loading...
oliv
Akbar Balinparast بازدید : 163 پنجشنبه 24 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

زنان حامله و سیگاری سلامت فرزندشان را به خطر می اندازند، منواکسید کربن باعث کاهش فشار اکسیژن به جنین شده و نوزاد کم وزن می شود. علاوه بر این موارد دیگری هم هست که مادران در دوران بارداری باید نسبت به استفاده از این مواد دقت کافی داشته باشند.  در ادامه این مواد را بررسی می کنیم.

الف- مواد قانونی شامل:

داروهای آرام بخش- خواب آور:
داروهایی چون دیازپام و اکسازپام و لورازپام منجر به عوارضی چون شکاف کام و لب شکری می شود، و در سه ماهه سوم حاملگی باعث نارسایی تنفسی و بیحالی نوزاد می شوند، مصرف گاه گاهی آن پس از سه ماهه اول و تحت نظر پزشک مشکل ساز نخواهد بود.

 

نیکوتین:
زنان حامله و سیگاری سلامت فرزندشان را به خطر می اندازند، منواکسید کربن باعث کاهش فشار اکسیژن به جنین شده و نوزاد کم وزن میشود ( حداقل 200 گرم کمتر از مادران غیر سیگاری). همچنین در مادران سیگاری خطر مرگ ناگهانی حداقل 4 برابر، سقط خودبخودی ،نارسایی جفت، جفت سرراهی و خونریزی داخل رحمی افزایش می یابد، همچنین بهره هوشی (IQ ) نیز 8-4 امتیاز کاهش نشان می دهد. خطر بیماریهایی چون عدم تمرکز و بیش فعالی هم بالا می رود.


کافئین:
سبب تاخیر لقاح، کاهش وزن نوزاد زمان تولد، افزایش ضربان قلب شده و در زمان بارداری باید کم مصرف شود، ضد دردهای خفیف نیز باید در حداقل میزان مصرف شوند.

مضرات مصرف الکل در بارداری,مصرف الکل در بارداری

مشکلات هوشی ، کوچکی جمجمه از جمله عوارض مصرف الکل در بارداری است

 

ب- مواد غیر قانونی:
این مواد اثرات هولناکی بر سلامت مادر و جنین خواهند داشت ، در بسیاری از زنانی که این دسته از مواد را مصرف می کنند عارضه قطع قاعدگی بروز کرده و سبب تاخیر تشخیص بارداری و نیز مراقبتهای آن میشود.

الکل:
مصرف الکل بر روی جنین از تاخیر رشد داخل رحمی تا سندرم کامل جنین الکلی متفاوت خواهد بود. در این سندرم ، رشد کودک تاخیر داشته و عوارض قلبی عروقی و ضایعات صورت و جمجمه بروز می کند. مشکلات هوشی ، کوچکی جمجمه از جمله عوارض الکل است، مصرف الکل منجر به سقط های مکرر نیز خواهد شد.

 

مواد افیونی:
این مواد به راحتی از جفت عبور کرده و سبب وابستگی و بروز علایم آن در نوزاد می گردند، اگر مادر دچار علایم ترک بشود امکان سقط یا زایمان زودرس وجود دارد . بهتر آن است که زن باردار در 2 ماهه آخر پاک باشد تا در نوزاد علایم ترک ایجاد نشود در صورت مصرف هروئین، نگهداری با متادون بسیار کم خطرتر می باشد، شدت علائم ترک بستگی به میزان مصرف و مدت زمان مصرف دارد، این دسته از مادران دچار لرزش ، گریه های بلند، کاهش خواب و اشتها، افزایش خمیازه، تعریق، عوارض پوستی و خطر مرگ ناگهانی خواهد بود.


آمفتامین و کوکائین:
مصرف کوکائین و مواد محرک سبب مرگ ومیر در حوالی زایمان می شود، به دلیل اختلال گردش خون و کم رسیدن غذا و اکسیژن به جنین عوارضی همچون کاهش وزن ، افزایش فشار خون و ضربان قلب دیده می شود. نوزاد نارس ، سقط خودبخودی ، جفت سرراهی و کنده شدن جفت از عوارض کوکائین است. به علت بروز مرگ ناگهانی کودک که در روز سوم به حداکثر می رسد ، قطع سریع کوکائین توصیه می شود.


منبع:niniplus.com

Akbar Balinparast بازدید : 155 پنجشنبه 24 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

رابطه می تواند هم باعث رشد شود و هم باعث آسیب

 

رابطه هم می تواند رشد و شادی متقابل ایجاد کند و هم بعد از مدتی خسته کننده، خفه کننده و آسیب رسان شود. هر رابطه ای، چه چند هفته طول بکشد و چه یک عمر دوام پیدا کند، هدف خود را دارد. مسئله مهم این است که رابطه باید از شما حمایت کرده، تشویقتان کند و برای تبدیل شدن به انسانی بهتر شما را به چالش بکشد نه اینکه همه انرژی تان را گرفته و باعث شود احساس بدی نسبت به خودتان پیدا کنید.

اگر مجبور هستید به خاطر رابطه ای که در آن هستید، یکی از موارد زیر را قربانی کنید، زمان آن رسیده که این رابطه را دوباره ارزیابی نمایید.

۱. آزادی تان
اگر به طور مداوم باید گزارشات کارهای خودتان را به طرفتان بدهید یا از اینکه با یکی از دوستان یا اعضای خانواده تان جایی رفتید، احساس گناه کنید، نشان می دهد که آن فرد اعتماد به نفس ندارد. رفتارهای مالکیت جویانه معمولاً بخاطر احساس عدم امنیت و اعتماد درونی افراد است که بخاطر اتفاقاتی که در کودکی برایشان افتاده ایجاد شده است. حتی اگر این فرد بسیار مهربان بوده و لیاقت دوست داشتن را داشته باشد، باید ارتباطتان را با او قطع کنید تا بتواند زخم های خودش را درمان کند. رفتارهای کنترل کننده نشان میدهد که فرد با خودش احساس راحتی نمیکند و چنین فردی قبل از اینکه وارد یک رابطه جدی شود، باید مشکلات درونی اش را برطرف کند.

۲. خودتان
هیچوقت خودتان را برای کسی دیگر تغییر ندهید. فردی که واقعاً باید در زندگی کنار شما باشد، شما را همانطور که هستید دوست خواهد داشت، هیچوقت هم از شما نمیخواهد که خودتان را تغییر دهید چون از خود واقعی شما لذت میبرد. البته همه روابط به کمی مصالحه نیاز دارد، مثل اینکه در رستورانی غذا بخورید که او دوست دارد نه رستورانی که خودتان واقعاً دوست داشتید بروید اما نباید شخصیت و هویت واقعی خودتان را برای کسی دیگر عوض کنید. بدون هیچ رودربایستی و خجالت خودتان باشد و اگر طرفتان نمی تواند آن را قبول کند، مشکل از اوست نه شما.

۳. خوشبختی تان
اگر کسی نمی تواند زندگی شما را ارتقا داده و به لذت هایتان اضافه کند، واقعاً به چه دلیل باید کنار شما باشد؟ اگر طرفتان فقط باعث ناراحتی تان میشود و باعث میشود احساس بدی نسبت به خودتان و زندگی پیدا کنید، زمان آن رسیده که آن رابطه را ترک کنید. شما به کسی نیاز دارید که با ارتعاشات انرژی شما همخوانی داشته باشد و به زندگی تان شور و هیجان بدهد نه اینکه همه انرژی زندگی شما را بگیرد.

۴. تفریح و سرگرمی تان
آیا از بودن کنار آن فرد لذت میبرید؟ آیا میتوانید با هم مثل بچه ها از ته دل بخندید و چیزهای جدیدی را امتحان کنید؟ در همه روابط هرازگاهی اختلاف پیش میآید اما حتی بعد از مدتی طولانی کنار هم بودن، هنوز هم باید بتوانید فعالیتهایی را در کنار هم انجام دهید که کودک درون شما را بیرون بیاورد، هیچوقت نباید قید تفریح و لذت در رابطه را بزنید. بدون این تفریحات، زندگی بسیار خسته کننده خواهد شد و تنها چیزی که برایتان باقی خواهد گذاشت استرس است.

۵. آرزوهایتان
یک رابطه ایده آل از دو فردی تشکیل میشود که هدفی مشترک داشته و همدیگر را در هر قدم برای رسیدن به آن هدف یاری کنند. یا دو نفر با آرزوهای متفاوت که همدیگر را برای رسیدن به این آرزوها تشویق میکنند. اگر طرفتان در مسیر مشابه شما نیست، بی درنگ از آن رابطه بیرون بیایید. اینکه از زندگی چه می خواهید قسمت عمده ای از شما را تشکیل میدهد و مطمئناً در زندگی تان به کسی که مانع رسیدن شما به اهدافتان باشد نیاز ندارید.

۶. آرامش درونی تان
کسی که در زندگی کنار شماست باید حس آرامش عمیقی به شما بدهد که هرج و مرج و مشغله های زندگی را از یاد ببرید. اگر او باعث اضطراب، عصبانیت و استرس شما میشود. فقط انرژی شما را تحلیل برده و شما را دربرابر انرژی منفی آسیب پذیر میکند. او باید درون خود آرامش داشته باشد و این آرامش را به شما هم منتقل کند.

۷. میلتان به اکتشاف
زندگی یعنی تجربیات جدید، بنابراین اگر طرفتان به امتحان کردن چیزهای جدید تمایل ندارد و شما را هم از این کار منع میکند، مطمئناً مدت زمان زیادی نمیتوانید با او احساس خوشبختی کنید. طرفتان باید شما را به خطر کردن تشویق کند، چون این خطر کردن ها است که باعث رشد و پیشرفت شما خواهد شد.

۸. روابط دیگرتان
رابطه شما با دوستان و خانواده نباید بخاطر نامزد یا همسر شما قربانی شوند. کسی که چنین چیزی از شما میخواهد حس مالکیت دارد. طرف شما باید به شما این امکان را بدهد که بتوانید با دوستان و خانواده خود بدون اینکه کنترلتان کند، وقت بگذرانید. دقت کنید که کسی را انتخاب کنید که برای شاد و راضی بودنش نیاز نداشته باشد که همیشه و در همه جا شما کنارش باشید.

۹. اعتقادات معنوی/مذهبی تان
خیلی ها بخاطر طرف مقابلشان اعتقادات خود را عوض میکنند اما اینکه واقعاً بخواهید به آن اعتقادات روی بیاورید تااینکه به خاطر فردی دیگر خودتان را مجبور به پذیرفتن آن کنید، خیلی فرق میکند. هیچ رابطه ای اینقدر ارزش ندارد که بخاطر آن اعتقادات درونی خودتان را از دست بدهید. طرفتان باید بتواند تقویت کننده زندگی معنوی شما باشد و همراه با شما رشد کند.

۱۰. معاشرتتان
هر رابطه نیاز به تعهدی عمیق به گوش دادن به حرف های طرف مقابل و درک افکار و احساسات او دارد. یک رابطه دوستانه و آزاد از دو فردی تشکیل میشود که برای نظرات همدیگر ارزش قائل بوده و همدیگر را قضاوت نمی کنند. اگر به طور مداوم احساس می کنید که طرفتان برای گفتگوی راحت و آزاد با شما تلاشی نمی کند، به او بگویید که در رابطه تان نیازهای شما برآورده نمی شود. اگر میخواهید رابطه ای موفق و شاد داشته باشید، خیلی مهم است که طرفتان از نظر احساسی همیشه برای شما آماده باشد.
منبع:مردمان

Akbar Balinparast بازدید : 132 جمعه 11 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

 

لزومی ندارد که زنان باردار مجبور باشند ۹ ماه بی خوابی را تحمل کنند. عوامل بسیاری وجود دارد که ممکن است موجب بروز بی خوابی یا بدخوابی در دوران بارداری شود. همه این عوامل را می توان تا حد زیادی برطرف کرد.

 

 

محققان و متخصصان زنان با تاکید بر اهمیت خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت مادر و کودک می گویند اگر مواد غذایی مختصر و مایعات کم پیش از خواب مصرف شود از گرسنگی شبانه و کابوس ناشی از افت قندخون و رفتن مکرر به دستشویی جلوگیری کرد.

 

 

همچنین توصیه می شود مادران باردار از چند بالش نرم برای حمایت کمر و شکم استفاده کنند و مایعات حاوی کافئین را پس از ناهار ننوشند.

 

منبع:سایت پزشکان ایران

 

Akbar Balinparast بازدید : 136 جمعه 11 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

معمولا طی 3 ماهه اول خانم‌های باردار اضافه وزنی پیدا نمی‌کنند یا اضافه وزن‌شان بسیار جزیی است ، حتی گاهی به جای آنکه وزن اضافه کنند، وزن کم می‌کنند! اما در ماههای بعدی اضافه وزن شروع می شود .

 

دلیل کاهش وزن هم تهوع شدید و کاهش اشتها به دلیل آن است. از آنجا که مادر انرژی زیادی مصرف می‌کند و به دلیل تهوع غذا نمی‌خورد، در نتیجه ممکن است وزن کم کند اما از 3 ماهه دوم به بعد اضافه شدن وزن کاملا محسوس و البته طبیعی خواهد بود. دلیل آن هم از بین رفتن حالت‌های تهوع و بازگشت اشتهای مادر است. در این ماه‌ها بسیاری از خانم‌ها برحسب عقاید اشتباهی مثل آنکه باید به اندازه 2 نفر غذا بخورند، پرخوری می‌کنند، درصورتی که اصل فراموش نشدنی خوب خوردن است نه زیاد خوردن.

 

شاید شما هم این موضوع را شنیده باشید که می‌گویند خانم باردار باید طی 9 ماه بارداری 12کیلوگرم اضافه کند. این موضوع را کاملا فراموش کنید چون هر خانمی برحسب وزن و ویژگی‌هایی که دارد ممکن است بیشتر یا کمتر از این حد وزن اضافه کند. در واقع اضافه وزن طبیعی در دوران بارداری بین 8 تا 16 کیلوگرم است. پس خود را بی‌دلیل با بهترین دوست‌تان که در 9 ماه بارداری 8 کیلوگرم اضافه کرده و شما در عرض 6 ماه، 12 کیلوگرم مقایسه نکنید.

 

میزان وزنی که در دوران بارداری اضافه می‌شود در واقع به شرایط شما قبل از بارداری مربوط است. کم کردن غذا نسبت به آنچه قبلا می‌خوردید برای آنکه وزن‌تان زیاد افزایش نیابد، کار صحیحی نیست و می‌تواند نه تنها به رشد کودک‌تان آسیب برساند، بلکه سبب تولد زودهنگام شود.

 

این موضوع را هم در نظر بگیرد که اضافه وزن جزیی از بارداری است. بزرگ شدن سینه‌ها، حبس شدن بیشتر درون بدن، افزایش میزان خون، تجمع آب آمونیاکی، وزن جفت، وزن جنین و همگی در اضافه وزن شما دخیل هستند.

 

بهترین کاری که می‌توانید بکنید تصحیح تدریجی عادات غذایی قبل از اقدام به بارداری است اما توجه کنید که اگر قصد بارداری دارید، گرفتن رژیم‌های سخت غذایی که گاهی خطرناک هم هست به شما توصیه نمی‌شود. تمامی زنان باردار از ماه 6 بارداری به بعد، یعنی در پایان سه ماهه دوم حدود 6 کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند. البته این رقم برای همه یکسان نیست. از این رقم حدود 6/2 وزن جنین و 6/4 اضافه وزن مادر است. وزنی که مادر اضافه می‌کند بعد از زایمان به شرطی که به فرزندش شیر دهد خیلی سریع از بین خواهد رفت.

 

در 3 ماهه سوم بارداری خانم‌های باردار معمولا هر ماه یک کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند. دلیل آن هم نیاز بدن به انرژی بیشتر برای تولید شیر، وزن‌یابی جنین، ذخیره‌سازی آب و افزایش میزان خون است. نکته مهمی که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که اضافه شدن وزن باید به صورت مرتب در دوران بارداری صورت بگیرد و به همین دلیل پزشک متخصص زنان خانم باردار را در هر بار چکاپ وزن می‌کند، کاهش یا اضافه شدن ناگهانی وزن در بارداری طبیعی نیست و باید دلیل آن را مشخص کرد اما در هیچ شرایطی مادر نباید سرخود به گرفتن رژیم اقدام کند.

 

**خوب بخورید اما نه به اندازه دو نفربه خانم‌های باردار توصیه می‌شود در دوران بارداری غذاهای کم‌کالری مثل ماهی، گوشت قرمز، غلات کامل، سبزیجات سبز رنگ، لبنیات کم‌چرب، میوه و... مصرف کنند. تنوع غذایی بسیار مهم است. زنان باردار از ترس چاقی نباید به هیچ‌وجه چربی را به طور کامل از برنامه غذایی خود حذف کنند. درواقع چربی‌ها برای شکل‌گیری سیستم عصبی جنین لازم است. بهترین کار این است که خانم باردار چربی‌های اشباع مثل کره، خامه و روغن‌های کتان و آفتا‌ب‌گردان را کنار گذاشته و به جای آن روغن زیتون و کلزا و ماهی‌های چرب دارای روغن امگا 3 مصرف کند.

 

هر وعده غذایی خانم باردار باید حاوی پروتئین، چربی و قند باشد و در هر شرایطی نباید مصرف مواد معدنی و ویتامین‌ها را فراموش کرد. البته یادتان نرود که مصرف مکمل‌ها باید زیرنظر پزشک باشد چون در غیر این صورت خطرناک خواهد بود. توصیه می‌شود برای جلوگیری از کاهش قندخون خانم‌های باردار در طول روز 3 وعده غذایی و دو میان‌وعده مصرف کنند. در رابطه با نوشیدنی‌ها هم بهتر است نوشیدنی‌های قنددار و آب میوه‌های آماده را کنار گذاشته و به جای آن، آب یا آب‌میوه‌ طبیعی مصرف کنند.

 

 چه‌قدر اضافه وزن در بارداری طبیعی است؟

 

**بی‌حساب خوردن دشمن درجه یک بسیاری از خانم‌های باردار در طول بارداری به خوردن بیش از حد غذا عادت می‌کنند. دلیل این زیاده‌خوری‌ها در واقع نه تنها رفع نیازهای بدن نیست، بلکه برای آرام کردن روان خود است. بهترین توصیه این است که دفترچه‌ای تهیه کنید و هر روز موادغذایی مصرفی روزانه خود را درون آن یادداشت کنید تا عادات خوب و بدغذایی خود را به تدریج بشناسید.

 

سعی کنید در کنار مصرف موادغذایی کم‌کالری و مغذی ورزش را هم کنار نگذارید. انجام ورزش در دوران بارداری جز برای عده کمی از خانم‌ها ممنوع نیست. پیاده‌روی، یوگا، ژیمناستیک سبک، ژیمناستیک درون آب و شنا می‌تواند به افزایش درست و به اندازه‌ وزن شما کمک کند.

 

در ضمن اگر گرایش شدید به شیرینی دارید، سعی کنید میل خود را با خوردن قندهای طبیعی برطرف کنید و به قندهای مصنوعی موجود در نوشابه‌های لایت روی نیاورید هنوز تاثیر این مواد بر سلامت انسان و البته جنین به اثبات نرسیده است.

 

 

چند توصیه کاربردی

 

1) وعده غذایی خود را با مصرف میوه شروع کنید تا کمی اشتهای شما کاهش یابد.

 

2) سعی کنید از مواد غذایی کامل و غنی که سیرکننده هستند مثل سیب‌زمینی و برنج و نان کمک بگیرید.

 

3) هرگز یک وعده غذایی را در روز حذف نکنید.

 

4) مواد غذایی آماده که حاوی نمک و قند بالا هستند را کنار بگذارید.

 

5) به جای بستنی و شیرینی بیشتر میوه بخورید.

منبع : salamatiran.com

Akbar Balinparast بازدید : 167 جمعه 11 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

 

برنامه‌ریزی قبل از بارداری می‌تواند هم به شما و هم به همسرتان کمک کند تا این موضوع را کاملا درک کنید که چگونه شانس باروری سالم را در خود افزایش دهید.

 

اگر تصمیم دارید باردار شوید، باید خود را از نظر عاطفی برای داشتن فرزند آماده کنید. زمان آن است که ببینید برای داشتن فرزند آمادگی دارید یا خیر؟

 

برای اینکه مطمئن شوید بارداری سالمی خواهید داشت، حتما به محض فکر کردن در مورد بارداری با پزشک قرار ملاقات داشته باشید. آماده باشید تا به این سوال‌ها پاسخ دهید.

 


1. چه قرص ضدبارداری مصرف می‌کنید؟

 

اگر قرص بارداری مصرف می‌کنید پزشک حتما توصیه می‌کند که برای باردار شدن باید قرص خوردن را ترک کنید. این کار موجب می‌شود تا چرخه قاعدگی‌تان چند ماه پیش از بارداری طبیعی شود. تخمک‌گذاری و باردار شدن راحت‌تر اتفاق می‌افتد. در دورانی که از قرص استفاده نمی‌کنید شاید لازم باشد که از کاندوم یا یک روش دیگر برای جلوگیری استفاده کنید. باروری شما ممکن است دو هفته بعد از قطع قرص اتفاق بیفتد. اگر از یک روش طولانی‌مدت برای کنترل بارداری استفاده می‌کنید مثل روش‌های تزریقی شما می‌توانید برای باردار شدن به محض قطع روش بارداری، باردار شوید اما ممکن است حتی تا چند ماه هم طول بکشد تا باروری شما برگردد.

 

 

2. آیا اخیرا واکسن زده‌اید؟

 

عفونت‌هایی مثل آبله‌مرغان، سرخک و سرخجه و هپاتیت B می‌تواند برای جنین خطرناک باشد. اگر واکسیناسیون شما کامل نباشد یا مطمئن نیستید که واکسن زده‌اید باید با پزشک خود صحبت کنید و حداقل 3 ماه قبل از بارداری واکسن‌های لازم را تزریق کنید.

 

 

3. آیا دچار بیماری‌های مزمن هستید؟

 

اگر دچار بیماری‌های مزمن هستید، مثلا دیابت دارید، آسم دارید یا دچار فشارخون بالا هستید باید مطمئن باشید که بیماری‌تان قبل از اینکه تصمیم به بارداری بگیرید تحت کنترل است. در برخی موارد، پزشک توصیه می‌کند که قبل از بارداری دارو بخورید و سایر درمان‌ها را انجام دهید.

 

 

4. آیا داروی خاصی مصرف می‌کنید؟

 

اگر داروی خاصی استفاده می‌کنید، مکمل می‌خورید یا از داروهای گیاهی استفاده می‌کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید او به شما خوهد گفت که آیا باید دارو را قطع کنید یا برای باردار شدن اشکالی ایجاد نمی‌کند.همچنین شاید لازم باشد که ویتامین‌هایی را از قبل بارداری مصرف کنید. برخی از این ویتامین‌ها برای رشد لوله‌های عصبی و طناب نخاعی و مغز کودک‌تان لازم است چرا که این اعضا در اولین ماه بارداری تشکیل می‌شوند و ممکن است در این زمان شما از بارداری خود باخبر نباشید. مصرف ویتامین‌ها قبل از بارداری بهترین راه برای پیشگیری از نقایص لوله عصبی است.

 

 

5. در معرض عفونت‌های قابل انتقال جنسی هستید یا نه؟

 

عفونت‌های قابل انتقال جنسی می‌تواند موجب ناباروری، بارداری خارج رحمی (یعنی وقتی که تخم لقاح‌یافته خارج از رحم کاشته می‌شود) و سایر عوارض بارداری شود. اگر در معرض خطر عفونت‌های قابل انتقال جنسی هستید، پزشک را حتما از این موضوع مطلع کنید تا درمان‌های لازم یا آزمون‌های غربالگری برای‌تان انجام شود.

 

 

6. آیا در خانواده‌تان کسی مبتلا به بیماری‌ خاصی است؟

 

تاریخچه پزشکی شما یا همسرتان یا خانواده هر دوی شما می‌تواند نشان دهد که آیا فرزندی که قرار است به دنیا بیاید ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری خاصی است یا نه. اگر اختلال‌های ژنتیکی در خانواده شما وجود دارد و شما را نگران می‌کند حتما به پزشک بگویید تا شما را برای بررسی‌های ژنتیکی ارجاع دهد.

 

 

7. آیا قبلا باردار شده‌اید؟

 

پزشک در مورد بارداری‌های قبلی هم سوال می‌کند. هر عارضه‌ای که در بارداری قبلی شما را ناراحت کرده است به پزشک توضیح دهید. اگر فشارخون بالا داشته‌اید یا به دیابت مبتلا شده‌اید، دچار زایمان زودرس شده‌اید یا فرزند قبلی شما دچار نقایصی بوده است حتما به پزشک بگویید. شاید لازم باشد در این بارداری توصیه‌های پزشک را بیشتر جدی بگیرید یا دارو مصرف کنید.

