مدت طولانی رنگ روی صورت باقی نماند و حداکثر طی چند ساعت با آب و صابون یا شیر پاک کن از روی صورت پاک شوند. مهم ترین عامل بروز درماتیت تماسی، نگه دارنده ها و عطرهایی است که در محصولات آرایشی و گریم یافت می شود.

 

عطرها یا افزودنی های خوش بو، شایع ترین عامل بروز درماتیت تماسی هستند و بیش از پنج هزار نوع آنها در محصولات آرایشی و زیبایی یافت می شوند. در محصولاتی که این افزودنی ها از نوع غیرحساسیت زا باشند، مشکلات پوستی ناشی از این محصولات کمتر خواهد بود. از طرفی نگه دارنده ها عامل بروز واکنش های پوستی است که وجود آنها از رشد و تکثیر قارچ و باکتری که سبب بروز عفونت پوستی می شود، جلوگیری کرده و محصول را از آثار مخرب اکسیژن و نور محافظت می کند. نمونه های این نگه دارنده ها شامل پارابن، ایمیدازولیدینیل اوره، فنوکسی اتانول، فرمالدیید و... است که روی برچسب محصول مشخص است. در محصولات گریم انتخاب نوع محصول بسیار مهم است چون مدت زیادی روی پوست می ماند، بنابراین این ترکیبات باید فاقد حساسیت و غیرجوش زا باشند و با بسته شدن دهانه منافذ پوستی سبب بروز آکنه نشوند.

 

● کرم پودر با spf مناسب

 

افرادی که به مصرف انواع کرم های روشن کننده عادت داشته و حتی مصرف آن را موجب شادابی و طراوت پوست خود می دانند، باید به این نکته توجه داشته باشند که کرم های روشن کننده دارای اثری موقتی و کاذب هستند. استفاده طولانی مدت این قبیل لوازم آرایش نه تنها عوارض جانبی مانند لک و پیری زودرس دارد، بلکه قطع مصرف آن موجب خشکی شدید پوست می شود. از آنجا که این قبیل محصولات احتمال ایجاد آکنه و جوش های سرسیاه را افزایش می دهد، مصرف آن به خصوص در دوران نوجوانی توصیه نمی شود.

 

نکته مهم دیگر که گاه مصرف کننده را به اشتباه می اندازد، آن است که درج spf یا عیار حفاظتی روی تیوپ کرم دلیلی بر خواص محافظتی آن از پوست در برابر اشعه خورشید نیست. بسیار مشاهده می شود افرادی تنها با مصرف کرم روشن کننده ای که عیار حفاظتی کمی روی آن درج شده، بدون استفاده از ضدآفتاب مدت ها در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرند.

 

این کار باعث آسیب دیدن پوست در برابر اشعه خورشید می شود. بهتر این است که هر فرد با مراجعه به متخصص پوست با توجه به نوع پوست اش کرم روشن کننده مناسب اش را با مشورت پزشک انتخاب کند. متخصص معمولا کرم هایی را به شما توصیه می کند که عیار محافظت کننده در برابر نور خورشید را دارند و یا ضدآفتاب مناسب را قبل از مصرف کرم پودر به شما توصیه می کند.

 

کرم هاى پاک کننده براى پوست

 

در فصل سرما مى توانید از کرم هاى پاک کننده اى که دستور ساخت آنها را در زیر مشاهده مى کنید، به عنوان کرم مرطوب کننده استفاده کنید، زیرا در این فصل، پوست شما در معرض بادهاى سرد قرارمى گیرد و خشک مى شود. کرم هاى مرطوب کننده براى محافظت از پوست مفیدند.

 

یکى از کرم هاى زیر را که مناسب نوع پوستتان است، امتحان کنید.

روغن بادام

کرم پاک کننده بادام

 

مواد لازم:

 

موم عسل ۱۲۰ گرم

 

روغن بادام ۵۰۰ میلى لیتر

 

گلاب یک فنجان

 

پودر بوراکس یک قاشق چایخورى

 

طرز تهیه:

 

موم را در یک ماهیتابه گرم کنید. وقتى آب شد، روغن بادام، گلاب، پودر بوراکس را به آن اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید تا سرد شود و به صورت کرم درآید.

 

این کرم را مى توانید در یخچال به مدت طولانى نگه دارید.

 

ماسک خیار

کرم پاک کننده خیار

 

مواد لازم:

 

موم عسل ۳۰ گرم

 

موم سفید ۳۰ گرم

 

روغن زیتون ۵۰۰ میلى لیتر

 

آب خیار نصف فنجان

 

سدیم بنزوات ۱ قاشق چایخورى

 

طرز تهیه:

 

یک کاسه را درون قابلمه ی بدون در که پر از آب جوش است، بگذارید. موم سفید و موم عسل را درون کاسه بریزید.

 

پس از آنکه موم حل شد، کاسه را بردارید و روغن زیتون و آب خیار را داخل آن بریزید و خوب هم بزنید.

 

هنگامى که مخلوط آماده شد، در حالى که هنوز گرم است سدیم بنزوات را به آن اضافه کنید.

 

جو

کرم پاک کننده جوى دو سر

 

مواد لازم:

 

دوغ یک دوم فنجان

 

جو دو سر ۶۰ گرم

 

سدیم بنزوات ۱ قاشق چایخورى

 

طرز تهیه:

 

سدیم بنزوات را با دوغ مخلوط کنید و آرد جوى دوسر را به آن اضافه کنید تا خمیر نرم به وجود آید. کرم پاک کننده آماده است.

 

بابونه

کرم پاک کننده بابونه

 

مواد لازم:

 

گل بابونه ۵۰ گرم

 

آب مقطر ۵۰۰میلى لیتر

 

آب لیمو ۱ قاشق چایخورى

 

سدیم بنزوات نصف قاشق چایخورى

 

طرز تهیه:

 

گل بابونه و آب مقطر را در یک قابلمه بریزید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روى شعله ملایم بگذارید.

 

سپس آن را صاف کنید و بگذارید تا خنک شود. آب لیمو و بنزوات سدیم را به آن اضافه کنید. این مخلوط را در شیشه بریزید و در یخچال نگهدارى کنید.

لوازم آرایشی بهداشتی و نکاتی در مورد مصرف آن

 

هر محصولی که برای پاک کردن، جذاب کردن، یا تغییر دادن ظاهر به وسیله مالیدن، ریختن، پاشیدن یا اسپری کردن روی بدن انسان به کار رود، فرآورده آرایشی بهداشتی گویند. با توجه به فراوانی و افزایش روز افزون مصرف انواع این گونه فرآورده ها چنانچه به صورت صحیح استفاده نگردد و یا در شرایط مناسب نگهداری نگردد، می تواند به مصرف کننده آسیب برساند. این آسیب ها ناشی از فعالیت میکروارگانسیم ها و یا تخریب فیزیک و شیمیائی فرآورده است که سبب صدمه به مصرف کننده و همچنین افت کارایی و تهدید ایمنی را در پی داشته باشد. لذا توصیه می گردد مصرف کنندگان به نکات زیر هنگام مصرف برای حفظ خود و فرآورده دقت نمایند. ۱- هرگز فرآورده آرایشی به طور مشترک استفاده نگردد. ۲- به غیر از زمان مصرف، درب آن کاملا بسته نگهداری گردد. ۳- دور از نور آفتاب نگهداری گردد. زیرا نور سبب تجزیه مواد نگهدارنده موجود (عامل حفظ فرآورده از آلودگی) و کاهش اثر آن می گردد. ۴- تا حد امکان از بسته بندی کوچک استفاده گردد. بسته بندی کوچک فرآورده را محافظت کرده و از خشکی آلودگی و ناپایداری تا حدی ممانعت می گردد. ۵- افرادی که به فرآورده های آرایشی حساسیت دارند از فرآوردهای هیپوالرژیک (که در آزمون حساسیت قابل قبول گزارش شده اند) استفاده نمایند. ۶- فرآوردهای آرایشی چشم نسبت به دیگر فرآورده ها عمر مفید کمتری دارند. این به دلیل ایجاد آلودگی توسط استفاده مکرر مصرف کننده است. لذا توصیه می گردد.سه ماه پس از باز شدن آن، تعویض گردد. ۷- در صورت خشک شدن از افزایش آب به فرآورده ها خودداری گردد. زیرا آب سبب تخریب مواد نگهدارنده می شود. ۸- چنانچه رنگ، بو و شکل ظاهری فرآورده تغییر کرد دیگر قابلیت مصرف ندارد. ۹- به دلیل استفاده مکرر در مجاورت هوا و آلودگی ناشی از انگشت جهت کاربرد (مانند کرمها) امکان آلودگی افزایش یافته و بسیاری از فرآورده ها قبل از تاریخ انقضاء دیگر قابلیت مصرف ندارند. به هر حال عمر مفید فرآورده های آرایشی بهداشتی بستگی به فرمولاسیون طریقه نگهداری و چگونگی مصرف دارد.

منبع:funshad.com

Akbar Balinparast بازدید : 192 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)
دکتر محمد شیزرپور، متخصص پوست و مو، پژوهشگر مرکز آموزش و پژوهش بیماری های پوست و جذام، دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ شما را برای خرید کرم های موبر مناسب راهنمایی می کنند:

 

▪ آقای دکتر؛ کرم های موبر برای رفع موهای زائد کدام قسمت های بدن است؟

 

برای از بین بردن موهای تمامی قسمت های بدن می توان از آنها استفاده کرد.

 

▪ بیشتر خانم ها باید استفاده کنند یا آقایان؟

 

این کرم ها موها را در سطحی پایین تر از تیغ، قطع می کنند. بنابراین موها کمی دیرتر درآمده و برخلاف تیغ، نوک موها پس از اصلاح تیز نشده و پوست نرم تر خواهد بود. بنابراین این کرم ها برای از بین بردن موهای زائد صورت خانم ها مناسب ترند. البته در مورد آقایانی که در ناحیه گردن موهای زبری دارند و با اصلاح هم مشکل دارند، کرم های موبر جایگزین خوبی برای اصلاح هستند. برداشتن موهای زائد دیگر قسمت های بدن با کرم موبر در زنان و مردان تفاوتی ندارد.

 

▪ کودکان و نوجوانان هم می توانند از این کرم ها استفاده کنند؟

 

استفاده از این کرم ها در کودکان ضرورتی ندارد. زیرا در سنین کودکی موی زائدی وجود ندارد که بخواهیم آن را از بین ببریم. به علاوه پوست کودکان ظریف و حساس است و امکان آسیب پوستی در آنها بیشتر است. استفاده از این کرم ها در نوجوانان بعد از سن بلوغ مانعی ندارد. بعد از سن بلوغ با درآمدن موهای زائد در ناحیه زیر بغل و ناحیه تناسلی، در صورت تمایل به از بین بردن موهای زائد این نواحی می توان از کرم موبر استفاده کرد.

 

▪ روش استفاده از کرم های موبر چگونه است؟

 

روش استفاده از این کرم ها به این ترتیب است باید مقدارکافی از کرم موبر به ناحیه مودار که خشک و تمیز باشد زد و پس از گذشت مدت زمان معینی آن را با آب گرم شست. مقدار کرم باید کافی باشد. به این ترتیب که تمامی سطوح موها پوشیده شود. ناحیه باید خشک و تمیز باشد. اگر ناحیه مودار در اثر تعریق خیس بوده یا از قبل آغشته به کرم یا روغن باشد، کرم موبر به خوبی عمل نخواهد کرد.

 

▪ ترکیب این مواد چیست؟

 

مواد اصلی کرم های موبر سدیم تیوگلی کولات و کلسیم هیدرواکساید (نوعی باز) است. این مواد باند دی سولفیدکراتین را می شکنند. ماده اصلی تشکیل دهنده مو کراتین است. کرم های موبر ماده کراتین را حل می کنند. به این ترتیب منجر به شکسته شدن و کنده شدن مو می شوند. این کار را با حل کردن پیوندهای شیمیایی سولفور درون کراتین می کنند. لایه سطحی پوست نیز حاوی کراتین است. اگر کرم موبر مدت طولانی درسطح پوست باقی بماند، امکان آسیب رسیدن وتحریک پوست افزیش می یابد.

 

▪ اگر کسی به این کرم ها حساسیت داشته باشد باید چه کار کند؟

 

کرم های موبر ممکن است آلرژی زا باشند. این آلرژی ممکن است به ماده اصلی کرم موبر یعنی سدیم تیو گلی گولات یا کلسیم هیدروکساید باشد. همچنین ممکن است آلرژی به مواده نگهدارنده، عطر یا افزودنی های دیگر درون کرم موبر باشد. بنابراین بهتر است قبل از استفاده، کرم را روی پوست خود آزمایش کنید. مقداری از کرم را در سطح داخل بازو بزنید و پس از نیم ساعت آن را بشویید. اگر در محل، التهاب، قرمزی و خارش ایجاد نشد یعنی احتمالا به این کرم موبر آلرژی ندارید. اگر فردی به کرم های موبر آلرژی داشته باشد نباید از آنها استفاده کند. راهی برای حساسیت زدایی نسبت به این کرم ها وجود ندارد. هرگز کرم موبر را روی پوست آسیب دیده (بریده، زخمی ...) استفاده نکنید. کرم موبر نباید روی پوست قرمز یا ملتهب (به هر دلیلی) استفاده شود. همچنین نباید نزدیک به چشم استفاده شود.

 

▪ باید هرچند وقت یک بار از این کرم ها استفاده کرد؟

 

هیچ محدودیتی در دفعات استفاده از این کرم ها وجود ندارد.

 

▪ چه انواعی دارد؟

 

اشکال مختلف کرم موبر در بازار موجود است. اشکال اسپری، ژل و موس نیز وجود دارند. ماده اصلی تشکیل دهنده این اشکال مختلف یکی است و تفاوتی باهم ندارند.

 

▪ برای خرید این کرم ها باید به چه نکاتی توجه کرد؟

 

ماده اصلی کرم های موبر یکی است اما انواع مختلف کرم های موبر در بازار موجود است.کرم موبر برای نواحی مختلف بدن وجود دارد. به عنوان نمونه کرم موبر برای صورت با کرم موبر دیگر نواحی بدن تفاوت دارد. این تفاوت در غلظت ماده موثره کرم موبر است. انواع مخصوص صورت ماده موثره رقیق تری دارد.

 

▪ به غیر از مورد فوق تفاوت دیگری در کرم های موبر وجود ندارد؟

 

برندهای مختلف کرم موبر بیشتر از جهت رنگ عطر یا بسته بندی متفاوت هستند. مهم این است شرکت های سازنده، استاندارد تولید را رعایت و از تبلیغات اغراق آمیز و گمراه کننده پرهیز کنند. برخی شرکت های سازنده کرم موبر، مواد افزودنی مانند ژل آلوئه ورا یا ترکیبات نرم کننده دیگر اضافه می کنند. ادعای کرم موبر دائمی؛ عجیب و غیرعلمی است. هیچ کرم موبر با خاصیت از بین بردن دائمی موها وجود ندارد. حتی هیچ کرم موبری با خاصیت کاهش موهای زائد نیز وجود ندارد. البته کرم هایی با خاصیت کاهش موهای زائد وجود دارند. ولی این کرم ها موبر نیستند. بلکه باید این کرم ها را مانند کرم معمولی روزی ۲ بار به ناحیه مودار مالید. مصرف مداوم این محصولات به مرور زمان منجر به کاهش موهای زائد ناحیه موردنظر می شوند. این اثر کاهش موهای زائد تا وقتی ادامه می یابد که شما به مصرف آن کرم ادامه دهید. با قطع مصرف کرم موها به حالت طبیعی برمی گردند. یعنی اثر ماندگار ندارند. تنها کرمی که از نظر علمی ثابت شده اثرکاهنده موهای زائد دارد، کرم افلورنتین است. این کرم در حال حاضر در بازار داخلی ایران موجود نیست.

منبع:salamat.ir

Akbar Balinparast بازدید : 138 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

رژلب‌های شبرنگی، سایه چشم آبی، کرم‌ پودرهای براق‌ و برنزکننده‌های طلایی. باید بدانید که هر آرایشی که به چشمتان زیبا می ‌آید برای همه جذاب نیست، مخصوصاً برای آقایان. تجربه نشان داده است که بعضی از آرایش ‌های بسیار مورد علاقه خانم‌ها برای آقایان ناامید کننده است.

 

1. کرم‌ پودر و پنکک غلیظ: ضخیم شدن پوست به‌خاطر مالیدن کرم پودر و پن‌کک زیاد روی آن اصلاً مورد علاقه آقایان نیست. هیچ مردی دوست ندارد گونه زنی را ببوسد و بعد ببیند که کل صورت خودش هم کرم ‌پودری شده است. خوب است که با کرم‌پودر صورتتان را صاف کنید اما نباید زیاده‌ روی کنید. یکدست بودن رنگ پوست بعد از مالیدن کرم پودر هم مسئله بسیار مهمی است که آقایان خیلی به آن توجه می‌کنند.

 

2. برجسته کردن سر: هیچ مردی از برجسته کردن سر با استفاده از چیزهای مختلف خوشش نمی‌آید. از هر وسیله آرایش مویی که باعث شود سرتان بیش از حد و به طور غیرطبیعی بزرگ شود دوری کنید.

 

3. رژلب‌های شبرنگ: شاید این روزها رژلب‌های شبرنگ مد شده باشد اما نظر بعضی از مردها به‌کلی با آن متفاوت است. لب‌های نارنجی کاملاً با آنچه که مردها به آن عادت داشته‌اند فرق می‌کند و اصلاً مورد علاقه‌ آنها نیست.

 

4. ابروهای خیلی نازک: نازک بودن بیش از حد ابروها چون اصلاً طبیعی به نظر نمی ‌رسد نظر آقایان را جلب نمی‌ کند.

 

5. سایه چشم توپُر: سایه‌های توپُر با رنگ‌های مخصوصا آبی با اینکه این روزها دوباره مُد شده است اما به نظر آقایان هنوز کهنه و از مُد افتاده است. از نظر اکثر آقایان، سایه چشم دودی اگر درست استفاده شود بسیار جذاب و عالی است اما اگر بد استفاده شود واقعاً وحشت‌انگیز است. قبل از اینکه بخواهید این سایه را امتحان کنید حتماً از یک متخصص کمک بگیرید.

 

6. گونه‌های سرخ: به نظر آقایون رنگ قرمز برای خانم‌های سن بالا است. مردها معمولاً نوعی آرایش را دوست دارند که صورت را کاملاً طبیعی نشان دهد.