منبع : salamatiran.com

Akbar Balinparast بازدید : 142 جمعه 11 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

 

بارداری به خودی خود زیبایی را تهدید می کند اما اگر خانم های باردار تلاش کنند با رنگ کردن یا فر کردن موهای شان و خلاصه با هر جور آرایشی زیباتر شوند، چه؟ آیا آرایش در دوران بارداری بی خطر است؟

 

در این رابطه بد نیست به ۴ نکته زیر توجه کنید....

 

 

۱) بارداری و برنزه کننده ها

 

برخلاف شایعات موجود در بین مردم، استفاده از لوسیون های حمام آفتاب (برنزه کننده ها) کمتر از خود آفتاب گرفتن ضرر دارد. سوختگی ها و برنزه شدگی های پوست احتمال به وجود آمدن چین و چروک را در پوست زیاد می کند. حال دیگر مهم نیست چگونه این سوختگی ها روی پوست به وجود آمده باشند. تابش خورشید روی پوست صورت و پیشانی موجب بروز لکه هایی در صورت می شود که این امر در زنان باردار که خود به دلیل تغییرات هورمونی مستعد به وجود آمدن لک هستند، بیشتر نمود پیدا می کنند، بنابراین به زنان باردار توصیه می شود که در صورت امکان کمتر در معرض آفتاب و نور مستقیم خورشید قرار گیرند.

 

 

۲) بارداری و کِرِم های ضدترک

 

نزدیک ماه چهارم بارداری، به تدریج ممکن است روی پاها، شکم و دستان راه راه های سفید یا صورتی رنگی نمایان شود. البته این موضوع در تمام زنان باردار صادق نیست و به میزان کشش پوست بستگی دارد. برای جلوگیری از پیش آمدن این راه راه ها که دیگر ناپدید هم نخواهد شد، بهتر است از همان ماه اول بارداری از کِرِم های ضدترک ویژه زنان باردار استفاده کنید.

 

 

۳) بارداری و رنگ مو

 

خانم های باردار باید هنگام قرار گرفتن در معرض هر ماده شیمیایی (رنگ مو و مواد آرایشی مو) احتیاط به خرج دهند و توصیه های زیر را جدی بگیرند:

 

ـ سعی کنید از فرآورده هایی که موها را صاف، بی رنگ، رنگ یا فر می کنند، تا ۳ماهه دوم بارداری اجتناب کنید.

 

ـ ترتیبی دهید که استفاده از این مواد در جایی با تهویه خوب انجام شود. ـ موادشیمیایی را بیش از زمان لازم روی موها باقی نگذارید.

 

ـ اطمینان حاصل کنید که موها و پوست سرتان پس از استفاده از این مواد کاملا شسته شده اند.

 

ـ همیشه هنگام مصرف این موادشیمیایی از دست کش استفاده کنید و دستورات سازنده را دقیقا رعایت کنید. ـ برای اینکه مطمئن شوید که به این مواد آلرژی ندارید، ابتدا آنها را روی دسته کوچکی از موهای تان آزمایش کنید.

 

 

۴.بارداری و کِرِم های ضدآکنه

 

اگر از لوازم آرایش استفاده می کنید، محصولاتی را انتخاب کنید که به جای روغن برپایه آب ساخته شده و روی آن برچسب «غیر کومدون زا» زده اند که به این معناست که منافذ پوست را مسدود نخواهد کرد و آکنه تشدید نخواهد شد.

 

قبل از خواب نیز حتما آرایش را پاک کنید. از پزشک یا ماما در مورد مصرف ژل های دارویی سوال کنید (اگر آکنه شما شدید است ممکن است لازم باشد به متخصص پوست مراجعه کنید).

 

بعضی از محصولات که بـدون نسـخه به فـروش می رسند و یا داروهایی که برای تهیه آنها نسخه لازم است، به از بین بردن آکنه کمک می کنند ولی مصرف بعضی از موادی که داخل آنها به کار رفته اند به خوبی در دوران بارداری مطالعه نشده است، بنابراین بدون تأیید پزشک یا مامای خود از هیچ یک از داروهای ضدآکنه استفاده نکنید.

 

استفاده از داروی ایزوترتینویین خوراکی در دوران بارداری اکیدا ممنوع است زیرا به ناهنجاری جنین منجر می شود (از مصرف ترتینویین موضعی نظیر Retin-A نیز بپرهیزید.) مصرف کِرِم های حاوی آنتی بیوتیک نظیر اریترومایسین و کلیندامایسین در دوران بارداری کاملا مطمئن است ولی مصرف کرم های حاوی تتراسیکلین مجاز نیست.

منبع:روزنامه سلامت

Akbar Balinparast بازدید : 139 جمعه 11 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

 

بسیاری از خانم ها شاید سقط جنین را تجربه کرده باشند. سقط گرچه سبب بروز یک تحول روانی در زن می شود اما خوشبختانه در ۹۵ درصد موارد بارداری بعدی بدون هیچ مشکلی به اتمام می رسد. در مقابل این موضوع که گفته یک سقط اهمیت چندانی ندارد سقط بیش از ۲ بار یا سقط مکرر می تواند مشکلات بسیاری پیش آورد.

 

بین ۵/۰ تا ۳ درصد زنان حداقل ۳ سقط را در زندگی خود تجربه می کنند. موضوعی که سبب بروز حالات منفی احساسی در والدین و سوالات بسیار برای پزشکان می شود. در حقیقت در نیمی از موارد پزشک نمی تواند دلیل سقط را مشخص کند. دلایل سقط مکرر جنین بسیار زیاد است و نیاز به آزمایشات فراوانی دارد.

 

زیر نظر گرفتن مشکلات پزشکی یک خانواده، تحلیل کروموزوم های زن و مرد برای یافتن این موضوع که آیا ناهنجاری وجود دارد یا خیر بررسی بیماری های ایمونی مثل لوپوس، مشکلات لخته ای خون، مشکلات هورمونی، مشکلات رحمی و ... از این جمله اند. امروزه محققان غیر از این موارد روی یکی دیگر از دلایل ناشناخته سقط مکرر یعنی تغذیه فکوس کرده اند. پیش از این بررسی ها نشان داده بود چاقی یا لاغری مفرط تاثیری منفی بر باروری و تخمک گذاری دارند و حتی می توانند در صورت بارداری خانم سبب سقط جنین شوند.

 

این موضوع به ویژه زمانی که اندیس توده بدنی پایین تر از ۵/۱۸ یا بالاتر از ۳۰ باشد بیشتر می شود. اما بیش از وزن آنچه اهمیت می یابد چربی های دور شکم است و از آنجا که کنترل قندخون را تحت تاثیر قرار می دهد می تواند سبب سقط جنین شود. جالب است بدانید وزن بالا داشتن بر تخمدان آندومتر و رحم هم تاثیر می گذارد و هر میزان اضافه وزن بالاتر برود کیفیت تخمک پایین تر آمد و رشد جنین را تحت تاثیر قرار می دهد. سقط جنین در این خانم ها بسیار دیده می شود و فرقی نمی کند که این خانم ها طبیعی باردار شده باشند یا به روش مصنوعی.

 

به همین دلیل است که طبق قوانین جنین خانم هایی که مایل به بارداری با روش مصنوعی اند ابتدا باید وزن خود را در صورت داشتن اضافه وزن کاهش دهند.سقط مکرر می تواند بر بارداری های بعدی هم تاثیر منفی بگذارد. به عنوان مثال تحقیقات نشان داده زنانی که دچار سقط مکرر می شوند کمبود ویتامین B۹ یا اسیدفولیک دارند. حتی برخی از آنها حاصل پلی مورفیسم ژنتیکی هستند که از جذب ویتامین B۹ جلوگیری کرده و اگر موادغذایی آنها حاوی مقدار کمی اسیدفولیک باشد، کمبود آن می تواند اثر مضری بر جنین بگذارد. همین دسته از زنان در صورتی که به طور مرتب ویتامین های گروه B را مصرف کنند از سقط پیشگیری خواهند کرد و در صورتی که طی دوران بارداری و قبل از آن اسیدفولیک مصرف کنند، سقط جنین ۵۷ درصد کاهش خواهد یافت.

 

 

● برخی موادغذایی زیر سوال اند!

 

برخی بیماری هایی نظیر بیماری کوئلیاک یا عدم تحمل گلوتن می تواند یکی از دلایل سقط جنین باشد. این بیماری گرچه شایع است اما در برخی موارد تشخیص داده نمی شود و در نتیجه بدون درمان باقی می ماند. از جمله نشانه های ابتلا به این بیماری اسهال شدید و لاغری است. این ناراحتی می تواند بر تخمک گذاری نیز تاثیر گذاشته و عامل ناباروری یا سقط جنین باشد. خانم هایی که مبتلا به این ناراحتی هستند با دریافت رژیم بدون گلوتن می توانند از بروز سقط پیشگیری کنند.از جمله موادغذایی دیگری که گاهی احتمال سقط را افزایش می دهد مصرف قهوه است. جالب است بدانید احتمال سقط در صورتی که میزان مصرف کافئین در روز از ۲۵۰ میلی گرم یا دو فنجان قهوه بالاتر برود به شدت افزایش می یابد. نکته دیگر اینکه باید متوجه مصرف کافئین پنهان هم بود. این کافئین در چای، برخی سوداها و شکلات وجود دارد. لازم به ذکر نیست که بگوییم مصرف نوشیدنی های الکلی تا چه حد مضر است زیرا این موضوعی است که به اثبات رسیده و تاکنون در مورد آن بسیار بحث شده است.



● آیا رژیم غذایی ضد سقط وجود دارد؟

 

این سوالی است که محققان بسیاری در پی یافتن آن هستند. بررسی ها نشان داده افزایش مصرف سبزیجات برگ سبز، میوه های تازه، امگا۳ و امگا۶، تخم مرغ، ماهی و مواد لبنی و به طور کل داشتن یک رژیم غذایی متعادل می تواند احتمال سقط را کاهش دهد.

 

منبع: Parents

Akbar Balinparast بازدید : 122 جمعه 11 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

رژيم غذايي ازدو ماه قبل بارداري در تعيين جنسيت موثر است.استفاده از مواد غذايي حاوي سديم و پتاسيم باعث تشکيل جنين مذکر و استفاده از مواد غذايي حاوي يون‌هاي کلسيم و منيزيم باعث تشکيل جنين مونث مي‌شود.

 


زمان شروع رژيم غذايي براي تعيين جنسيت جنين حداقل دو ماه قبل از بارداري است و نقش تغذيه در تعيين جنسيت تا حدود 75 تا 80 درصد به اثبات رسيده است.



بيماري‌هايي نظير هموفيلي و ديستروفي عضلاني فقط در جنس مذکر بروز مي‌کند؛ با توجه به اهميت اين موضوع و دلايل پزشکي، تصميم گيري در مورد تعيين جنسيت جنين کاملا منطقي به نظر مي‌رسد.



يون‌هاي سديم، پتاسيم و کلسيم در تعيين جنسيت جنين نقش اساسي دارند و نسبت يون‌ها در مواد غذايي مهم‌تر از غلظت آنها است.



استفاده از يون‌هاي سديم و پتاسيم باعث تشکيل جنين مذکر و يون‌هاي کلسيم و منيزيم باعث تشکيل جنين مونث مي‌شود . رعايت رژيم به مدت شش ماه مجاز است. در صورتي که در طي اين مدت بارداري اتفاق نيفتد رعايت رژيم غذايي مذکور بيش از مدت شش ماه سبب ايجاد کمبود مواد مغذي خواهد شد.



رژیم پیشنهادی برای جنسیت پس
ر



مادري که تمايل به داشتن فرزند پسر دارد بايد مصرف لبنيات را از رژيم غذايي خود حذف کند و ميوه جات و سبزيجات بيشتري مصرف كند. همچنين مصرف گروه نان و غلات، انواع گوشت‌ها و ميوه‌ها و حبوبات و دانه‌هاي روغني، کره، مايونز، انواع ادويه‌جات، انواع شيريني‌هاي فاقد شير و انواع شربت‌ها بلامانع است.


مواد غذايي غيرمجاز در رژيم غذايي جنين پسر شامل ميگو و تخم مرغ و از گروه ميوه‌ها و سبزيجات کرفس و اسفناج، لوبياي سبز، کاهوي سبز، بيسکويت، کاکائو و شکلات مي باشد.

 


رژيم پيشنهادي برای جنسيت جنين دختر



حذف نمک در غذاها از نکات مهم در اين رژيم مي‌باشد. از گروه ميوه‌ها و سبزيجات مادر مي تواند هويج، خيار، لوبيا سبز، سيب، ترب و سيب‌زميني و پياز مصرف کند ولي در مصرف انواع لبنيات هيچ گونه محدوديتي ندارد.




مصرف انواع موادغذايي غير مجاز در تعيين جنسيت :



اين مواد غذايي شامل نان سفيد، ذرت، سبوس گندم، لوبياي خشک و عدس و از گروه سبزي و ميوه ها زردآلو ، موز، چغندر، گيلاس، خيار، تره، خرما، شاهي، اسفناج، نارنگي، خربزه و زيتون مي‌باشد.



رعايت رژيم غذايي فقط در مادر ضرورت دارد . رعايت اين رژيم توسط پدر فقط از جنبه رواني در همراهي با همسر موثر خواهد بود.

 

 

Akbar Balinparast بازدید : 148 جمعه 11 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

 

در دوران بارداری، مصرف مواد غذایی سالم، مواد مغذی مناسب را برای رشد جنین تامین می کند.


در این مطلب به چند ماده غذایی مفید اشاره خواهیم کرد که هم برای مادر و هم برای جنین مفید است.



۱- حبوبات،نخود،عدس،لوبیا،دانه سویا سرشار از فیبر،پروتئین،آهن،فولات،کلسیم و روی است.



۲ - گوشت قرمز؛ گوشت گاو کم چرب سرشار از پروتئین،ویتامین B6، B12 ،نیاسین،روی،آهن با قابلیت جذب بالاست.گوشت گاو دارای ماده ای به نام «Choline» است که برای رشد مغز ضروری است.



۳ - میوه های توتی: این نوع میوه ها سرشار از کربوهیدرات،ویتامین C،پتاسیم،فولات و فیبر است. ماده مغذی طبیعی در این میوه،مانع از آسیب سلول ها می شود.



۴ - کلم بروکلی: دارای فولات،فیبر،کلسیم،لوتین، Carotenoids Zaxanthin است.این گیاه ویتامین A را نیز تامین می کند.



۵ - پنیر پاستوریزه شده: پنیر کلسیم،منیزیم،ویتامین B12 و پروتئین مورد نیاز بدن را برای مادر و جنین تامین می کند.



۶ - تخم مرغ: اسیدآمینه هایی را که مادر و جنین برای رشد نیاز دارند،به بدن می رساند.



۷ - شیر: منبع خوب کلسیم،فسفر و ویتامین D است که استخوان را تقویت می کند.شیر سرشار از پروتئین و ویتامین A و B است.



۸ - آب پرتقال غنی شده: میزان ویتامین C وD در این میوه با شیر یکسان است.علاوه بر آن آب پرتقال سرشار از پتاسیم و فولاد نیز می باشد.



۹ - ماهی آزاد: پروتئین،ویتامین های B و چربی های امگا۳ در آن برای رشد مغز جنین لازم است.



۱۰ - غلات سبوس دار: غلات سبوس دار با اسیدفولیک و ویتامین B،آهن و روی غنی شده است.غلات سبوس دار نسبت به غلات بدون سبوس مانند نان سفید،برنج سفید و آرد سفید دارای ماده مغذی و فیبر بیشتری است.



۱۱ - ماست کم چرب: این نوع لبنیات غنی از پروتئین،کلسیم،ویتامین های B و روی است.ماست ساده نسبت به شیر کلسیم بیشتری دارد.




منبع:khorasannews.com

 

 

Akbar Balinparast بازدید : 143 جمعه 11 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

وزن شکم یک زنان باردار بر کمر او فشار می‌آورد که ممکن است به کمردرد شدیدی منجر شود.

 


برای کاهش دادن کمردرد در حین بارداری به این توصیه‌ها عمل کنید:


* کفش‌هایی را انتخاب کیند که حمایت خوبی از قوس کف پایی ایجاد کند و پاشنه‌های کوتاه داشته باشند، اما بی‌پاشنه نباشند.

 

* هنگامی که می‌خواهید اشیای سنگین را بلند کنید، از کس دیگری کمک بخواهید.

 

*هنگامی که برای مدتی زیاد باید بایستید، یک پای خود را روی یک جعبه یا یک چارپایه کوتاه بگذارید.

 

* اگر تشک‌تان نرم است، یک صفحه سفت زیر آن بگذارید. تشک‌تان را خودتان بلند نکنید.

 

* برای بلند کردن اشیا، روی زانوهای‌تان چمباتمبه بزنید و پشت‌تان را صاف نگهدارید.

 

* از صندلی استفاده کنید که از پشت‌تان حمایت کند، و یک بالش کوچک را در پشت‌تان در گودی کمر بگذارید.

 

* اگر روی پهلو می‌خوابید، یک بالش میان زانوهای‌تان بگذارید.

 

* از ماساژ ملایم پشت برای تسکین درد استفاده کنید، یا قراردادن بالشتک گرم‌کننده یا کیسه یخ روی کمرتان را به کار برید.

 

* در مورد دکترتان در مورد انجام ورزش‌هایی که عضلات پشت‌تان را تقویت می‌کند، سوال کنید.

 


منبع:salamatiran.ir

Akbar Balinparast بازدید : 127 جمعه 11 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

سرخجه :

 

اگر در طي دوران بارداري به ويژه سه ماه اول آن، به بيماري سرخجه مبتلا شويد، اين امر مي تواند به نواقض شديد مادرزادي در جنين منجر شود. مانند بيماري قلبي، ناشنوايي و بينايي.
قبل از باردار شدن نزد پزشك برويد و آزمايش خون بدهيد تا مطمئن شويد كه در برابر آن مصونيت داريد. در غير اين صورت بايد واكسن سرخجه بزنيد. بعا از گذشت سه ماه از واكسيناسيون، مي توانيد باردار شويد. چنانچه با شخصي كه مبتلا به سرخجه شده تماس داشتيد، فوراً موضوع را با پزشك در ميان بگذاريد.

 

 

- توكسوپلاسموزيس:


اين بيماري از طريق يك موجود ذره بيني در گوشت خام و مدفوع سگ و گربه به وجود مي آيد كه مي تواند روي زنان بارداد تأثير بگذارد. هنگامي كه عفونت به جنين هم منتقل شود، موجب عوارض جدي و شديدي مانند نواقص مادرزادي مي گردد.پس قبل از باردار شدن نزد پزشك برويد و آزمايش خون بدهيد تا مطمئن شويد كه در برابر آن مصونيت داريد.

 

Akbar Balinparast بازدید : 182 جمعه 11 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

امروزه روش‌های متعددی برای جلوگیری از بارداری وجود دارد که بسیاری از آنها هم بسیار موثر هستند. اما اطلاعات افراد مخصوصا بانوان در مورد نحوه استفاده از این روش‌های پیشگیری بسیار اندک است.



در این مقاله قصد داریم شما را با چند باور غلط در مورد شیوه‌های کنترل بارداری و قرص‌ها آشنا کنیم.



1-من به فرزندم شیر می‌دهم، پس باردار نمی‌شوم:


اگر چه در شیردهی تخمک‌گذاری انجام نمی‌شود اما این موضوع همیشه صادق‌ نیست. تخمک‌گذاری ممکن است حتی در زمان شیردهی اتفاق بیفتد. مادری که به فرزند شیر می‌دهد باید از روش دیگری برای پیشگیری از بارداری استفاده کند، در غیر این صورت ممکن است دچار بارداری ناخواسته شود.

 

 

2- در صورتی که خانمی در روابط جنسی خود به مرحله ارگاسم یا ارضا شدن نرسد،‌ باردار نخواهد شد:


این یک باور غلط است، چرا که بارداری وقتی که اسپرم مرد به تخمک برسد اتفاق می‌افتد و لازم نیست که روابط زناشویی زن به این مرحله برسد. در بدن زنان در سنین باروری معمولا هر ماه در چرخه منظم قاعدگی تخمک آزاد می‌شود و این ربطی به روابط جنسی او ندارد.

 



3- در زمان ایمن بین چرخه قاعدگی من باردار نخواهم شد.

باورهای این چنینی ناشی از کمبود اطلاعات در مورد چرخه قاعدگی است.چهار هورمون اصلی در چرخه قاعدگی درگیر هستند.


هورمون محرکه فولیکول (FSH)، هورمون لوتئین (LH)، استروژن و پروژسترون تعادل بین هورمون‌ها و آزاد شدن تخمک را تنظیم می‌کنند و اگر تخمک بارور نشود، قاعدگی اتفاق می‌افتد. اگر چرخه قاعدگی خانمی به دلایل مختلف بیشتر یا کمتر شود، تعادل این هورمون‌ها به هم خورده و تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد. استرس، سن و داروها می‌توانند تعادل هورمونی را به هم بزنند.بنابراین حدس زدن زمان ایمن تخمک‌گذاری سخت است و زوجین باید از روش ایمن‌تری برای پیشگیری از بارداری استفاده کنند

 


4- وضعیت بدن در بروز بارداری مهم نیست:


برخی افراد تصور می‌کنند داشتن روابط جنسی در وضعیت‌های خاص مانع از بارداری می‌شود، چرا که گاهی موجب نرسیدن اسپرم به تخمک می‌شود. البته پوزیشن در هنگام روابط جنسی در بارداری مهم است اما هیچ‌گاه تضمین نمی‌کند که بارداری اتفاق نمی‌افتد. ورود اسپرم و رسیدن آن به مایع چسبنده درون واژن موجب رسیدن آن به تخمک و لقاح و نهایتا بارداری خواهد شد.

 


5-با روش عقب کشیدن بارداری اتفاق نمی‌افتد:


روش عقب کشیدن قبل از انزال راه خوبی برای پیشگیری از بارداری نیست، چرا که ممکن است حتی در مایعی که قبل از انزال از مرد خارج می‌شود هم اسپرم وجود داشته باشد. علاوه بر این، برخی مردان قادر نیستند قبل از انزال این روش را عملی کنند.

 


6-در اولین رابطه جنسی بارداری اتفاق نمی‌افتد:


این تصور غلطی است که برخی زنان دارند، یعنی بارداری پس از چند بار رابطه جنسی اتفاق می‌افتد.یک زن در هر زمانی که تخمک‌گذاری انجام شود حتی اگر اولین باری باشد که رابطه جنسی دارد، ممکن است باردار شود.


7- در صورت دوش گرفتن بعد از رابطه جنسی بارداری اتفاق نمی‌افتد:


شستشو یا دوش گرفتن و ادرار کردن بعد از رابطه جنسی سبب قطع تحرک اسپرم و رسیدن آن به تخمک نمی‌شود، چرا که مایع منی پس از عبور از واژن و دهانه رحم به رحم می‌رسد.

 



8-شستشوی واژن مانع از بارداری می‌شود:


شستشوی واژن راه موثری برای پیشگیری از بارداری نیست. بعد از انزال اسپرم وارد واژن شده و سپس به دهانه رحم می‌رسد.

 

منبع : salamat.ir

 

 

Akbar Balinparast بازدید : 155 جمعه 11 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

 

امروزه روش‌های متعددی برای پیشگیری از بارداری وجود دارد اما اینکه بهترین روش برای هر فرد کدام است، سوالی است که بسیاری از ما دوست داریم جواب‌اش را بدانیم.



بسیاری از روش‌های کنترل بارداری به پیشگیری از بارداری کمک‌ می‌کنند اما هیچ‌کدام از بیماری‌های منتقله جنسی جلوگیری نمی‌کنند.

 

اگر شما یا همسرتان مبتلا به بیماری‌های جنسی هستید، حتما باید درمان شوید یا از کاندوم استفاده کنید. کاندوم تنها روشی است که از انتقال ایدز، سوزاک، سیفلیس و دیگر بیماری‌های جنسی جلوگیری می‌کند.

 



زوجینی که هرگز دوست ندارند بچه‌دار شوند، می‌توانند از روش‌های دایمی پیشگیری از بارداری استفاده کنند.


بستن لوله‌های رحمی راهی برای نرسیدن تخمک به رحم است. در روش جدید بستن لوله‌ها پزشک سکه‌های فلزی را درون لوله‌های رحمی قرار می‌دهد تا سبب تحریک رشد بافتی شده و لوله را مسدود ‌کند. روش وازکتومی هم روشی است که با بستن لوله‌هایی که اسپرم را عبور می‌دهد مانع از خروج آنها می‌شود. وازکتومی ممکن است روشی برگشت‌پذیر باشد اما بستن لوله‌های رحمی زنان برگشت‌پذیر نیست.