 

7. لب‌های دورنگ: وقتی رنگ دورلبتان (خط لب) با رنگ رژ هماهنگ نباشد در نظر آقایون هیچ جلوه‌ ای نخواهد داشت.

 

8. برق و اکلیل: استفاده از پن‌ کک‌های اکلیل‌ دار برای کل صورت نه‌ تنها هیچ جذابیتی به شما نمی‌دهد بلکه می‌تواند از جذابیت بقیه قسمت‌های آرایشتان هم کم کند.

منبع:مردمان

Akbar Balinparast بازدید : 159 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

جراحی پلاستیک ممکن است که چین و چروک و خطوط نگران کننده چهره را کاهش بدهد، اما برخی از مردم نیویورک، به یوگای صورت می پردازند تا ظاهر جوانتری داشته باشند...

 

آمریکایی ها از یوگای صورت برای کاهش چین و چروک استفاده می کنند.

 

جراحی پلاستیک ممکن است که چین و چروک و خطوط نگران کننده چهره را کاهش بدهد، اما برخی از مردم نیویورک، به یوگای صورت می پردازند تا ظاهر جوانتری داشته باشند.

 

درکلاسی که اخیرا در مان هاتان برگزار می شود، یک مربی یوگا به نام هاگن، چندین تمرین یوگا برای کشیدگی و انبساط و سفت کردن ماهیچه های صورت تدریس کرده است. این مربی اعضای کلاس خود را تشویق می کند تا به مدت 60 ثانیه چشمان خود را بچرخانند و زبان خود را آویزان کنند که این تمرین«شیر» نام دارد.

 

هاگن اخیرا کتابی با نام « یوگای صورت: چین و چروک را با جراحی طبیعی صورت از بین می برد» را منتشرکرده است. او گفت که یک کارگاه برای یوگای صورت ایجاد کرده است، زیرا زنان دوست دارند بهترین ظاهر را داشته باشند، اما آنها واقعا به این موضوع فکرنمی کنند که چگونه ماهیچه ها و عضلات صورت خود را ورزش بدهند.

 

او گفت که عضلات صورت ضعیف، سست و شل می شوند و به تمرین و گردش خون منظم نیاز دارند تا چین و چروکشان کاهش بیابد.

 

آنها در این کلاس علاوه بر تمرین «شیر»، تمرین دیگری انجام می دهند که در آن گونه های خود را باد می کنند و تمرین به شکل بوسه دمیدن که عضلات دهان را محکم و تقویت می کند و موجب داشتن لب های ثابت و محکم و پر می شود.

 

هاگن گفت:«اصول مشابهی از سایر تمرینات که برای دیگر اعضای بدن استفاده می شود، درباره صورت نیز به کار می رود. به این وسیله ماهیچه های صورت سفت و محکم می شوند.»

 

او یوگای صورت را برای کسانی است که زیبایی درونی و بیرونی می خواهند، توصیه کرد:« جنبه احساسی به انداره جنبه فیوزیولوژِیک اهمیت دارد.»

 

اما او جراحی پلاستیک را رد نکرد. او گفت:« من این کار را برای خودم ممنوع نمی کنم. ممکن است روزی احساس کنم که به این کار نیاز دارم. اما با وجود این، بازهم تاکید می کنم که خاصیت کشسانی و سفتی واقعا مهم و تعیین کننده است، خصوصا اگر عمل جراحی پلاستیک داشته باشید.»

 

آموزش تصویری یوگای صورت !

 

صورت شما در طول روز به شدت کار می کند. صورت شما همچنین در معرض آسیب های عوامل محیطی، مثل نور خورشید، باد، کرم ها و لوازم آرایشی مختلف است. در صورت شما تقریباً ۱۶ عضله، تعداد زیادی استخوان و عروق خونی وجود دارد که به شما کمک می کند که کلیه این حرکات را با صورت خود انجام دهید.

یوگای صورت به شما کمک می کند که بتوانید عضلات صورت خود را تقویت و همچنین خستگی روزمره را در آن برطرف کنید جای آرامی پیدا کنید و تمرینهای زیر را انجام دهید.

 

۱-رها کردن زبان

 

توصیه می شودکه زبانتان را برای ۶ ثانیه به همین حالت نگه دارید ، در این حالت خیلی بهتر است حتی اگر اشک از چشمانتان جاری شود، به تدریج بیشتر و بیشتر جریان خون در صورت شما جاری می شود که این همراه با هیجان است.

 

آموزش یوگای صورت جهت کاهش چین و چروک

 

آموزش یوگای صورت جهت کاهش چین و چروک

 

2- چشمان

 

دو مردمک چشم را در حالت بسته به وسط پیشانی در بین دو ابرو متمایل کنید و تمرکزتان در همان قسمت باشد این تمرین به رها شدن عضلات شما کمک میکند و تا انگشتان پایتان آرامش پیدا میکنند.

 

آموزش یوگای صورت جهت کاهش چین و چروک

 

3- صورت شیر

 

از طریق بینی تا جایی که می توانید هوا وارد شش هایتان کنید و نگه دارید

 

حالا نفس را بیرون دهید از طریق دهان بدون آنکه زبانتان حرکتی کند چشمانتان را باز و بسته و دستانتان را باز کنید این عمل را ۳ بار تکرار کنید..

 

آموزش یوگای صورت جهت کاهش چین و چروک

 

4- مرا شگفت زده کن!

 

تا جایی که می توانید چشمانتان را باز کنید(مثل حالت سورپرایز شدن) اما سعی کنید قسمت بالای چشم حرکتی نکند، در این حالت به یک نقطه برای ۵ تا ۱۰ ثانیه خیره شوید و این حالت را ۴ بار تکرار کنید.

 

آموزش یوگای صورت جهت کاهش چین و چروک

 

6-ساچمو!


این حالت چهره ی یک ترومپت نواز است(سفر به عالم هنرمندان)

 

آموزش یوگای صورت جهت کاهش چین و چروک

 

7- عضلات گردن را حرکت دهید در حالی که زبانتان به ته سقف دهانتان می چسبانید سپس به آرامی سرتان به سمت چپ و عضلات گردن را حرکت دهید ، سپس در همین حالت گردنتان را به راست حرکت دهیداین تمرین کمک می کند به قسمت پائین گونه و فرم مناسبی در صورت شما ایجاد می کند.

 

آموزش یوگای صورت جهت کاهش چین و چروک

 

8-چشمانتان را ببندید و آرام و فارق از هیجان (چشم سوم) خیره شوید به نقطه بین دو ابرو برای یک دقیقه و نه بیشتر.

روزانه بهتر است این حرکات را برای عضلات صورت خود انجام دهید، زیرا کارهای روزمره به شدت باعث خستگی عضلات این ناحیه می شوند و شما با این ورزش ها می توانید آرامش و شادابی را به صورت خود باز گردانید.

منبع: forumiranvij.ir

Akbar Balinparast بازدید : 169 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

آویشن آرام‌‌بخش است و عطر ملایم و مطبوع آن به پوست حساس آرامش می‌دهد. روغن‌های دیگر موجود در آویشن مثل تیمول باعث تغذیه و حفاظت پوست می‌شود...

 

مواد لازم:


برگ آویشن ۲۰ گرم

روغن زیتون ۳۰ میلی‌لیتر

روغن آووکادو ۲۰ میلی‌لیتر

اوسرین ۱۰۰ گرم

 

طرز تهیه:

 

آویشن را در ظرفی شیشه‌ای ریخته و روغن زیتون را به آن اضافه کنید. بگذارید سه روز بماند. سپس آن را از صافی ریز عبور داده و باقیمانده برگ‌ها را خوب فشار دهید تا عصاره آن‌ها خارج شود. این محلول را با روغن آووکادو مخلوط کرده و سپس اوسرین را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

 

آویشن آرام‌‌بخش است و عطر ملایم و مطبوع آن به پوست حساس آرامش می‌دهد. روغن‌های دیگر موجود در آویشن مثل تیمول باعث تغذیه و حفاظت پوست می‌شود.

منبع:aryesh-zibai

Akbar Balinparast بازدید : 312 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

 

خیلی از خانم ها از کرم پودر و پن کیک برای آرایش استفاده می کنند و نمی دانند که این مواد آرایشی می توانند در صورت استفاده نادرست به پوست آسیب برسانند...

 

عطرها و افزودنی های معطر موجود در فرآورده های آرایشی شایع ترین عامل بروز حساسیت هستند خیلی از خانم ها از کرم پودر و پن کیک برای آرایش استفاده می کنند و نمی دانند که این مواد آرایشی می توانند در صورت استفاده نادرست به پوست آسیب برسانند. در بازار ایران انواع مارک های متفاوتی از کرم پودر وجود دارد که در این مطلب به چند نمونه از پر کاربردترین آنها اشاره می کنیم....

 

فون خشک و فون چرب از رایج ترین ترکیبات مورداستفاده در گریم و آرایش است.

 

مهم ترین عارضه این ترکیبات بروز درماتیت تماسی آلرژیک است. بعضی افراد نسبت به یک ماده خاص یا مواد موثر این محصولات حساس هستند. این افراد هر زمانی که در تماس با این ماده موثره قرار گیرند، واکنش نشان می دهند، اگر چه ممکن است چند روز طول بکشد تا علایم ظاهر شود. علایم به شکل قرمزی، تورم، خارش و در موارد شدید تاول های حاوی مایع است.

 

فون ها از مواد پوششی جذب شونده، چسبنده، نگه دارنده، عطر و رنگ ساخته می شود. عطرها بیشتر از سایر ترکیبات باعث حساسیت می شوند.

 

عطرهایی با حساسیت زایی کمتر برای کمتر کردن این مشکل ایجاد شده اند. در افرادی که نسبت به عطرها واکنش آلرژیک بروز می کند، باید محصولی با عنوان بدون ماده معطر استفاده شود که فاکتوری برای ایجاد بوی خوب در آن به کار نرفته است. نگه دارنده ها در مواد آرایشی و محصولات مراقبت پوست دومین دلیل رایج مشکلات پوستی هستند.

 

نگه دارنده ها از رشد قارچ و باکتری ها که باعث عفونت پوستی می شود، جلوگیری کرده و محصولات را از اکسیژن و تخریب های نوری محافظت می کنند. مواد آرایشی حاوی آب باید دارای بعضی از انواع نگه دارنده ها باشند.

 

مصرف کنندگانی که به یک نوع ماده نگه دارنده واکنش نشان می دهند، به بقیه حساسیت ندارند. ترکیبات آرایشی صورت بسیار مهم هستند زیرا آنها در تماس مستقیم با پوست برای مدت طولانی قرار می گیرند. به طور معمول مواد آرایشی صورت باید غیرحساسیت زا، ضدآکنه و غیرکومدون زا باشد که محصول را کمتر حساسیت زا کند. محصول نباید منافذ را بپوشاند و باعث آکنه شود.

 

پن کیک و پالت روغنی

 

از مواد مورد استفاده بعضی آرایشگران همان پالت های رنگی گریم هستند که ساخت شرکت های گوناگون هستند. این پالت ها جنس روغنی دارند و بهترین پاک کننده آنها شیر پاک کن است. استفاده از این پالت ها با کمک قلم موی مخصوص امکان پذیر است. نوع دیگر این مواد، فون خشک یا پن کیک است که اگر این مواد برای آرایش استفاده شد، توصیه می شود مدت طولانی رنگ روی صورت باقی نماند و حداکثر طی چند ساعت با آب و صابون یا شیر پاک کن از روی صورت پاک شوند. مهم ترین عامل بروز درماتیت تماسی، نگه دارنده ها و عطرهایی است که در محصولات آرایشی و گریم یافت می شود.

 

عطرها یا افزودنی های خوش بو، شایع ترین عامل بروز درماتیت تماسی هستند و بیش از پنج هزار نوع آنها در محصولات آرایشی و زیبایی یافت می شوند. در محصولاتی که این افزودنی ها از نوع غیرحساسیت زا باشند، مشکلات پوستی ناشی از این محصولات کمتر خواهد بود. از طرفی نگه دارنده ها عامل بروز واکنش های پوستی است که وجود آنها از رشد و تکثیر قارچ و باکتری که سبب بروز عفونت پوستی می شود، جلوگیری کرده و محصول را از آثار مخرب اکسیژن و نور محافظت می کند. نمونه های این نگه دارنده ها شامل پارابن، ایمیدازولیدینیل اوره، فنوکسی اتانول، فرمالدیید و... است که روی برچسب محصول مشخص است. در محصولات گریم انتخاب نوع محصول بسیار مهم است چون مدت زیادی روی پوست می ماند، بنابراین این ترکیبات باید فاقد حساسیت و غیرجوش زا باشند و با بسته شدن دهانه منافذ پوستی سبب بروز آکنه نشوند.

 

کرم پودر با SPF مناسب

 

افرادی که به مصرف انواع کرم های روشن کننده عادت داشته و حتی مصرف آن را موجب شادابی و طراوت پوست خود می دانند، باید به این نکته توجه داشته باشند که کرم های روشن کننده دارای اثری موقتی و کاذب هستند. استفاده طولانی مدت این قبیل لوازم آرایش نه تنها عوارض جانبی مانند لک و پیری زودرس دارد، بلکه قطع مصرف آن موجب خشکی شدید پوست می شود. از آنجا که این قبیل محصولات احتمال ایجاد آکنه و جوش های سرسیاه را افزایش می دهد، مصرف آن به خصوص در دوران نوجوانی توصیه نمی شود.

 

نکته مهم دیگر که گاه مصرف کننده را به اشتباه می اندازد، آن است که درج SPF یا عیار حفاظتی روی تیوپ کرم دلیلی بر خواص محافظتی آن از پوست در برابر اشعه خورشید نیست. بسیار مشاهده می شود افرادی تنها با مصرف کرم روشن کننده ای که عیار حفاظتی کمی روی آن درج شده، بدون استفاده از ضدآفتاب مدت ها در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرند.

 

این کار باعث آسیب دیدن پوست در برابر اشعه خورشید می شود. بهتر این است که هر فرد با مراجعه به متخصص پوست با توجه به نوع پوست اش کرم روشن کننده مناسب اش را با مشورت پزشک انتخاب کند. متخصص معمولا کرم هایی را به شما توصیه می کند که عیار محافظت کننده در برابر نور خورشید را دارند و یا ضدآفتاب مناسب را قبل از مصرف کرم پودر به شما توصیه می کند.

منبع:parfiteb

Akbar Balinparast بازدید : 148 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

اگر مانند بسیاری از زن و شوهرها، در اولویت قرار دادن هر چیز و هر کس و بی‌اهمیت جلوه دادن یکدیگر ، برایتان بسیار ساده است ...

 

ممکن است رابطه شما با همسرتان، رابطه بسیار خوبی باشد اما اگر مانند بسیاری از زن و شوهرها، در اولویت قرار دادن هر چیز و هر کس و بی‌اهمیت جلوه دادن یکدیگر، برایتان بسیار ساده است، نگران نباشید، زیرا با هوشیاری، به راحتی می‌توانید به مسیر اصلی بازگردید.

 

گاهی دقیقا کارهایی که در زندگی زناشویی انجام نمی‌دهید، برای بهترشدن زندگی کارساز هستند.

 

هنگامی که همسرتان برای سومین هفته متوالی نشتی شیر آب را تعمیر نکرد، شما شکایت او را پیش بهترین دوست خود می‌کنید. یا اتفاقا مادر شوهرتان اظهار می‌کند: چرا تو و بن همیشه در مورد برنامه‌ریزی برای تعطیلات با هم مشاجره می‌کنید؟ و در اینجاست که متوجه می‌شوید همسرتان شکایت کرده است .

 

مشکل چیست؟ بعضی وقت‌ها بیان احساسات نه تنها بسیار خوب، حتی لازم و ضروری است اما عیب‌جویی کردن باعث ایجاد میزان بسیار زیادی انرژی منفی می‌شود. آیا دوست دارید همه فکر کنند که زندگی زناشویی شما یک فاجعه است؟ به چیزهایی که دوست ندارید از یاد ببرید و آنچه سبب پیوند شما در نخستین دیدارتان شد، فکر کنید.

 

راه حل: از به اشتراک گذاشتن همه جزئیات مسائل خصوصی زندگی زناشویی خود، خودداری کنید. اگر دوست شما شروع به صحبت در مورد عیب‌های شوهرش کرد، با او همدردی کنید اما مسائل خصوصی خودتان را تعریف نکنید؛ مگر اینکه بخواهید شوهرتان را مانند یک فاتح معرفی کنید. به‌علاوه، در جمع‌های خانوادگی به هیچ‌وجه نارضایتی خود را ابراز نکنید و در عوض از هر فرصتی برای تعریف و تمجید آشکارا از یکدیگر استفاده کنید.

 

سندروم بیچاره من

 

وقتی برای رفتن به یک میهمانی عجله دارید و شما هنوز آماده نیستید و شوهرتان آه می‌کشد یا به شما چشم غره می‌رود، با خونسردی به کارتان ادامه دهید. لطفا از کارهای غیرضروری صرف‌نظر کرده و از برخورد کردن با همسرتان جدا خودداری کنید.

 

مشکل چیست؟ همانقدر که شکایت کردن به غریبه‌ها کاری ناپسند است، سکوت کردن و تحمل کردن نیز می‌تواند به همان میزان مخرب باشد. وقتی افراد نقش شخص فداکاری را بازی می‌کنند، هیچ کاری صورت نمی‌دهند به‌جز اینکه با مخفی کردن احساسات واقعی خود و بنا کردن دیوار بلند تنفری که از هم پاشیدن آن کاری بس دشوار است، خود را به خطر می‌اندازند.