 



روش ضدبارداری موثر بسیار اهمیت دارد.


همه روش‌های پیشگیری از بارداری به یک اندازه موثر نیستند. هر روشی احتمال شکست دارد. اما اگر روشی که انتخاب می‌شود به موقع و صحیح مورد استفاده قرار گیرد احتمال شکست آن کاهش می‌یابد. اگر بخواهیم پیشگیری از بارداری را در یک روش تعیین کنیم، موثرترین روش آن است که با آن کمتر از 3 تا 8 بارداری در 10 زن در یک سال اتفاق افتاده باشد. اینها شامل قرص‌های ضدبارداری، هورمون‌های تزریقی که سیکل قاعدگی را قطع می‌کنند، قرص‌های کاشتنی، برچسب‌های پوستی و آی‌یو‌دی است. در مقابل روش‌های کمتر موثر شامل دیافراگم با ماده اسپرم‌کش است که در هر 100 بارداری 16 بارداری ممکن است در یک سال اتفاق بیفتد. اسفنج و اسپرم‌کش‌ها همچنین روش‌هایی با تاثیر کمتر هستند.

 


باید از نسل جدید قرص‌های ضدبارداری تشکر کرد، چراکه زنان با این روش‌ها قادرند از قاعدگی‌های ماهیانه خلاصی پیدا کنند.


یک دسته از این قرص‌ها برای بیش از یک سال قاعدگی را قطع می‌کنند، در حالی که بقیه تنها مانع از 4 قاعدگی در سال می‌شوند. این قرص‌ها حتی می‌توانند علایم پیش از قاعدگی را در زنان نظیر آکنه، انقباض‌های عضلانی و اختلالات خلقی برطرف کنند. شما باید این قرص‌ها را روزانه مصرف کنید. قرص‌ها تا 98 درصد از بارداری جلوگیری می‌کنند.

 


زنان سیگاری بالای 35 سال در معرض خطر حملات قلبی هستند، اگر از قرص‌های ضدبارداری هم استفاده کنند.


قرص‌های
ضدبارداری ترکیبی که حاوی استروژن و پروژسترون هستند نظیر برچسب‌های پوستی می‌توانند خطر لخته‌های خونی را افزایش دهند. تحقیقات نشان می‌دهد که قرص‌های خوراکی هم می‌توانند موجب سردرد و تشدید آنها در زنانی شوند که دچار چنین سردردهایی می‌شوند. در هر حال درصد کمی از زنان اظهار می‌کنند که قرص‌های ضدبارداری سر دردشان را بهبود بخشیده است. قرص‌های پروژسترون تنها راه خوب در زنانی است که نمی‌توانند از استروژن استفاده کنند.

 


در صورتی که شما فردی پرمشغله و فراموشکار هستید و نمی‌توانید سر ساعت و هر روز قرص خود را مصرف کنید، بهتر است از روش‌های طولانی‌مدت موثر برای پیشگیری از بارداری استفاده کنید. می‌توانید از برچسب‌های پوستی هفته‌ای یکبار به مدت 3 هفته استفاده کنید و سپس در هفته چهارم برای شروع قاعدگی آنها را بردارید.

 

منبع : salamat.ir

 

Akbar Balinparast بازدید : 238 جمعه 11 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

مصرف این ادویه در زنان باردار باعث سقط شدن جنين می‌شود و مادران باردار بايد از مصرف آن خودداری كنند

 

 

 

آویشنگیاهی كوهستانی و معطر است كه تنوع زیادی دارد. این گیاه دارای طبیعتی گرم و

خشك است و از آن معمولاً به عنوان ادویه برای طعم ‌دار كردن انواع غذاها و بعضی خوراك‌ها

استفاده می‌‌كنند.


 

این گیاه در كشور ما معمولاً به صورت خشك شده و پودر مورد استفاده قرار می‌‌گیرد ولی در

كشورهای دیگر علاوه بر پودر آن، نوع تازه‌اش را نیز در غذا مصرف می‌كنند زیرا آویشن تازه عطر

و بوی بیشتری نسبت به نوع خشك آن دارد.

 


 

آویشن برای تقویت اعصاب، درمان افسردگی، خستگی و بی‌خوابی مفید است و باعث

كاهش فشارخون و چربی خون می‌شود. آویشن خاصیت ضد میكروبی، ضد قارچی، ضد

انگلی، ضد التهاب، ضد احتقان، ضد زخم‌های داخلی، ضد آلزایمر و قابض دارد.


 

مصرف آویشن به صورت جوشانده برای رفع تنگی نفس، برونشیت، سرفه، نفخ شكم ،

سوءهاضمه، آسم ، سیاه‌سرفه، سرگیجه، سردرد و زكام توصیه می‌شود، برای این منظور

10 گرم آویشن را در یك لیتر آب ریخته و جوشانده آن در طول روز مصرف شود.


 

آویشن سقط كننده جنین در مادران باردار محسوب می‌شود بنابراین زنان باردار باید از مصرف آن خودداری كنند.

 


Akbar Balinparast بازدید : 128 جمعه 11 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

روان‌پریشی پس از زایمان در زنانی بروز می‌كند كه بتازگی نوزادی به دنیا آورده‌اند. خصوصیات معمول این بیماری شامل افسردگی، هذیان و افكار مبنی بر صدمه زدن به خود یا نوزاد می‌شود.

 

در این میان از آنجایی كه این افكار هرچند به ندرت، اما ممكن است به خودكشی یا نوزادكشی هم منجر شود در نتیجه باید به دقت پایش شوند. تاكید می‌شود كه میزان بروز این اختلال حدود 2 ـ 1 در هر هزار مورد زایمان است.

 


با علایم آشنا شوید:

 

علایم این اختلال اغلب ظرف چند روز پس از زایمان شروع می‌شوند، هرچند میانگین فاصله زمانی زایمان تا شروع علایم بین 2 تا 3 هفته است. بیماران به طور مشخصی از خستگی، بی‌خوابی و بی‌قراری شكایت دارند و ممكن است دوره‌هایی از گریستن و بی‌ثباتی هیجانی را تجربه كنند.

 

همچنین سوءظن، سردرگمی، بی‌ربطی كلام، اظهارات غیرمنطقی و نگرانی‌های وسواسی درباره راحتی و سلامت كودك ممكن است بروز كنند. بیمار ممكن است به طور هذیانی معتقد باشد كه كودكش فوت كرده یا معیوب است. گاهی بیمار تولد فرزندش را انكار می‌كند و معتقد است مجرد، باكره، آزاردیده، تحت نفوذ دیگران و یا منحرف است. توهمات با محتوای مشابه ممكن است شامل صداهایی باشد كه به بیمار می‌گویند خود یا كودكش را بكشد. شكایاتی مبنی بر عدم توانایی حركت كردن، ایستادن یا راه رفتن نیز شایعند.

 


درمان:

 

كاهش احتمال بروز این بیماری با سازگاری خوب پیش از بیماری و شبكه حمایتی خانواده ارتباط دارد. در بارداری‌های بعدی این بیماران، خطر بروز مجدد دوره بیماری افزایش می‌یابد و گاهی به 50 درصد می‌رسد.

 

روان‌پریشی پس از زایمان یك فوریت روان‌پزشكی محسوب می‌شود. درمان انتخابی آن عبارت است از داروهای ضد روان‌پریشی و لیتیوم به همراه یك داروی ضدافسردگی كه توسط روانپزشك تجویز می‌شود.

 

البته در زنان شیرده تجویز دارو ممنوع است. بیمارانی كه فكر خودكشی دارند، برای جلوگیری از اقدام به خودكشی باید به بخش روانپزشكی منتقل شوند. در صورت تمایل مادر تماس وی با فرزندش معمولا مفید است، اما این ملاقات‌ها باید كاملا تحت نظر انجام شوند. پس از گذشت دوره حاد روان‌درمانی لازم است كه بیمار نقش مادری را بپذیرد و با آن احساس راحتی كند. افزایش حمایت از سوی همسر و سایر اطرافیان هم ممكن است ضروری باشد.

منبع : jamejamonline.ir

Akbar Balinparast بازدید : 155 جمعه 11 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

دليل اين امر چيست ؟

 

از بي‌خوابي ناگهاني خود كلافه شده‌ايد؟ آيا ممكن است اين عارضه به خاطر عدم احساس راحتي در تخت‌خواب، نياز به ادرار مرتب، خارش پا و هيجان ناشي از بچه‌دار شدن ايجاد شده باشد ؟

 

با اين حجم وسيع از مزاحمت‌هاي فيزيكي و احساسي خواب كه بايد با آنها كنار بياييد، غيرمنتظره نيست كه 78 درصد از زنان در زمان حاملگي با بي‌خوابي و ديگر مشكلات مربوط به خواب روبرو هستند. گرچه غم هميشه همراهي‌ مي‌جويد، شمردن دقيقه‌هاي ساعت و تماشاي گذر زمان هيچ احساس راحتي و آرامشي به شما نخواهد بخشيد.

 


چه‌كار مي‌توان كرد ؟


نخست و از همه مهم‌تر، خيره شدن به ساعت را متوقف كنيد. نگران بودن از كم‌خوابي تنها بر مشكل خواهد افزود. در عوض، با يك دوش آب ولرم پيش از خواب خود را آرام سازيد يا – اگر خود و همسرتان آمادگي‌اش را داريد – از او بخواهيد ماساژتان دهد. يا از يك تكنيك آرام‌بخش پيش از خواب بهره بگيريد، تكنيك‌هايي چون آرام‌سازي عضلات يا مديتيشن.

 


همچنين پيش از رفتن به تخت‌خواب، مطمئن شويد كه اتاق‌تان دماي خوبي براي خواب دارد. آيا به اندازه‌ي كافي تاريك و ساكت است ؟ پرده‌هاي سنگين و تيره مي‌تواند نورهاي ناخواسته را مهار كند، و ضبط صوت مي‌تواند سر و صداي ترافيك را با موزيك آرامش‌بخش جايگزين سازد.

 


اگر 20 تا 30 دقيقه بعد از اينكه به تخت‌خواب رفتيد خواب‌تان نبرد، برخيزيد و به اتاق ديگري برويد. مجله‌اي بخوانيد و به موزيك گوش دهيد تا زماني كه احساس خواب‌آلودگي بر شما غلبه كند، آنگاه به تخت‌خواب برگرديد.

 


فراتر از همه‌ي اينها، از بي‌خوابي خود احساس نگراني نكنيد. نگراني در مورد اين قضيه تنها موجب افزودن بر مشكل خواهد شد – و روز آينده احساس شكستگي خواهيد كرد. واضح است كه اگر با بي‌نظمي جدي در خواب مواجه هستيد بايد با دكتر خود مشورت كنيد. تا آن زمان، به خود يادآوري كنيد كه بي‌خوابي ممكن است ناراحت كننده باشد، ولي در زمان حاملگي كاملاً نرمال و عادي‌ست.

Akbar Balinparast بازدید : 127 جمعه 11 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

 

برای آموزش روش‌های پیشگیری از بارداری،استفاده از مثال‌ها و مصادیق مناسب،فهم مطلب را آسان‌ترمی‌کند.پس بحث را با یک مثال شروع می‌کنیم.زن و شوهر جوان و تازه‌ ازدواج‌ کرده‌ای را در نظربگیرید که قصد دارند تا بهبود و تثبیت شرایط تحصیلی،شغلی و اقتصادی ‌شان،برای مدتی (مثلا برای سه سال) بچه‌دار شدن را به تاخیر بیندازند،دو پیشنهاد برای آنها وجود دارد...


اگر آقا تمایل دارند در پیشگیری مشارکت کنند،کاندوم گزینه مناسبی است و اگر خانم تصمیم دارند این مسوولیت را عهده‌دار شوند دو راه وجود دارد: قرص‌های ترکیبی و آمپول‌های یک‌ماهه.اما پس از طرح این مساله احتمالا برای خانم ها و آقایان سوال‌هایی پیش می‌آید.

 



احتمال بچه ‌دار شدن در کدام روش کمتر است؟ اگر خانم جلوگیری کند بهتر است یا آقا؟


معمولا روش‌های زنانه،اگر به درستی استفاده شوند،موثرترند.چه آمپول‌ و چه قرص،اثر بخشی یکسان (حدود 99 درصد) دارند.زمانی که آمپول تزریق می‌شود،باید روز 27 تا 33 سیکل جنسی باشد.

 

قطعا عدم رعایت این قاعده ضریب شکست را بالا می‌برد.قرص‌ها هم مرتبا هر شب باید استفاده شود و فاصله یک هفته‌ای بین آنها (زمان قاعدگی) باید رعایت شود. اگر فکر می‌کنید فراموشکار هستید،از تزریق آمپول که برای یک ماه،کار پیشگیری را انجام می‌دهد بهره بگیرید اما در مورد کاندوم،به شرط درست استفاده شدن حدود 97 درصد موفقیت خواهید داشت.کاندوم یک مزیت دیگر هم دارد.

 

پیشگیری دوگانه،هم از بارداری و هم از بیماری‌های جنسی قابل انتقال به عمل می‌آورد؛چون ممکن است هر کدام از شما با التهاب یا عفونت دستگاه تناسلی مواجه شوید و بهتر است در طول درمان از انتقال مشکل پیشگیری کنید.

 


گفته می شود کاندوم روش مطمئنی نیست و بعضی‌ها با وجود استفاده از آن باردار می‌شوند.این گفته حقیقت دارد؟


خیلی ‌ها سال ‌هاست با این روش از بارداری پیشگیری می‌کنند اما برای استفاده حتما این نکات را باید رعایت کنید:


کاندوم باید حتما قبل از استفاده بررسی شود.اگر روی پاکت آن تاریخ انقضا ندارد یا تاریخ گذشته است استفاده نکنید.اگر پس از باز کردن،دیدید که بیش از حد خشک یا نرم یا پودری است،استفاده نکنید.اگر احتمال دادید با سطح ناهموار ناخن،موجب پارگی آن شده‌اید،نباید استفاده‌اش کنید.

 

با همه اینها اگر امکان مقاربت مثبت وجود دارد،چه شما کاندوم را درست استفاده نکرده‌اید و چه خانم قرص را فراموش کرده‌اند،باید حتما از روش اورژانس پیشگیری از بارداری یعنی قرص لونورژسترول استفاده کنید.این دارو را بدون نسخه می‌توانید تهیه کنید و خانم دو عدد را با هم و یا یک عدد را بلافاصله و قرص دوم را 12 ساعت بعد بخورند.این قرص تا 72 ساعت بعد از مقاربت مشکوک به بارداری و تا حتی 120 ساعت بعد از آن کارآمد است.

 

منبع:salamat.com

 

Akbar Balinparast بازدید : 138 جمعه 11 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

روش جلوگيري از بارداري بصورت اضطراري به مجموعه اي از روشها و تكنيكهايي اطلاق مي شود كه در صورتي كه نزديكي بدون استفاده از يكي از راههاي مطمئن پيشگيري از بارداري انجام شود و يا عليرغم استفاده از يك روش مشخص، اتفاقي مانند پاره شدن كاندوم و يا نظير آن رخ دهد، مي توان از آن استفاده كرد.

 

البته بايد در نظر داشت كه اين روش به هيچ وجه از انتقال بيماريهاي مقاربتي جلوگيري نمي كند.


رايجترين روش پيشگيري بصورت اضطراري، مصرف قرصهاي معمولي خوراكي ضد بارداري HD است كه به نام "قرص صبح روز بعد" مشهور شده اند. البته اين نام مناسبي نيست چون نيازي به صبر كردن تا صبح روز بعد نيست و بهتر است در اولين فرصت بعد از نزديكي بدون محافظت، از اين روش استفاده شود.

 


در چه مواقعي مي توان يا بايد از اين روش استفاده كرد؟


موارد استفاده از اين روش زماني است كه نزديكي از طريق واژن صورت گيرد در حاليكه هيچ روش پيشگيري از بارداري استفاده نشده يا بطور ناصحيح و غير كارآمد استفاده شده باشد. اين موقعيت ها مي تواند شامل موارد زير باشد:


زماني كه عليرغم استفاده از كاندوم مردانه، در زمان نامناسبي خارج شود يا پاره شود.


زماني كه عليرغم استفاده از ديافراگم يا كلاهك دهانه رحم، بطور زودهنگام بيرون آيد و يا بعد از نزديكي بلافاصله خارج شود.


مقاربت بعد از فراموش كردن اتفاقي يك قرص از دوره قرصهاي جلوگيري از بارداري انجام شود.


در صورت استفاده از روش تقويمي، محاسبه زمان تخمك گذاري بطور ناصحيح انجام شود و نزديكي كامل در زمان باروري زن انجام شده باشد.


برنامه استفاده از روش طبيعي يا انقطاع در نزديكي با شكست مواجه شود.


نزديكي بدون استفاده از هيچ روش پيشگيري در حاليكه تصميم براي بارداري وجود ندارد.




روش اضطراري پيشگيري از بارداري چقدر موثر است؟


اثربخشي اين روش به نحوه صحيح استفاده و بخصوص زمان مصرف قرصها بستگي دارد. اين روش صد درصد موثر نيست، اما تقريبا در 98% موارد از حاملگي پيشگيري مي كند. يعني از هر 100 خانمي كه از اين روش براي پيشگيري از بارداري استفاده مي كنند حدود 2 نفر در طول يكسال حامله مي شوند. اگرچند بار از اين روش استفاده شود، تاثير آن كمتر شده و احتمال بارداري بيشترمي شود. بنابراين اين روش فقط براي موارداضطراري بكار مي رود و نبايد بطور مداوم، بعنوان يك روش پيشگيري بكار رود. بلكه پس از استفاده از اين روش، فرد بايد به پزشك يا مراكز بهداشتي درماني مراجعه كرده و پس از مشاوره، يكي از روشها را بصورت دائمي انتخاب كند.

 


زمان و نحوه مصرف آن چگونه است؟


بايد در دو نوبت با فاصله 12 ساعت هر بار 2 قرص HD خورده شود.


در واقع بعد از مقاربتي كه احتمال بارداري دارد در اولين فرصت 2 قرص خوراكي HD همراه با شير يآب زياد مصرف مي شود. بايد دقت كرد كه قرص نوبت اول در زماني خورده شود كه نوبت دوم را بتوان 12 ساعت پس از آن مصرف كرد. مصرف نوبت اول را نبايد بي دليل به تاخير انداخت، زيرا ميزان تاثير ممكن است با گذشت زمان كاهش يابد.


اگر قرص نوع LD در دسترس باشد،‌ بايد در هرنوبت 4 قرص مصرف كرد.


نكته مهم: اگر بيش از 72 ساعت (3 روز) از مقاربت گذشته باشد، استفاده از روش اضطراري توصيه نمي شود و بايد در اين موارد با پزشك مشورت كرد.

 



عملكرد آن بر بدن به منظور پيشگيري از بارداري چيست؟


مصرف اين قرصهاي هورموني با متوقف كردن تخمك گذاري يا تداخل در جايگزيني تخمك لقاح يافته در رحم مي تواند مانع حاملگي شود. از آنجا كه تخمك لقاح يافته ظرف مدت كوتاهي در قسمتي از رحم جايگزين مي شود، زمان استفاده از اين روش بسيار حائز اهميت است. در واقع اگر عمل جايگزيني اتفاق افتاده باشد استفاده از اين روش مانع از پيشرفت روند بارداري نشده و موجب بروز سقط نخواهد شد.

 

 

عوارض جانبي آن چه خواهد بود؟


قرصهاي خوراكي اگر به روش اضطراري ذكر شده در بالا مصرف شوند، معمولا عارضه جانبي خطرناكي ندارند. با اين حال ممكن است باعث عوارض جانبي موقتي شوند كه رايج ترين آنها تهوع است و مي توان براي پيشگيري يا برطرف كردن آن از يك داروي ضد تهوع نيز استفاده كرد. تقريبا در نيمي از مصرف كنندگان از اين روش تهوع ديده مي شود و ممكن است در تعداي از مصرف كنندگان استفراغ هم وجود داشته باشد. گاهي ممكن است سردرد، سرگيجه، گرفتگي شكم و يا احساس پري و درد در سينه ها نيز رخ دهد كه البته همه عوارض جانبي گذرا بوده و معمولا‌ پس از يك تا دو روز رفع مي شوند. بعلاوه استفاده از اين روش تاثير در ميزان باروري فرد در آينده نخواهد داشت.

 

 

پيشگيري از بارداري بصورت اضطراري

 


اگر بلافاصله بعد از خوردن قرصها، استفراغ كردم چه بايد بكنم؟


اگر فرد در طول دو ساعت پس از مصرف قرصها در نوبت اول يا دوم، دچار استفراغ شد، در اولين فرصت بايد 2 قرص ديگر HDمصرف كند. اگر اين اتفاق بعد از خوردن قرصها در نوبت اول رخ دهد، قرصهاي نوبت دوم كماكان بايد 12 ساعت بعد از نوبت اول مصرف شوند. تزريق يك آمپول ب 6 بصورت عضلاني ميتواند در كاهش تهوع موثر باشد. استفراغ اگر بيش از دو ساعت بعد از مصرف قرصها رخ دهد، اهميتي ندارد زيرا دارو جذب شده است.

 



آيا مصرف بعضي از داروها ممكن است كارآيي اين روش را كاهش دهد؟


بعضي از داروهايي كه بطور كلي اثربخشي قرصهاي ضدبارداري را كاهش مي دهند ممكن است در كارآيي اين روش نيز اختلال ايجاد كنند. برخي از اين داروها عبارتند از ريفامپين (نوعي آنتي بيوتيك)، گريزوفولوين (داروي ضد قارچ خوراكي)، باربيتوراتها و برخي از داروهاي ضد صرع.

 


چه مدت بعد از اين روش بايد پريود شوم؟


پس از مصرف هيچ علامت فوري كه نشان دهد قرصها اثر كرده يا نكرده اند، وجود ندارد و فقط قاعدگي بايد به موقع، چند روز زودتر يا ديرتر رخ دهد. اگر شروع قاعدگي، بيش از يك هفته به تاخير افتد و يا هر مورد خاص ديگر وجود داشته باشد، بايد به پزشك مراجعه كرد. نكته مهم اين است كه اگر بعد از مصرف قرصها، دوباره مقاربتي انجام شود كه احتمال بارداري در آن وجود داشته باشد، قرصهاي قبلي خورده شده از بارداري مجدد جلوگيري نمي كنند.

 


آيا استفاده از اين روش در دوران شيردهي بي خطر است؟


مقدار استروژن موجود در قرصهاي تركيبي ضد بارداري مي تواند در مقدار و كيفيت شير مادر تاثير منفي داشته باشد. اما بنظر نمي رسد كه استفاده كوتاه مدت آن اين تاثير را بگذارد. بعلاوه هورمون ترشح شده در شير آثار نامطلوبي در شيرخوار نخواهد داشت.




در صورت استفاده از اين روش چه زماني نياز به مراجعه به پزشك خواهم داشت؟


تاخير در قاعدگي بيش از يك هفته.


ادامه خونريزي نامنظم يا وجود دردهاي كرامپي شكم بطور مداوم.


درد شديد در ناحيه شكم يا لگن.


احتمال بارداري.


احتمال ابتلا به بيماريهاي مقاربتي

منبع:irib.ir

 

 

Akbar Balinparast بازدید : 119 جمعه 11 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

 زایمان به دو صورت طبیعی و غیر طبیعی انجام می‌ گیرد كه سزارین روش غیر طبیعی است.

زایمان به روش سزارین در صورتی انجام می‌ گیرد كه جان مادر و نوزاد در خطر باشد. سزارین عمل جراحی بزرگی است كه تمام عوارض اعمال جراحی را دارد.

 

 یك عمل سزارین نیازمند تجهیزات، نیروهای متخصص از قبیل متخصص زنان، بیهوشی و جراح است و این عمل هزینه بسیاری را برای بیمار و بیمارستان در بردارد.



عفونت و خونریزی در زنانی كه زایمان به روش سزارین انجام می ‌گیرد، نسبت به كسانی كه به صورت طبیعی زایمان می ‌كنند، بیشتر است.



زنانی كه به صورت غیر طبیعی زایمان می‌ كنند تا مدت‌ ها نمی ‌توانند، كارهای خود را انجام دهند.



عفونت و خونریزی در زنانی كه زایمان به روش سزارین انجام می ‌گیرد، نسبت به كسانی كه به صورت طبیعی زایمان می ‌كنند، بیشتر است.



در سزارین با این كه تاریخ دقیق زایمان مشخص می ‌شود، ولی ممكن است، اشتباهی صورت گیرد و بچه نارس به دنیا بیاید.