 

راه حل : چاره کار بسیار ساده است. هر آنچه احساس می‌کنید را بیان کنید. جرالدین کر، متخصص مسائل زناشویی و خانواده در نیوجرسی، می‌گوید:" گاهی یکی از زوجین در مورد مشکل خود با همسرش صحبت نمی‌کند، زیرا فکر می‌کند این کار چیزی را تغییر نمی‌دهد که این موضوع هم به‌خودی خود یک مشکل محسوب می‌شود". بنابراین، زمانی را به گفت‌وگو با همسرتان اختصاص دهید اما این زمان باید وقتی باشد که هر دوی شما آرام و خوشحال هستید. شرایط را مانند معمایی مطرح کنید که با کمک یکدیگر بتوانید آن را حل کنید. به‌طور مثال، حالا که ما نمی‌توانیم صبح‌ها سر وقت از خانه خارج شویم، بهتر نیست که من بگذارم که تو اول از حمام استفاده کنی تا کمی زودتر آماده شوی؟

 

در برخی موارد می‌توانید با نگرشی زیرکانه برخورد کنید. ایمی ساوترلند، نویسنده «آنچه مرا درباره زندگی، عشق و ازدواج به فکر فرو می‌برد»، ابتدا شروع به تعریف و ستایش از همسرش می‌کند و با این کار هر بار تغییری جزئی را که او خواهانش است، در شوهرش می‌بیند. مثلا او به جای اینکه لباس‌های چرکش را روی زمین بیندازد، آنها را در سبد رخت‌های چرک می‌اندازد. می‌توانید یقین داشته باشید که پس از مدتی او شروع به تلاش بیشتری می‌کند تا تعریف‌های بیشتری از طرف همسرش دریافت کند. ساوترلند اظهار می‌کند: این موضوع نه‌تنها باعث ایجاد عشق بیشتری می‌شود، بلکه بسیار هم تأثیرگذار است.

 

دعوا بر سر موضوعات مختلف

 

همسرتان به‌طور مداوم از انبوه کتاب‌هایی که کنار قفسه کتاب‌هایتان انباشته کرده‌اید، به شما شکایت می‌کند و شما هم هر بار متقابلا به او جواب می‌دهید که جدا! آیا تو هم به همه آن 7دوربین احتیاج داری؟

 

مشکل چیست: بیشتر وقت‌ها جمع‌آوری وسایل همسرتان نشانه این است که من این عمل تو را دوست ندارم ، پس همین حالا تغییرش بده! اما درخواست اینکه کسی همه عادات بخصوص خود را رها کند و انتظارات شما را عملی کند، واقعا ناعادلانه است.

 

راه‌حل: گاهی موضوع مورد بحث در واقع برای یکی از طرفین از اهمیت خاصی برخوردار است. در همه موارد آن را به‌عنوان موضوعی رنج‌آور بپذیرید. اما اگر هر دوی شما مدام در مورد وسایلتان که در واقع آنقدرها هم ارزش ندارند، مشاجره کنید یا اگر به خاطر نداشتن وقت کافی برای دسته‌بندی و جمع‌آوری آنها و توافق درباره اینکه کدام را باید دور بیندازید، گیج و سردرگم هستید، با کمک یکدیگر راهکاری تازه برای مشکلات خود بیابید. برای نمونه، وسایل اضافه را که شامل مجموعه‌کتاب‌های شما و دوربین‌های اضافه همسرتان می‌شود، فروخته و با پول آن تلویزیونی را که هر دوی شما دوست داشتید، خریداری کنید.

 

هر دوی شما مشغله‌های زیادی اعم از کار، فرزندان و سرگرمی‌هایی که در طول روز در خلوت‌تان و برای خودتان انجام می‌دهید، دارید. بدون شک زمانی هم برای استراحت و خواب نیاز دارید.

 

مشکل چیست؟ وقتی کیفیت زمانی را در زندگی زناشویی خود نادیده بگیرید، شما با جدی نگرفتن یا بدتر از آن، وانمود کردن به اینکه اصلا نیازی به کوشش بیشتر برای صمیمی‌کردن ارتباط نیست، روابط زناشویی‌تان را به خطر می‌اندازید. تکرار بیش از حد این کار برای مدتی طولانی می‌تواند منجر به این شود که روزی چشم باز کرده و حتی دلیل ازدواج با هم را به خاطر نخواهید آورد. کریشنباوم در این مورد اظهار می‌کند: "افراد با عقب نگهداشتن خود به جدایی پاسخ می‌دهند و این مسئله باعث به انحطاط کشیدن زندگی زناشویی می‌شود."

 

راه‌حل: افراد به احترام و خوبی نیز با مهربانی پاسخ می‌دهند. بنابراین، پریشانی‌ها را از بین برده برای برقراری ارتباطی دوباره، از فرصت استفاده کنید. گاهی اوقات دور از چشم بچه‌ها با هم به پیاده‌روی بروید. اگر عادت ناپسند میخکوب‌شدن جلوی تلویزیون را دارید، حداقل برای 20 دقیقه آن را خاموش کنید و با همسرتان صحبت کنید یا یک جدول را با کمک هم حل کنید.

منبع : hamshahrionline.ir

Akbar Balinparast بازدید : 181 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

یک متخصص پوست و مو با بیان اینکه« خال های صورت و بدن تا زمانی که حالت قرینه دارند و رنگ داشته باشند مشکلی ندارند» گفت:«اگر دو دسته علامت در یک خال بوجود آید باید به آن توجه کرد »

 

دکتر محمد رضوانی  گفت:«انسان به طور معمول خال هایی بر روی صورت یا بدن خود دارد که تعداد متوسط خال ها بر حسب جمعیت 7 عدد است اما برخی از افراد از 1 تا 100 خال را می توانند بر روی صورت خود داشته باشند و این خال ها تا زمانی که حالت قرینه دارند و رنگ داشته باشند مشکلی ندارند اما زمانی که حالت قرینگی خود را از دست دادند باید به این خال ها توجه شود.»

 

وی در ادامه اظهار داشت:«اگر دو دسته علامت در یک خال بوجود آید باید به آن توجه کرد و علامت های اصلی که باید به آن توجه کرد تغییر سایز و شکل و رنگ خال است به عنوان مثال اگر سایز خال فردی حدود 3 میلیمتر باشد و بعد از مدتی به 1 سانتیمتر برسد این علامت قابل توجه است و در مورد شکل خال هم باید گفت که اگر خال شکل کروی یا بیضوی داشته باشد و سپس شکل نامنظم پیدا کند به این علامت هم باید توجه کرد و یا در مورد رنگ خال، اگر خال رنگ منظم و یکدستی داشته باشد و سپس رنگ های نامنظمی به خود بگیرد این علامت هم از دسته علامات اصلی است که باید به آن توجه کرد و به پزشک متخصص مراجعه کرد.»

 

این متخصص پوست و مو گفت:«دسته دوم از علامت هایی که در مورد یک خال باید به آن توجه شود علامت های فرعی یک خال است بدین صورت که اگر خال دچار التهاب، خونریزی و یا سفتی شد باید به آن توجه کرد و به پزشک مراجعه کرد که پزشک اقدام به نمونه برداری می کند و پاتولوژی به ما می گوید که چه درمانی را باید در نظر بگیریم.»

 

وی خاطرنشان کرد:«یکسری از خال ها مادرزادی بوده و در بدو تولد نوزاد مشاهده می شود و به شدت تیره رنگ بوده و اکثرا پرمو هستند که این خال ها باید برداشته شوند. این دسته از خال ها اگر کوچک تر از 2 سانتیمتر باشند جزء خال های کوچک محسوب می شوند و اگر بین 2 تا 20 سانتیمتر باشند خال متوسط و در صورتی که سایز این خال ها بالاتر از 20 سانتیمتر باشد خال بزرگ بوده و باید گفت که خال های بزرگ نوزاد را در همان اتاق زایمان جراحی می کنند اما اگر خال کوچک یا متوسط باشد با بزرگتر شدن نوزاد و آمادگی وی برای جراحی می توان اقدام به برداشتن این خال ها کرد.» دکتر محمد رضوانی در ادامه یادآور شد:«خال هایی که کمی نامنظم است و فرد سابقه خانوادگی دارد بایستی تحت نظر گرفته شود و نیازمند عکس برداری و چک کردن است و در صورت عدم تغییر این خال ها را هم می توان جراحی کرد.»

 

دکتر رضوانی گفت:«در نواحی تحت تابش مثل صورت امکان بروز خال ها بیشتر است و استفاده از ضد آفتاب ها توصیه می شود.»

منبع : Salamatnews.com

Akbar Balinparast بازدید : 175 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

تشخیص موهای سالم کار ساده‌ای است. موی سالم پرپشت و براق است، وزوز و شکننده نیست، شوره هم ندارد. برای داشتن موهای سالم چه باید کرد؟

 

عدم سلامت موها ممکن است هشداری جدی از وجود یک بیماری در بدن باشد یا شاید میزان استفاده از سشوار و سایر وسایل برقی برای آرایش موها زیاد شده باشد.

 

حتما تا به حال شنیده‌اید که شخصی در اثر یک اتفاق یا حادثه تلخ و تکان‌دهنده، یک‌شبه تمام موهای سرش سفید شده. پژوهشگران می‌گویند که این اتفاق عملا غیرممکن است و سفید شدن کل موهای سر، هرگز در طول یک شبانه‌روز اتفاق نمی‌افتد.

 

وقتی که ملانین موجود در ریشه‌های مو کاهش می‌یابد، دیگر به اندازه کافی قادر به تولید رنگ نیست و موها کم‌کم سفید می‌شوند، هیچ حادثه بیولوژیکی هم نمی‌تواند رنگدانه‌های مو را به یکباره از بین ببرد. حوادث تکان‌دهنده جسمی و روحی ممکن است در موهای سر تغییراتی ایجاد کنند، ولی مسلما این تغییرات به بزرگی سفید شدن یک‌شبه همه موها نیست.

 

بیماری‌ها و فشارهای روحی حاد بر فرایند رشد موها اثر می‌گذارند و رشد آنها را کم یا متوقف می‌کنند و چند ماه بعد تمام تار موهایی که رشدشان متوقف شده، شروع به ریزش می‌کنند. حال اگر ریزش موهای تیره سر بیشتر باشد، مو خاکستری‌تر به نظر می‌رسد. فقط پیری نیست که باعث سفید شدن موها می‌شود؛ برخی افراد در سنین بسیار جوانی، حتی کمتر از بیست سالگی، موهای سرشان سفید می‌شود، در حالی که در برخی دیگر حتی تا آستانه چهل سالگی نیز موهای‌شان رنگ طبیعی خود را حفظ می‌کند.

 

این مسأله هیچ ارتباطی به سلامت یا عدم سلامتی ندارد. خاکستری شدن موها اغلب ژنتیکی است.

 

گاهی اوقات نیز عواملی همچون کمبود ویتامین B۱۲، بیماری تیروئید، ضعف سیستم ایمنی، سیگار کشیدن، کم خونی و افزایش گلبول‌های سفید خون باعث سفیدی زودهنگام موها می‌شود؛ ولی در غالب موارد سفید شدن موهای سر بستگی به ژنی دارد که از والدین خود ارث برده‌ایم. در هر صورت، از نظر علمی هیچ دلیل و مدرک مشخصی مبنی بر سفید شدن یک شبه موها وجود ندارد.

 

اولین موی سفید معمولا در شقیقه‌ها ظاهر می‌شود و بعد به ترتیب تاج سر و نقاط دیگر را در برمی‌گیرد. اگر تار موی سفیدی روی سرتان ببینید و آن را بکنید، به جای آن حتما یک تار موی سفید دیگر رشد می‌کند. برخی گمان می‌کنند به جای آن تار دو تار می‌روید یا اینکه تار موی جدید سیاه درمی‌آید. برخی موادغذایی می‌توانند تا حدودی از سفید شدن زود هنگام موها جلوگیری کنند؛ مانند غذاهایی که حاوی منگنز، روی، آهن و مس هستند و بیشتر در سیر، پیاز، سیب، گلابی، نان جو، نخودفرنگی، قارچ، لوبیا، عدس، موز، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی یافت می‌شوند.

 

تاسی سر

براساس تحقیقات به عمل آمده، تقریبا ۲۰-۲۵ درصد از مردان تا سن سی سالگی دچار تاسی و ریزش و نیمی از آنها تا ۵۰ سالگی دچار کاهش بسیار زیاد موی سر می‌شوند. تاسی در مردانی که تستوسترون بیشتری در بدن آنها ترشح می‌شود، بیشتر است.

 

اگر بدن شما کمبود آهن و پروتئین داشته باشد، طبیعی است که با ریزش شدید موی سر مواجه خواهید شد. غذاهایی که حاوی پروتئین کافی هستند، به ساخت برخی سلول‌ها از جمله سلول‌های مو کمک می‌کنند؛ در غیر این صورت موها ریزش بیشتری خواهند داشت و دیگر موهای جدید جایگزین موهای قبلی نخواهند شد.

 

 

بیماری تیروئید (خصوصا کم کاری تیروئید) موجب ریزش بیشتر موها می‌شود. در صورت نرسیدن پروتئین و آهن کافی به ریشه موها، کم‌کم فاصله بین تارهای مو بیشتر شده و به حدی می‌رسد که به راحتی می‌توان پوست سر را مشاهده کرد. این مسأله از طریق کنترل و درمان بیماری قابل کنترل و جلوگیری است.

 

شوره سر

شوره سر یکی از بیماری‌های شایع مو است که معمولا با پوسته‌ریزی پوست سر مشخص می‌شود و گاه با خارش و قرمزی پوست سر همراه است. برخی معتقدند که وقتی پوست سر خیلی خشک می‌شود، شروع به پوسته‌پوسته شدن می‌کند؛ بنابراین با مرطوب نگاه داشتن آن، این عارضه برطرف می‌شود.

 

علت شوره سر می‌تواند تغذیه نامناسب، نگرانی و استرس، هوای گرم و مرطوب یا سرد و خشک، پوست چرب، عرق کردن، عدم تعادل هورمون‌ها و یا عدم رعایت بهداشت و نظافت مو باشد. البته بیماری‌هایی همچون اگزما و پسوریازیس نیز می‌توانند موجب خارش و قرمز شدن کف سر و به دنبال آن شوره و پوسته‌پوسته شدن گردند.

 

بهترین کار در این‌گونه موارد، استفاده از شامپوهای ضدقارچ و ضدشوره و لوسیون‌های نرم‌کننده پوست است. استفاده از شامپوهای نرم‌کننده نیز کمک زیادی به کاهش و از بین رفتن شوره ها می‌کند. به خاطر داشته باشید که برای شانه زدن موها از یک برس بسیار نرم استفاده کنید و موهای خود را وقتی که خیس هستند شانه نزنید.

 

کدری، شکنندگی و خشکی موها

موهای آشفته، خشک و وزوزی، شکننده‌ترند. استفاده مداوم از رنگ‌های شیمیایی به پوست سر و موها آسیب می‌رساند. وقتی که موهای خود را با کش‌های نازک بسیار سفت و محکم می‌بندید، فشار بیشتری به آنها وارد می‌آید و موجب شکنندگی آنها می‌شود. در کنار این عوامل اگر به اندازه کافی پروتئین مصرف نکنید، موهای شما استحکام و زیبایی نخواهند داشت.

 

اسیدهای چرب، خصوصا مکمل روغن ماهی، کمک زیادی به براقیت، استحکام و سلامت موها می‌کنند. اگر از اسیدهای چرب به حد کافی استفاده نمی‌کنید، حتما از امروز آنها را در برنامه غذایی خود بگنجانید؛ به زودی خواهید دید که چه تغییراتی در موهای‌تان ایجاد می‌شود. اگر روزانه ۱۰۰ تار موی شما می‌ریزد، اصلا نگران نباشید، این مقدار ریزش کاملا طبیعی است و به سرعت موهای جدید جایگزین آنها خواهد شد.

منبع :Jahannews.com

Akbar Balinparast بازدید : 115 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

همان طور که 80% نوجوانان کم وبیش شدید یا مختصر جوش دارند، بزرگسالان هم ممکن است جوش  بزنند. چه عواملی باعث جوش زدن در بزرگسالان می‌شود؟

 

جوش بزرگسالان:

 

تا چه زمانی فرد درگیر وجود جوش‌هاست؟تا چه سنی ممکن است که فردی بزرگسال درگیر وجود جوش‌ها باشد؟

 

هورمون‌های بلوغ باعث جوش زدن بین بیشتر نوجوانان می‌شوند. به طور کلی دانه‌‌های جوش که در ارتباط با بلوغ است، در حدود 12 سالگی در بین دخترها و حدود 13 سالگی در بین پسرها دیده می‌شود. البته ممکن است که این پدیده کمی زودتر هم بروز کند، خصوصاً در دخترها و از سن 8 یا 9 سالگی.

 

سپس این جوش‌ها به تدریج تا حدود 20 یا حتی 25 سالگی متوقف می‌شوند. ممکن است که این روند طولانی تر شده و جوش زدن‌ها ادامه پیدا کند. بنابراین ما در این مرحله  باجوش بزرگسالی مواجه خواهیم بود. بیشتر اوقات زنان بالای 30 سال  بر اثر فشارهای قبل از دوران قاعدگی دچار این آکنه‌ها می‌شوند. گفتنی است برخی زنان 25 تا 40 ساله هم بدون اینکه سابقۀ چندانی از جوش زدن در طی دوران نوجوانی‌شان داشته باشند، با این مشکل روبه‌رو می‌شوند.

 

برخلاف نوجوانان که پوست‌شان چرب است و باعث بروز کمدون (دانه‌های جوش‌های سیاه) می‌شود، پوست بزرگسالان حساس است و همین حساسیت عامل بروز دانه‌های عمیق و ملتهبی می‌شود که غالباً در پایین صورت (چانه، اطارف دهان و...) ظاهر می‌گردند.

 

علاوه بر توجیهات هورمونی، عوامل دیگری هم وجود دارد که ممکن است باعث بروز جوش در بزرگسالی شود. این عوامل باید شناسایی شده و برای از بین بردن‌ شان اقدام شود، وراثت یکی از عواملی است که نقش مهمی در این میان دارد.

عواملی که باعث بروز جوش در بزرگسالان می‌شوند

 

هورمون‌ها:

 

بحران‌های جوش هر ماه، نزدیک دوران قاعدگی تکرار می‌شوند. تورم ترشح سبوم را متوقف کرده و باعث به وجود آمدن جوش می‌شود.

 

آفتاب:

 

امواج فرابنفش کلفت شدن پوست را به همراه دارند. در نتیجه، سبوم به سختی دفع می‌شود و زیر پوست جمع شده و به شکل جوش‌‌‌های دائمی درمی‌آید.

 

دخانیات:

 

دخانیات، علاوه بر اینکه پوست را کدر می‌کند، کلفتش هم می‌کند. و مانند نور آفتاب باعث شکل گیری جوش‌هایی زیر پوست می‌گردد که به آسانی دیده می‌شوند.

 

استرس:

 

بدیهی است که غدد چربی در مقابل مولکول‌‌های ترشح شده در زمان استرس حساس اند: نیمی از جوش‌ها در زمان استرس به وجود می‌آیند. احتمال دارد که استرس ترشح سبوم را تشدید کند، سبوم هم زیر پوست جمع شده و باعث تکثیر باکتریایی و التهاب می‌شود.

 

آلودگی:

 

آلودگی عملکرد بسیاری از ارگان‌های بدن ما، از جمله بخشی را که مسئول تنظیمات پوستی است، برهم می‌زند. آلودگی از خارج باعث چربی گرفتن پوست و از داخل باعث واکنش‌های التهابی زیر پوست می‌شود.

 

تغذیه:

 

مدرک رسمی خاصی که نشان دهد برخی موادغذایی، مثلاً شکلات، باعث بروز جوش می‌شوند، وجود ندارد. شیوۀ تغذیۀ غربی ما، که سرشار از چربی‌های «نامطلوب» و قند تصفیه شده است، نیز باعث تغییر ترشحات هورمونی و افزایش التهاب می‌شود.

 

علاوه بر رعایت اصول بهداشتی در زندگی شخصی (توقف مصرف دخانیات، کم کردن استرس، قرار نگرفتن زیر نور آفتاب، رها شدن از آلودگی دست کم با تهویۀ هوای محل زندگی یا دفتر کار و انتخاب عادات غذایی صحیح)، مراقبت از پوست و شستشوی با دقت آن هر صبح و شب و خصوصاً بعد از ورزش به منظور باز کردن منافذ پوست که مسئول دفع سبوم هستند، توصیه می‌شود.

منبع:seemorgh.com

Akbar Balinparast بازدید : 119 چهارشنبه 09 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

سکوت سنگین و حتی پرنزدن حشرات ریز در شب ها، آرامش را تداعی می کند؛ پیراهن خواب تان را می پوشید و در ملحفه های تمیزتان ۷ تا ۸ ساعتی جا خوش می کنید. بسیاری از مردم خصوصا خانم ها عادت دارند قبل از خواب صورت شان را با محلول های پاک کننده تمیز کنند و بعد از پوشاندن پوست شان با لایه ای از مرطوب کننده به خواب شیرین سلام دهند. ..

 

متخصصان پوست و داروسازان برای مراقبت از پوست در طول شب توصیه ها و محصولات ویژه ای دارند که در صفحه پوست و مو این هفته این موارد را از دیدگاه دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو بررسی می کنیم.

 

▪ در طول شب برای ما، چه اتفاقی می افتد؟

 

شب بهترین زمان برای نشاط بخشیدن به جسم و روح است. در این مدت انواع بافت ها ترمیم می شوند و عضلات استراحت می کنند و به همین دلیل بعد از بیدارشدن فرد احساس بهتری دارد. مطالعات علمی نشان می دهند که سرعت و شدت سنتز بافت ها در طول خواب عمیق افزایش می یابد.

 

از ساعت ۱۲ نصفه شب تا ۴ بامداد مغز در فاز عمیق خواب می رود و همین موقع است که ترمیم بافتی به حداکثر میزان خود می رسد. این در حالی است که اگر به هر دلیلی بین ساعات ۰۰:۰۰ تا ۴:۰۰ بیدار بمانید این روند مختل خواهد شد. بنا به این یافته ها می توان دریافت که خواب راحت چقدر بر سلامت بافت های مختلف بدن تاثیر گذار است بنابراین هر عاملی که به خواب بهتر شما کمک کند به سلامت پوست و زیبایی تان هم کمک خواهد کرد.

 

▪ پوست هرگز نمی خوابد؟

 

اینکه در طول شب شما می خوابید دلیل بر خوابیدن پوست شما نیست. درست است که پوست در زیبایی فرد نقش بسیار مهمی دارد اما وظیفه اصلی آن محافظت از بدن است. اصلا پوست حکم جلد بدن را دارد و از بدن در برابر گرما، سرما، نور خورشید، میکروب ها و مواد شیمیایی حفاظت می کند. برای اینکه پوست تان بتواند وظیفه اش را به نحو بهتری انجام دهد توصیه می کنیم که با مواد پاک کننده تمامی سلول های مرده و آلودگی هایی که در طول روز بر پوست تان انباشته شده اند را بزدایید. برای این منظور به کمک یک متخصص پوست نوع پوست تان را بشناسید و با محصولات مناسب نوع پوست تان در طول شب از آن مراقبت کنید. این محصولات حالت های فیزیکی مختلفی دارند از جمله: ژل، موس، لوسیون، پماد و کرم.

 

▪ درمان شبانه پوست بیشتر موثر است؟

 

یک باور عمومی و کلی وجود دارد که می گوید داروهای موضعی در طول شب بهتر اثر می گذارند زیرا در این مدت، پوست آمادگی بیشتری برای درمان دارد اما نمی توان این اعتقاد را چندان صحیح دانست. متخصصان، مصرف بعضی محصولات را در شب توصیه می کنند زیرا موقعیت بدن در این مدت بهتر است. به عنوان نمونه برخی محصولات خیلی چرب اند و به همین دلیل ظاهر جالبی به پوست نمی دهند. به همین دلیل پزشک متخصص در دستور مصرف دارو قید می کند که دارو شب ها استعمال شود. برخی لایه بردار ها هم سبب التهاب پوست می شوند که شب ها زمان مناسبی است که بیشترین تماس را با پوست داشته باشند. ماسک ها، بی رنگ کننده ها، اسکراب ها و کرم های رتینول هم برای تماس بیشتر و موثرتر شب ها مصرف می شوند. بی رنگ کننده ها محصولاتی اند که برای از بین بردن لک های تیره روی پوست کاربرد دارند. برخی داروهای موضعی هم به این دلیل شب ها استفاده می شوند که به نورخورشید حساس اند. محصولات دارای رتینول گروهی دارویی هستند که در ساخت پوست جدید نقش بسزایی دارند و برای از بین بردن چروک ها و عوارض پوستی ناشی از افزایش سن کاربرد دارند. یک دسته دارویی هم که متخصصان بیشتر مصرفشان را شب ها توصیه می کنند داروهای ضدآکنه هستند. نمونه بارزشان هم لایه بردارها هستند که سبب پوسته پوسته شدن پوست بدن می شوند و این حالت در طول روز که فرد مرتب در حال ارتباط با افراد مختلف اجتماع است چندان خوشایند نیست. در مورد ماسک ها و اسکراب ها هم باید بگوییم که فرد در طول شب بهتر می تواند آنها را روی پوستش پوشش دهد و سر جای خود نگاه دارد.

 

▪ درمان آکنه در شب چگونه است؟

 

قبل از اینکه استراحت شبانه خود را شروع کنید پوست تان را با محلول های آنتی باکتریال تمیز کنید. یادتان باشد که یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد آکنه باکتری های سطح پوست هستند که می توانید با محلول های پاک کننده آنتی باکتریال آنها را از سطح پوست تان بزدایید.

 

▪ مراقبت از صورت چطور؟

 

اگر از محصولات ویتامین A استفاده نمی کنید، می توانید قبل از خواب محصولات حاوی آنتی اکسیدان را برای پیشگیری از اثر رادیکال های آزاد به پوست تان بزنید. رادیکال های آزاد در طول روز به احتمال زیادی با پوست در تماس خواهند بود. به همین دلیل بهترین موقع برای از بین بردن آثار سوءشان شب هنگام است.

 

▪ کاهش چروک ها چطور؟

 

استفاده از کرم یا سرمی که حاوی ویتامین A یا رتینول باشد به کاهش چین و چروک های پوست کمک می کند.

 

▪ شادابی پوست چطور؟

 

با استفاده از محصولات حاوی گلیکولیک اسید سلول های مرده از سطح پوست زدوده می شود و سطح رطوبت پوست افزایش می یابد.

 

▪ خواب خوب هم از پف کردن صورت پیشگیری می کند؟

 

اگر می خواهید صبح ها که بیدار می شوید صورت تان پف کرده و زشت نشود حتما عادت کنید که به پشت بخوابید. بالشی راحت را انتخاب کنید و زیر سرتان بگذارید تا سیال های بدن در پلک ها و صورت تجمع نیابند و سبب تورم نشود.

 

▪ نرم کردن کف پا چطور؟

 

برای اینکه کف پایتان زبر نشود شب ها با محصولات لایه بردار قوی که متخصص پوست تجویز کرده باشد یا روغن زیتون از پوست کف پایتان هم مراقبت کنید.

منبع: salamat.ir

Akbar Balinparast بازدید : 144 دوشنبه 07 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

متاسفانه بعد از بهبود جوشهایم جای آنها به صورت قرمزی باقی مانده است برای درمان آنها چه کاری باید انجام دهم؟

 

جوش صورت شایعترین بیماری پوستی جوانان است که از دسته بیماریهای التهابی به شمار میرود. بعد از درمان جوش صورت به دلیل التهاب پوستی و باز شدن رگهای محل قرمزی باقی می ماند.برای درمان این قرمزی پزشکان داروهای ضد قرمزی و التهاب تجویز میکنند البته برای از بین رفتن کامل قرمزی بعد از جوش چند ماه درمان لازم است.

 

روش دیگری که در از بین بردن قرمزی بعد از جوش بسیار موثر است لیزر می‌باشد. لیزرهای خاص با ارسال طول موج مشخص باعث کاهش التهاب و بسته شدن رگهای گشاد شده میشوند. ویژگی مهم لیزر عملکرد سریع آن است به طوریکه با انجام یک تا سه جلسه لیزر قرمزی به طور کامل از بین می‌رود.

 

از طرف دیگر لیزرهای به کار رفته برای درمان قرمزی پوست هیچ آسیبی به پوست نمی‌زند و صرفاً محل لیزر برای چند روز کمی تیره میشود.لیزر جای جوش حتماً باید توسط متخصص پوست انجام شود.ترکیب استفاده از دارو و لیزر نیز اثری بیش از هر کدام به تنهایی دارد.

دکتر علیرضا واعظ شوشتری جراح و متخصص پوست مو و زیبایی

Akbar Balinparast بازدید : 135 دوشنبه 07 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

ویتامین برای تشکیل سلول های پوستی سالم ضروری است. کمبود ویتامین در طی یک دوره زمانی طولانی می تواند به خشک شدن پوست و خارش آن و یال به عفونت منجر شود. مصرف ویتامین به عنوان یک مکمل میتواند برای درمان ...

 

 

ویتامین ب : مطبوع کننده پوست.

 

ویتامین ب برای پوست و عصب های آن مهم هستند. اگر شما از پوست کدر رنج می برید مصرف این ویتامین را در دستور کار خود قرار دهید.

 

ویتامین ث : نقش اصلی برای ساخت کلاژن را دارد .کلاژن برای داشتن پوست سفت و محکم مورد نیاز است.

 

این ویتامین همچنین آنتی اکسیدان بسیار قوی برای مولوکولهای خطرناکی که در زمانی که شما در مقابل نور افتاب هستید یا در معرض دود سیگار قرار میگیرید است.

 

ویتامین ای : برای حفاظت اضافی و محافظت از سلول ها آسیب دیده بکار میرود.

منبع:funpatogh.com

Akbar Balinparast بازدید : 168 دوشنبه 07 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

مواد غذايي حاوي تمامي مواد مغذي مورد نياز براي بدن است و باعث نرمي و لطافت پوست مي‌شود. در اينجا 5 نوع ماسك كه حاوي مواد غذايي است و باعث لطافت و نرمي پوستتان مي‌شود را معرفي مي‌كنيم.

 

ماست توت‌فرنگي: قسمت گوشتدار توت‌فرنگي تازه براي پوست‌هاي چرب قابض‌كننده‌اي عالي است. براي تهيه اين ماسك صورت مقداري توت‌فرنگي تازه را له يا ميكس كنيد و با نصف پيمانه ماست و يك قاشق سوپخوري بادام زميني مخلوط كنيد. سپس مانند يك كرم آن را روي پوست بماليد و به مدت 15 دقيقه صبر كنيد. سپس آن را بشوييد.

 

ماسك تخم‌مرغ :براي تهيه اين ماسك 2 زرده تخم‌مرغ را همراه با يك قاشق آب و مقداري روغن با يكديگر مخلوط كنيد. سپس با يك پنبه روي پوست خود بماليد و به مدت 10 دقيقه روي پوست خود بگذاريد و سپس آن را بشوييد. اگر مقداري از اين ماسك باقي ماند مي‌توانيد آن را در يخچال نگه داريد و روز بعد دوباره از آن استفاده كنيد يا آن را روي پوست دستتان بماليد.

 

ماسك روغن بادام: اگر شما پوست خشكي داريد مخلوطي مساوي از روغن بادام شيرين و مخمر تازه تهيه كنيد و با پنبه روي صورت بماليد و به مدت 15 دقيقه صبر كنيد سپس آن را بشوييد.

 

ماسك ليمو:اگر پوست چربي داريد سفيده تخم‌مرغ را خوب بزنيد طوري كه كف كند و اگر ظرفتان را سروته كرديد مواد داخل آن بيرون نريزد.سپس چند قطره ليموي تازه به آن اضافه كنيد و روي پوست صورتتان بماليد و صبر كنيد تا سفيده تخم‌مرغ روي صورتتان خشك شود. بعد از 10 دقيقه با يك پارچه خيس كه آغشته به آب ولرم است، با نرمي و لطافت پوستتان را پاك كنيد.

 

ماسك خيار: تركيبات گياهي موجود در اين سبزي براي پوست شگفت‌انگيز و عالي است. كافي است كه آن را رنده كنيد و روي پوست خود بماليد تا پوستي نرم و لطيف داشته باشيد.

منبع: ريدرزدايجست

Akbar Balinparast بازدید : 127 دوشنبه 07 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

دلايل و درمان‌هاي حساسيت پوستي:تعداد بيماراني که با شکايت از «پوست حساس»‌شان به متخصصان پوست مراجعه مي‌کنند، خيلي زياد است. اغلب آنها از اين شاکي‌اند که با مصرف هر نوع کِرِم آرايشي بهداشتي، پوست‌ صورت‌شان دچار قرمزي و سوزش مي‌شود. نزديک به40 درصد افراد تصور مي‌کنند که پوست‌شان حساس است. با توجه به همين شيوع بالاست که کارخانه‌هاي توليد کننده محصولات آرايشي بهداشتي تصميم گرفته‌اند گروهي از محصولات خود را ويژه «پوست‌هاي حساس» نام‌گذاري کنند و در اين محصولات، تا حدامکان، کمتر از مواد آلرژن که موجبات تحريک‌پذيري برخي پوست‌ها را فراهم مي آورد، استفاده کنند.

 

بيشتر شکايات مطرح شده توسط بيماراني که پوست حساس دارند، لااقل براي متخصصان پوست، گيج‌کننده است؛ زيرا اين شکايت‌ها در قالب درماتيت‌هاي تماسي تحريکي يا آلرژيک قرار نمي‌گيرند. شکايت‌هاي شايعي که توسط بيماران مطرح مي‌شود، شامل‌ سوزش، سوزن سوزن‌شدن، خارش و سفتي پوست به دنبال مصرف برخي مواد روي پوست‌شان و يا حتي متعاقب قرار گرفتن در برخي محيط‌هاي خاص است. اين واکنش‌ها که اغلب روي پوست صورت و به خصوص روي چين نازولابيال (خط خنده) رخ مي‌دهد؛ ظرف يک ساعت پس از مصرف دارو يا کِرِم خاص بروز مي‌يابد. شايع‌ترين موادي که موجبات آزردگي پوست‌هاي حساس را برمي‌انگيزد، عبارت‌اند از: پروپيلن گليکول، نيزوييک اسيد، هيدروکسي اسيدها و اتانول.

 

 

پوست چه کساني حساس‌تر است؟

 

خانم‌هايي که در حوالي سن يائسگي قرار دارند شايع‌ترين افرادي هستند که از داشتن پوستي حساس شکايت دارند. به نظر مي‌رسد که با افزايش سن شيوع پوست حساس نيز کاهش يابد. لايه شاخي پوست، سد مهمي است که لايه‌هاي پوست را از محيط بيروني محفوظ نگاه مي‌دارد. افراد مبتلا به پوست حساس ممکن است نقصي در لايه شاخي داشته باشند که موجب کاهش مقاومت نسبت به خود مواد محرک شايع مي‌شود. برخي از قسمت‌هاي پوست از قسمت‌هاي ديگر حساس‌تر است و يافتن اين مناطق هنگام مصرف برخي داروهاي پوست مثل اسيدهاي ميوه يا ترتينويين مهم است چون استعمال اين مواد روي مناطق حساس موجب سوزش و قرمزي خواهد شد که اغلب توسط بيماران قابل تحمل و پذيرش نيست.

 

 

نقاط حساس صورت

 

چين نازولابيال يا خط‌خنده منطقه بسيار حساسي است و شايد اين مساله به دليل داشتن لايه شاخص نفوذ‌پذيرتر به تراکم بالاي ضمايم پوستي شبکه مفصل اعصاب حسي در اين ناحيه باشد. منطقه ديگري که خيلي حساس است پوست اطراف چشم‌هاست. پوست اين منطقه بسيار نازک‌ است و لذا نفوذ مواد محرک افزايش مي‌يابد. همچنين عروق خوني از طريق اين پوست نازک راحت‌تر مشاهده مي‌شوند و لذا وقتي التهابي رخ مي‌دهد، قرمزي در پوست اطراف چشم بسيار بارزتر خواهد بود.

 

به همين دليل است که بسياري از افراد هنگام استعمال کِرِم‌هاي ضدآفتاب در حوالي چشم‌هاي‌شان احساس سوزش مي‌کنند. منطقه سوم که حساسيت بالايي در صورت دارد، کناره‌هاي بيني است؛ به خصوص شيارهاي بيني. به نظر مي‌رسد که اين مساله به دليل تراکم بالاي غدد سباسه و اثر مسدودکنندگي چين پوستي کنار بيني باشد. مناطق حساس پوست را مي‌توان قبل از انجام لايه‌برداري‌هاي شيميايي پوست با وازلين پوشاند.

 

عوامل موثر در حساسيت پوستيعواملي که در ايجاد پوست حساس دخيل‌اند مشتمل‌اند بر سد پوستي، سبوم و PH. ميزان از دست دادن آب از طريق اپيدرم نشانگر سهمي براي تعيين وضعيت عملکردي لايه شاخص است. از دست دادن آب بالا، با نفوذپذيري بيشتر و راحت‌تر عوامل محرک خارجي همراه است. پوست‌هاي حساس اغلب از دست دادن آب بالاتر و پوست خشک‌تري دارند. برخي مواد مانند استون، چربي‌هاي طبيعي پوست را از روي پوست برمي‌دارند و لذا سد محافظ پوستي سديم لورل سولفات که يک دترژان شايع در صابون‌ها، شامپوها و پاک‌کننده‌هاست نيز يک محرک پوست است.