درد در زایمان طبیعی، بعد از آن، از بین می‌ رود؛ به طوری كه فاصله شروع زایمان تا پایان آن درد وجود دارد و بعد از زایمان درد بسیار كم است.



با روش‌ هایی دردهای زایمان طبیعی را می‌ توان كاهش داد كه از مهمترین آن ها می ‌توان به مواردی چون استفاده از ماساژ، انجام زایمان در محلی كه فرد در آن احساس راحتی كند به طوری كه خلوت مادر رعایت شود و اجازه ورود یك نفر همراه در اتاق زایمان، اشاره کرد.

 

نوزاد

 

روش ‌های متفاوتی چون روش ‌های غیردارویی و دارویی برای كاهش درد زایمان در یك زایمان طبیعی به كار می ‌روند.



متداول ترین روش غیردارویی عبارت است از آماده سازی روانی بیمار قبل از زایمان كه در این روش با آموزش صحیح نحوه تنفس و تمركز زیاد، احساس درد كاهش می ‌یابد.



اساس آن بر این واقعیت است كه اضطراب و ناآشنایی با مراحل زایمان، درد را تشدید می ‌كند و از این رو حمایت روانی از بیمار، درد را كاهش خواهد.



درد زایمان طبیعی به صورت مداوم نیست، ممكن است 30 ثانیه تا 60 ثانیه مادر درد داشته باشد و 2 دقیقه بدون درد باشد.


تحقیقات در بیشتر كشورهای پیشرفته بیانگر این است كه زایمان‌ های طبیعی بهتر از زایمان ‌های سزارین است. 85 درصد از زایمان ‌ها طبیعی است و 5 تا 15 درصد به خاطر حفظ جان مادر و نوزاد باید به صورت سزارین انجام شود.


میزان خونریزی زنان بعد سزارین 2 برابر زایمان طبیعی است و احتمال عفونت زنان بعد عمل سزارین بسیار بیشتر از زایمان طبیعی است.



برای زایمان سزارین باید مركزی با تمام تجهیزات كامل وجود داشته باشد. در یك اتاق عمل معمولی نمی ‌توان این كار را انجام داد. اگر مادری به داروی بیهوشی حساس باشد ممكن است عوارضی برای آن به وجود آید و احتمال ایجاد عوارض وابسته به بیهوشی، در سزارین خیلی بیشتر از زایمان بدون درد است.



ممكن است كه پس از عمل زایمان، عوارض ریوی در مادر به وجود آید و هم آغوشی مادر و نوزاد در عمل سزارین به خوبی برقرار نمی شود.



زنی كه عمل سزارین انجام می‌دهد 5 تا 10 روز بعد از زایمان قادر به انجام كارهای شخصی خود نیست.



طبق آماری كه در سال 86 وجود دارد 40/5 درصد زایمان‌ ها در كشور ما به صورت سزارین و 59/4 درصد به صورت طبیعی بوده است.

منبع:tebyan.net

 

 

Akbar Balinparast بازدید : 193 جمعه 11 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

اگر پس از یکسال موفق به بارداری نشدید بهتر است با متخصص ناباروری مشورت کنید.

چقدر طول می کشد باردار شوید؟ چه تعداد از زوج ها برای بارداری به کمک نیاز دارند؟ تاثیر سن بر بارداری چیست؟ آیا می توان سریع تر بچه دار شد؟
اطلاعاتی درباره این که چه مقدار زمان میبرد تا حامله شویم ، هیچ کس نمی تواند به طور دقیق بگوید چقدر طول می کشد تا حامله شوید. حاملگی وقت می برد و هیچ وقت نباید برای این کار عجله کرد .

چقدر طول می کشد باردار شوید؟ چقدر طول می کشد تا نطفه بسته شود؟
بیشتر زوج ها در طول سه ماه باردار می شوند. البته این زمان با بالا رفتن سن مادر، داشتن عادت های غلط (همچون سیگار کشیدن) یا داشتن شرایطی که به باروری صدمه می زند، افزیش می یابد.
آمار زیر نشان دهنده فاصله زمانی و احتمال بسته شدن نطفه در بیشتر زوج ها است:
* ۳۰ درصد از زوج ها در دور اول باردار می شوند (حدود یک ماه)
* ۵۹ درصد از زوج ها در دور سوم باردار می شوند (حدود سه ماه)
* ۸۰ درصد از زوج ها در دور ششم باردار می شوند (حدود شش ماه)
* ۸۵ درصد از زوج ها در دور دوازدهم باردار می شوند (حدود یک سال)
* ۹۱ درصد از زوج ها در دور ۳۶ باردار می شوند (حدود ۳ سال)
* ۹۳ تا ۹۵ درصد از زوج ها در دور ۴۸ باردار می شوند (حدود ۴ سال)

اگر پس از یکسال موفق به بارداری نشدید بهتر است با متخصص ناباروری مشورت کنید. ممکن است هیچ مشکلی نداشته باشید و با گذشت زمانِ بیشتر باردار شوید اما اگر مشکل باروری داشته باشید، باید به جای هدر دادن فرصت های خود از متخصصین کمک بگیرید. برای افراد بالای ۳۵ سال، فاکتور زمان بسیار مهم است و باید هرچه زودتر کمک بگیرید. در این سن اگر پس از ۶ ماه باردار نشدید، حتما به متخصص زنان مراجعه کنید.

چه تعداد از زوج ها برای بارداری به کمک نیاز دارند؟
حدود ۹۰ درصد از زوج ها به طور طبیعی و بدون مشکل باردار می شوند. ۱۰ درصد باقی مانده نیز اصولا مشکل باروری دارند. (حدود ۹۳ تا ۹۵ درصد از افراد با داشتن تلاش مستمر و طولانی بچه دار خواهند شد.)
«ناباروری» عموما زمانی به کار می رود که پس از یک سال، هیچ نتیجه ای حاصل نشود. بیشتر این افراد پس از طی دوره درمان، موفق به بچه دار شدن می شوند. تعدادی نیز باید از روش های دیگر همچون لقاح مصنوعی یا قبول سرپرستی کودکان بی سرپرست بچه دار شوند.

تاثیر سن بر بارداری چیست؟
هر چه سن بالاتر رود احتمال باردار شدن پایین می آید. پس از یکسال تلاش، حدود ۸۶ درصد از زنان سالم و بارور ۲۰ تا ۳۰ ساله باردار می شوند. این درصد تا ۳۶ درصد برای زنانی که در ابتدای دهه ۴۰ سالگی قرار دارند، کاهش پیدا می کند.
به طور متوسط، اوج باروری زنان ۲۴ سالگی است و از حدود ۳۵ تا ۴۰ سالگی کاهش پیدا می کند. با اینکه با بالا رفتن سن باردار شدن دشوار است اما بیشتر زنان بالای ۳۵ سال حاملگی سالم و موفقی دارند.

آیا می توان سریع تر بچه دار شد؟
خوشبختانه باید گفت بله. در اینجا چند مرحله که کمک می کند تا سریع تر بچه دار شوید را برایتان ذکر کرده ایم.

ابتدا باید زمان تخمک گذاری خود را کشف کنید: شما زمانی باردار می شوید که در حال تخمک گذاری باشید. برای تشخیص این زمان روش های مختلفی وجود دارد. از جمله ساده ترین روش ها، تعیین تاریخ شروع پریود ماه بعد است. (البته اگر پریود نامنظم دارید این روش چندان کاربردی ندارد). راه مطمئن تر دنبال کردن تغییرات دمایی بدن و تخلیه واژینال است که به زمان و حوصله زیاد نیاز دارد.

تطبیق زمان نزدیکی با دوره تخمک گذاری: یافته های علمی ثابت کرده اند زوج هایی که همزمان با دوران تخمک گذاری نزدیکی می کنند خیلی سریع تر بچه دار می شوند. بهترین زمان برای بسته شدن نطفه، دو یا سه روز پیش از تخمک گذاری تا همان روز است.

آیا بدن شما آماده آبستن شدن هست: سلامت عمومی و تناسلی شما برای بارداری بسیار مهم هستند. بنابراین پیش از هر اقدامی، حتما پیش پزشک زنان بروید و چک‌آپ کنید. تحقیق کنید بدن شما به چه نوع مواد غذایی برای باردار شدن نیاز دارد و رژیم غذایی مناسب و سالم داشته باشید. همچنین، حتما در نظر داشته باشید اضافه یا کمبود وزن تاثیر زیادی بر بارداری دارند.
منبع : دانشنامه سلامت

 

Akbar Balinparast بازدید : 150 جمعه 11 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

اين روزها مطالعات زيادي در مورد فوايد و زيان‌هاي احتمالي قهوه و نوشيدني‌هاي کافئين‌دار انجام مي‌ شود که به نظر مي ‌رسدبا توجه به شيوع اخير مصرف اين نوع نوشيدني‌ها، لازم است مردم کشور ما هم به نتايج آنها توجه داشته باشند.يکي از تازه‌ترين اين مطالعات در مورد نقش کافئين در بالا بردن احتمال سقط جنين است...




طي مطالعه‌اي که در مرکز مطالعات کايسر در آمريکا انجام شده، مشخص شده مصرف بيش از 200 ميلي ‌گرم کافئين در روز، در ماه‌هاي اول بارداري، مي ‌تواند احتمال سقط جنين را افزايش دهد.



اين مطالعه تنها به نقش قهوه اشاره ندارد، بلکه ميزان کافئين مصرفي روزانه را مورد بررسي قرار داده است. کافئين مي‌ تواند در نوشيدني‌هاي مختلف وجود داشته باشد، از جمله در چاي، نوشابه‌هاي کولادار ، نوشابه‌هاي موسوم به " نوشابه هاي انرژي ‌زا" و همچنين شکلات.



بنابراين نتايج اين بررسي، بايد در مورد همه اين نوشيدني‌ها و خوراکي‌ها، تعميم داده شود. هم ‌اکنون مراکز ارائه استانداردهاي غذايي، مانند اداره استاندارد تغذيه‌اي انگلستان، ميزان کافئين مجاز مصرفي براي زنان باردار را، 300 ميلي‌ گرم اعلام کرده‌اند و تصريح شده که مقادير کمتر از اين براي زنان باردار هيچگونه خطري ندارد. اين ميزان کافئين تقريباً معادل 4 فنجان متوسط قهوه معمولي است.



از آنجا که احتمال سقط جنين، به خصوص در ماه‌هاي اول، بسيار زياد است، به همه زنان باردار توصيه مي‌ شود در اين دوره تا آنجا که ممکن است از مصرف نوشيدني‌هاي کافئين دار اجتناب کنند.

 

در مطالعه جديد مقادير کمتر هم خطرناک توصيف شده، چنانکه مجريان آن مي‌ گويند مطالعاتشان نشان داده احتمال سقط جنين در بين زناني که تا هفته بيستم بارداري، 200 ميلي ‌گرم کافئين دريافت مي ‌کردند، 15 درصد بود، در حالي که اين رقم در بين سايرين، 12 درصد بود و با افزايش ميزان کافئين دريافتي، احتمال سقط جنين نيز تا 25 درصد بيشتر مي‌ شد.



بر اساس مطالعات گوناگوني که پيش از اين انجام شده بود، مشخص شده که کافئين از جفت عبور مي ‌کند و به جنين مي ‌رسد. با اين حال اثر آن در کاهش رشد جنين هنوز اثبات نشده و حتي در برخي مطالعات رد شده بود، به عنوان مثال، مطالعه‌اي که سال 2003 در مؤسسه تحقيقاتي کارولينسکاي سوئد و با همکاري دانشگاه "اوپسالا" انجام شده بود، تأثير کافئين و قهوه را بر کاهش رشد جنين رد کرده بود.



با وجود دقت و جامعيت اين مطالعه خاص، باز هم اداره استانداردهاي تغذيه‌اي انگلستان اعلام کرده که قصد ندارد در محدوده مجاز مصرف کافئين براي زنان باردار تجديد نظر کند. به گفته کارشناسان اين اداره، براي تعيين استانداردهاي تغذيه‌اي، بايد مطالعات متعدد صورت بگيرد تا فايده محدوديت‌هاي بيشتر، روشن‌تر شود.



اما همان‌طور که اشاره شد، اين مطالعه جديد، که در آخرين شماره نشريه "بيماري‌هاي زنان و زايمان آمريکا" منتشر شده، هشدارهاي جدي‌ مي ‌دهد.



به گفته اين محققان، از آنجا که احتمال سقط جنين، به خصوص در ماه‌هاي اول، بسيار زياد است، به همه زنان باردار توصيه مي‌ شود در اين دوره تا آنجا که ممکن است از مصرف نوشيدني‌هاي کافئين دار اجتناب کنند.

 

منبع : سالم

Akbar Balinparast بازدید : 134 جمعه 11 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

محققان ادعا كرده‌اند:

 

اگر زناني كه قصد بارداري دارند، صبحانه و رژيم غذايي چرب بخورند، احتمال اين كه فرزندشان پسر شود، افزايش پيدا مي‌كند.

 


به گفته این محققان آنچه زنان قبل و بعد از بارداري مي‌خورند روي جنسيت و سلامت جنين آنها تاثير مي‌گذارد.



اين محققان در يك پژوهش جديد دريافته‌اند:
زناني كه قصد بارداري دارند با خوردن صبحانه كامل و رژيم غذايي پرچرب احتمال اين كه صاحب فرزند پسر شوند، بيشتر است. اما در عوض اگر در اين دوران از غذاهاي كم چرب استفاده كنند و ساعات طولاني‌تري گرسنه بمانند، فرزندشان دختر خواهد شد.



اين يافته حاصل مطالعات محققان دانشگاه ميسوري است كه در نشريه پيشرفتهاي آكادمي ملي علوم انگليس به چاپ رسيده است.

منبع : isna.ir

 

Akbar Balinparast بازدید : 206 جمعه 11 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

بارداری ممکن است دردهایی حاد یا مبهم را در بدن‌تان، از سر تا پا ایجاد کند.این پیشنهادات به شما کمک می ‌کند تا فشار روی پاهای ‌تان را در هنگام بارداری کاهش دهید:



*
هر وقت که می ‌توانید با تکیه دادن به جایی، سنگینی وزن ‌تان را از روی پاهای ‌تان بردارید. اما از چهارزانو نشستن که ممکن است گردش خون رحم را مختل کند، اجتناب کنید.



*
هنگامی که برای مدت زیادی نشسته ‌اید،‌ پاهای ‌تان را کش دهید.



*
کفش‌‌ های راحت و محکم بپوشید که کاملا اندازه پای‌ تان باشد. اندازه کفش ‌تان ممکن است در حین بارداری تغییر کند.



*
اگر کف پای تان صاف است،‌ برای پیاده ‌روی یا ورزش روزانه یک جفت کفش ورزشی بخرید، چرا که از لحاظ جذب ضربه بهتر از سایر کفش ‌ها هستند.



*
از کفش ‌های پاشنه‌ بلند پرهیز کنید. کفش ‌های پاشنه کوتاه، مناسب هستند.



*
هنگامی که احساس گرفتگی در عضلات پشت ساق کردید، پاهای ‌تان را شل کنید. برای کمک به پیشگیری از گرفتگی ساق پا، عضلات ‌تان را به آرامی حرکت دهید، به این ترتیب که زانو‌های ‌تان را به چپ و راست بچرخانید تا این عضلات ورزش داده شوند.

منبع:همشهری آنلاین

Akbar Balinparast بازدید : 268 جمعه 11 اردیبهشت 1394 نظرات (0)


اگر من چندقلو حامله باشم، آيا بايد حتما سزارين كنم؟

 

الزاما خير. اينكه آيا شما مي توانيد براي فرزندان خود از زايمان طبيعي استفاده كنيد يا خير، تا حد زيادي به نحوه قرار گرفتن آنها در رحم شما بستگي دارد.



اكثر متخصصان، تا زماني كه شرايط زير برقرار باشد، استفاده از زايمانِ طبيعي را توصيه مي كنند:



*
سر بچه ها به سمت پايين قرار گرفته باشد (در حدود 40% از دوقلوها، اين حالت رُخ مي دهد).


* نه شما و نه نوزادها، هيچ كدام با مشكلي مواجه نباشيد كه استفاده از سزارين را ضروري كند.


* هنگام زايمان، سن بارداري شما حداقل 33 هفته باشد.


*
دوقلوهاي شما، هر كدام يك و نيم كيلوگرم يا بيشتر وزن داشته و هر دو با سرعت مشابهي رشد كرده باشند.



از سوي ديگر، اگر سر اولين كودك از دوقلوها (يعني كودكي كه در مسير زايمان، پايين تر قرار دارد) به سمت پايين نباشد، يا اگر دوقلوها از يك كيسه آمنيوتيك مشترك استفاده مي كنند، يا اگر شما بيش از 2 جنين داريد، مي توانيد براي يك عمل سزارين برنامه ريزي شده، آماده شويد.



در صورتي كه سر اولين كودك از دوقلوها به سمت پايين باشد، اما سر كودكِ دوم به سمت پايين نباشد، توافق كلي در مورد روش مناسب وجود ندارد. برخي از متخصصان بر اين باورند كه امتحان كردن روش زايمان طبيعي مي تواند يك انتخاب منطقي باشد؛ در حالي كه برخي ديگر از متخصصان اظهار مي كنند كه جراحي سزارين برنامه ريزي شده در اين حالت، بهترين روش ممكن است.



نهايتا، شما بايد بدانيد كه حتي اگر نوزاد اول را با موفقيت و به صورت طبيعي به دنيا بياوريد، باز هم احتمال آن وجود دارد كه براي زايمان نوزاد دوم به جراحيِ سزارين نياز پيدا كنيد. اين اتفاق در 10% از موارد مي افتد و حتي هنگامي كه سر نوزاد اول به طرف پايين قرار دارد، احتمال بروز اين اتفاق بيشتر است. در واقع، در يك مطالعه مشخص شد كه در بارداري دوقلوها كه سر كودك اول به سمت پايين قرار داشت ولي سر كودك دوم به طرف پايين نبود، تقريبا در 1 مورد از هر 4 مورد (يعني 25% موارد) براي زايمان كودك دوم نياز به سزارين بود.

 

 

 

 


با فرض اينكه من بتوانم زايمان طبيعي را امتحان كنم، زايمان من چقدر با حاملگي معمولي (يك قلوها) متفاوت خواهد بود؟



براي شما (در مقايسه با زناني كه تنها يك كودك را حمل مي كنند)، احتمال بروز عوارض مختلف در هنگام زايمان و تولد نوزادان بيشتر است؛ بنابراين بايد حتما به گونه اي برنامه ريزي كنيد كه زايمان شما در بيمارستان صورت گيرد.



عوارض احتمالي عبارتند از بيرون زدگي بند ناف در هنگام پاره شدن كيسه آب، جداشدگي جفت (خصوصا بعد از تولد اولين نوزاد از دوقلوها)، و خونريزي پس از زايمان هم در سزارين و هم در زايمان طبيعي. به همين دليل، رعايت برخي احتياطها و پيشگيريها، ضروري است.



اولا، شما بايد پزشك متخصص زنان و زايماني را انتخاب كنيد كه در زايمان دوقلوها، مهارت داشته باشد. اين دكتر بايد در بيمارستاني كار كند كه كادر پزشكي مناسب فورا هنگام زايمان شما حضور يابند. همچنين در محل پرستاري از كودكان در بيمارستان، بايد امكانات نگهداري از كودكان نارس فراهم باشد، زيرا برخي از دوقلوها كمي زود به دنيا مي آيند.



در بدو ورود به بيمارستان، سونوگرافي انجام مي شود تا وضعيت نوزادان را در رحم شما مشخص كند. همچنين براي شما آنژيوكت (سوزن مخصوصي براي تزريق مايعات و داروها به داخل وريد) نصب مي كنند و در طول زايمان هر يك از بچه ها نيز ارزيابي سلامت جنين بطور پيوسته انجام مي گيرد.



در صورتي كه بخواهيد از داروهاي ضد درد براي زايمان خود استفاده كنيد، استفاده از بيهوشي موضعي اپيدورال (Epidural) مي تواند بهترين انتخاب باشد. همچنين بيهوشي موضعي اپيدورال مي تواند در ادامه زايمان نيز به عنوان مسكن كمكي (در صورتي كه پزشك پس از زايمان نوزاد اول بخواهد دست خود را درون رحم شما ببرد تا وضعيت قرار گرفتن نوزاد دوم را تغيير دهد؛ يا اينكه براي نوزاد دوم، به جراحي سزارين فوري نياز داشته باشيد)، مورد استفاده قرار گيرد.



وقتي زمان زايمان فرا مي رسد، زايمان شما بايد در يك اتاق مجهز به تجهيزات جراحي (و نه در يك اتاق زايمان معمولي) انجام گيرد. تيم پزشكي شما ممكن است شامل يك يا دو متخصص زنان، يك ماما (در صورتي كه در طول دوران حاملگي، تحت نظر ماما بوده ايد)، يك متخصص بيهوشي (در مواردي كه شما بايد تحت جراحي سزارين قرار بگيريد، حداقل دو پرستار (به همراه پرستارهاي كمكي در حالت آماده باش)، و دو متخصص اطفال (براي هر يك از نوزادان، يك متخصص اطفال)، و در صورت امكان همسر يا كمك زايمان شما باشد.

 

 

زایمان در بارداری دو قلو یا چند قلویی

 

 

پس از اينكه اولين نوزاد به دنيا آمد، پزشك شما، وضعيت قرار گرفتن و همچنين اندازه كودك دوم را از روي شكم يا از داخل رحم (و يا با استفاده از سونوگرافي) ارزيابي مي كند.



آنچه پس از اين رخ مي دهد، به وضعيت نوزاد دوم بستگي دارد. در صورتي كه سر نوزاد دوم در نزديكي دهانه رحم قرار داشته و به اندازه كافي در مجراي واژن پايين آمده باشد، پزشك شما، كيسه آمنيوتيك را پاره كرده و ضربان قلب نوزاد را تحت نظر مي گيرد.



انقباضات زايمان معمولا اندكي پس از زايمان نوزاد اول، شروع مي شوند (در صورتي كه اين اتفاق رخ ندهد، ممكن است دارويي به شما تزريق شود كه موجب انقباض عضلات رحم و در نتيجه القاي زايمان مي شود) و شما نوزاد دوم را به همان مقداري كه نوزاد اول را به سمت بيرون رانده بوديد، هل خواهيد داد؛ هرچند اين بار ممكن است براي اين كار، به تلاش كمتري از سوي شما نياز باشد.


نوزاد دوم ممكن است تنها چند دقيقه پس از نوزاد اول به دنيا بيايد، يا اينكه فاصله بين آنها ممكن است تا نيم ساعت يا بيشتر نيز طول بكشد. در صورتي كه ضربان قلب كودك در حالت طبيعي باقي نماند يا عوارض ديگري در طول اين مدت رخ دهند، زايمان نوزاد دوم بدون معطلي به صورت سزارين انجام خواهد گرفت.



اگر سر كودك دوم به سمت پايين نباشد، اما كپلهاي او تا محوط لگني شما پايين آمده باشند، به اين حالت "بريچ" گفته مي شود و پزشك شما ممكن است براي تولد او جراحي سزارين را انجام دهد.



در صورتي كه نه سر و نه كپلهاي نوزاد در نزديكي دهانه رحم شما قرار نداشته باشند (كه حتي اگر قبل از زايمان نوزاد اول، سر نوزاد دوم به سمت پايين قرار داشته باشد، ممكن است پس از تولد اولي، وضعيت نوزاد دوم در درون رحم تغيير كرده و به اين حالت در بيايد)، پزشك شما ممكن است تكنيك "تغيير دادنِ وضعيتِ قرار گرفتنِ نوزاد در داخلِ رحم" يا internal podalic version را مورد استفاده قرار دهد. اين روش، شامل وارد كردن دست در داخل رحم، گرفتن پاي نوزاد و ابتدا در آوردن پاهاي كودك از داخل شكم مي شود و نياز به تبحر زيادي دارد و البته هميشه موفقيت آميز نيست و ممكن است با خطراتي همراه باشد. در برخي موارد، استفاده از روش سزارين براي به دنيا آوردن كودك دوم، ضروري خواهد بود.

 

 

 

 

عمل سزارين چگونه خواهد بود؟



در صورتي كه شما برايِ زايمانِ دوقلو يا چندقلوها از سزارين استفاده كنيد، عمل شما تا حدودي مشابه با ساير عملهاي سزارين خواهد بود، اما چند تفاوت نيز خواهد داشت. يكي از تفاوتها اين است كه پرسنل پزشكي بيشتري در اتاق زايمان شما حضور خواهند داشت. به طور معمول، دو متخصص زنان و زايمان، يك متخصص بيهوشي و دو پرستار در اتاق خواهند بود تا در طول عمل مراقب شما باشند، اما ممكن است براي هر يك از كودكان، يك متخصص اطفال و يك پرستار نيز به صورت اختصاصي در اتاق زايمان حاضر شوند. (به عنوان مثال اگر شما سه قلو حامله باشيد، ممكن است تا 11 نفر در اتاق عمل حضور يابند).



همچنين براي هر يك از نوزادها، يك محفظه يا دستگاه گرم كننده نوزاد در اتاق عمل موجود بوده و تجهيزات احيا نيز مهيا مي شوند. بسته به اندازه و محل قرار گرفتن نوزادها، ممكن است شما به برش بزرگتري در سزارين نياز داشته باشد.

 

 

 

 

 

دوران بهبود و نقاهت من پس از زايمان، چگونه خواهد بود؟



اين مورد به اين بستگي دارد كه شما از زايمان طبيعي يا سزارين استفاده كرده باشيد؛ همچنين به وجود يا عدم وجود عوارض ديگر (مانند خونريزي پس از زايمان) نيز بستگي دارد. در صورتي كه همه چيز به خوبي پيش برود، شما مي توانيد حداكثر ظرف دو روز پس از زايمان طبيعي و ظرف چهار روز پس از سزارين، از بيمارستان مرخص شويد.



همه خانمهايي كه به تازگي كودكي را به دنيا مي آورند، تا حد زيادي از كمكهاي آشنايان يا دوستان براي نگهداري از نوزاد خود بهره مي برند؛ اما اگر شما بايد از نوزادان دوقلو يا چندقلو نگهداري كنيد، زحمت بيشتري را متحمل خواهيد شد. پس سعي كنيد تا جايي كه مي توانيد از افراد ديگري كه مي توانند در منزل به شما كمك كنند، بهره بگيريد.



برخي از نوزادان را نمي توان به سرعت به منزل منتقل كرد. از آنجا كه احتمال بروز عوارض در چندقلوها بيشتر است، خصوصا در مواردي كه نوزادها زودتر از موعد طبيعي يا با اندازه يا وزن كمتر از مقدار نرمال به دنيا مي آيند، احتمال بستري شدن آنها در بخش "مراقبتهاي ويژه نوزادان" يا NICU وجود دارد. اين كار براي تقريبا يك چهارم از دوقلوها، سه چهارم از سه قلوها و تقريبا همه چند قلوها با تعداد بيشتر از سه نوزاد، ضروري خواهد بود.



اگر مي خواهيد خودتان به نوزادها شير بدهيد، اين كار را خيلي زود شروع كرده و تا زماني كه در بيمارستان هستيد، از پرسنل آن براي اين كار راهنمايي بخواهيد. اگر در زمينه شيردهي به دوقلوها مشكل يا سوالي داشته باشيد مي توانيد با انجمن ترويج و تغذيه با شير مادر نيز ارتباط بگيريد و از راهنمائي هاي متخصصين آن استفاده كنيد.



در صورتي كه نوزادان شما در بخش مراقبتهاي ويژه نوزادان بوده و هنوز آمادگي تغذيه از راه دهان را ندارند، شما بايد در اين مدت، شير خود را بدوشيد. تا زماني كه در بيمارستان هستيد احتمالا پرسنل بيمارستان به شما آموزشهاي لازم را خواهند داد و زماني كه به خانه مي رويد مي توانيد يكي از انواع شيردوشها را تهيه كنيد.

 

ninisite.com

 

Akbar Balinparast بازدید : 366 جمعه 11 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

 هنگامی که باردار هستید باید از فعالیت هایی که احتمال سقوط، افتادن یا ضربه خوردن به شکم را دارند، پرهیز کنید. در ضمن، ورزش ها یا سرگرمی هایی که در ارتفاع بیش از دو متر از سطح زمین انجام می شوند نیز بسیار خطرناک هستند و احتمال کمبود اکسیژن برای مادر و جنین وجود دارد.

هنوز کارشناسان در مورد خطرات احتمالی افزایش دمای بدن در طول ورزش با یکدیگر به توافق نرسیده اند اما ورزش ها و سرگرم هایی که در ادامه ذکر می کنیم کاملا برای زنان باردار خطرناک هستند و باید از آنها اجتناب کرد.

فعالیت هایی که نباید انجام دهید
وسایل بازی پارک های تفریحی: به هیچ عنوان نباید در دوران بارداری سوار وسایل بازی و ماشین های شهربازی و پارک های تفریحی شد. این وسایل احتمال فرود ناگهانی، ضربه و تکان های شدید دارند که برای جنین خطرناک است.

دوچرخه سواری: دوچرخه سواری برای خانم های بارداری که به طور تخصصی این ورزش را دنبال نمی کنند به هیچ وجه توصیه نمی شود. به دوچرخه سوارهای حرفه ای هم توصیه می شود تا پیش از ورود به سه ماهه دوم خود این ورزش را به طور موقت کنار بگذارند.

ورش های تماسی: فوتبال، بسکتبال و هاکی جزو ورزش های پرخطر و پر تنش هستند و احتمال ضربه دیدن شکم با توپ یا برخورد دو بازیکن با هم در آنها بسیار بالاست. حتی احتمال زمین خوردن نیز دارند. به هیچ وجه در دوران بارداری سراغ این ورزش ها نروید.

اسکی در سراشیی: اسکی به دلیل خطر سقوط و پرت شدن در سراشیبی ها جزو ورزش های ممنوعه دوران بارداری است. اگر خیلی  به اسکی علاقه دارید، بهتر است سطوح صاف یا شیب های بسیار کم را انتخاب کنید و توجه داشته باشید ممکن است به دلیل شکم بزرگ خود نتوانید به درستی تعادل خود را حفظ کنید. از اسکی کردن در کوه هایی با ارتفاع بیشتر از 1830 متر خودداری کنید زیرا احتمال کمبود اکسیژن برای خود و فرزند شما وجود دارد.

ژیمناستیک: ژیمناستیک نیز خطر افتادن و ضربه دیدن شکم را دارد.

اسب سواری:حتی اگر سوارکار ماهری هستید نیز ارزش تحمل خطر افتادن را ندارد.

جکوزی و سونا: نشستن در جکوزی یا سونای آب گرم برای نوزاد بسیار خطر دارد زیرا گرمای زیاد باعث ایجاد مشکلات تنفسی در جنین می شود.

دویدن: اگر پیش از بارداری خود به طور حرفه ای ورزش دو را انجام نمی داده اید، اکنون زمان انجام این ورزش نیست. البته دویدن های آر ام خیلی اشکالی ندارد. پس از ورود به سه ماهه دوم بارداری، هنگامی که خطر سقط جنین افزایش می یابد، باید با احتیاط بسیاری بدوید. باید از گرم شدن بیش از حد بدن خود نیز جلوگیری کنید و آب زیادی بنوشید تا آب از دست رفته در نتیجه عرق را جایگزین کنید.

غواصی: به هیچ عنوان نباید در دوران بارداری غواصی کرد. حباب های آب می توانند وارد جریان خون شوند و برای مادر و جنین خطرناک است.

موج سواری: احتمال ضربه دیدن شکم و افتادن مادر بالاست و برای هر دو جنین و مادر بسیار خطرناک است.

تنیس: اگر پیش از بارداری تنیس بازی می کردید، پس از آن نیز می توانید خیلی آرام و با احتیاط بازی کنید. البته ممکن است در حفظ تعادل و ایستادن های ناگهانی دچار مشکل شوید و باید حواستان به قدم هایی که بر می دارید، باشد. با ورود به سه ماهه دوم و سوم به دلیل بزرگ شدن شکم، انجام این ورزش بسیار سخت می شود.

اسکی روی آب: این ورزش نیز چون احتمال افتادن و ضربه دیدن دارد نباید در دوران بارداری انجام شود.

اگر پیش از بارداری خود خیلی فعال بوده اید و برایتان سخت است یک جا بند شوید، سعی کنید ورزش های مفید دوران بارداری را انجام دهید. البته اصولا باید پس از سه ماهه نخست بارداری فعالیت های سنگین را تا حد امکان کاهش داد.

اگر پس از ورزش ها یا سرگرمی های ذکر شده موارد زیر را مشاهده کردید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

•    خونریزی واژینال
•    تنگی نفس
•    سرگیجه یا از هوش رفتن
•    سردرد
•    درد قفسه سینه
•    ضعف عضلانی
•    گرفتگی یا تورم ماهیچه پشت ساق پا (که می تواند نشانه لخته شدن خون باشد)
•    کاهش حرکات جنین
•    ترشح واژن


معرفی انواع مشکلات
زنان پس از باردار شدن نیز ممکن است دچار بیماری ها یا مشکلاتی شوند که منجر به مرگ، سقط یا بیماری جنین می شوند. البته همه اینها موارد استنثنا هستند و بیشتر زنان بارداری بدون مشکل و سالمی را پشت سر می گذارند و فرزند سالمی هم به دنیا می آورند. اما باید آگاه باشید برخی مشکلات، ناگهانی و بدون هیچ نشانه خاصی پدیدار می شوند و آگاهی از انواع آنها خالی از لطف نیست.

•    بارداری خارج از رحم
در این نوع بارداری، تخمک به جای رحم در جاهای دیگر همچون لوله رحم، تخمدان یا گردن رحم رشد می کند که خطرات بسیاری برای مادر به همراه دارد. اگر بارداری خارج از رحم به موقع تشخیص داده نشود، مادر دچار درد و خونریزی بسیار شدید در ناحیه شکم و زیر آن می شود و ممکن است در اثر آن جان خود را از دست بدهد. البته امروزه دستگاه های پیشرفته ای برای تشخیص این نوع بارداری وجود دارند و مرگ زنان در نتیجه بارداری خارج از رحم بسیار پایین است.

•    زایمان زودرس
حدود 11 تا 12 درصد از زایمان های اخیر، زایمان زودرس هستند که اصولا بین هفته های 20 و 36 بارداری رخ می دهند. این نوع زایمان ها برای کودک خطرات بسیاری به همراه دارد زیرا ممکن است نتواند در خارج از رحم به رشد خود ادامه دهد. البته پیشرفت علم و داروهای جدید باعث شده اند تا امروزه کودک را با مراقبت های زیاد زنده و سالم نگهدارند.

•    زایمان پس از موعد
اگر دو هفته از موعد زایمان کودک گذشته و او هنوز به دنیا نیامده است، احتمال دارد که در خطر سوءتغذیه یا حتی سینه پهلو قرار داشته باشد. این نوع بارداری برای مادر ضرری ندارد بلکه این کودک است که سلامتش در خطر می افتد. این وظیفه پزشک است که این موارد را تشخیص دهد و کودک را از رحم خارج کند.

•    مرده‌زایی
مرده‌زایی از نامش پیداست؛ مرگ جنین داخل رحم و پیش از تولد را مرده‌زایی می گویند. البته احتمال این مشکل بسیار کمتر از سال های قبل است. اما به طور کل ریشه کن نشده است و هنگامی رخ می دهد که تغذیه جنین از طریف جفت قطع می شود.

•    سقط جنین
حدود 15 درصد از بارداری ها به سقط منجر می شوند. پزشک برخی از زنان برای جلوگیری از سقط جنین، به آنها استراحت مطلق می دهند و این مشکل تقریبا هیچ راهکار دیگری غیر از این ندارد. در مطالب آینده به طور کامل در این مورد و دلایل و درمان آن برایتان توضیح خواهیم داد.

•    عوارض و مشکلات جفت
خانم ها در طول بارداری نباید به هیچ وجه خونریزی واژینال داشته باشد و اگر این طور شد، احتمال دارد که جفت از رحم جدا شده باشد. این اتفاق اصولا زمانی روی می دهد که جفت رفتار معمول و نرمالی ندارد و معمولا به جراحی سزارین منتهی می شود.

•    نقص از تولد
این نقص می تواند در سر، صورت، چشم، دهان، دست و حتی ارگان های داخلی ایجاد شود. البته برخی از این موارد قابل درمان و برطرف شده هستند اما برخی دیگر شدید هستند و ممکن است همه عمر با کودک همراه باشند. از جمله باید به پای چنبری یا شکاف ستون فقرات اشاره کرد.

•    مغایرت Rh
اگر مادر و فرزند خون یکسانی نداشته باشند، ممکن است مشکلات پیچیده ای برای جنین به وجود بیاید. حتی اگر مادر در آینده دوباره باردار شود نیز این مشکل دوباره بروز خواهد کرد. نوع اِرهاش خون مادر تاثیرات بسیاری در سلامت جنین دارد.

منبع:bartarinha.ir

Akbar Balinparast بازدید : 159 جمعه 11 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

 ذخیره کردن خون بند ناف فرصتی است که تنها برای یک‌بار به شما داده می‌شود تا جهت حفظ سلامت درازمدت کودک خود اقدام نمایید. خون بند ناف منبعی غنی از سلول‌های بنیادی است. این سلول‌ها که از نظر ژنتیکی برای هر کودک منحصر به فردند، واحدهای سازنده خون، اندام‌ها، بافت و سیستم ایمنی هستند. 
     
در ابتدا مروری بر تاریخچه و علت اهمیت سلول‌های بنیادی و سپس سلول‌های بنیادی خون بند ناف خواهیم داشت و سپس به ضرورت ذخیره آن برای حفظ سلامت می‌پردازیم.
 
سلول بنیادی چیست؟سلول بنیادی مادر تمام سلول‌ها است و توانایی تبدیل به تمام سلول‌های بدن را دارا می باشد. این سلول‌ها واجد توانایی خود نوسازی (Self Renewing) و تمایز (Differentiating) به انواع سلول‌ها از جمله سلول‌های خونی، قلبی، عصبی و غضروفی هستند.

هم چنین در بازسازی و ترمیم بافت‌های مختلف بدن به دنبال آسیب و جراحت موثر بوده و می توانند به درون بافت‌های آسیب دیده‌ای که بخش عمده سلول‌های آنها از بین رفته است، پیوند زده شوند و جایگزین سلول‌های آسیب دیده شده و به ترمیم و رفع نقص در آن بافت بپردازند.
 
به دلیل توانایی منحصر به فرد سلول‌های بنیادی، این سلول‌ها امروزه از مباحث جذاب در زیست شناسی و علوم درمانی می باشند. هم چنین تحقیقات در این زمینه دانش ما را درباره چگونگی رشد و تکوین یک اندام از یک سلول منفرد افزایش داده است و مهمتر آن که به فهم مکانیزم جایگزینی سلول‌های سالم با سلول‌های آسیب دیده کمک نموده است.
 
انواع سلول بنیادی سلول‌های بنیادی را بر اساس خصوصیات و ویژگی به سه دسته سلول‌های بنیادی جنینی، سلول‌های بنیادی بالغ و سلول‌های بنیادی خون بند ناف تقسیم می‌کنند.
 
1- سلول‌های بنیادی جنینی: از توده سلولی داخلی جنین 16-14 روزه گرفته می شود و قادر است تمام سلول‌ها و بافتهای یک فرد کامل را بسازد.
 
2- سلول‌های بنیادی بالغ: به سلول‌هایی که پس از تولد از بافت‌های مختلف فرد بالغ جدا می‌شوند، گفته می‌شود. سلول‌های بنیادی خونساز مستقر در مغز استخوان، مغز، کبد و سایر بافت‌ها از این دسته‌اند که قدرت تمایز به برخی از بافت‌ها را دارا هستند.
 
3- سلول‌های بنیادی خون بندناف: از بندناف استخراج شده و همانند سلول‌های بنیادی خونساز مغز استخوان است. خون بندناف خونی است که پس از تولد در بند ناف و جفت باقی مانده و دور ریخته می‌شود. این خون غنی از سلول‌های بنیادی است. سلول‌های بنیادی خون بند ناف همانند سلول‌های بنیادی خونساز مغز استخوان به سلول‌های زیر تقسیم می‌شوند:
 
- سلول‌های قرمز که اکسیژن را به تمام بدن حمل می‌کنند.
- سلول‌های سفید که در سیستم ایمنی فعالانه شرکت دارند.
- پلاکت‌ها که به انعقاد خون کمک می‌کنند.
- همچنین قادر به ساخت انواع سلول‌های دیگر و ترمیم و نگه‌داری سلول‌ها در هنگام جراحت هستند.
 
خون بند ناف چه فوایدی دارد؟ اولین پیوند خون بند ناف در سال 1988 میلادی در فرانسه و توسط دکتر گلوکمن به یک کودک مبتلا به کم خونی فانکونی (یک نوع کم خونی مادرزادی) انجام گرفت و به این ترتیب تا به امروز صدها پیوند موفق خون بند ناف صورت گرفته است و مراکز بزرگ ذخیره این سلول‌ها در کشورهای مختلف جهان تاسیس گردیده است.

مرور آمار منتشر شده نشان می دهد که هر ساله حدود 30 هزار بیمار با بیماری‌هایی که با پیوند سلول‌های بنیادی مغز استخوان، قابل درمان هستند در سال شناسایی می‌شوند و حدود 75 درصد این بیماران قادر به یافتن یک داوطلب مناسب برای اهدا خون مغز استخوان نیستند.
 
از سوی دیگر جستجوی مراکز ثبت اهداکنندگان مغز استخوان زمان بسیاری به خود اختصاص می‌دهد.
 
به این ترتیب ذخیره خون بندناف زمان را کوتاه و میزان اهدا کننده را بیشتر می سازد و به این ترتیب زمان را برای مبتلایان به لوسمی‌های حاد، کم خونی‌ها و نقایص ایمنی که در زمان کوتاهی می میرند کوتاهتر می کند.
 
امروزه تحقیقات گسترده‌ای به منظور درمان بیماری‌ها و ضایعات عصبی، ترمیم بافت‌های آسیب دیده قلبی و استخوانی، ترمیم سوختگی‌ها و ضایعات پوستی، ترمیم لوزالمعده وترشح انسولین و ترمیم سایر بافت های آسیب دیده با استفاده از سلول‌های بنیادی مغز استخوان، خون بندناف و سایر سلول‌های بنیادی یک فرد بالغ درحال انجام است.

ترمیم لوزالمعده و ترشح انسولین و ترمیم سایر بافت‌های آسیب دیده با استفاده از سلول‌های بنیادی مغز استخوان، خون بندناف و سایر سلول‌های بنیادی یک فرد بالغ درحال انجام است.
 
فهرستی از بیماری‌هایی که با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف قابل درمان هستند به شرح زیر است:
 
-اختلالات سلول‌های بنیادی: کم خونی آپلاستیک، کم خونی فانکونی، هموگلوبینوری حمله‌ای شبانه (PNH)
- لوسمی حاد AML، ALL، لوسمی تمایز نیافته حاد لوسمی مزمن CML
- بیماری‌های نقص در تولید لنفوسیت‌ها: لنفوم غیرهوچکین، لنفوم هوچکین
- ناهنجاری‌های ارثی گلبولهای قرمز: بتا، تالاسمی ماژور، کم خونی سلولی داسی شکل
- نقص ارثی پلاکتی: ترومبوسیتوپنی مادرزادی اختلالات
- بیماری‌های ارثی: سندروم لش نیهان، هیپوپلازی غضروف
- اختلالات سیستم ایمنی مادرزادی: سندروم کاستمن، نقص چسبندگی لکوسیتی، سندروم دی جرج
- پلاسماسل: مولتی پل میلوما، لوسمی پلاسماسل
- سایر بیماری‌ها: بیماری آلزایمر، دیابت، پارکینسون، صدمات نخاعی، سکته‌های قلبی و مغزی، بیماری‌های کبدی، دیستروفی عضلانی
 
توجه : در حال حاضر در کشورمان فقط بیماریهایی که منشاء خونی دارند از جمله تالاسمی ، سرطان خون و کم خونی ها با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف قابل درمان هستند.
 
چرا بهتر است خانواده‌ها خون بند ناف کودک خود را ذخیره کنند؟
 فرصتی است که تنها برای یک‌بار به شما داده می‌شود تا جهت حفظ سلامت دراز مدت کودک خود اقدام نمایید. خون بند ناف منبعی غنی از سلول‌های بنیادی است. این سلول‌ها که از نظر ژنتیکی برای هر کودک منحصر به فردند، واحدهای سازنده خون، اندامها، بافت و سیستم ایمنی هستند.
 
امروزه بسیاری از خانواده‌ها خون بند ناف کودکان خود را به عنوان درمانی بالقوه برای سرطان، ناهنجاری‌های خونی، بیماری‌های ایمنی و بیماری‌های ژنتیکی ذخیره می کنند. خون بند ناف تنها می‌تواند در اولین دقایق پس از تولد جمع آوری شود. بنابراین می‌بایستی این تصمیم به هنگام بارداری گرفته شود.
 
با نگهداری خون بند ناف کودک خود، منبع بیولوژیک منحصر به فردی را ذخیره می سازید که مانند کیت خود ترمیمی در اختیار کودک شما و احتمالا دیگر اعضای خانواده است.
 
سلول‌های بنیادی خون بند ناف قدرت درمانی دارند. امروزه سلول‌های بنیادی در درمان و مبارزه با بیماری‌هایی همچون سرطان، بیماریهای خودایمنی و بیماریهای ارثی کاربرد دارند. تحقیقات روزافزون روی سلول‌های بنیادی بطور پیوسته منجر به کشف کاربردهای جدید آنها می گردد.

احتمالا سلول‌های بنیادی می توانند در آینده برای درمان صدمات وارده به ستون فقرات، سکته مغزی، پارکینسون، آلزایمر، بیماری‌های قلبی، دیابت و ایدز مفید باشند.

پزشکان بطور فزاینده‌ای از سلول‌های خون بند ناف بعنوان جایگزینی برای مغز استخوان در پیوندها استفاده می‌کنند چرا که احتمال پیچیدگی‌های ناشی از پیوند کمتر و امکان یافتن گزینه ای مناسب بیشتر است.

سلول‌های بنیادی خون بند ناف از نظر ژنتیکی منحصر به فردند. سلول‌های خون بند ناف کودک شما چنانچه مورد نیاز کودکتان باشند بهترین گزینه جهت پیوندی ایده آل محسوب می‌شوند. همچنین احتمال سازگاری کامل سلول‌های بنیادی کودک شما با خواهران و یا برادرانش 30%-25% است. به علاوه احتمال استفاده این سلول‌ها توسط والدین کودک وجود دارد.
 
سابقه بیماری‌های خانوادگی شما باید مد نظر قرار بگیرد. چنانچه خانواده شما سابقه بیماری‌هایی دارد که می توانند توسط پیوند سلول‌های بنیادی درمان شوند، احتمال این که کودک شما یا خواهران و برادرانش به خون بند ناف ذخیره شده نیاز پیدا کنند افزایش پیدا می‌کند. هیچ کس نمی‌داند چه بیماری‌ها یا صدماتی در آینده با سلول‌های بنیادی قابل درمان خواهند بود.

بسیاری ذخیره خون بند ناف را نوعی بیمه سلامتی می‌دانند. ذخیره خون بند ناف برای خانواده‌های اقلیت اهمیت بیشتری دارد چرا که یافتن دهنده مناسب برای آنها مشکل‌تر است.
 
شما با این کار کودک خود را از همان بدو تولد بیمه کرده اید در مقابل بیماری های سخت .

منبع:salamatnews.com

Akbar Balinparast بازدید : 149 دوشنبه 07 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

 

حال خطاب من به مردان است . اگر میخواهید در حین امیزش جنسی ، هم خود لذت ببرید و هم زن را به اوج لذت برسانید ، باید این نکات ساده ولی در عین حال موثر را انجام دهید. که اگر چنین کنید ، هیچ زنی تاب مقاومت ندارد و خود و تن خود را کاملاً در اختیار شما گذاشته و تسلیم شما میشود .

تحریکات و شور جنسی زن به هیچ وجه شبیه به مرد  نیست . به همین دلیل غیرمنطقی است اگر مرد انتظار داشته باشید هر زمان که او تحریک شد ، زن هم به او پاسخ مثبت دهد و با او آمیزش کند .

البته زنان هم تا آنجا که می توانند  باید در زندگی جنسی خود با همسرشان انرژی لازم را بگذارند ، اما بااینحال باز هم ممکن است زمان هایی وجود داشته باشد که شما آمادگی رابطه  جنسی را داشته باشید در حالیکه همسرتان ندارد . این مسئله ای کاملاً نرمال و طبیعی است و باید آن را بپذیرید .

اما آغاز فرآیند تحریکات جنسی در یک زن زمانی شروع میشود که یا فردی اندام تناسلی و سینه هایی او را به طُرقِ مختلف تحریک بکند و یا اینکه احساس کند پوست بدنش با جریان نسیم هوا در نوازش است و یا لباسهایش با سینه یا اندام تناسلی وی در تماس و اصطکاک قرار بگیرند .

حال اگر اطمینان داشته باشید که همسرتان واقعاً دوستتان دارد و به شما توجه می کند ، با انجام اینکارها بهتر میتوانید او را ترغیب کرده و میل جنسی او را افزایش بدهید .