 

اين ماده مي‌تواند براي موها نيز آسيب‌رسان باشد. افراد مبتلا به پوست حساس، پوست خشک و يا مبتلا به درماتيت آتوپيک (اگزماي سرشتي) نبايد از اين ماده استفاده کنند. سديم لورل سولفات از آن جهت در فرمولاسيون‌هاي آرايشي و بهداشتي به کار مي‌رود که خاصيت افزودن کف را دارد و به همين دليل است که اغلب پاک‌کننده‌هاي ملايم که مخصوص پوست‌هاي حساس است فاقد سديم لورل سولفات بوده و کف نمي‌کند. PH فيزيولوژيک پوست حدود 5/5 است. مواد بافرکننده پوست مانند اسيدلاکتيک که در غدد عرق يافت مي‌شود، به نگهداري PH پوست در حد نسبتا ثابت کمک مي‌کنند و قادرند مقادير کم ‌اسيد يا قليا را که روي پوست استعمال مي‌شود، خنثي کرده و از تحريک‌کنندگي آنها بکاهند. PH اسيدي پوست يکي از عواملي است که مانع رشد باکتري‌ها مي‌شود.

 

در افراد مبتلا به پوست حساس تمايل به بالا بودن PH پوست وجود دارد. از عللي که موجب حساسيت پوست مي‌شوند مي‌توان به رتينوييدها (مانند ترتينويين که در درمان آکنه يا پيشگيري يا درمان پيري پوست به کار مي‌رود) و اسيدهاي آلفاهيدروکسي اشاره کرد. برخي بيماري‌هاي پوستي نيز با حساس شدن پوست همراه‌اند (مانند بيماري روزآسه، درماتيت سبوره) و لذا مصرف داروهايي مثل ترتينويين در اين افراد بايد با احتياط فراوان صورت گيرد زيرا موجب قرمزي، سوزش و پوسته‌ريزي پوست خواهد شد. برخي مواد مي‌توانند موجب درماتيت‌هاي تماسي آلرژيک شوند. اين تصور غلط است که داروهاي موضعي گياهي موجب بروز حساسيت نخواهند شد. موادي مانند رزماري (اکليل کوهي)، چوب سندل، آرنيکا و بابونه گاهي موجب بروز درماتيت تماسي آلرژيک مي‌شوند. روغن‌هاي طبيعي مانند روغن اسطوخدوس، روغن جوهر و روغن درخت چاي نيز مي‌توانند موجب آلرژي‌هاي تماسي شوند.

 

 

چه بايد کرد؟

 

اولين قدم در برخورد با بيماران مبتلا به پوست حساس، پيدا کردن علت مشکل آنهاست. مهم است که ابتدا بيمار توسط متخصص پوست و مو ويزيت شود و علل بيماري پوستي (مانند روزاسه و درماتيت سبوره و ...) تشخيص داده شده و تحت درمان مناسب قرار گيرد. گاهي ممکن است بيمار مبتلا به کهير تماسي باشد. به عنوان مثال، موادي مانند بنزوئيک اسيد، فرمالدييد، حنا، فنتول، پروپيلن گليکول، سالسيليک اسيد، الکل‌ها و سوربيک اسيد مي‌توانند موجب کهير تماسي شوند. گرفتن شرح حال در يافتن علت رخداد پوست حساس بسيار اهميت دارد. فرد بايد از مصرف داروها يا کِرِم‌هايي که موجبات قرمزي يا حساسيت پوست را فراهم مي‌کنند، خودداري کند.

 

گاهي لازم است بيمار به تشخيص متخصص پوست يک تست پوستي به نام «پچ‌تست» را انجام دهد که معلوم شود آيا به ماده خاصي مانند نيکل يا کواترنيوم -15 حساسيت دارد يا خير. بيماران مبتلا به پوست حساس بايد از شوينده‌هاي بسيار ملايم مانند پن‌ها يا پاک‌کننده‌هاي مخصوص پوست حساس براي تميز کردن پوست خود استفاده کرده و از مصرف صابون‌هاي معمولي و شامپوها براي شستشوي صورت پرهيز کنند. هر کِِرِمي که مصرف آن موجب تحريک پوستي مي‌شود ديگر نبايد مصرف شود. حتي اين بيماران در مصرف ضدآفتاب نيز بايد دقت کنند و بهترين ضدآفتاب‌ها براي ايشان ضدآفتاب‌هاي فيزيکال است که عاري از فيلترهاي شيميايي باشد.

 

بيماران بايد از مرطوب‌کننده‌هاي بسيار ملايم که مخصوص پوست‌هاي حساس است، استفاده کنند. يکي از بهترين چرب‌کننده‌ها در اين افراد وازلين است. مصرف کِرِم‌هايي که حاوي هيدروکسي اسيدها، مواد گياهي، ويتامين E و C، لانولين، پروپيلن گليکول و رتينوييدهاست در افراد با پوست‌هاي حساس بايد منع شود. به طور کلي، مصرف کِرِم‌هايي که روي آنها نوشته شده: «مخصوص پوست‌هاي حساس» به احتمال زياد، حاوي اجزايي است که اين افراد بتوانند با خيال راحت‌تر از آنها روي پوست صورت‌شان استفاده کنند

منبع:salamat.com

Akbar Balinparast بازدید : 183 دوشنبه 07 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

) یکی از شایعترین انواع قرمزی ، قرمزی بعد از اکنه یا جوش ( لک بعد از جوش اکثر قهو های وتیره و گاها قرمز ) است بطوریکه یک لکه یا اسکار قرمز بعد از بهبودی جوش ایجاد میشود در بعضی مواقع لکه های قرمز پوست به علت جوش های زیاد به تعداد زیاد ایجاد میشود و نمای صورت بیمار کاملابه رنگ قرمز در میاید بخصوص در ناحیه گونه ها و زیر گونه ها و طرفین صورت ، اینکه چرا در بعضی اسکار بعد از جوش بصورت لکه های قهوه ای است و در بعضی بصورت لکه های قرمز و در بعضی دیگر بصورت اسکارهای فرو رفته کاملا مشخص نیست در واقع واکنش پوست بیمار به این صورت است ، دیده شده در کسانی که پوست خشک و حساس دارند و بدنبال سرما و نور افتاب دچار قرمزی پوست میشوند اگر دچار جوش شوند اکثرا اسکار به جای مانده بصورت لکه های قرمز خواهد بود.

 

2) دومین علت قرمزی پوست صورت اکنه رزاسه است ، این بیماری معمولا در سن میانسالگی بروز میکند و بیمار دچار جوش های قرمز یا چرکی به همراه قرمزی پوست بخصوص در نواحی بینی و گونه ها میشود ، قرمزی پوست جزئی از این بیماری است بطوریکه در بعضی موارد بیماری بصورت لکه ها ی قرمز شروع میشود و در مراحل بعدی بیمار دچار جوش میشود ، پوست این بیماران بسیار به نورافتاب و سرما و باد ( و حتی با نوشیدنی های داغ و گاها خوردن ادویه جات ) حساس و دچار برافروختگی و قرمزی میشود ، در بسیاری از موارد حتی بعد از درمان موثر دارویی این لکه های قرمز بر جا می ماند و درمان موثر دارویی برای رفع ان وجومد ندارد ( مثل اسکار قرمز بعد از اکنه معمولی ) البته داروهای موضعی تا کنون ساخته و عرضه شده ولی بیشتر برای پیشگیری از بدتر شدن و تا حدودی تخفیف قرمزی است تا درمان

 

3) سومین علت قرمزی پوست صورت بیماری کوپروزیس است ، کوپروزیس در عوام به نام لپ سرخ یا لپ قرمزی مرسوم ومعروف است ، کسانی که زمینه یا استعداد ژنتیکی قرمزی پوست بخصوص در ناحیه گونه ها را دارند این حالت معمولا در نوجوانی بروز میکند بطوریکه پوست صورت بیمار خصوصا در ناجیه گونه ها بدنبال نور ، سرما ، باد، استرس و هیجانات روحی دچار قرمزی میشود ولی بعد از گذشت زمان و طی چند سال این قرمزی تقریبا ثابت میشود بطوریکه همیشه لپ یا گونه شخص مبتلا قرمز است و بدنبال عوامل محرکی که ذکر شد قرمزی بیشتر میشود ، در این مورد هم درمان دارویی قطعی وجود ندارد و تجویز دارو فقط برای تخفیف علائم و پیشگیری از بدتر شدن است.

 

4) چهارمین علت قرمزی تلانژکتازی است ، در این مورد هم در بعضی نقاط صورت شخص مبتلا عروق کوچک قرمز رنگی بصورت و نمای خطی و گاها نقطه ای و بعضی موارد عنکبوتی دیده میشود ، در این حالت به دلایل ارثی و ژنتیکی عروق یا مویرگ ها در لایه میانی پوست یا درم کمی دیلاته یا گشاد شدند و جدار ان هم کمی ضخیم شده و بهمین دلیل در سطخ پوست دیده میشود ، تلانژکتازی در هر جای پوست صورت ممکن است ایجاد شود ولی در ناحیه بینی طرفین بینی و گونه ها بیشتر دیده میشود ، در خانم های باردار ممکن است این حالت تشدید پیدا کند ، البته موارد اکتسابی تلانژکتازی هم شایع است کسانیکه کرم ها یا پماد های کورتون دار را بدون تجویز پزشک متخصص بصورت و بی مورد و طولانی مدن مصرف میکنند در بسیاری از موارد علاوه بر اینکه دچار نازکی پوست میشوند دچار تلانژکتازی هم میشوند و متاسفانه هیچ درمان دارویی موثر هم وجود ندارد لذا افراد به هیچ وجه نباید بدون تجویز پزشک متخصص پماد های کورتون دار مثل بتامتازون هیدروکورتیزون ، فلوسینولاون و کلوبتازول را بیشتر از دو هفته استفاده کنند ، پماد های کورنون دار مثل قرص و امپول های کورتون دار شمشیر دولبه هستند اگر خوب و درست و به مقدار یا دوز و مدت معلوم و تحت نظ پزشک متخصص تجویز شوند درمان بسیاری از بیماری ها است ولی اگر سرخود و با تجویز پزشک غیر متخصص استفاده شود گاها یا بسیاری از موارد عوارض زیادی خواهد داشت

 

5) دلیل دیگر قرمزی پوست خال های عروقی مادرزادی و بخصوص ماه گرفتگی است ، ماه گرفتگی در هر قسمت از پوست بدن ممکن است دیده شود ولی در صورت بیشتر دیده میشود ، ماه گرفتگی از بدو تولد نوزاد خودش را نشان میدهد در ابتدا رنگ ان صورتی و قرمز است و با گذر زمان و بخصوص در سن جوانی و بالاتر رنگ ان قرمز تیره و حتی بنفش میشود اندازه ان ممکن است کوچک ، متوسط یا بزرگ باشد بطوریکه بعضی موارد نصف یا دوسوم وسعت پوست صورت را مبتلا میکند ، علت ماه گرفتگی کاملا شناخته نشده در واقع نوعی اختلال در شکل گیری عروق پوست در دوران جنینی است

 

6) دلیل دیگر قرمزی پوست صورت بیماری های التهابی و روماتیسمی است از علل ساده ان مثل اگزما ساده و درماتییت سبوره گرفته تا علت های مهمتر مثل لوپوس پوستی یا ختی لوپوس منتشر که علاوه بر پوست ارگان های داخلی بدن مثل کلیه و مفاصل و قلب وو......هم ممکن است گرفتار شوند . نکته مهم در تمام این بیماریها اول تشخیص درست و صحیح است دوم اینکه قرمزی که به علت بیماریهای التهابی پوست ایجاد میشود در اغلب موارد با درمان مناسب دارویی بهبود می یابد و درواقع قرمزی بر جای مانده دائمی نخواهد بود البته در مواردی مثل لوپوس ممکن است مدت های طولانی شخص دچار قرمزی پوست شود مثلا یکی از علائم لوپوس راش بال پروانه ای است بطوریکه در ناحیه طرفین بینی و گونه ها بصورت قرینه قرمزی شبیه بال پروانه در پوست صورت دیده میشود که تا مدت های طولانی هم ممکن است ادامه پیدا کند

 

 

و اما درمان :


به غیر از مورد اخر ( مورد6) در پنج مورد اول همانطور که ذکر شد درمان دارویی موثری برای رفع قرمزی وجود ندارد ، و تجویز داروها فقط برای تخفیف علائم و مهمتر پیشگیری از بدتر شدن است مثلا استفاده درست از ضد افتاب مناسب با پوست بیمار و کرم های ضد التهاب بدون کورتون است .

 

تنها درمان مناسب و موثر و بدون عوارض استفاده از لیزر است البته دو نکته مهم در این مورد باید ذکر شود اول دستگاه لیزری که پزشک استفاده میکند باید بروز و پیشرفته باشد بطوریکه در تجربیات علمی و عملی مشخص شده باشد که مثلا این مارک لیزر موثر بوده ، دوم تحربه پزشک در استفاده از لیزر است .

 

برای اینکه مشخص شود یک دستگاه لیزر بر قرمزی پوست موثر است یا نیست کافی است در جلسه اول فقط قسمت کوچکی از پوست بیمار در محل قرمزی تست لیزر انجام شود ، بدنبال تست هم پزشک و مهمتر شخص مبتلا مشاهده عینی خواهد کرد که ایا این مارک یا دستگاه لیزر موثر است یا نه ، اگر سه تا چهار هفته بعد از لیزر قرمزی پوست حدود 20 تا 30 درصد کم شد لیزر موفقیت امیز خواهد بود و در جلسات بعد ی میتوان تمام قرمزی پوست را لیزر درمانی کرد ، معمولا با 4 جلسه ( ماهی یک بار ) لیزر درمانی موثر در بسیاری از موارد قرمزی یا خیلی کم خواهد شد یا کاملا از بین خواهد رفت .

دکترمرتضی رضیعی متخصص پوست ومو ولیزر

منبع:drrazi.ir


Akbar Balinparast بازدید : 137 دوشنبه 07 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

هر زني تمايل دارد تا صورتي زيبا و پوستي شفاف و خوب داشته ‏باشد. اغلب ما سريع آرايش مي‏کنيم اما نکات مهم مراقبت از پوست را ناديده مي‏گيريم. شما مي‏توانيد با پيروي از يک سري نکات ساده، به زيبايي دست پيدا‏کنيد

 

1.تغذيه صحيح: براي داشتن پوست سالم، هميشه در نتيجه کاربرد درست وسايل آرايشي و حفظ يک رژيم غذايي سالم با استفاده مرتب از سبزيجات، ميوه‏هاي تازه، غلات، ماهي و غذاهايي که از لحاظ ويتامين A, B, C E و آنتي‏اکسيدان غني هستند، سلامت مي‌ماند. مصرف فراوان اين ويتامين‏ها، به جوان‏شدن، ترميم، توليد کلاژن، مرطوب شدن و سالم ماندن پوست کمک مي‏کند. تا آنجا که امکانش هست از غذاهاي طبيعي استفاده‏ کنيد و از غذاهاي آماده و به فرآوري شده خودداري كنيد.

 

2.مراقبت‏هاي اساسي پوست: مراقبت اساسي‏ و منظم از پوست براي هر خانمي هنگام صبح و شب، الزاما از سه مرحله تشکيل شده ‏است؛ تميز کردن پوست، مرطوب نگه‏داشتن پوست و استفاده از شيرپاک‏کن‏ها.حتي اگر وقت کافي نداريد، تميز‏کردن و مرطوب نگه‏داشتن پوستتان خيلي مهم است.

 

3.رژيم مناسب: در رابطه با رژيم‏هاي غذايي مرکب و مرتبط با مراقبت پوست، کارهاي زيادي مي‏توانيد انجام دهيد، همچون لايه‌برداري پوست بيروني براي از بين بردن سلول‌هاي کهنه و رويش سلول‌هاي تازه. اين فرآيند مي‏تواند با مالش صورت با دست يا به کاربردن حلال‏هاي الکلي ساخته شده از اسيدهاي ميوه‏اي انجام گيرد. ماسک‏هايي که ويتامين و مواد کاني دارند، مي‌توانند در از بين بردن چروک صورت، پوسته پوسته شدن پوست‏هاي خشک، التهابات پوستي و درمان پوست‏هايي که بي‏حال و فرسوده به نظر مي‏آيند موثر‏ باشند. پوست شما نرم‏تر و صاف‏تر خواهد ‏شد و احساس خواهيد ‏کرد جوان‌تر شده‏ايد. سرم‏ها، مواد ترکيبي قوي‌اي هستند که در محصولات زيبايي از آنها استفاده مي‏شود. مواد غليظي درون اين سرم‏ها قرار داده شده که مي‏تواند به صورت فشرده، سريع‌تر و عميق‌تر به پوست نفوذ کند. سرم‏ها مي‏توانند برخي از مشکلات پوستي را مثل مشکلات کم‏آبي پوست و کدر و بي‌حال بودن آن برطرف كنند.

 

4.ضدآفتاب: گفتن درباره اهميت کرم‏هاي ضدآفتاب نيازي به تکرار ندارد! علت اينکه کرم‏هاي ضدآفتاب مهم هستند، اين است که اولين عامل پيري و آسيب پوست به «در معرض نور خورشيد قرار گرفتن» مربوط مي‏شود! حفاظت از پوست در مقابل نور خورشيد، مهم‌ترين مراقبت از پوست است که به طور روزانه بايد مورد توجه قرار‏گيرد. در معرض نور خورشيد قرار گرفتن، موجب چروک صورت و ايجاد لکه‏هاي رنگي برجسته مي‌شود که به واسطه آسيبي که به غشاي مياني پوست وارد مي‏شود، به وجود مي‏آيند. آسيب‏هاي ناشي از نور خورشيد حتي مي‏تواند باعث سرطان‌هاي پوستي بشود.

 

5.آرايش صحيح: بهترين روش براي بهبود در وضعيت آرايشي شما، استفاده از مواد زيرساز آرايشي است که مي‏تواند پوست مرطوب شما را هموار و صاف کند. يک پوست مرطوب مي‏تواند چهره شما را به طور واقعي عالي بنماياند. هر آرايشگري به شما خواهد گفت که بسيار مهم است با يک پاک کننده نرم، کار آرايش روي صورت را شروع کنيد. از يک دستمال يا پارچه خوب، براي زيرسازي پوست يا پوشاندن لکه‌ها يا چيزهاي ديگر ناخوشايند روي پوست، استفاده کنيد. اين مهم است که از محصولات خوب و مناسب نوع و رنگ پوست خود استفاده كنيد. مراقبت مناسب پوست، از شناختن نوع پوستتان شروع مي‏شود. 5 نوع پوست وجود دارد: خشک، معمولي، چرب، حساس و پوست ترکيبي.