اگر زندگی جنسی شما دچار یکنواختی شده است. پس باید حق را به زوجین بدهیم که از این زندگی دلزده شوند.حتی مهیج ترین فرد در  رابطه جنسی هم اگر رابطه جنسی برایش تکرار مکررات شده باشد ، از آن دلزده خواهد شد. اگر این مورد را در رابطه جنسی خودتان با همسرتان هم مشاهده می کنید ، پس وقتش رسیده که کمی تنوع وارد این رابطه کنید . برای جلوگیری از یکنواختی جنسی ، باید کمی خلاق باشید .

چند ساعت قبل از آمیزش جنسی با زن ، گفتن و بر زبان آوردن ( یک «دوستت دارم» ، یک شاخه گل ، یک اس ام اس عاشقانه و یک تک زنگ نیم روزی ، میتواند در شب هنگام به طوفانی  از شهوت تبدیل شود ، باور نمی کنید ، فردا صبح امتحان کنید ! )

نوازش :

بازی کردن با موهای زنان آرامش خوبی به آنها می دهد قرار گیری سر آنها روی سینه شما نیز بهترین حالت برای نوازش کردن موهای آنها می باشد. مردان نیز از بازی کردن با دستانشان لذت می برند . این نکته را در نظر داشته باشید ، در معاشقه سعی در تحریک کردن یکدیگر نداشته باشید . فقط به احساس دوست داشتن میان خود و عشقتان فکر کنید . زیاد از حد هم پیشروی نکنید . کلا ما ایرانی ها همه چیز را در این زمینه خراب می کنیم و در روابط خود حد تعادل را رعایت نمی کنیم .  اکثر مشکلات نیز از همین افراط و تفریط بوجود می آید . هر رفتاری جا و مکان خاص خود را دارد . اینو تو گوشتون فرو کنید فرق نمی کنه چه مرد  و چه زن ، پیش نوازی مهمترین بخش برای لذت بخش تر کردن رابطه جنسی است . و اهمیت زیادی دارد چون به هر دو طرف کمک میکند قبل از شروع رابطه جنسی به خوبی تحریک شوند . یادتان باشد خانم ها حداقل ۱۰ دقیقه عشقبازی لازم دارند تا بخوبی تحریک شوند . به همین علت پیش نوازی راه خیلی خوبی برای آقایان جهت طولانی تر کردن رابطه جنسی شان است. مردها باید به خانم ها اجازه دهند که در پیش نوازی به درجه ارگاسم برسند و بعد رابطه جنسی را شروع کنند تا هر دو نفر با هم ارضاء شوند .

به آرامی و با ملایمت عشق ورزی کنید . آتش شهوت را در زن به آرامی روشن کرده و آرام آرام این آتش را شعله ور کنید . تا این شعله های شهوت به مدت بیشتری زبانه بکشد . ( مردانی  که به سرعت می روند سراغ شورت خانمشان و بعد شورت خود و سپس عمل دخول را بدون هیچ مقدمه ای شروع می کنند و فوری و با عجله می خواهند کار را تمام کنند به این نکته دقت کنند که اگر شعله های جنسی خانمشان را به آرامی روشن کنند این شعله ها تا مدت بیشتری روشن خواهند ماند . )

 مردها در بستر با زن صحبتهای عاشقانه بکنند. و احساساتشان را با کلمات عاشقانه در حین سکس بیان کنند .

بوسیدن :

 لب گرفتن و لب دادن هم روشهای زیادی دارد گاز گرفتن لب البته با فشار کم حس خوبی را منتقل می کند مکیدن لبهای نیز در جای خود تاثیر زیادی دارد نوع دیگری از لب گرفتن که از زبان استفاده می شود مالیدن زبانهای یکدیگر به هم به صورت بیرونی و وارد کردن زبان به درون دهان دقت کنید این عمل با لب گرفتن تفاوت دارد و شاید نامزد شما این رفتار شما را نپذیرد.

بوسه به اندام و صورت زن واقعاً معجزه می کند . و آتش شهوت را در او شعله ور می کند . دهانش را ببوسید ، گردنش را بلیسید، او را برگردانید و زبانتان را روی ستون فقراتش بکشید – این کارها او را دیوانه خواهد کرد

مردها با چشمان خود به همسرشان نشان دهند که  او را دوست دارند و به او عشق می ورزند . حرکات چشم میتواند چرخه شهوت را در زن به اوج برساند.

مردها لباس های همسرشان را به آرامی در آوردند . اول روسری . پیراهن . شلوار . لباسهای زیر . کرست . شورت و… را به آرامی در بیاورید . نه اینکه تا آلتتان بلند می شود  فوری و با عجله شروع کنید به کندن لباسهای خانم تان . و یا اینکه توقع نداشته باشید که زن خودش رو لخت کنه و روی تخت آماده و منتظر خوابیده باشه ، تا شما بروید و شهوت خود را خاموش کنید . زنان در پروسه جنسی شان نیاز به آمادگی دارند و این کار میتواند یکی از آمادگی های لازم را به آنها بدهد .

لمس کردن و نوازش  در تحریک کردن همسرتان بسیار موثر است.

 و مهبل زن را آماده دخول و عملیات جنسی می کند .

نوازش و عشقبازی

امروزه از نظر علم روانشناسی اثبات شده که بوسیدن لبها تاثیر مثبت زیادی در افراد دارد این به علت رشته های عصبی موجود در پشت لبها می باشد بوسیدن هم روشهای خاص خود را دارد .

 مردهایی که با موهای همسرشان بازی می کنند در به اوج رساندن زن بسیار موفق هستند.

خانم ها عاشق مردهای مرتب و تمیز هستند .

  بدنتان را تمیز نگه دارید و اگر بدنتان بو می دهد حتماً از پودر یا اسپری استفاده کنید . قبل از رابطه جنسی یک دوش سریع بگیرید و هم بدنتان را خوب تمیز کنید . تمیزی بدن برای خانم اهمیت زیادی دارد و اگر بدنتان اینطور نباشد حتی ممکن است از رابطه جنسی کردن با شما خودداری کنند .

خانم ها دوست ندارند که مردها فقط به اندام تناسلی آنها توجه داشته باشند .

آقایون باید بدانند به جز اندام تناسلی ، بدن خانم ها قسمت های دیگری هم دارد که باید به آن توجه کنند. مثل سینه ها، باسن، گردن، ران ها، گوش ها و لب ها و سایر نقاطی که درکنار ناحیه تناسلی هستند باید توجه شود . شاید تعجب کنید وقتی بفهمید که خانم ها می توانند با تحریک سینه ها هم به ارگاسم برسند پس لطفاً به آنها هم توجه خاص داشته باشید . یادتان باشد با بدن او سخت و خشن برخورد نکنید ، نوازش ملایم هم او را تحریک خواهد کرد .

رابطه جنسی آخرین مرحله عشق بازی است .

 و فقط زمانی باید زمانی انجام دهید که می خواهید لذت را به اوج خود برسانید . انجام زود هنگام رابطه جنسی تناسلی ، تحریک خانم ها را کم می کند . همچنین می تواند برایشان دردناک باشد. یادتان باشد که باید قبل از شروع عمل جنسی اندام تناسلی خانم ها حسابی خیس شده باشد، و این مسئله فقط زمانی اتفاق می افتد که تحریک شده باشند . پس سعی کنید تحریکش کنید و به همه قسمت های بدنش لذت بدهید و وقتی در آخر آمادگی پیدا کرد خودش از شما خواهد خواست که عمل جنسی را آغاز کنید . پس یادتان باشد که عمل جنسی آخرین عمل شما باشد و زمانی انجام شود که زن آمادگی آن را پیدا کرده باشد.

عامل دیگری که می‌تواند بر لذت بخشی دخول تاثیر بگذارد و زن را تحریک کند ، ریتم حرکت آلت مرد در مهبل زن است. یک زن ممکن است تکانهای تند و طولانی مدت یا تکانهای تند و کوتاه مدت، یا تکانهای ملایم و طولانی مدت و یا تکانهای ملایم . کوتاه مدت را ترجیح بدهد . آن چیزی که او لذت می‌برد و دوست دارد ممکن است در هنگام برانگیختگی و نزدیکی او به ارگاسم تغییر کند . زن و شوهرها باید با همکاری هم ریتمی را که باعث لذت بردن زن در حین دخول می‌شود را مورد بررسی قرار دهند .

برای خیلی از خانم ها وقتی درمورد رابطه جنسی خیالبافی میکنند، می توانند از قدرت ذهنشان (خیالپردازی) برای تحریک شدن خود، هم فیزیکی و هم روحی ، استفاده کنند . این روش همچنین به خانم ها کمک می کند بفهمند که چه چیزهایی در محیطشان باعث تحریک آنها می شود (مثلاً داستان های رمانتیک و شهوانی، آهنگ های عشقی، فیلم های ویدئویی و…) و از این ابزارها قبل از رابطه جنسی برای تحریک بهتر خود استفاده کنند. این “شروع گرم” می تواند برای به راحت تر رسیدن به “پایانی شاد ” کمک کند) آرام باشید،خیلی از خانم ها برای اینکه بتوانند به لذت جنسی برسند، نیاز به برزخ و وقفه دارند. این به خاطر آن است که فشار احساسی بر واکنش جنسی اثر منفی دارد. پس قبل از یک رابطه جنسی، به موسیقی آرامش بخش گوش کنید، یک حمام داغ بگیرید، یک کتاب بخوانید یا هر کار دیگری که برای ریلکس کردن شما جوابگو است. ریلکس و آرام بودن به رسیدن به ارگاسم کمک شایانی می کند.

 

کارهایی مانند خوشبو کردن دهان، ازاله موهای زائد، عطر زدن و دوش گرفتن و …

می توانند برای آماده کردن جسمی و  رضایت زن  موثر باشند .

دائم  حالات و عکس العمل های تن و چهره شریک جنسی خود را در نظر داشته باشید و از او در مورد احساسش نسبت به موقعیت حاضر سوال کنید.

وقتی که برای وارد کردن آلت خود آماده شدید، یکبار دیگر ، از حواس خود کمک بگیرید و گرمائی که آلتتان در بدن او احساس می کند را درک کنید . و آرام آلت تان را داخل مهبل منتظر زن فرو کنید . یاد بگیرید که از احساس خود بهنگام آرام فرو کردن و بیرون کشیدن آلتتان لذت ببرید . وقتی دارید به صورت ر یتمیک عقب و جلو می روید ، به چشمهایش نگاه کنید ، ببوسیدش ، سینه هایش را بلیسید و بدنش را نوازش کنید . همیشه به تمام بدنش توجه داشته باشید .

و در آخر :

 به صداهائی که موقع ارضا شدن از خود در می آورد گوش کنید .

 بدنش را نظاره کنید ، ببینید چگونه خود را با بدن شما وفق میدهد .

Akbar Balinparast بازدید : 111 جمعه 28 فروردین 1394 نظرات (0)

در مقاله ي قبل به ذکر2 تفاوت در مردان وزنان در ارتباطات کلامي شان اشاره کرديم.حال به ذکر 6 مورد ديگر مي پردازيم:

 

تفاوت زن ومرد

 

زمان و موقعيت اختصاص داده شده براي صحبت و يا شکايت از جانب زنان، نقش مهمي در موفقيت آنها براي جلب نظر مردان، به گوش دادن و پذيرفتن شکايات دارد. مطمئناً انتقاد کردن از مردي که تازه از سرکار برگشته و خسته به نظر مي رسد کاري اشتباه بوده و نمي تواند زن را به خواسته اش برساند بلکه اين کار بايد زماني انجام گيرد که مرد کاملاً آرام گرفته و آمادگي پذيرش داشته باشد.

 

 

يکي از موارد بسيار مهمي که موجب غر زدن زنان مي شود، نياز زن به صحبت کردن است. در مقاله ي قبل گفته شد که زنان حدوداً سه برابر مردان صحبت مي کنند. اين خود موجب مي شود که آنها نياز بيشتري به صحبت کردن احساس کنند.

 

اصولاً زنان با صحبت کردن آرام مي گيرند و سبک مي شوند، گويي که همه ي اضطراب ها، غصه ها و نگراني ها با صحبت کردن از وجود زن پاک مي شود. اين يکي از مواردي است که مردان توجه زيادي به آن نمي کنند.اکثر مردان گمان مي کنند که غر زدن زنان به خاطر کمبودهاي مادي است لذا هر چه زنان بيشتر غر مي زنند، مردان بيشتر کار مي کنند و وقتشان را به آن اختصاص مي دهند، در نتيجه زنان بيشتر احساس نارضايتي کرده و بيشتر غر مي زنند و اين زنجيره ي اشتباه همچنان ادامه مي يابد.

 

مردان توجه داشته باشند که نيازهاي زنان هميشه مادي نيست و گاه نياز مبرم زن مي تواند مساله ي ساده ي گوش دادن همسر به وي باشد.اين در حالي است که مردان با سکوت و تنهايي به آرامش مي رسند و قادرند با آن نگراني ها و مشکلات را فراموش کرده و يا براي حل آن اقدام کنند.

 

آگاهي به اين امر مي تواند به زن و شوهرها کمک کند تا طوري برنامه ريزي کنند که نياز زن به صحبت کردن با نياز مرد به سکوت و تنهايي با هم در تقابل قرار نگرفته و هر دو نياز برآورده شوند. براي اين کار بهتر است زنان بعد از آمدن مرد از محل کار مدتي او را تنها گذاشته و اسباب راحتي او را فراهم سازند تا نيرو و توان لازم را بازيابد و مرد هم نياز زن به درد و دل کردن و صحبت را درک کرده و بعد از بازيافتن نيروي خود، زماني را براي صحبت و گفت و گوي با همسرش اختصاص دهد. زماني که فرصت گوش دادن به صحبتهاي همسرش را ندارد با پيامي صريح و مودبانه و مهربانانه آن را مطرح سازد: «عزيزم اجازه بده ده دقيقه اخبار رو گوش بدم بعد از اون در اختيار تو هستم» يا «الان خيلي خسته ام اجازه مي دي کمي استراحت کنم؟ بعد از اون مي شينيم با هم حرف مي زنيم ...»

 

تفاوت زن ومرد

زنان اغلب دوست دارند به صحبت هاي آنان گوش داده شود نه اين که راه حل به آنها داده شود اما مردان به حکم طبيعت خود که براي همه ي مشکلات و مسائل دنبال راه حل مي گردند براي مسائل مطرح شده ي همسرشان نيز فوراً راه حل پيدا مي کنند. اين مي تواند سبب ناخشنودي همسرشان شود.

 

مردان فکر مي کنند زنان براي دريافت کمک و راه حل به آنها مراجعه کرده اند و با ارائه ي آن، مرد انتظار تشکر از جانب زن را نيز دارد. گاهي هم زنان مسائل خود را مطرح مي کنند که شوهرشان به مشکلات آنها توجهي نشان نمي دهد، به او اهميتي نمي دهد و يا اين که ديگر او را دوست ندارد. براي جلوگيري از اين سوء تفاهم زن بايد قبل از صحبت کردن با مرد به او بگويد که دوست دارد فقط گوش بدهد و يا اين که راه حل ارائه دهد.

 

 

مردان توجه داشته باشند که گاه غر زدن زنان جنبه ي يادآوري و دلواپسي دارد البته در اينجا لازم است که زنان متوجه باشند که بيش از حد اغراق نکرده و در بازي کلمات ماهرانه عمل نمايند. مثلاً به جاي گفتن «ببين، يادت نره خريد کني اين چندمين باره که دارم مي گم ها» بگويند: «عزيزم مي دونم که سرت خيلي شلوغه، آمدني خريد يادت نره، مي دونم که فراموش نمي کني».

تفاوت زن ومرد

زنان براي تاثيرگذاري بيشتر بر مردان و اين که به غرغرو بودن متهم نشوند، بهتر است به جاي کلمه ي «تو» از کلمه ي «من» در صحبتهايشان استفاده نمايند مثلاً به جاي اين که بگويند «تو به من بي توجهي»، «تو منو درک نمي کني»، «تو همه مسئوليتها رو رو دوش من گذاشتي» و ... بگويند: «من احساس مي کنم منو درک نمي کني»، «من احساس مي کنم در انجام کارها تنها مانده ام» اين جملات به مراتب حالات دفاعي کمتري را در مردان ايجاد مي کند و مي تواند زمينه ي مناسبي را براي گفت و گو و صحبت فراهم سازد.مردان و زنان بايد بتوانند در مورد اختلافاتشان طوري با هم حرف بزنند که هر دوي آنها به صميميت و احترام بيشتري دست پيدا کنند و احساس کنند که هيچ کدام بازنده نشده اند تا هر دو به رضايت برسند.

 

 

به ياد داشته باشيد که غر زدن، هيچ کمکي به شما نمي کند جز اين که زندگي را به کام شما و همسر و فرزندانتان تلخ کند. پس توصيه مي شود که از غر زدن بپرهيزيد و به جاي آن از روشهاي درست و منطقي و شفاف و صريح براي بيان خواسته يا احساس خود استفاده کنيد.

Akbar Balinparast بازدید : 129 جمعه 28 فروردین 1394 نظرات (0)

 

شما خيلي دوستش داريد و او هم. اما چطور مي توانيد مطمئن باشيد كه او كه شما خيلي خيلي دوستش داريد، آمادگي قدم گذاشتن به مرحله بالاتر و تشكيل خانواده را دارد؟ امروزه علامت هاي بسياري وجود دارند كه به وسيله آنها مي توان واقعاً فهميد يك مرد جداً براي ازدواج آمادگي دارد يا نه.

 

به خاطر داشته باشيد كه اگر مردي همه اين نشانه ها را هم داشته باشيد، الزاماً به آن معني نيست كه شما همان پرنسس افسانه اي قصه اش باشيد كه به دنبالتان مي گردد، بلكه به آن معناست كه او آمادگي اين را دارد كه به شما نزديك شود و شما را بيشتر بشناسد.

 

به هر حال تلاش هاي او براي ملاقات با شما صرفاً به اين معناست كه او از ملاقات يا صحبت با شما و فقط شما خوشحال و هيجان زده مي شود و تلاش مي كند كه تصميم بگيرد آيا شما همان نيمه گمشده اش هستيد يا نه؟

 

 

نشانه هايي كه شما به دنبالش مي گرديد اينها هستند:

 

شما زمان زيادي را با او صرف مي كنيد

 

درست شبيه زوج هايي كه سعي مي كنند اغلب اوقاتشان را با هم بگذرانند، شما هم طبيعتاً دوست داريد بيشتر بخش هاي زندگي تان را با هم بگذرانيد.

 

تعادل و توازن از نكات مهمي است كه نبايد فراموش كنيد، براي ربودن قلب ديگري الزاماً نبايد تبديل به كپي ديگري بشويد. اگر او و شما تمايل داريد بيشتر اوقاتتان را با هم به تفريح يا در حال كمك به ديگري بگذرانيد، نشانه آن است كه احساسات، آرزوها و يا اهداف مشابهي داريد.

 

تفاوت زن ومرد

 

او مؤدب و انعطاف پذير است

 

بهترين وقتي كه مي توانيد انعطاف پذيري او را مورد آزمايش قرار دهيد وقتي است كه مي خواهيد در برنامه ريزي يا برنامه زمان بندي شده تان تغييراتي بدهيد. هميشه زمان هايي وجود دارند كه شما لازم است آنها را جا به جا كنيد يا در جاي ديگري مشغول كار ديگري باشيد. وقتي شما اين تغيير را به او اطلاع مي دهيد، او نشان خواهد داد كه نسبت به احتياجات شما در برابر احتياجات خودش چه احساسي دارد. او به طرز ناخودآگاه نشان خواهد داد كه حاضر است اميالش را فداي رضايت شما بكند يا نه و آيا انسان سخاوتمند و بخشنده اي هست يا نه. مطمئناً قابل اطمينان و اعتماد بودن يكي از مهمترين صفاتي است كه شما براي همسرتان به دنبالش مي گرديد، اين طور نيست؟

 

 

او تفريحات شخصي اش را فداي بودن با شما مي كند ؟

 

اغلب اين طور مي گويند اما آيا او واقعاً از انجام تفريحي كه دوست دارد مي گذرد تا با شما باشد؟ بگذاريد اين طور فكر كنيم كه شما فقط يك شب در هفته مرخصي داريد و اين اتفاقاً مصادف شده است با شبي كه مسابقه تيم محبوب او از تلويزيون پخش مي شود و او ترجيح مي دهد كه آن شب را با شما بگذراند. هر وقت او كاري را كه واقعاً دوست دارد رها كرد تا وقتش را با شما بگذراند، به اين معني است كه به طرف شما در حال حركت است. به خاطر داشته باشيد كه اين كار معمولاً به طول نمي انجامد ولي در ابتدا نشانه خوبي است كه او سعي دارد قلب شما را فتح كند.

 

تفاوت زن ومرد

 

او براي شناختن شما زمان صرف مي كند

 

وقتي شروع به دوست داشتن ديگري مي كنيم تمايل داريم كه از آينده خودمان بيشتر به او ببخشيم، چرا كه او هنوز يك غريبه ناشناس است و ما سعي داريم او را بيشتر بشناسيم. امروز اغلب زوج ها بدون اين كه يكديگر را بشناسند با هم ازدواج مي كنند و بعد وقتي وجود مشكل را در مي يابند كه تقريباً به نزديكش رسيده اند و راهي نمانده است.

 

ايجاد زود هنگام روابط صميمانه و نزديك مي تواند موجب نقصان يا كاهش آرزوها و خواسته هاي آينده مرد براي شناختن يا بهتر شناختن زن مورد علاقه اش بشود. نشنيده ايد كه مي گويند آدم به چيزي كه دستش به آن نمي رسد حريص تر مي شود؟

 

صرف زمان براي ايجاد شناخت بهتر و بيشتر شالوده و پايه ساختمان روابط سالم و موفق در درازمدت است.

Akbar Balinparast بازدید : 151 جمعه 28 فروردین 1394 نظرات (0)

 

پژوهش ها نشان مي دهد «پول» يکي از عوامل اصلي سوء تفاهم هاي زوج هاست. اگر با صداقت و صراحت قبل از ازدواج در مورد مسائل مالي صحبت كنيد، ازدواج با دوامي خواهيد داشت.

 

پول تعيين كننده ثروت است. اما در ايجاد مساوات، امنيت، عشق، قدرت و آزادي زوج ها نقش دارد. احساس شما نسبت به پول به مراتب مهمتر از ميزان دارايي تان است.

 

سوزان بايردر نويسنده «پرسش هاي مشكل؛ 100 سؤال مهمي كه از نامزدتان مي توانيد بپرسيد» مي گويد: ازدواج اميدها، آرزوها و ترس هاي مالي خاص خود را به همراه دارد. بسيار مهم است كه تصوير روشني از توقعات، انتظارات و خواسته هاي خود داشته باشيد. با نامزدتان در مورد مسائل مالي صحبت كنيد. نظر او را نسبت به نحوه اداره مسائل مالي بپرسيد. هر چه اطلاعات كامل تري از او و انتظارات خود داشته باشيد، بهتر مي توانيد تصميم گيري كنيد.

 

نظر او را نسبت به بيمه درماني، بيمه عمر، صرفه جويي در محدوديت هاي مالي موجود، محل اقامت، هزينه رهن، اجاره و وام، و هزينه ادامه تحصيل بپرسيد.

 

ادامه تحصيل مستلزم فداكاري همسران است. زيرا بايد مخارج اضافي را براي تحصيل شما اختصاص داد. از طرفي در صورت ادامه تحصيل، شايد فرصت كافي براي كار كردن نداشته باشيد.

 

طرح چنين مسائلي بسيار مشكل است. ولي باعث مي شود حالا و پس از ازدواج خيالتان راحت باشد و تصميم گيري تان بر اساس واقعيات موجود باشد نه رؤياها و آرمان ها. اگر فرهنگ خانواده تان اجازه نمي دهد خودتان اين مسائل را مطرح كنيد، از والدين بخواهيد آنها را بپرسند.