 

قبل از خريد هر نوع از محصولات آرايشي بايد‏ بدانيد که دقيقا نوع پوست شما چيست. اين به شما کمک خواهد‏ کرد که بهترين محصولات بهداشتي مناسب پوست خود را بخريد. سپس رنگ مناسب پوست خود را انتخاب کنيد. زيرسازي پوست با رنگ‌هاي نامناسب، پوستتان را ناسالم و خسته نشان مي‏دهد. هيچ گاه نبايد مواد زيرسازي پوست را به گونه‏اي استفاده‏ کنيد که به نظر برسد ماسک به صورت زده‏ايد. يک ترکيب مناسب مي‏تواند باعث تقويت پوستتان شود به طوري که طبيعي به نظر طبيعي برسد. براي اينکه مشخص شود استفاده از چه درجه رنگي براي زيرسازي پوستتان مناسب است، نخست آن را روي خطوط فک خود آزمايش کنيد. رنگ مناسب، آن است که روي پوست ناپديد مي‏شود.

منبع:salamat.ir

Akbar Balinparast بازدید : 159 دوشنبه 07 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

باز هم ماجرای داروهای ضد جوش حرف و حدیث‌هایی به وجود آورد به این ترتیب که پدر یک نوجوان که پس از درمان با این داروها خودکشی کرده است،

 

باز هم ماجرای داروهای ضد جوش حرف و حدیث‌هایی به وجود آورد به این ترتیب که پدر یک نوجوان که پس از درمان با این داروها خودکشی کرده است، سه لابراتور تولید کنندۀ این داروها را به دادگاه کشاند. دربارۀ این داروهای ضد جوش دقیقاً باید چه چیزهایی بدانیم؟

 

 

بلعیدن قوی‌ترین داروهای ضد جوش

 

ویژگی‌های این داروهای ضد جوش برپایۀ یک مولکول، یعنی ایزوترتینوین قرار دارد. اولین دارو توسط لابراتوار روش (Roche) با نام راکوتان ساخته شد. این دارو طی سال‌های 1986 تا 2008، یعنی آخرین سال حق انحصاری اش، به بازار عرضه شد. راکوتان‌ها فقط تحت سه عنوان در دسترس هستند: کورآکنه (لابراتوار پیر فابر)، پروکوتا (لابراتوار اکس پسیانس) و کنترآکنه (لابراتوار بیول).

 

 

آیا این داروهای ضد جوش احتمال خودکشی را افزایش می دهند؟

 

پدر یک نوجوان 17 ساله، که در ژوئیه 2007 خودکشی کرد، شکایتی را علیه این سه لابراتوار در دادگاه مطرح کرده است. او اعتقاد دارد که خودکشی پسرش احتمالاً مرتبط با مصرف یک داروی ضد جوش بوده است.

 

سال‌هاست که این رابطه مورد بحث است. در واقع، مدت زمان زیادی است که گمان می‌رود داروهای ضد جوش احتمال افسردگی و خودکشی را افزایش می‌دهند. بااین‌وجود، هنوز مطالعات رسمی و دقیقی دربارۀ وجود احتمال خودکشی در میان کسانی که با این داروها مورد درمان قرار گرفته‌اند، انجام نشده است. در واقع، احتمال دارد که شکل‌های بسیار وخیم و شدید جوش‌ها مشکلات جدی روحی-روانی و همچنین ایدۀ خودکشی را با خود به همراه داشته باشند. بنابراین تشخیص احتمال این که گرایش به خودکشی به دلیل وجود جوش‌های شدید بوده و یا پروسۀ درمان، بسیار مشکل است.

 

برای همین است که همیشه متخصصان سلامتی و خصوصاً متخصصان پوست، با آگاهی از این خطر بالقوه، این داروهای ضد جوش را با احتیاط بسیار زیادی تجویز می‌کنند. در ابتدا وضعیت روحی- روانی نوجوان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، سپس [واکنش‌های او نسبت به دارو] زیر نظر گرفته می‌شود. بدیهی است که این داروها در صورت وجود مشکلات روانی، مضر تشخیص داده می‌شوند.

 

 

در داروهای ضد جوش، حواستان به اثر تراتوژن باشد!

 

اما باید دانست که تمام احتیاط های ذکر شده برای تجویز این داروها، تنها بخشی از احتیاط های ضروری هستند، زیرا این داروها خطر تراتوژن را نیز با خود به همراه دارند. یعنی اگر خانمی طی دوران بارداری اش از داروهای ضد جوش استفاده کند، به احتمال 20% نوزادش در هنگام تولد دچار ناهنجاری‌های قلبی یا مغزی خواهد شد.

 

به عبارت دیگر شرایط تجویز این دارو بسیار سختگیرانه است: پزشک باید از بیمار بخواهد که رضایت نامه ای را که در آن عوارض جانبی دارو به وضوح تشریح شده، امضا کند؛ علاوه بر این بیمار باید نتیجۀ منفی آزمایش بارداری اش را در آغاز دورۀ مصرف و بعد از شروع دوره، هر ماه به پزشک تحویل دهد.

پس چرا با این همه باز هم داروهای ضد جوش تجویز می‌شوند؟؟!!

منبع:seemorgh.com

Akbar Balinparast بازدید : 115 دوشنبه 07 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

طبق شایعات و افسانه ها، بیشتر افکار و نظریات بدیع و جدید انشتین در هنگام اصلاح صورت به مخیله اش خطور می کرد.اما برای اغلب مردان این تشریفات صبحگاهی به ندرت تسکین دهنده و تامل برانگیز است و برعکس تلاشی دردناک برای زدودن موهای صورت است . که نهایتا موجب خراشیدن و زخمی شدن پوست و احساس سوزش می گردد.لذا در ادامه مطلب چند راه حل خانگی برای پایان دادن به اجرای عذاب آور اصلاح در مقابل آینه ارائه می گردد.

 

1- آمادگی لازم را کسب کنید: داشتن آمادگی صحیح کلید موفقیت و پایان خوش اصلاح صورت است. به همین منظور قبل از هر کار صورت خود را مرطوب و نمناک کنید(حتی قبل از استفاده از صابون و یا کف ریش) .برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید پارچه های نم دار و گر م را روی پوست صورت قرار دهید و به مقدار بسیار کم آب گرم به صورت خود بپاشید.

 

2- خطوط رویش مو را دنبال کنید: یعنی در زمان اصلاح کردن دستگاه ریش تراش را در جهت رویش موی صورت که اغلب در جهت پایین است بکشید. و برای زدودن موهای گردن دستگاه را در جهت بالا بگیرید.

 

3- در حمام اصلاح کنید: بهترین محل برای اصلاح صورت حمام است. به خاطر اینکه هوای گرم و مرطوب داخل حمام پوست صورت شما را نرم ومرطوب می نماید . به همین منظور اصلاح صورت بلافاصله بعد از استحمام و داخل حمام حس خوبی را برای پوست صورت شما به ارمغان می آورد.

 

4- صورت خود را از ته نتراشید: هر چه قدر در تراشیدن و اصلاح صورت حساسیت به خرج دهید و بخواهید موی صورت را از ته بتراشید درد و سوزش بیشتری را تجربه خواهید کرد .

 

5- از دستگاه های ریش ترا ش سه تیغه و یا دو تیغه استفاده نکیند: از نظر متخصصان پوست استفاده از دستگاه های ریش تراش دو تیغه و یا سه تیغه بیشتر از اینکه برای پوست صورت مفید باشد دردناک و آسیب رسان است. زیرا بعد از اینکه اولین تیغ سلولهای پوستی اطراف رستنگاه مو را می زداید تیغه دوم باعث خراش پوست و بریدن برآمادگی های پوست می گردد. لذا بهتر است که از دستگاه های یک تیغه استفاده شود.

 

6- تنها کف ریش کفایت نمی کند: بعضی از مردان بر این اعتقادند که استفاده ا زکف ریش به تنهایی پوست صورت را مرطوب و نرم و آماده اصلاح می کند. در صورتی که چنین نیست بلکه لازم است که قبل از استفاده از کف ریش از مرطوب کننده ها ی پوست صورت یا حتی از آب ولرم استفاده نمایید.

 

7- از تیغ تیز و یک با رمصرف استفاده کنید: تیغ های کند باعث خراش پوست می شود لذا بهتر است از تیغ ها تنها یک با راستفاده نمایید. بخصوص موهای زبر و خشن تیغ را بعد از یکبار مصرف کند خواهد کرد. لذا بهتر است بیش از یکبار از تیغ استفاده نکنید.

 

8- از دستگاه های ریش تراش برقی استفاده کنید: این دستگاه ها برخلاف مدل های دستی با دوتیغ یا بیشتر صورت را از ته نمی تراشد و آسیب کمتری به پوست می رساند و لذا بعد از استفاده سوزش و آسیب کمتری را تجربه خواهید کرد.

 

9- از افتر شیو با کیفیت استفاده کنید: الکل ماده ترکیبی اصلی در افتر شیو های ارزان قیمت است. به همین خاطر بعد از پاشیدن آن روی صورت سوزش عذاب آوری را تجربه خواهید کرد. یک افتر شیو با کیفیت باید باعث طراوت پوست و پاک کردن آن از باکتری ها شود. و حتی پوست را بعد از تراشیدن التیام بخشد. لذا در هنگام خرید افترشیو ، بر روی برچسب خرید آن نگاه کنید تا از وجود تسکین دهنده های طبیعی مثل گیاه آلوئه ورا و غیره مطمئن شوید .

 

10- از ضد آفتاب استفاده کنید: یکی دیگر از راه حل های خانگی حذف افترشیو و استفاده از ضد آفتاب است. این لوسیون مانع ابتلا به سرطان پوست می گردد و باعث می شود که پوست جوانتر به نظر رسد.

 

11- از داروهای تسکین دهنده استفاده کنید: اگر بعد از اصلاح دچا ر سوزش پوست می شوید بهتر از لوسیون های غیر تجویزی هیدروکورتیزون به عنوان افترشیو استفاده کنید. این لوسیون پوست شما را سریع تر التیام می بخشد.

 

12- در فاصله زمانی کم اصلاح نکنید: بهتر است زمان اصلاح صورت خود را به آخر هفته موکول کنید در این فاصله زمانی ضمن رویش مجدد موهای صورت فرصتی برای التیام و بهبود التهاب پوست فراهم می شود. و در زمان اصلاح بر تراشیدن مو از ته اصرار نورزید. زیرا سوزش و تحریک پوست مجددا عود خواهد کرد.

 

13- از داروهای قابض یا خون بند استفاده کنید: این دارو را در خانه و در دسترس خود قرار دهید که در صورت بریدن پوست بلافاصله از آن استفاده کنید. این دارو به دو صورت قلمی و پودر وجود دارد. که اگر در زمان استفاده مکررا آن را روی خراش قرا ردهید از خونریزی جلوگیری می کند . زاج موجود در این دارو باعث قطع خون ریزی میشود . سپس صورت خود را شست و شو دهید.

منبع:funpatogh.com

Akbar Balinparast بازدید : 199 دوشنبه 07 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

 

بيني گوشتي چيست و چه تفاوتي با بيني استخواني دارد؟ بيني گوشتي اصطلاحي است كه مراجعه‌كنندگان به كار مي‌برند و به بيني‌اي كه داراي پوست قطور و بزرگي قسمت نرم بيني يعنييك سوم پاييني باشد مي‌گويند...

 

عواملي كه سبب بزرگي يك سوم پاييني بيني مي‌شود عبارتند از: پوست قطور، بافت همبندي عضلاني زياد در زير پوست و غضروف‌هاي بزرگ و قطور پاييني كناري. از بين عوامل فوق آنچه شكل‌دهي بيني را بيش از همه مشكل مي‌كند، پوست قطور است.

 

از طرف ديگر مراجعه‌كنندگان، عبارت بيني استخواني را هنگامي به كار مي‌برند كه دو سوم بالايي بيني بزرگ و داراي قوز باشد. عناصر آناتوميك كه در اين بزرگي نقش دارند عبارتند از استخوان‌هاي بيني، غضروف‌هاي بالايي كناري و كناره جلويي تيغه بيني. با دكتر حميد ملكان‌راد، متخصص جراحي پلاستيك و استاديار دانشگاه علوم پزشكي ارتش در اين باره به گفتگو نشسته‌ايم:

 

عمل كردن كدام بيني راحت‌تر است؛ بيني گوشتي يا بيني استخواني؟

 

جراحي بيني يكي از تكنيكي‌ترين اعمال جراحي است و انجام آن هيچ‌گاه راحت نيست و نيازمند جراح باتجربه و دوره‌ديده است و يك جراح باتجربه و دوره‌ديده از عهده هر دو نوع بيني برمي‌آيد ولي در هر مورد بايد تكنيك‌هاي مناسب آن نوع را به كار برد.

 

بهبودي بيني گوشتي سريع‌تر است يا بيني استخواني؟

 

هنگامي كه مشكل اصلي در بزرگي يا بدشكلي استخوان‌ها و غضروف‌هاي دو سوم فوقاني بيني و پوست نازك باشد با شكل دادن به اسكلت بيني و كشيدن پوست نازك روي آنها، مي‌توان به سرعت شكل زيباي ساخته شده را آشكار كرد ولي اگر بافت نرم زياد و به خصوص پوست قطور مشكل اصلي باشد، چون تورم ناشي از عمل، زيادتر و طولاني‌تر است براي اينكه شكل نهايي بيني معلوم شود بايد بيمار و جراح صبر بيشتري داشته باشند. در افراد با پوست نازك شكل نهايي بيني در نماي نيمرخ پس از 6 ماه مشخص مي‌شود ولي در نماي روبه‌رو ممكن است تا 18 ماه بيني به كوچك شدن ناشي از كاهش ورم ادامه دهد. اين زمان براي پوست‌هاي قطور مطمئنا طولاني‌تر است.

 

آيا روش جراحي بيني استخواني با بيني گوشتي متفاوت است؟

 

ابتدا يك نكته را بگويم، در ايران به ندرت ممكن است با كسي برخورد كنيم كه فقط بيني گوشتي يا بيني استخواني داشته باشد و در اغلب موارد تركيب هر دو وجود دارد و بايد تكنيك‌هاي مناسب براي هر دو را به كار برد. در بيني‌هاي استخواني مهم‌ترين كار، كاستن از حجم بيني و شكل‌دهي آن است در حالي كه در بيني‌هاي گوشتي مهم‌ترين اقدام كاستن بافت از يك قسمت و افزودن بافت به قسمت يا قسمت‌هاي ديگر است. بافت افزودني در اغلب موارد غضروفي است كه از تيغه بيني برداشته مي‌شود ولي گاهي به علت سابقه ضربه يا شكستگي يا به دليل نامشخص تيغه غضروفي بيني، استخواني مي‌شود و قابل استفاده نيست. در اين هنگام معمولا انتخاب دوم غضروف گوش است. لازم به ذكر است كه برداشتن غضروف از گوش اثر بسياري كمي بر جاي مي‌گذارد و نبايد براي افراد نگراني ايجاد كند. چون شكل دادن به بيني گوشتي بسيار مشكل است و توصيه مي‌كنم كه فقط توسط جراحان باتجربه انجام شود.

 

آيا درست است كه بيني گوشتي برمي‌گردد؟

 

خير. آنچه كه از بيني كاسته يا به آن افزوده مي‌شود معمولا به همان صورت باقي مي‌ماند اما آنچه در مورد بيني گوشتي صدق مي‌كند تورم شديدتر و طولاني‌تر است. تورم طولاني‌مدت ممكن است منجر به ايجاد بافت فيبروز و در نتيجه در همان حالت پايدار شود. بنابراين مراقبت‌هاي پس از عمل از جمله دو بالش گذاشتن زير سر موقع خواب، ماساژ و چسب زدن بايد با دقت بيشتر رعايت و طولاني‌تر انجام شود و نيز ممكن است نياز به چند تزريق آمپول‌هاي ضدالتهاب طولاني اثر وجود داشته باشد.

‌salamat.ir

Akbar Balinparast بازدید : 98 دوشنبه 07 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

اگر از متخصصان پوست و مو بپرسيد، مي‌گويند براي هميشه دور تاتو را خط بکشيد زيرا تاتو با رنگ‌هاي غيربهداشتي و سوزن در محيطي که هيچ گونه نظارتي بر آن انجام نمي‌گيرد، بدون شک سلامت شما را تهديد خواهد کرد.

 

 

چرا همواره متخصصان افراد را از انجام تاتو منع مي‌کنند؟

 

پوست اولين سد دفاعي بدن در برابر ورود ميکروب‌ها محسوب مي‌شود و با تاتو کردن اين سد دفاعي موردتهاجم قرار مي‌گيرد چون در اين فرآيند، سوزن در يکي از سدهاي دفاعي بدن نفوذ و همراه خود عوامل ميکروبي را وارد بدن مي‌کند. در عين حال، رنگ‌هاي تاتو هم ممکن است واکنش‌هاي ايمني بدن را تحريک کنند و سلول‌هاي پوست ناحيه تاتوشده، ملتهب، بنفش رنگ و به صورت دانه‌هاي تسبيح برجسته شوند. بنابراين افرادي که سابقه نقص سيستم ايمني بدن دارند، بايد دور تاتو را خط بکشند. در اين بين، مهم‌ترين اتفاقي كه پس از تاتو امكان دارد رخ دهد، بروز واكنش آلرژيك به يكي از مواد موجود در رنگ تاتو است. در بيشتر موارد، رنگدانه تات يا مشتقات آن كه روي پوست مي‌ماند، باعث ايجاد واكنش مي‌شود و با بروز ناگهاني تحريك، تورم و قرمزي قسمتي كه تاتو روي آن انجام شده، در عرض چند هفته يا حتي چند سال پس از انجام تاتو ديده مي‌شود. در عين حال، اين واكنش تحريكي معمولا محدود به منطقه تاتو شده است اما گاهي اوقات وسيع‌تر و با بروز اگزما و پوسته‌ريزي همراه مي‌شود.