 

قبل ازازدواج

 

پرسش هاي زير به شما كمك مي كند تا تصوير روشن تري از وضعيت مالي آينده داشته باشيد:

 

1 - درآمد ماهانه خواستگارتان چقدر است؟

 

2 - آيا كار كردن هر دوي شما لازم است؟

 

3 - اگر خانم كار نكند، آيا همسر، خانه داري را باارزش مي داند؟

 

 

4 - براي گذران زندگي چقدر درآمد كافي است؟

 

5 - چگونه بايد خرج كرد؟ چه هزينه هايي در اولويت است؟

 

6 - آيا با نحوه خرج كردن يكديگر توافق داريد؟ با چه مواردي موافق و با چه مواردي مخالفيد؟

 

 

7 - اگر هر دو كار مي كنيد، پولتان را با هم خرج مي كنيد يا جداگانه؟

 

8 - چه مبلغي (هر دو) در بانك داريد؟

 

9 - اگر خواستگارتان شغل آزاد دارد، چه مقدار از درآمدش را پس انداز يا سرمايه گذاري مي كند و چه مقدار را خرج مي كند؟

 

 

10 - چه كسي مسئوليت برنامه ريزي مالي را در درازمدت برعهده مي گيرد؟

 

11 - براي داشتن احساس امنيت، چه مقدار پول كافي است؟

 

12 - چند درصد از درآمد را پس انداز مي كنيد؟ آيا نامزدتان با پس انداز در بانك موافق است؟

 

 

13 - چه كسي حساب دخل و خرج را دارد؟ چه كسي قبوض آب، برق، تلفن و گاز را مي پردازد؟

 

14 - در صورت بيمه نبودن نامزدتان، آيا با بيمه اختياري (خويش فرما) هر دو شما موافق است؟

 

15 - آيا نامزدتان بايد خرج والدينش را بدهد؟ در صورت پاسخ مثبت ماهانه چقدر از درآمدش را به اين کار اختصاص مي دهد؟

 

 

16 - اگر خداي نخواسته ازدواج تان به طلاق منجر شود آيا مي تواند مهريه را پرداخت كند؟

 

17 - آيا او با خريد وسايل اضافي براي منزل يا كادو براي دوست موافق است؟

 

18 - آيا نامزدتان مي پذيرد كه دارايي قبل از ازدواج مثلاً زمين، خانه و ماشين به اسم خودتان باشد؟

 

 

19 - آيا خواستگارتان بدهي ندارد و ورشكست نشده است؟ در صورتي كه بدهي دارد تا چه مدت پس از ازدواج چه مبلغي بايد پرداخت كند؟

 

20 - آيا مي توانيد حساب جداگانه اي براي هزينه هاي منزل داشته باشيد؟ يا هر كسي بخشي از درآمد خود را براي آن اختصاص دهد؟

 

21 - آيا موافقيد كه حساب پس انداز جداگانه اي داشته باشيد؟

 

 

22 - اگر پس از ازدواج با پول كار هر دو شما خانه يا ماشين خريداري شود، آيا موافقيد كه سند آن به نام هر دو باشد؟

 

23 - اگر پس از ازدواج با بحران مالي يا ورشكستگي روبه رو شويد چه مي كنيد؟

 

24- آيا موافقيد مبلغي را براي موارد غيره منتظره نظير هزينه عمل جراحي يا بيمارستان پس انداز كنيد؟

 

قبل ازازدواج

Akbar Balinparast بازدید : 147 جمعه 28 فروردین 1394 نظرات (0)

 

طرح سؤال ، دريچه اي است كه به سوي شناخت از يكديگر گشوده مي شود. البته مهم اين است كه به سؤال ها چگونه پاسخ داده شود. نحوه پاسخ دادن به سؤال ها، تصويري از طرف مقابل در ذهن ديگري مي سازد. هرچه پاسخ ها واقعي تر و صادقانه تر باشند تصويري هم كه ساخته مي شود صحيح تر خواهد بود. اين امر كمك مي كند تا زن و مرد راه بهتري را در زندگي پيدا كنند، اين راه مي تواند به ازدواج و يا قطع رابطه و عدم ازدواج ختم شود. رسيدن به هر يك از اين راه ها در صورتي كه عاقلانه و درست باشد به نفع زن و مرد است.

 

البته بايد در نظر داشت كه هيچ پاسخي درست يا اشتباه نيست.هدف از طرح پرسش، اين است كه متوجه شويد در شرايط خاص مورد نظر، چه رفتاري داريد و درباره گذشته و آينده چگونه فكر مي كنيد. براي خشنود كردن نامزدتان پاسخ هايتان را تغيير ندهيد و از پاسخ هاي زيركانه اي كه بيانگر حقيقت نيستند خودداري كنيد. پاسخ هاي غيرواقعي به منظور پيشگيري از جر و بحث، به نفع هيچ كس نيست.بهتر است به جاي نامزدتان هم پاسخ ندهيد و عقيده خاص خود را بيان كنيد .مثلاً : اگر از شما مي پرسند آيا بچه مي خواهي يا نه؟ پاسخ ندهيد كه نامزدم بچه نمي خواهد.

 

 

- سعي كنيد خصوصيات و خواسته هاي خود را كشف كنيد.


وقتي درباره خودتان به اين شناخت دست يافتيد، مي توانيد تصميم بگيريد كه آيا نامزدتان مي تواند در رسيدن به خواسته هايتان شريك زندگيتان باشد يا نه.

 

- پاسخ هايتان بايد روشن كند كه شما در زندگي مشترك چه انتظاراتي از همديگر داريد،

در ضمن با اين پاسخ ها مي توانيد اولويت ها و رفتارهايي را كه حاضر به ترك آن نيستيد، نشان دهيد. اگر در خانه شلخته هستيد و نمي توانيد خود را تغيير دهيد، بهتر است تا نامزدتان از اين خصوصيت شما آگاهي داشته باشد.

 

نامزدی

 

- به پاسخ هاي يكديگر گوش كنيد، اما دخالت نكنيد،

اين تمرين ها براي آن است كه درباره همديگر بيشتر بدانيد نه اين كه همديگر را تغيير دهيد. بهتر است فكر كنيد آيا مي توانيد با نامزدتان همين گونه كه هست و بي آن كه توقع داشته باشيد كه تغيير كند، زندگي مشترك تشكيل بدهيد؟

 

يكسان بودن پاسخ ها و پرسش هاي مطرح شده، كليد خوشبختي در زندگي زناشويي نيست، بلكه برخورد شما با تفاوت ها تعيين كننده است. وقتي شما و نامزدتان در پاسخ به يك پرسش اختلاف عقيده داريد، راهنمايي هاي پيشنهادي «در شيوه گفتگو درباره تفاوت ها» را به كار بگيريد، زيرا به شما كمك مي كند تا اختلاف هايتان را به تدريج حل كنيد، وقتي دستتان را براي نامزدتان رو مي كنيد، آسوده مي شود. به او مي گوييد: «ظاهر و باطن، من اين هستم.» خودتان را صادقانه آشكار مي كنيد، باري از روي دوش خود برمي داريد و به اصطلاح توپ را در زمين بازي نامزدتان مي اندازيد و به او اين امكان را مي دهيد كه بدون هيچ فرض نادرستي تصميم بگيرد و شما را بپذيرد.

 

اما وقتي نظر او براي شما قابل قبول نيست چه بايد بكنيد؟ اگر با پاسخ هاي نامزدتان موافق نباشيد، چه خواهد شد؟ پي بردن به تفاوت ها به معناي اعلام ختم رابطه نيست، هرگز عدم اختلاف نظر، راز موفقيت زندگي مشترك به حساب نمي آيد، اختلاف نظر با نامزدتان، فرصتي است تا مهارت هاي «مديريت تفاوت ها» را بياموزيد.

 


توجه داشته باشيد:


مديريت تفاوت ها و نه مديريت حل اختلاف . زيرا لزومي ندارد كه گفتگو درباره تفاوت ها به اختلاف منجر شود.طبيعي است كه از دست نامزدتان عصباني و دچار سردرگمي و سرخوردگي بشويد، احتمالاً از دست دوستتان، رئيس و حتي همسايه تان هم دچار همين حالات مي شويد. اما با كمي تلاش مي توان ديدگاه هاي متفاوت را بدون اين كه به مشاجره ختم شود به هم نزديك كرد، مگر آن كه به شدت ستيزه جو باشيد.

 

نامزدی

 

گذشته شما

 

توجه به گذشته خود و تأثير آن بر شكل گيري شخصيت شما و خواسته هايتان در زندگي، نخستين گام هاي آمادگي براي ازدواج است. معمولاً زندگي پدر و مادرها سرمشق زندگي ما مي شود و اگر از اين سرمشق خوشمان بيايد، كم و بيش مي دانيم كه شريك زندگيمان بايد چه خصوصياتي داشته باشد، اما اگر همان طور كه بزرگتر مي شويم، از رابطه پدر و مادرمان خوشمان نيايد، مي توانيم آن را با الگوي مد نظرمان عوض كنيم.به دقت به روابط افرادي كه شما و نامزدتان در كنار آنها بزرگ شده ايد، توجه كنيد. ويژگي هايي را كه موجب ايجاد روابطي استوار و شاد شده و آنها كه سبب تلخي زندگي شده اند به ياد بياوريد، مشخص كنيد چه نگرش ها و رفتاري روابط اين افراد را تيره و تار مي كند. از اشتباهات و موفقيت هاي ديگران بياموزيد. اما توجه داشته باشيد كه خودتان را با آنها مقايسه و يا تشبيه نكنيد. تصميم بگيريد تجربيات مثبت را به كار ببنديد و از رفتارهاي منفي دوري كنيد.

 

اگر از موهبت داشتن پدر و مادري خوشبخت برخوردار هستيد، اين شانس را داريد كه بفهميد ازدواج موفق به چه عواملي نياز دارد. تك تك پرسش ها را با صداي بلند براي نامزدتان بخوانيد و هريك جداگانه بي آنكه حرف يكديگر را قطع كنيد به آنها پاسخ دهيد، سپس در اين باره صحبت كنيد كه آيا پاسخ هايتان بر زندگي مشتركتان تأثير خواهند گذاشت يا نه و تأثيرش چگونه است.

 

 

به عقيده شما چه عاملي پدر و مادرتان را در كنار هم نگه داشته است؟

 

دوست داريد چه ويژگي هايي از زندگي پدر و مادرتان در زندگي شما هم وجود داشته باشد؟

 

از چه ويژگي هاي زندگي پدر و مادرتان خوشتان نمي آيد؟

 

پدرتان چه رفتاري با مادرتان داشت؟ مادرتان چه رفتاري با پدرتان داشت؟

 

آيا شما و نامزدتان مي خواهيد كه همان رفتار پدر و مادرهايتان را نسبت به همديگر داشته باشيد؟

 


تأثير طلاق بر آينده فرزندان

 

پژوهش ها نشان داده است كودكاني كه پدر و مادرشان از هم جدا شده اند و بيشتر سال هاي رشد را فقط با پدر يا فقط با مادر گذرانده اند، به احتمال زياد در زندگي زناشويي خود نيز مشكل داشته باشند، اما اين به آن معني نيست كه نمي توان تغييري در اين تقدير ايجاد كرد. مي توانيد علل عدم موفقيت زندگي مشترك پدر و مادرتان را بررسي كنيد و با اجتناب از آن رفتارها، شانس موفقيت خود را در زندگي زناشويي افزايش دهيد.

 


در جستجوي همسر

 

نه تنها به دنبال شخصي مي گرديم كه آينده مان را با او سهيم شويم، بلكه فردي را مي خواهيم كه بخشي از گذشته مان نيز با او مشترك باشد. اگر پدر و مادر يا قوم و خويشي را تحسين مي كرديم كه مرفه بود، به احتمال زياد در پي همسري هستيم كه از نظر مالي تأمين باشد و احياناً كمبودهايي را كه در دوران كودكي و نوجواني، احساس مي كرديم پر كند. اگر احساس مي كنيد كه دوران كودكي و نوجواني تان بيش از حد جدي بوده است و خواهان شوخي و خنده بوده ايد، احتمالاً خواهان همسري هستيد كه شما را سرگرم كند و بخنداند.

 

پاسخ هاي شما به پرسش هاي مربوط به گذشته مهم هستند، زيرا موجب مي شوند تا بتوانيد وضعيت هاي نشاط آور و دردآور زندگي تان را تشخيص دهيد. با گفتگو درباره اين رويدادها مي توانيد تصميم بگيريد كه براي ايجاد يك زندگي خانوادگي شادمان، چه اقداماتي بايد انجام دهيد.

 

نامزدی


به هنگام مرور پاسخ هايتان نكات زير را به ياد داشته باشيد:

 

اگر بيشتر پاسخ هايتان مثبت و شاد است، با گذشته تان در صلح هستيد و احتمالاً خواستار زندگي مشتركي هستيد شبيه به فضايي كه در آن بزرگ شديد، چنانچه كل پاسخ هايتان منفي باشد، احتمالاً ناراحتي يا خشمي را از گذشته با خود حمل مي كنيد. درباره شيوه هاي رفع اين خشم، گفتگو كنيد و ببينيد به عقيده شما اين آزردگي چه تأثيري بر انتظارات شما از زندگي زناشويي مي تواند داشته باشد.وقتي از شما پرسيده شد كه دوست داريد زندگيتان شبيه به زندگي چه افرادي باشد آيا شما و نامزدتان يك زوج واقعي را مثال زديد يا شخصيت هاي يك فيلم را؟ آيا مدت ها با اين زوج معاشرت كرده بوديد يا فقط داستان آنها را بر صفحه تلويزيون ديده بوديد؟ الزامي ندارد كه همه الگوهاي خوب روابط در يك زوج وجود داشته باشند. شما مي توانيد اميدوار باشيد كه ويژگي هاي گوناگون زوج هاي مختلف را سرمشق قرار دهيد. براي نمونه مي توانيد مهر و محبت يك زوج و صرفه جويي زوج ديگر را آرمان خود قرار دهيد.

 

 

نقش پدر و مادر در ازدواج

 

تعداد كساني كه رها از پدر و مادر، زندگي زناشويي را آغاز مي كنند، اندك است. چه پدر و مادرتان را دوست داشته باشيد، چه از آنها دوري كنيد و حتي اگر هيچ گاه آنها را نشناخته باشيد، به هرحال بخشي از زندگي مشترك شما هستند و ميزان دخالت آنها در زندگي شما يكي از موضوع هاي معمول اختلاف و بگو مگوي شما و همسرتان خواهد بود.

 

هر كدام جداگانه پاسخ هايتان را به پرسش هاي زير بنويسيد، پرسش ها در رابطه با پدر و مادر هر يك از شماست نه پدر و مادر همسرتان، سپس درباره پاسخ، گفتگو كنيد و ببينيد به عقيده شما چه تأثيري (مثبت يا منفي) بر زندگيتان خواهند داشت.

 

آيا والدينتان نامزدتان را مي پسندند؟

 

آيا مهم است كه پدر و مادرتان، نامزدتان را دوست داشته باشند؟

 

چنانچه نامزدتان مورد تأييد پدر و مادرتان نباشد، چه تأثيري بر زندگي مشتركتان خواهد داشت؟

 

اگر پدر و مادر و نامزدتان با هم اختلاف داشته باشند، احتمالاً از كدام طرف جانبداري مي كنيد؟

 

قابل درك است كه هر يك از شما با پدر و مادر خودتان راحت تر باشيد تا پدر و مادر آن يكي، هر چه باشد، شما به مدت يك عمر پدر و مادرتان را مي شناسيد. در حالي كه احتمالاً تازه با پدر و مادر نامزدتان آشنا شده ايد، اما هميشه به ياد داشته باشيد كه پدر و مادر همسرتان، پدر و مادر همسرتان هستند، تحقير يا بي احترامي به آنها هيچ تفاوتي با توهين به پدر و مادر خودتان ندارد.

Akbar Balinparast بازدید : 215 جمعه 28 فروردین 1394 نظرات (0)

 

نامناسب بودن همه ی مردها آشکار نیست. ممکن است زنی با مردی آشنا شود و قبل از اینکه بفهمد این مرد مناسب او نیست، به او علاقه مند شده و وابسته اش گردد.اگر هنوز در سنين بیست سالگی هستید و نمی توانید از برخورد و آشنایی با مردانی که در این مقاله برایتان معرفی می کنیم، مقاومت کنید، چندان اشکالی ندارد، روابط شما برای کسب تجربه چندان هم بد نیست.

 

اما اگر به دنبال شریک ازدواج هستید، وقت خود را با مردهایی مثل اینها که در زیر به آنها اشاره می کنیم تلف نکنید. البته ممکن است این مردان در نگاه اول معقول به نظر بیایند، و حتی با شما زندگی کنند و دوستتان هم بدارند (البته به طریق خودشان)، اما مطمئن باشید که هیچوقت با شما ازدواج نخواهند کرد. اگر به دنبال رابطه ای طولانی مدت و بادوام هستید و با یکی از انواع مردهای زیر رابطه دارید، سریعاً رابطه تان را قطع کنید.

 

 

مردانی که به شما پاسخ نمی دهند!

 

اگر با مردی قرار می گذارید و او به طریق معمول به سؤالات و صحبت های شما پاسخ نمی دهد، دیگر به او فکر نکنید. این آدم ممکن است عصبی باشد یا اصلاً از شما خوشش نیامده باشد. البته علت حرف نزدن یا جواب ندادن های او اهمیت چندانی هم ندارد.

اگر بعد از مدتی معقول با شما تماس نگرفت، اصلاً منتظر او نمانید. اگر از احساس چیزی نمی داند و به رابطه جنسی پيش از ازدواج اسرار دارد، لزومی ندارد که باز هم با او بمانید. اگر با شما گفتگوهای عاشقانه نمی کند، به این خاطر است که احتمالاً شما را نمی خواهد، و مهم هم نیست که چرا!

 

 

مردانی که می خواهند سوپراستار شوند!

 

مردانی که می خواهند سوپراستار شوند (حال در عرصه های مختلف) اصلاً موارد خوبی برای ازدواج به حساب نمی آیند. رویای ستاره شدن، هر علاقه ی دیگری را در زندگی عادی و زندگی زناشویی آنها از بین می برد.

بدتر از همه اینکه، عاقبت زنی که چنین مردی را در راه رسیدن به رویایش یاری کند، بسیار دردناک است: پاداش ستاره شدن، رسیدن به انواع و اقسام زن ها و دخترهای زیبا و جذاب است.

همیشه همینطور بوده است. مردها در هر عرصه ای که معروف شوند، چه سینما، چه سیاست، تجارت یا هر رشته دیگری، زنان بخشی از پاداش و درآمد آنها هستند. زنان زیادی دور این آدم ها موفق چرخ می زنند و آماده ی انجام هر خدمتی برای آنها هستند!!

اما اکثر خانم ها این واقعیت تلخ را فراموش می کنند. من همیشه از تعداد زیاد تلفن های خانم هایی که فکر می کنند مرد زندگیشان فلان هنرپیشه یا خواننده مشهور است، در عجب، آنهم نه به عنوان قهرمان رویاهای زندگیشان، بلکه به عنوان شوهر!!

 

 

مردان متاهل

 

این دسته از مردان که وضعیتشان معمولاً مشخص تر از سایرین است، اما با این وجود باز هم زنان زیادی برای مشاوره به من مراجعه می کنند و می گویند که عاشق یک مرد متاهل شده اند و از این قبیل مشکلات! این مسئله ممکن است برای هر کسی در زندگی اتفاق بیفتد. من خودم به شخصه فکر میکنم اگر از این دسته از مردان دوری می کردم، زودتر از اینها ازدواج می کردم. اما منم مثل بقیه زن ها، باید این تجربه ها را به دست می آوردم.

 

من به طور جدی با دو مرد متاهل رابطه داشتم، که یکی از آنها وقتی من با او آشنا شدم از همسرش جدا شده بود. بعد از یک سال که من با او رابطه داشتم، خانمش (که طی آن مدت قسم می خورد با او رابطه ی جنسی ندارد) از او حامله شد. آن یکی هم تا بعد از هفته ها آشنایی هنوز به من نگفته بود که متاهل است. من هم که خیلی عاشق او بودم، کار احمقانه ام را ادامه دادم و نمی توانستم از او جدا شوم و باز هم می دیدمش. هر دو این آدم ها به من هدیه می دادند، با من شام بیرون می رفتند و ...اما هیچکدام رفتار یک همسر را با من نداشتند.

 

مردان متاهل معمولاً ترفندهای زیادی برای به دام انداختن شما دارند. در شروع آشنایی ممکن است به شما بگویند که "فقط کمی متاهل هستند!!" اگر شما برخورد مثبت از خود نشان ندادید، سعی می کنند شما را با هزار و یک دلیل قانع کنند و معمولاً میگویند که با همسرشان تفاهم ندارند و یا همسرشان آنها را درک نمی کند، یا سالهاست که با او سکس نداشته اند و فقط منتظر این هستند که بچه هایشان ازدواج کنند تا از هم طلاق بگیرند.

 

شما نباید هیچیک از این حرف ها را باور کنید. حتی ممکن است بعضی از آنها به دروغ به شما بگویند که مجردند. شما از کجا ممکن است پی به دروغ آنها ببرید؟ البته راه ها و نشانه های زیادی وجود دارد. چنین مردی هیچوقت شماره تلفن خانه اش را به شما نخواهد داد. روزهای تعطیل و آخر هفته ها هیچوقت با شما نخواهد بود. با دلایل و بهانه های مسخره قرار ملاقات ها را بر هم می زند. معمولاً کم پیش می آید که شب را کنار شما سپری کند. و ....

 

ازدواج

 

مردی که به تازگی از زن قبلی جدا شده است!

 

این مرد هم ممکن است متاهل باشد، چون هنوز عمیقاً به همسر یا دوست دختر قبلیش وابسته است. این مرد که به تازگی از همسر یا دوست دخترش جدا شده است، اصلاً موقعیت یا روحیه ی مناسبی ندارد که شما لایق آن باشید.

 

قلب این مرد شکسته است. هنوز هم به برگرداندن و زندگی با زن قبلی فکر می کند. از فکر اینکه ممکن است ان زن با مرد دیگری رابطه داشته باشد دیوانه می شود. دلش به حال به حال بچه هایش می سوزد، برای خانه ای که از دست داده متاسف است و نگران این است که چطور میتواند همه ی این چیزها را دوباره بسازد. او اصلاً برای دوباره عاشق شدن آمادگی ندارد. مدت زمان زیادی باید بگذرد تا او این آمادگی را به دست آورد.

 

او ممکن است هرقت که شما بخواهید با شما قرار بگذارد، اما مطمئناً هیچوقت از ساعاتی که کنار او می گذرانید لذت نخواهید برد. مهم نیست کجا بروید یا چه به یکدیگر بگویید، همه ی کارهایی او نشانی از زندگی گذشته اش خواهد داشت.چنین مردهایی همیشه به دنبال زنانی هستند که بتوانند موقتاً خلاء زندگی آنها را پر کنند. این زن ها فکر می کنند که با نزدیک شدن به آن مرد و برقراری رابطه صمیمانه قادر خواهند بود در آخر کار آن مرد را از آنِ خود کنند، اما معمولاً چنین نیست.

 

این مردها بعد از گذشت چند مدت بهبود می یابند، و اولین کارشان هم پس از بهبودی رفتن به سراغ زن های جدید خواهد بود، زنانی جالب و جذاب که فکر زن قبلی را به کلی از ذهنشان محو کند. اگر احساس می کنید که به مردی که تازه از همسر یا دوست دخترش جدا شده علاقه مند شده اید، اجازه بدهید او این دوره نقاهت را با زنان دیگری بگذراند و شاما از دور اوضاع را بررسی کنید تا شاید بعد از بهبودی توانستید او را مال خود کنید.

 

 

مردان پس از اتمام بحران طلاق و جدایی

 

این همان مردی است که دوره نقاهت جدایی از همسر را پشت سر گذاشته است. حال که زخم هایش بهبود یافته اند، می خواهد جبران زمانی که از دست داده را بکند. یک ماشین اسپرت می خرد، اگر موی سفیدی در سرش ببیند رنگ می کند و کمی هم به سرو وضع لباسهایش می رسد. یعنی خود را برای آشنایی های جدید و یک زندگی جدید کاملاً آماده می کند.

 

یک مشخصه مهم این آدم ها این است که فقط با زنانی قرار ملاقات می گذارد که حداقل 20 سال از خودش جوانتر باشند. اگر مرد میانسالی که فکر می کنید به او علاقه دارید را با دختر جوانی دیدید باید بدانید که: (1) آن خانم دخترش نیست!، (2) هر دفعه که او را می بینید می بینید احتمالاً با دخترهای جوان مختلف خواهد بود. (3) دوستانش هم نگرانش هستند که چطور از خودش یک احمق می سازد. (4) او اصلاً توجهی به حرف های بقیه ندارد.اگر هنوز هم به چنین مردی علاقه مند هستید باید بدانید که بعضی از این موارد پس از بحران، حداقل بیست سال به طول می انجامد.

 

 

مردان تنبل و بیکاره

 

چنین مردی هیچ وقت قبض هایش را پرداخت نمی کند، نمی توان به او تکیه کرد و وقتی هم صحبت به ازدواج میکشد، همیشه شما را ناامید می کند. زندگی این مرد آنقدر با بدبختی همراه است که نمی تواند آن را با کس دیگری هم شریک شود.