 

 

وجود چه ترکبياتي در مواد تاتو موجب بروز اين نوع واکنش مي‌شود؟

 

اين تركيبات عبارتند از جيوه که مناطق قرمز در تاتو را درگير مي‌كند و احتمال دارد واكنش آلرژيك شديدتر و با بروز اگزما همراه شود. كروم که نواحي سبز در تاتو را درگير مي‌كند و كبالت، منگنز و کربن که به ترتيب مناطق آبي روشن، نواحي ارغواني و مناطق سياه تاتو را شامل مي‌شود. از طرفي اگر درصد بالايي از نواحي زرد در تاتو در معرض نور آفتاب قرار بگيرد، دچار قرمزي و تورم مي‌شود و دليل اصلي آن مشخص نيست ولي علت مي‌تواند وجود كادميوم سولفات موجود در رنگ زرد باشد كه مشتقات آن به نور حساس است.

 

 

آيا عوارض ايجاد شده بر اثر تاتوي ابرو هم به دليل وجود اين ترکيبات رنگي بوده است؟

 

به احتمال زياد همين طور است. از طرفي شرايط بهداشتي و نحوه انجام مراحل تاتو را نيز نمي‌توان ناديده گرفت. ببينيد، تاتو از نظر پزشکي به غيراز موارد نادر که براي پوشش يک جوشگاه غيرقابل‌درمان و بدشکل در صورت، آن هم از سوي پزشک متخصص پوست به کار مي‌رود، در بقيه موارد از جمله دلايل زيبايي يا آرايش دايم توصيه نمي‌شود و طبق اطلاعيه‌هاي وزارت بهداشت اين کار جرم محسوب مي‌شود زيرا عوارض جدي مانند ايجاد گوشت اضافي، انتقال عفونت‌هايي مانند ايدز، هپاتيت، سل، تبخال و ...، تغيير رنگ پوست و تحريک بيماري‌هاي زمينه‌اي را به دنبال دارد. متاسفانه برخی از افراد با وجود اين مسايل باز هم براي انجام تاتو به آرايشگاه‌ مراجعه کرده و علاوه بر اينکه نتيجه مورد نظر خود را نگرفته است، بايد تا مدت‌ها تحت نظر متخصص پوست قرار بگيرد.

 

 

تورم در ناحيه تاتو شده ابروي برخی از افراد چه علتي دارد؟

 

نبايد فراموش کرد بسياري از رنگ‌هاي تاتو فقط از مرکب ساخته شده‌اند و عوارض پوستي شديدي ايجاد مي‌کنند. به همين دليل در اطراف ناحيه‌اي که رنگ تاتو تزريق شده، ضايعه‌هايي به نام گرانولوما به وجود مي‌آيد که پر از سلول‌هاي ماکروفاژ (گلبول‌هاي سفيد بيگانه خوار) است و تلاش مي‌کنند رنگ تاتو را ببلعند و از پوست پاک کنند؛ به‌خصوص اگر رنگ تاتو حاوي جوهر قرمز باشد. همچنين در محل تاتو ممکن است کلوييد (برآمدگي در محل التيام زخم) ايجاد شود که افراد با پوست تيره بيشتر مستعد ابتلا به آن هستند.

 

 

اين مشکل‌ها مي‌تواند عفونت پوستي هم ايجاد کند؟

 

بله. تاتو ممکن است موجب عفونت باکتريايي موضعي شود و علايم اين عفونت شامل سرخي، تورم و چرک است. در واقع اگر آرايشگر از وسايل استريل استفاده نکند، امکان به وجود آمدن اين عفونت‌ها بيشتر خواهد بود و گاهي اوقات بيمار تا آخر عمر بايد از پماد يا کورتون‌هاي تزريقي استفاده کند.

 

 

آيا به کمک ليزر تاتو پاک مي‌شوند؟

 

امروزه براي از بين بردن خالکوبي‌ها، ليزر‌هاي مختلفي رواج پيدا کرده‌‌اند که هر کدام مشخصات خاص خود را دارند و با طول موج‌ها و رنگ‌هاي مختلف جهت درمان ضايعات رنگي و خالکوبي‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند. گاهي ممکن است در يک خالکوبي که رنگ‌هاي گوناگوني دارد، ناچار به استفاده از ليزرهاي متفاوتي شويم. البته از آنجا که عمق نفوذ ليزرهاي مختلف و نيز تاثير آنها بر رنگ‌ها، متفاوت است بنابراين آگاهي از مشخصات و کارايي آنها به مهارت و تجربه‌ پزشک بستگي دارد. البته احتمال اينكه پاسخ مناسبي نگيرند هم زياد است.

 

 

منظورتان چيست؟

 

به طور کلي تاتوها به 3 دسته حرفه‌اي، آماتور و تروماتيک (ناشي از حوادث) تقسيم مي‌شوند و از بين بردن خالکوبي حرفه‌اي به دليل نفوذ عميق‌تر، مشکل‌تر از نوع آماتور است و به دفعات بيشتر ليزر نياز دارد. متاسفانه اين روزها انواع تاتوي آرايشي به خصوص انواع حرفه‌اي آن بين نوجوانان و جوانان رواج پيدا کرده و عملا با درمان‌هاي رايج ليزر از بين بردن کامل آن امکان‌پذير نيست. بايد به بيماران گفته شود که دفعات ليزر به خصوص در انواع حرفه‌اي ممکن است به 20 جلسه برسد و شايد هم تمام رنگ‌هاي خالکوبي به طور کامل از بين نرود. بنابراين بيمار مورد نظر ما شايد موفق به پاک کردن کامل همه تاتوهاي خود نشود و اين يک واقعيت است. به همين دليل است که متخصصان پوست بر اين باورند آخر خط تاتو، پشيماني است‌.

 

 

آيا رنگ تاتو و رنگ پوست هم در پاک کردن آن به کمک ليزر موثر است؟

 

بله؛ ليزر در پوست‌هاي تيره و کساني که برنزه کرده‌اند يا حتي از کرم‌هاي اتوبرنزه استفاده مي‌کنند، ممکن است موجب بروز عوارضي چون کم‌رنگي يا پررنگي محل ليزر شود که مي‌تواند موقت يا حتي دايمي باشد زيرا نور ليزر همان‌گونه که توسط ذره‌هاي خالکوبي جذب مي‌شود، مي‌تواند توسط رنگدانه‌هاي پوست نيز جذب شود و عوارض مختلفي به وجود آورد که در مورد پوست‌هاي تيره شايع‌تر است. بنابراين ليزر ضايعات رنگي و انواع تاتو در پوست‌هاي خيلي روشن و آنهايي که برنزه نکرده‌اند، بهتر جواب مي‌دهد. از طرف ديگر، تاتوهاي قديمي‌تر نسبت به تاتوهاي تازه (کمتر از يک سال) جواب بهتري به درمان با ليزر مي‌دهند که به دليل وجود سلول‌هاي بيگانه‌خوار در خالکوبي‌هاي قديمي‌تر است که مي‌توانند ذرات شکسته شده توسط ليزر را از بافت خارج کنند. باز هم تاکيد مي‌کنم که با توجه به موارد گفته شده باز هم ممکن است خالکوبي به طور کامل از بين نرود يا حتي در مواردي هم که کاملا برطرف ‌شود،‌هاله‌ کم‌رنگي روي پوست باقي بماند.

 

 

به رنگ تاتوها اشاره نکرديد؟

 

تاتو‌هاي آبي تيره و سياه به ليزر بهتر جواب مي‌دهند در صورتي که تاتو‌هاي زرد و قرمز و سبز جواب درماني کم يا خيلي مختصري دارند. در عين حال، خالکوبي‌هاي سفيد يا خالکوبي‌هاي همرنگ پوست ممکن است در اثر ليزر تبديل به رنگ خاکستري يا سياه شوند که پرهيز از انجام ليزر و تست اوليه در چنين مواردي ضروري است. متاسفانه خانم تينا به دليل استفاده از رنگ سفيد براي پاک کردن تاتو ممکن است دچار چنين مشکلي شوند. البته بهتر است قبل از انجام ليزر، در 2جلسه اول درمان، نقاطي کوچک از خالکوبي اين بيمار تست و بعد از 6 تا 8 هفته با معاينه و مشاهده اثرات تست، ليزر در سطح وسيع انجام شود.

 

 

بنابراين با پاک کردن تاتو همه عوارض ناشي از آن از بين نمي‌رود. همين طور است؟

 

ببينيد اگر رنگ تاتو به لايه ماندگار پوست تزريق شود، براي هميشه باقي مي‌ماند و قابل‌پاک شدن نيست ولي در صورتي که در لايه‌هاي سطحي تزريق شود، به تدريج کم رنگ مي‌شود و از بين مي‌رود اما اين طور نيست که بگوييم صد درصد عوارض حاصل از آن نيز محو مي‌شود بلکه براي درمان هر يک از عوارض نياز به روش‌هاي درماني خاصي هم وجود دارد. در عين حال، اگر ماده تاتو کربني باشد، مي‌توان آن را به وسيله ليزر برداشت ولي اگر مواد رنگي به خصوص قرمز و قهوه‌اي و زرد باشد، به دليل وجود ترکيبات آهن در اين رنگ‌ها امکان برداشتن آنها وجود ندارد و حتي با استفاده از ليزر نيز ناحيه تاتو شده، براي هميشه تيره رنگ باقي مي‌ماند. بنابراين توصيه مي‌شود که افراد حتي الامکان از انجام تاتوهاي زيبايي و آرايشي اجتناب کنند.

دکتر فريده مهتي پور متخصص پوست و مو

منبع: salamat.ir

Akbar Balinparast بازدید : 352 دوشنبه 07 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

روش ماساژدرمانی از دوران باستان برای بهبود بسیاری از بیماری ‌ها، خصوصا بیماری‌ های عضلانی و مفصلی کاربرد داشته است. در این میان، پوست هم بی ‌بهره نمانده و روش ماساژ‌درمانی برای ناراحتی ‌های پوستی هم استفاده می‌ شده است.

 

زمانی ماساژدرمانی مختص از ما بهتران بود اما این روز‌ها در بیشتر سالن‌ های زیبایی و حتی مجتمع‌ های ورزشی، تکنسین‌ های ماساژ هم حضور دارند و با قیمتی تقریبا منصفانه، فعالیت می ‌کنند.

 

اغلب این افراد، انواع و اقسام روغن ‌ها، لوسیون ‌ها و ژل‌ ها را به شما معرفی می ‌کنند و ممکن است با توصیف خواص سلامت ‌بخش آن ها، شما را متقاعد کنند که انواع گران ‌تر را برگزینید و سلامت پوست خود را تضمین کنید ولی آیا این روش‌ های فیزیکی واقعا برای پوست مفیدند؟ واقعا تفاوتی می ‌کند که به پوستمان لوسیون شیمیایی بزنیم یا روغن گیاهی؟

 

روش‌ های ماساژدرمانی مختلف بوده و هدف از آن ها تحریک رباط‌ ها، تاندون‌ ها و بافت‌ های زیرپوستی و همچنین افزایش خون ‌رسانی به این نواحی است.

 

در گذشته اعتقاد بر این بود كه انجام منظم تکنیک‌ های ماساژ در مدتی طولانی سبب استحکام بیشتر عضلات شده و در نتیجه افتادگی پوست فرد را از بین خواهند برد. درباره دردهای مفصلی و اسکلتی هم تصور بر این بود كه ماساژ عضلات اطراف ناحیه درد، آن ها را حجیم‌ تر کرده و عملکرد آن ها را بهبود می ‌بخشد.

 

 

روغن‌ های گیاهی ماساژ

 

اکثر روغن ‌های ماساژ، گیاهی هستند. این روغن‌ ها انواع ویتامین‌ های محلول در چربی را دارند؛ مثلا ویتامینA ،D ، E و K اما باید خاطرنشان کرد که جذب این ویتامین‌ ها از طریق پوست، بسیار اندک است پس به ادعاهای تکنسین‌ ها توجهی نكنید.

 

 

این روغن ‌ها جنبه درمانی ندارند

 

در گذشته، ماساژ قسمت‌ های مختلف بدن به وسیله روغن‌ ها توصیه می ‌شد اما امروزه مطالعات جدید نشان داده که ماساژ، تاثیر چندانی در شلی عضلات ندارد. روغن‌ ها و ماساژ تنها حس آرامش را به فرد القا می‌ کنند و نمی ‌توانند در درازمدت مشکل پوستی او را بهبود بخشند.

 

روغن ماساژ یکی از ملزومات تکنیک ماساژ است و نقشی در درمان خشکی و دیگر ناراحتی‌ های پوستی ندارد. به عبارت دیگر، استفاده از روغن‌ های ماساژ بیشتر جنبه تفریحی دارد تا درمانی. اگر می‌ خواهید با روش‌ های ماساژ حس آرامش به شما دست دهد از این روش ‌ها استفاده کنید اما اگر انتظار دارید که ماساژ با روغن‌ های گیاهی پوست شما را جوان کند یا جوان نگاه دارد یا کلا بهبودی در وضعیت آن به وجود آورد، سخت در اشتباه ‌هستید.

 

 

لوسیون‌ های ماساژ

 

لوسیون ‌های ماساژ پایه روغنی ندارند. بنابراین هنگام ماساژ از روی پوست، سُر نمی ‌خورند و سر جای خود باقی می‌ مانند. به علاوه پخش نشدن ناگهانی لوسیون‌ های ماساژ به تکنسین این امکان را می ‌دهد که بدون مالش و حرکت‌ های سخت مراحل ماساژ را با آرامش اجرا کند. به این ترتیب، فرد تحت استرس و تنش کمتری قرار خواهد گرفت.

 

 

انواع لوسیون ‌های ماساژ

 

لوسیون ‌های ماساژ پوست را نرم کرده و مدتی طول می ‌کشد تا جذب پوست شوند. این محصولات انواع گوناگونی دارند اما بیشتر آن ها با برخی روغن ‌ها (روغن بادام شیرین و آفتاب‌ گردان) ترکیب می‌ شوند تا بافت بهتری داشته باشند.

 

 

ژل ‌های ماساژ

 

ترکیبات ژل‌ های ماساژ به مراتب ساده‌ تر و سبک ‌ترند و به سرعت جذب پوست می ‌شوند. تنها مقدار اندکی از این ژل‌ ها بخش قابل توجهی از پوست را پوشش می ‌دهد.

 

 

انواع و اقسام روغن ماساژ

 

روغن بادام: روغن بادام طرفداران زیادی دارد و بسیار نرم است و استفاده از آن حس آرامش‌ بخشی به فرد القا می ‌کند. سریع جذب می ‌شود؛ زیاد روی پوست نمی ‌ماند؛ ایجاد حساسیت نمی‌ کند؛ خیلی چرب نیست، به راحتی پخش می ‌شود و در ضمن، خوش‌ بو و دارای عطری ملایم هم هست.

 

روغن هسته انگور: روغن هسته انگور هم زیاد چرب نیست اما معمولا با روغن بادام و روغن جوانه گندم ترکیب می ‌شود، سبک است و بوی زننده ‌ای ندارد.

 

روغن زردآلو: روغن زردآلو پوست را تحریک نمی‌ کند و خوب روی پوست پخش می‌ شود.

 

روغن آووکادو: روغن آووکادو رنگ سبز تیره‌ ای دارد و نسبت به سایر روغن‌ ها سنگین‌ تر است و به علت چرب بودن فوق ‌العاده ‌اش معمولا با دیگر روغن ‌ها مثلا روغن بادام ترکیب شده سپس مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

 

روغن جوجوبا: این روغن از دانه گیاه جوجوبا گرفته می‌ شود؛ خوشبو است و خاصیت ضدمیکروبی دارد. برای درد‌های مفصلی و ناراحتی ‌های پوستی مفید است، پوست را تحریک نمی‌ کند و سریع و آسان جذب می ‌شود.

 

روغن جوانه گندم: بوی ملایم این روغن، باعث شده در روش ‌های ماساژ اروماتراپی رواج داشته باشد. هنگامی که با روغن بادام شیرین ترکیب می ‌شود، استفاده‌ از آن راحت ‌تر است.

 

روغن نارگیل: زنجیره چربی روغن نارگیل مدت طولانی ‌تری روی پوست می ‌ماند، استفاده از آن راحت است، حساسیت‌ زا نیست و لباس ‌های فرد را رنگی نمی‌ کند.

 

سایر روغن‌ها: دیگر روغن‌ های مورد استفاده در روش ‌های ماساژ عبارتند از روغن زیتون، کره ‌های معمولی، روغن برخی حبوبات و گیاهان و روغن شترمرغ. هر کدام از این روغن ‌ها ویژگی‌ های منحصر به فردی دارند و برای شرایط به خصوصی مناسب ‌ترهستند.

 

 

روغن ماساژ خوب 3 ویژگی دارد

 

1- عطر و اسانس زیادی ندارد: روغن ‌هایی که بوی تندی دارند، نه تنها بیمار، بلکه تمام اطرافیان را هم آزرده می‌ کنند. فرض کنید شخصی بخواهد به تناوب، یک روز درمیان، از روغنی معطر استفاده کند. در این صورت، ماندن او در خانه و محیط‌ های اجتماعی، غیرممکن می ‌شود. شست ‌وشوی این روغن‌ ها دشوار است و بوی برخی از این روغن ‌ها آنقدر زیاد است که با شست‌ وشو هم از بین نمی ‌روند.

 

2- حساسیت ‌زا نیستند: اگر روغن‌ هایی که در تکنیک ماساژ استفاده می‌ شوند، خالص نباشند و ترکیبات مصنوعی در آن ها به کار رفته باشد، استعمال‌ شان در درازمدت سبب واکنش ‌های پوستی آلرژیک می ‌شود. البته 80 تا 90 درصد روغن ‌های پرکاربرد از عصاره گیا‌هان استخراج می‌ شوند.

 

3- خیلی چرب نیستند: اگر روغنی خیلی چرب باشد، مدتی بعد از استفاده باعث می‌ شود که پوست به شدت لغزنده و ناخوشایند ‌شود.

دکتر امیر هوشنگ احسانی متخصص پوست و مو- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران

منبع:هفته نامه سلامت

Akbar Balinparast بازدید : 138 دوشنبه 07 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

عواملی مانند خستگی، استرس، بیماری‌هایی مانند تیروئید، تغذیه بد و كم‌خونی موجب بروز تیرگی دور چشم می‌شود.

 

بیش از 90 درصد تیرگی‌های دور چشم منشأ ژنتیكی دارد.

 

عواملی مانند خستگی، استرس، بیماری‌هایی مانند تیروئید، تغذیه بد و كم‌خونی، در معرض قرار گرفتن مقابل نور آفتاب می‌تواند در بروز تیرگی چشم نیز موثر باشد.

 

اگزما‌های دور چشم و حساسیت‌ها كه موجب خارش چشم می‌شود نیز می‌تواند تیرگی دور چشم را به همراه داشته باشد.

 

درمان تیرگی دور چشم كاملاً نسبی است و درمان قطعی ندارد و می‌توان از لیزر و داروها برای درمان تیرگی دور چشم استفاده كرد.

دکترامیرهوشنگ احسانی متخصص پوست ومو

منبع: فارس

Akbar Balinparast بازدید : 195 دوشنبه 07 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

لایه برداری (پیلینگ) ، مایکرودرمابریژن ؛ لیزر درمانی به خصوص فراکشنال و پالس نوری ای - پی- ال ، تزریق بوتاکس و ژل های پر کننده حجمی از روشهای شناخته شده و اثبات شده در مبارزه با پیری پوست هستند.

 

مصرف آنتی اکسیدانها نظیر : انگور؛ گردو، گوجه فرنگی ، پرتقال ، سویا ، شکلات سیاه ، چایی سبز و ... به دلیل حذف عوامل مخرب و رادیکالهای تولید شده از نور افتاب ( که سبب پیری پوست می شده ) ؛ به شادابی پوست کمک زیادی می نمایند .غذاهای دریایی به دلیل محتوای بالای امگا 3 و 6 و 9 به شادابی پوست در سنین بالای 40 سالگی کمک می کنند.

 

انقباض ماهیچه های صورت ، شکلک در اوردن و بند انداختن یا موم گذاری برای اصلاح پرمویی ، بسیار مضر و سبب پیری و افتادگی صورت می گردند

 

افرادیکه پوست خشک دارند بایستی از مرطوب کننده به طور مداوم استفاده کنند زیرا در زمان خشکی پوست چروکها نمایان تر می گردند. ماسک زرده تخم مرغ نیز برای این دسته افراد توصیه می شود

 

 

ماسکهای مناسب برای پوستهای چرب :


رنده خیار ، سفیده تخم مرغ و سیب ترش است

 

روشهای مدیتیشن و ریلاکسیشن ماساژ ملایم صورت و بدن و ورزشهای مفرح نظیر شنا بسیار توصیه می شوند.

 

بالای سی و پنج ساله ها: پاکسازی و پیلینگ را فراموش نکنید.

منبع:sadafnews.com

Akbar Balinparast بازدید : 135 دوشنبه 07 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

شما یک روز در میان حمام می‌روید یا هر روز؟ چند دست موهایتان را شامپو می‌کنید؟ با چه شامپویی موهایتان را می‌شویید؟

 

حمام رفتن هم راه و رسمی دارد که دانستن و رعایت آن می‌تواند شما را سرحال‌تر و پاکیزه‌تر کند.

 

با دکتر حسین طباطبایی، متخصص پوست و مو، درباره روش‌های صحیح حمام کردن از منظر یک متخصص پوست به گفتگو نشسته‌ایم.

 

آقای دکتر! بعضی‌ها عادت دارند دوش بگیرند و بعضی‌ها عادت دارند در وان بخوابند. از بین این دو عادت، کدام یکی سالم‌تر است؟

 

راستش، این دو عادت، تفاوت چندانی با هم ندارند. البته یک تفاوت مختصر وجود دارد که باید به آن اشاره کنم. به‌طور معمول وقتی دوش می‌گیرید، آب روی سر و بدن‌تان جاری می‌شود و پوست و موی‌تان را شستشو می‌دهد و می‌رود. این آب، آبی است که جریان دارد و از آب لوله‌کشی شهر است و طبیعتا پاکیزه. ولی وقتی وان را پر می‌کنید و در آن دراز می‌کشید، آب راکد است و امکان آلودگی آن وجود دارد و مقداری از چرک بدن وارد آب وان می‌شود. از طرف دیگر، وقتی دوش می‌گیرید آب کمتری استفاده می‌شود تا بخواهید برای حمام کردن تمام اعضای خانواده وان را از آب پر و خالی کنید. همچنین شستشوی کامل بدن و اعمال بهداشتی زیر دوش راحت‌تر است.

 

پس به نظر می‌رسد دوش گرفتن بهداشتی‌تر است؟

 

بله. وقتی استحمام تمام و آب وان خالی می‌شود، مقداری از آلودگی‌ها به دیواره‌های وان می‌چسبد. اگر یکی دیگر از اعضای خانواده که می‌خواهد به عنوان نفر بعدی حمام کند، وان را از آب پر کند، این آلودگی‌ها دوباره وارد آب می‌شوند و آب را آلوده می‌کنند.

 

اگر همه اعضای یک خانواده عادت داشته باشند در وان حمام کنند؛ چه؟

 

باید اعضای خانواده‌ای که از وان برای حمام کردن استفاده می‌کنند، به رعایت بهداشت وان که وسیله‌ای عمومی ‌به حساب می‌آید، توجه کافی داشته باشند. لازم است هر نفر پس از استحمام، دیواره‌های وان را با وسیله‌ای زبر از آلودگی‌ها پاک و ضدعفونی کند تا برای استفاده نفر بعدی آماده باشد.

 

کیسه و سفیدآب چطور؟ واقعا کیسه کشیدن چرک‌ها را از روی پوست پاک می‌کند؟

 

ما به هیچ وجه استفاده از کیسه و سفیدآب را توصیه نمی‌کنیم؛ چون باور‌هایی که درباره آن در فرهنگ ما وجود دارد، غلط است. ما با کیسه کشیدن می‌خواهیم به زور طبقه سطحی پوست را که لایه شاخی نام دارد، از سطح پوست برداریم و خیلی‌ها وقتی به اصطلاح با کیسه چرک می‌کنند، تصور می‌کنند این چرک‌ها هستند که از پوست خارج شده‌اند؛ درحالی که ‌این لایه‌ای از پوست است که شما به زور کنده‌اید. وجود لایه شاخی پوست که سطح آن را می‌پوشاند و لایه‌ای مرده از سلول‌های پوستی است، برای حفاظت لایه‌های زیرین پوست که زنده‌اند، لازم است.

 

پس پیشنهاد شما چیست؟

 

استفاده از یک لیف نرم و صابون، بهتر است. یک لیف نرم برای برداشتن عرق از سطح پوست کافی است. با استفاده از یک لیف نرم، آن بخش از سلول‌های سطحی پوست که آمادگی جدا شدن از سطح پوست را دارند، برداشته می‌شوند و می‌ریزند. بنابراین لازم نیست شما با یک کیسه زبر و سفیدآب زبرتر و با فشار دست به جان طبقه سطحی پوست‌تان بیفتید. این کار سلامت پوست و نقش حفاظتی آن را به خطر می‌اندازد.

 

بعضی‌ها در یک‌بار حمام رفتن، سه بار سرشان را شامپو می‌کنند. این عادت خوبی است؟

 

شامپو کردن شیوه خاصی دارد. اگر شما پوست طبیعی یا مایل به چرب دارید که اغلب جوان‌ها چنین پوستی دارند، می‌توانید از این روش استفاده کنید. اگر هر روز حمام می‌روید باید یک بار شامپو کنید. اگر یک روز در میان به حمام می‌روید باید دو بار شامپو کنید و اگر سه روز یک بار حمام می‌کنید باید سه بار شامپو بزنید؛ یعنی به ازای هر روز باید یک بار شامپو کنید. ولی بهتر است با فواصل کمتری به حمام بروید تا کمتر شامپو بزنید.

اگر هر روز حمام بروید و یک بار شامپو بزنید، بهتر از سه روز در میان سه بار شامپو زدن است.

 

درباره کسانی که پوست خشک دارند، چطور؟

 

کسانی که پوست طبیعی مایل به خشک دارند، باید بر حسب خشکی موهایشان، یک روز در میان یا دو روز در میان به حمام بروند و تعداد دفعات شامپو زدن را کمتر کنند. کسانی که به دلیل پیری، پوست و مو‌هایشان خشک شده است می‌توانند هر روز حمام کنند، ولی هر روز شامپو نزنند و با آب تنها دوش بگیرند. بهتر است به دلیل خشکی پوست و موهایشان، دو یا سه روز یک بار شامپو بزنند.

 

حرف آخر؟

 

توصیه آخرم این است که پس از استحمام، فاصله میان انگشتان پا به طور کامل خشک شود؛ به دلیل این که پس از شستن پا، اغلب رطوبت میان انگشتان پا باقی می‌ماند و این رطوبت زمینه‌ساز پرورش قارچ‌هایی در این محیط می‌شود که بیماری‌زا هستند و به سفید و لیچ شدن میان انگشتان پا منجر می‌شوند. برای پیشگیری از این مشکل باید پا را پس از شستن، خوب خشک کرد.

chamranhospital.ir

Akbar Balinparast بازدید : 193 دوشنبه 07 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

پوست علاوه بر آن كه در زیبایی نقش دارد، همانند سدی محافظ در مقابل ورود عوامل بیماری‌زا به بدن عمل می‌كند بنابراین حفظ سلامت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

 

پوست علاوه بر آن كه در زیبایی نقش دارد، همانند سدی محافظ در مقابل ورود عوامل بیماری‌زا به بدن عمل می‌كند بنابراین حفظ سلامت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همان‌گونه كه در تابستان از كرم‌های ضدآفتاب استفاده می‌كنیم با سردتر شدن هوا نیازهای پوستی نیز تغییر می‌كنند و بسیاری از افراد نمی‌دانند كه در فصل زمستان چگونه از پوست خود محافظت كنند.

 

زمستان فصل مناسبی برای قدم زدن در خارج از منزل است. برفی كه روی شاخه درختان نشسته است محیط زیبایی را برای روح و روان شما فراهم می‌كند، اما پوست شما احتمالا خیلی از این وضعیت راضی نخواهد بود. سردتر شدن هوا باعث از دست رفتن سریع‌تر رطوبت پوست می‌شود، همچنین استفاده از لوازم گرم‌كننده در خانه باعث خشكی هوا و از بین رفتن رطوبت پوست می‌شود. در این حالت پوست خشك می‌شود، خطوطی روی آن نقش می‌بندد، انعطاف‌پذیری‌اش كم می‌شود و گاه برخی از بیماری‌های پوستی مانند اگزما و التهاب سر باز می‌كنند. خوب است بدانید كه همه این مشكلات قابل پیشگیری هستند؛ اگر به سلامت پوست خود اهمیت دهید و با راه‌های مناسب برای مراقبت از پوست آشنا باشید.

 

 

در جستجوی كرم مناسب

 

هزاران كرم مختلف برای پوست وجود دارند و انتخاب كرم مناسب از بین آنها كار دشواری است، اما بهترین درمان موضعی برای كاهش چروك پوست رتینوئیك اسید است.

 

برخی‌ از مرطوب‌كننده‌ها و كرم ضدآفتاب به صورت جداگانه استفاده می‌كنند. كرم‌های ضدآفتاب به خودی خود دارای مرطوب‌كننده نیز هستند و اگر پوست شما چرب است دیگر نیازی به استفاده از كرم مرطوب‌كننده به همراه كرم ضدآفتاب نخواهید داشت، اما افرادی كه ترجیح می‌دهند از هر دو كرم استفاده كنند باید اول از كرم مرطوب‌كننده استفاده كرده و صبر كنند تا كرم خشك شود و سپس از ضدآفتاب استفاده كنند.

 

موادی كه در كرم‌ها به كار می‌روند مانند AHA، سالیسیلیك اسید و ریتینول در برخی افراد باعث تحریك پوست می‌شوند. در این صورت بهتر است ابتدا با مقادیر كمتر شروع كرده و به پوست خود اجازه دهید تا به این محصول عادت كند. در صورتی كه پس از گذشت 2 هفته هنوز هم پوست شما دچار تحریك شد می‌توانید كرم خود را عوض كنید و به دنبال نوعی بروید كه با پوست شما سازگاری بیشتری دارند.

 

 

استفاده از ضدآفتاب در زمستان

 

بعضی‌ها بر این باورند كه فقط در تابستان و در نور شدید خورشید نیاز به كرم ضدآفتاب دارند ولی زمستان و حتی هنگامی كه هوا ابری است نیز به كرم ضدآفتاب نیاز دارید. هرچند در این موقع از سال میزان اشعه زیانبار خورشید نسبت به تابستان كمتر است، اما به آن معنی نیست كه كرم‌های ضدآفتاب را كنار بگذارید.

 

اشعه ماوراءبنفش خورشید به 2 صورت UVA و UVB وجود دارد. UVB باعث سوختگی پوست و UVA موجب چروك و سرطان پوست می‌شود. میزان UVA كه به پوست شما می‌رسد در یك روز آفتابی با یك روز بارانی تفاوت چندانی ندارد بنابراین به همان میزان كه در یك روز آفتابی دچار آسیب ناشی از UVA می‌شوید در یك روز ابری یا بارانی نیز آسیب می‌بینید.

 

SPF عامل محافظت‌كننده در برابر نور خورشید است كه به صورت عددی روی كرم‌های ضدآفتاب درج شده است‌، هرچه به میزان SPF افزوده شود میزان حفاظت از پوست به میزان اندكی افزایش می‌یابد. متخصصان استفاده از كرم‌هایی با SPF حداقل 15 را توصیه می‌كنند كه 95 درصد از UVB را مهار می‌كند. SPF30 فقط 2 ـ 1 درصد اثر محافظتی بیشتری نسبت به SPF15 ایجاد می‌كند و به همین ترتیب SPF40 نیز 2 ـ 1 درصد اثر محافظتی بیشتری نسبت به SPF30 دارد. از آنجایی كه كرم‌های ضدآفتابی كه SPF بالاتری دارند گران‌تر است، دانستن این بدفهمی باعث می‌شود كه پول كمتری خرج كنید. كرم‌های ضدآفتاب را 30 ـ 15 دقیقه قبل از تماس با نور خورشید استفاده كرده و در حدود هر 2 ساعت آن را تجدید كنید. دقت كنید از كرم‌های ضدآفتابی استفاده كنید كه شما را از هر دو اشعه UVA و UVB محافظت می‌كنند.

 

 

محیطی مناسب برای پوست بسازید

 

گرمای مصنوعی محیط داخل خانه در روزهای سرد زمستان باعث تبخیر رطوبت پوست می‌شود. برای جلوگیری از خشكی پوست تا جایی كه می‌توانید دمای محیط منزل را پایین نگه دارید. می‌توانید یك كاسه آب روی رادیاتور قرار دهید یا آن كه از دستگاه‌های مرطوب‌كننده هوا استفاده كنید.بهتر است این دستگاه‌ها را در اتاق خواب قرار دهید و در هنگام خواب آن را روشن كنید.

 

علاوه بر رعایت این نكات مصرف آب كافی را فراموش نكنید. آب بیشتری مصرف كنید و مصرف كافئین را كه موجب از دست رفتن آب پوست می‌شود به حداقل برسانید. كافئین در نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه وجود دارد (چای سبز بلامانع است)‌. از در تماس قرار گرفتن دست‌ها با مواد شوینده جلوگیری كنید و از شستن بی‌مورد دست‌ها با صابون جلوگیری كنید. اگر برای حمام كردن از وان استفاده می‌كنید می‌توانید مقداری روغن بادام یا زیتون داخل وان بریزید تا پوست نرم و لطیفی پس از استحكام داشته باشید، به خاطر داشته باشید كه پوست شما در هر فصل نیازهای ویژه‌ای دارد.

 

 

6 راه برای محافظت از پوست در زمستان

 

لازم نیست برای آن كه پوست خود را در فصل زمستان در شرایط مطلوبی حفظ كنید هزینه زیادی متحمل شوید بلكه فقط باید به طور منظم به آن برسید و از رسیدن آب كافی به پوست مطمئن شوید و از آن در مقابل اشعه زیبانبار خورشید محافظت كنید. این درست نیست كه تصور كنید خورشید زمستانی ضرری برای پوست شما ندارد:

 

1 ـ از كرم‌های ضد آفتاب به صورت روزانه استفاده كنید. حداقل SPF15 كفایت می‌كند. حتی پوست‌هایی كه زود برنزه می‌شوند از اشعه زیانبار خورشید در امان نیستند.

 

2 ـ اگرچنانچه آرایش می‌كنید اول كرم مرطوب‌كننده بزنید، بگذارید 10دقیقه زمان بگذرد و دست و صورت شما خوب خشك شود. چرا كه اگر زودتر از این لوازم آرایشی را روی كرم مرطوب‌كننده استفاده كنید بیشتر آن را پاك می‌كنید و پوست را در معرض آسیب قرار می‌‌دهید.

 

3 ـ پوست بدن خود را با استفاده از كرم‌های مرطوب‌كننده مرطوب نگه دارید. خصوصا نواحی خشن‌تر مانند آرنج، زانو و كف‌پا. همیشه كمی صبر كنید تا كرم مرطوب‌كننده خشك شود و بعد روی آن لباس بپوشید.

 

4 ـ سعی كنید ورزش منظم داشته باشید. ورزش كردن علاوه بر آن كه برای بدن مفید است باعث خروج سموم و افزایش گردش خون و در نتیجه پوستی نرم‌تر و سالم‌تر می‌گردد. كلاس‌های نرمش، پیاده‌روی در اطراف منزل، یا استفاده از لوازم ورزشی در خانه همگی در سلامت پوست موثرند.

 

5 ـ لكه‌های ناشی از افزایش سن به طور معمول در نواحی از پوست كه در معرض نورخورشید قرار دارند ظاهر می‌شوند. دست‌ها و پاها در معرض لكه‌‌های پررنگ‌تر قرار دارند بنابراین محافظت از آنها در مقابل نورخورشید را در اولویت قرار دهید.

 

6 ـ رژیم غذایی خود را بازبینی كنید. رژیم غنی از میوه و سبزی برای داشتن پوستی سالم لازم است خصوصا در زمستان كه هوا سردتر است و پوست شما در معرض چالش‌های جدیدی قرار می‌گیرد.

منبع:hamshahrionline.ir - دكتر آزاده شیروانی

تعداد صفحات : 5

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    مطالب سایت را چگونه ارزیابی میکنید
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1983
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 16
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 97
  • آی پی دیروز : 78
  • بازدید امروز : 171
  • باردید دیروز : 102
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 171
  • بازدید ماه : 4,168
  • بازدید سال : 44,224
  • بازدید کلی : 675,602