 

اکثر اوقات خانم ها فکر می کنند که می توانند این مردها را اصلاح کنند و از آنها شوهرهایی ایدآل و کامل بسازند. اما اصلاً اینطور نیست. این مردها معمولاً به مواد مخدر، الکل، قمار رو می آورند و اگر هم وارد این مسائل نشوند، آنقدر وعده و قول الکی به شما خواهند داد که خسته تان خواهند کرد. یکی از این وعده ها هم وعده ازدواج با شما خواهد بود!



مردان همیشه مجرد

 

این مردها در نگاه اول بسیار معقول و مناسب می رسند. اوضاع زندگیشان معمولاً بینقص و عالی است و همه چیز سر جای خودش است. خانه ی عالی، اتومبیل عالی، خدمتکار و...فقط شما را کم دارد که بانوی آن خانه شوید. این همه ی رویایی است که در سر دارید.اما فراموشش کنید. ممکن است خانه و دارایی های او به نظر عالی بیاید، اما خودِ او چنین نیست. قرار گذاشتن با او ممکن است جالب و مفرح به نظر آید، اما برای ازدواج فقط یک سراب است.

 

چنین مردهایی به هیچ عنوان حاضر نیستتند که استقلال خود را که به این سختی حفظ کرده اند را به این آسانی از چنگ بدهند. دوست ندارند که کسی روال عادی زندگی آنها را مختل کند، از بچه خوششان نمی آید، هیچوقت وعده ی ازدواج بخه کسی نمی دهد، بالای چهل سال دارد و هیچوقت با هیچ زنی زندگی نکرده است. هیچ چیز نمی تواند این رویه ی سفت و سخت را برهم بزند. پس وقتتان را تلف نکنید، تغییر دادن این مرد بهاین آسانی ها نیست و تقریباً غیرممکن است. نباید منتظر معجزه بنشینید.

 

 

با این وقت تلف کننده ها چه کنیم؟

 

دوست دارید بدانید که اگر یکی از این مردان که بودن با آنها فقط وقت تلف کردن است چه باید بکنید؟هر نوع خیال و رویا که برای تغییر دادن او در سر دارید را دور بریزید.اگر به نظرتان مرد جذابی است، با وجود همه ی ویژگی های نامناسبی که در بالا ذکر شد، سعی کنید رابطه تان با او را فقط در حد یک آشنایی نگاه دارید و فقط بگذارید در مهمانی ها همراهیتان کند. او را کاملاً آزاد بگذارید.

 

بااینکه خودش از همه لحاظ فرد نامناسبی برای شما به حساب می آید، اما ممکن است کسی را بشناسد که دقیقاً مناسب شما باشد. از او بخواهید که شما را به دوستانش معرفی کند. مطمئناً خودش هم از اینکه از این فشار خلاص شده است احساس خوشحالی خواهد کرد.

 

البته با گذراندن وقتتان با این وقت تلف کننده ها، حداقل از خطر ازدواج های توام با شکست محفوظ خواهید ماند. همیشه یادتان باشد، این مردها هیچکدام هیچوقت با شما ازدواج نخواهند کرد. بعضی از آنها ممکن است آنقدر پست باشند که نشان دهند که دوستتان دارند و عاشقتان هستند و شما را وارد گرداب بدبختی کنند.

منبع:مردمان

Akbar Balinparast بازدید : 138 جمعه 28 فروردین 1394 نظرات (0)

 

زمانی که علم جامعه شناسی آشکارا اعلام می کند ازدواج در زمره پیچیده ترین روابط انسانی است، شاید بتوان تأمل زیادی در این خصوص داشت و از زوایای مختلف آن را مورد بررسی قرار داد، زیرا بسیار شنیده شده که ازدواج، مظهر برخورد فرهنگ و طبیعت است. به این صورت که جامعه می کوشد طبیعت را مهار کند و آن را به فرهنگ تبدیل نماید و به دلیل همین ویژگی هاست که بیان می شود میثاق زناشویی با توجه به زمان و شرایط دوران خودش، دچار دگرگونی ها و تغییراتی شده ، ولی نفس آن از قدیم الایام یکی بوده است.

 

ازدواج ابعاد گوناگونی دارد و انتخاب همسر نیز گزینه های متفاوتی دارد که جدای از نزدیکی فرهنگ ها ، جغرافیا، تحصیلات و...« سن » یکی از ویژگی هایی است که مورد توجه بوده و تفاوت سنی در همه اعصار به گونه ای بوده که نشان می دهد در تفاوت سنی زوجین ، مرد چند سالی بزرگتر از زن بوده است. به طوری که در ایران پدیده گزینش همسر، پراکندگی خاصی داشته است؛ از این رو تفاوت سن زوجین در ایران امری طبیعی به نظر می رسد و میزان این تفاوت، تا آنجا مورد توجه قرار می گیرد که در بیشتر موارد میان 4 تا 12 سال است.

 

اما بسیاری از جامعه شناسان معتقدند در یک جامعه صنعتی یا رو به صنعتی شدن و پویا، معیارها نیز در حال تغییر و دگرگونی است. چه بسا هنوز وجود داشته باشند افرادی که به تفاوت سنی میان زوجین با تأکید بزرگتر بودن مرد از زن صحه بگذارند، اما در جامعه ای که زنان دست به فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، هنری و حتی مطالعاتی و سیاسی می زنند، از نظر تحصیلات ارتقاء پیدا می کنند و جایگاه ها، موقعیت هایی برتر و یا همسان مردان به دست می آورند و همین باعث می شود مقوله سن در ازدواج آنان نیز دچار تغییر شود. مثلاً در جامعه امروز، بسیار دیده شده زنانی که از همسران خود بزرگتر هستند. با این حساب می توان گفت که نظریه همسر گزینی با توجه به شرایط خاص هر جامعه می تواند تغییر یابد و در نهایت موجب طرح این پرسش می شود که آیا بزرگتر بودن زنان از شوهرانشان موجب بروز مشکلاتی می شود؟

 

پاسخ های مختلفی شامل این پرسش می شود؛ پاسخ های مخالف و موافقی که بحث بر سر هر کدام می تواند نظر عده ای خاص را پاسخگو باشد.

یک محقق و استاد دانشگاه در این خصوص می گوید: «به نظر من این تفاوت سنی، منفی است زیرا با تحقیقاتی که روی 2 هزار و 167 پرونده طلاق انجام داده ایم، به این نتیجه رسیده ایم که یکی از مهمترین دلایل طلاق در میان زوجین، بروز همین تفاوت سنی است. یعنی بزرگتر بودن زن از مرد، زیرا این پدیده چه از نظر فرهنگی و چه از نظر اجتماعی در جامعه ما پذیرفته شده نیست.

 

فرهنگ سنتی ایران می گوید بزرگتر بودن مرد در ازدواج یک ارزش است و حتی در محافل و مناطق روستایی هم، شعرهایی در این خصوص سروده اند، بنابراین اینگونه به نظر می رسد که اگر این ازدواج ها محکم نباشد، در مدت کوتاهی با شکست مواجه می شود.»

 

جامعه شناسان دلایل گوناگونی را در این خصوص برمی شمارند. آنان معتقدند رشد علمی و فرهنگی زنان و به دست گرفتن بازار کار و کسب و دیگر موفقیت های اجتماعی در رشد آنان نقش داشته است؛ اما از سوی دیگر، افزایش سن ازدواج و بعد اقتصادی، از مهمترین عوامل چنین پیوندهای زناشویی است.

 

کارمندی، می گوید: «دوستی داشتم که همیشه می گفت من با یک زن پولدار ازدواج می کنم. چند سالی از او خبر نداشتم تا این که هفته پیش او را دیدم. سوار خودروی آخرین مدل شده بود و از ظاهرش مشخص بود که وضع مالی خوبی دارد. برایم تعریف کرد که با خانمی 9 سال بزرگتر از خودش ازدواج کرده و از زندگی اش هم راضی است و به هر چه می خواسته، رسیده است. خوشحال شدم ولی نتوانستم باور کنم، چون آن دوست ِ خیلی شاد و سر حال سابق نبود.»

 

ازدواج زن با مردی که از خودش کوچکتر است، از دید جامعه شناسان غیر از بُعد اقتصادی، به مسائل عاطفی و احساسی منوط است. مثلاً دکتر قرایی مقدم در این خصوص می گوید: «خام بودن جوانان و تحت تأثیر احساسات قرار گرفتن، یکی دیگر از دلایلی است که موجب چنین ازدواج هایی می شود، زیرا باید در نظر داشت برخی جوانان با توجه به بالا بودن درایتی که زن در برخی موارد دارد، ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند. بخصوص که در یک سن خاص زن خیلی بهتر می تواند مرد را رام کند. اگر آن زن از موقعیت اجتماعی و اقتصادی خوبی هم برخوردار باشد که این کار آسان تر انجام می گیرد، زیرا پسرانی که حداقل لوازم زندگی را دارند برای فرار از به دست آوردن این امکانات، ترجیح می دهند چنین ازدواج هایی داشته باشند.»

 

این در حالی است که دکتر نوید ایرانپور، پژوهشگر مسائل خانواده در یک طبقه بندی به چرایی و چگونگی این ازدواج ها اشاره می کند.وی معتقد است این ازدواج ها را می توان در 3 طبقه مجزا قرار داد:

 

الف- آن دسته از ازدواج هایی است که بنابر اجبار صورت گرفته و خانواده با انتخاب دختری بزرگتر از پسر بنابر از شرایط خاصی، پسر را به ازدواج مجبور می کنند.

 

ب- ازدواج هایی که بر پایه عشق و علاقه دو طرف بنا نهاده شدند.

 

ج- ازدواج هایی که بُعد اقتصادی دارند.

 

تفاوت سنی زوجین

 

وی در ادامه سخنانش نتایج چنین ازدواج هایی را این گونه بیان می کند: «با توجه به نوع چگونگی ازدواج، مسلماً رفتارهای متفاوتی نیز بروز پیدا می کند. در ازدواجی که مرد بر پایه عشق و یا ثروت خود را راضی کرده است که با زنی بزرگتر از خود ازدواج کند دو حالت پیش می آید: یا زن حاکم خانواده می شود و یا این مرد است که از قدرت برخوردار است. زیرا مردی که با توجه به شرایط اقتصادی زن ازدواج کرده است، برنامه ریزی می کند که چگونه از آن استفاده کند. در چنین شرایطی معمولاً جوان بودن خود را بهانه ای برای اخاذی قرار می دهد و زن نیز کوتاه می آید.»

 

غیر از این، ازدواجی که بر پایه زور و اجبار است در نوع خود بدترین واکنش را داراست، زیرا زن و مرد بیشترین تنش ها را در خود خواهند داشت. در چنین خانواده هایی بیشترین تنش بر سر این موضوع است که چه کسی قدرت را در دست بگیرد، مرد یا زن؟ مرد به دلیل نگرش سنتی می خواهد مردانگی نشان دهد و حاکم خانه باشد و زن به علت بزرگتر بودن نمی تواند این نکته را تحمل کند و تنش بر سر قدرت، می تواند نهاد خانواده را دچار مشکل کند.

 

دوستی می گفت: «با مدیر عامل شرکت کامپیوتری که در آن مشغول به کار بودم، ازدواج کردم. او 7 سال از من بزرگتر است و ما 5 سالی است که زندگی مشترکی داریم. راضی ام اما گاهی اوقات احساس می کنم همانند یک مهره هستم و هیچ اراده ای از خود ندارم. تنها این مورد است که ناراحتم می کند.»

 

در حالی که عده ای از کارشناسان با این کار مخالف هستند، گروهی دیگر توافق دارند که نمی توان یک حکم کلی برای چنین مسئله ای در جامعه ایران صادر کرد، زیرا هنوز تعریف مشخص و دقیقی از وظایف زن و مرد نسبت به هم تبیین نشده و یا اگر شده کمتر عملی می شود و به همین دلیل است که اختلاف ها روز به روز بیشتر می شود؛ بنابراین در حالی که در زندگی های عادی زناشویی تنش هایی را شاهد هستیم، طبیعی است میان خانواده ای که زن چند سالی هم از شوهرش بزرگتر است، شاهد حرف ها و حدیث هایی هم باشیم. به طور مثال به مرد می گویند هیچ کس را به او نمی دادند و آمد این زن را گرفت و یا این زن سنش بالا رفته بود و مجبور شد با کوچکتر از خودش ازدواج کند، که تمامی این حرف ها در کنار مشکلات دیگر می تواند آسیب پذیری خانواده را افزایش دهد. عده ای از روان شناسان اجتماعی با نگاهی از بعد روان شناسانه و روان شناختی نیز سعی بر تحلیل این دسته از ازدواج ها دارند.

 

آنان معتقدند از نظر روان شناسی زن ها زودتر از مردها نسبت به مسائل زندگی عاقل تر می شوند و درکشان از مسائل درون خانواده و زندگی عمیق تر است؛ بنابراین مسئولیت پذیرند و یا بیشتر در این زمینه ها فکر می کنند. حال اگر زنی چند سالی بزرگتر باشد، به طور ناخودآگاه انتظار دارد که مرد هم همانند او فکر کند و مسائل را بسنجد، برای همین زمانی که انتظارش برآورده نمی شود، این تصور تداعی می شود که مرد نسبت به خانه و خانواده بی مسئولیت است و در نهایت تنش فضای خانواده را پر می کند. از سوی دیگر، مردی که با زن بزرگتر از خودش ازدواج می کند، ممکن است پس از چند سال زندگی، با فرسوده شدن جسم زن، احساس ضرر کند و احتمالاً به فکر جدایی و یا ازدواج دوم بیفتد و...

 

خانمی می گفت: «پس از 15 سال زندگی، شوهرم به من می گوید تو پیر هستی. من 6 سال جوان تر از تو هستم. می گوید اگر به خاطر ثروت و موقعیت تو نبود، با تو ازدواج نمی کردم. خیلی غصه دار شدم. من با عشق جلو رفتم و او با پول. حالا که به آن چیزهایی که می خواسته، رسیده، به من می گوید تو پیر هستی. پس از 15 سال زندگی این حرف ها دلم را آتش می زند.»

 

دکتر ی به نوع تفاوت در اختلافات سنی نیز اشاره می کند. به این معنی که اگر تفاوت سنی میان زن و مرد 3 تا 4 سال باشد، از یک حد معمولی برخوردار است. در این شرایط زنی که 3 یا 4 سال بزرگتر از شوهرش است، معمولاً در برابر موضع مرد کوتاه می آید و می کوشد مطیع باشد. در صورتی که هر چه این تفاوت سنی افزایش یابد، حس مادری، خواهر گونه و یا سرپرست در زن بیشتر می شود. مثلاً زنی که 15 سال و یا بیشتر از همسرش بزرگتر است، همواره همانند مادر یا خواهر بزرگتر با شوهرش برخورد می کند.

 

خانم کارمندی می گفت: «با کسی ازدواج کردم که 10 سال از من کوچکتر است. همه می گویند جای پسرت است و به او هم می گویند که با مادرت ازدواج کرده ای. شاید حق دارند. ولی ما با هم خوشبخت هستیم و 7 سال است که زندگی می کنیم. تمام خرج تحصیلش را خودم دادم و برای دکترا گرفتن فرستادمش خارج از کشور. می گفتند این کار را نکن می رود و دیگر بر نمی گردد؛ ولی همسرم رفت دکترایش را گرفت و برگشت و با هم زندگی می کنیم. الان حرف های مردم کمتر شده؛ ولی هنوز وقتی ما دو تا را با هم می بینند تعجب می کنند.» تمام این مسائل زمانی کنار هم جمع شده، باعث می شوند کارشناسان نظرات مختلفی را ارائه دهند؛ هر چند این نظرات در آخر به نقطه ای مخالف ختم می شود و گویی هنوز عُرف جامعه و مردم آن را قبول ندارند.

 

پزشکی در این خصوص می گوید: «شاید چنین ازدواج هایی نکات مثبتی هم داشته باشد مثل اداره زندگی از سوی زنی آگاه و مدیره. ولی کنار این نکات مثبت، این نکات منفی است که خود نمایی می کند زیرا اگر خود فرد پذیرای شرایطش باشد، تا اندازه ای می تواند نگاه جامعه و مردم را تحمل کند و تأثیرات منفی این برخوردها همیشه در زندگی خانوادگی آنان بروز می یابد.» در هر حال، با نگاهی می توان خانواده هایی را یافت که با بزرگتر بودن زنان از شوهرانشان، زندگی هایی شاد و زیبا دارند.

 

آقایی که کارمند فرودگاه است می گوید: «روزی که مثل همیشه مشغول چک کردن یکی بودن شناسنامه ها با هویت مسافر بودم، دیدم زن و مرد مو سپیدی شناسنامه هایشان را دادند. مرد 5 سال کوچکتر از زن بود. با خنده گفتم: پدر جان خانمت که 5 سال بزرگتر است. پیرمرد لبخندی زد و گفت: مگر چه عیبی دارد، عوضش خانمم هنوز شاداب تر و جوان تر از من مانده، !»

Akbar Balinparast بازدید : 161 جمعه 28 فروردین 1394 نظرات (0)

پس از مطرح کردن معيارهاي انتخاب همسر، سؤالي که در ذهن همه افراد مطرح مي شود اين است که چگونه مي توان قبل از ازدواج به خصوصيات روحي و رواني همسر پي برد؟ و آيا مي شود با رعايت موازين شرعي و عرفي، شخصي را قبل از ازدواج شناخت؟

 


خواستگاري در درجه اول احترام و اکرام به جنس مؤنث است.

 

جواب اين سؤال تا حدودي مثبت است به شرطي که عاقلانه با موضوع برخورد شود. به پسران جوان توصيه مي کنيم، دقت کنيد شخصي را که براي ازدواج انتخاب مي کنيد، آيا شخصيت اجتماعي، يعني مجموعه حرکات، رفتارها، آدابِ معاشرت و برخورد اجتماعي اش با عقايد شما همخوان هست يا خير؟ اگر همخواني وجود داشت تحقيقات جزيي در مورد خانواده اش به عمل آوريد و خانواده او را با خانواده خود از لحاظ اقتصادي، اجتماعي مقايسه کنيد، اگر در يک رديف بوديد به خواستگاري برويد.

 

دختر خانم هاي جوان بايد ابتدا تحقيقات جزيي در مورد خواستگارشان به عمل آورند اگر در کليات مانند وضعيت اقتصادي و اجتماعي، موقعيت شغلي و تحصيلي، فرد مورد نظرشان با آنها همخوان است، اجازه دهند خواستگار به خانه آنها بيايد.

 

تاريخچه خواستگاري به قبل از ميلاد مسيح برمي گردد. خواستگاري از طرف مردان انجام مي شده. به عبارت ديگر مرد به خواستگاري زن مي رود، و اين امر به خاطر تفاوت هاي روان شناختي زن و مرد است، خواستگاري در درجه اول احترام و اکرام به جنس مؤنث است.

 

زماني که به خواستگاري مي رويد و يا از شما خواستگاري مي شود، زيباترين لباسهايتان را به تن کنيد و پوششي شيک و مناسب داشته باشيد. اولين ديدارها هميشه در اذهان باقي مي مانند. عده اي با لباس هاي نامناسب و نه چندان تميز به خواستگاري مي روند و تصورشان اين است که اين شخص بايد وضعيت زندگي مرا بداند در صورتي که اين وضعيت خاطره خوشي به جا نمي گذارد. در تمام طول مراسم خواستگاري متانت و وقار بايد از ناحيه هر دو خانواده مراعات شود و رفتارهاي نامناسب و جلف ، ذهنيت هاي بدي را رقم مي زنند.

 

هنگام صحبت کردن فرد مورد نظرتان، سراپا گوش باشيد، و دقت لازم را به عمل آوريد تا مطالب گفته شده را بهتر بتوانيد به خاطر بسپاريد و هنگامي که خودتان صحبت مي کنيد نيز سعي کنيد، سنجيده حرف بزنيد. پس از اين که از گذشته و شرح حال فرد مقابل مطلع شديد مي توانيد ديدگاهش را راجع به مذهب سؤال کنيد.

 

در هنگام صحبت کردن با فرد مورد نظر در اولين جلسه بنا را بر صداقت و يکرنگي بگذاريد و متعهد شويد که آنچه مي گوئيد کاملاً از سر صدق و صفا باشد و به اين تعهد خود نيز پاي بند شويد. بهتر است به عنوان اولين سؤال از فرد مقابل بخواهيد خودش را کامل معرفي کند؛ به عبارت ديگر از او بخواهيد خلاصه اي از گذشته زندگيش براي شما بگويد خودتان نيز متقابلاً خلاصه اي از سرگذشت خود را مطرح نماييد.

 

انتخاب همسر

 

سرگذشت و بيوگرافي شامل اين موارد مي شود: معرفي کامل نام و نام خانوادگي، شغل، سن، شغل پدر و مادر، ميزان تحصيلات هر يک از آنها، وضعيت شغلي و تحصيلي و سني ديگر افراد خانواده، و اين که شما در چه خانواده اي و با چه شرايطي بزرگ شديد و مسائل خاص زندگي شما در گذشته چگونه بوده است. در هنگام صحبت کردن فرد مورد نظرتان، سراپا گوش باشيد، و دقت لازم را به عمل آوريد تا مطالب گفته شده را بهتر بتوانيد به خاطر بسپاريد و هنگامي که خودتان صحبت مي کنيد نيز سعي کنيد، سنجيده حرف بزنيد. پس از اين که از گذشته و شرح حال فرد مقابل مطلع شديد مي توانيد ديدگاهش را راجع به مذهب سؤال کنيد.

 

بپرسيد نگرش شما راجع به مذهب چيست؟ مذهب چقدر در زندگي شما نقش دارد و تا چه اندازه به آن اهميت مي دهيد؟ و بعد متقابلاً ديدگاه خودتان را راجع به مذهب مطرح نماييد و دقيقاً نگرش خود را در اين مورد تشريح نماييد؛ اگر براي مثال در مورد احکام مقيد هستيد و علاوه بر واجبات، مستحبات را نيز رعايت مي کنيد، اين مورد را حتماً تذکر دهيد و با نگرش ها و احساسات فرد مقابل مقايسه نماييد.

 

مطلب ديگري که مي توانيد سؤال کنيد نگرش مخاطب شما راجع به مسائل اقتصادي و نحوه درآمد است، در اينجا شغل خود و ميزان درآمد ماهيانه خود را مطرح کنيد؛ بلوف نزنيد، آنچه واقعاً هست را بگوييد.

 

خانم ها نيز بايد از خواستگارشان سؤال کنند به نظر شما يک زن و همسر ايده آل چگونه فردي مي تواند باشد و بعد صفات مطرح شده را با خصوصيات و ساختمان رواني خود مقايسه کنند، اگر ناهمخواني يافتند بايد بگويند اين ويژگي ها را ما نداريم و يا اصلاً با ساختمان رواني ما بيگانه است، خانم ها حتماً سؤال کنند انتظار مرد مورد نظرشان از آنها چيست، به نظر آنها زن بايد با چه نوع پوششي در اجتماع ظاهر شود، چگونه بايد با مردم نشست و برخاست نمايد. نظرش راجع به شاغل بودن زن چيست.

 

امکانات مالي خود را توضيح دهيد، اگر توان مالي شما در شرايط فعلي بيشتر از امکانات موجود نيست اين مورد را نيز تذکر دهيد و سپس نظر دختر خانم را در اين مورد بخواهيد، ببينيد ايشان چه مقدار پول را براي داشتن يک رفاه نسبي لازم مي دانند، و اگر خواسته هاي ايشان با درآمد شما همخوان نيست موضوع را مطرح و روي آن تأکيد نماييد، وعده ها و قول هايي که با امکانات شما نمي خواند و امکان برآورده شدنش نيست ندهيد.

 

هميشه براي بهتر شدن زندگي تلاش کنيد ولي قول هاي نابه جا ندهيد. علاوه بر نگرش خود و فرد مورد نظر، در مورد مسائل مادي و اقتصادي بايد موقعيت اقتصادي هر دو خانواده را با يکديگر مقايسه کنيد. فراموش نکنيد بسيار مهم است که دختر و پسر از يک رديف اقتصادي با يکديگر ازدواج کنند و ازدواج طبقات متضاد اجتماعي اصلاً صلاح نيست.

 

يکي ديگر از مطالبي که حتماً بايد در جلسه خواستگاري پرسيده شود، ارزش هاي خانوادگي است. بايد بفهميد در خانواده فرد مقابل چه چيزهايي ارزش است. اگر در خانواده شما تحصيل جايگاه مهمي دارد و خانواده براي تحصيلات و فرد تحصيل کرده ارزش زيادي قائل هستند، ولي در خانواده شخص مورد نظر شما هيچ بهايي به تحصيل و تحصيل کرده داده نمي شود، جاي تأمل دارد؛ بايد اندکي دست نگه داريد. يا چنانچه در خانواده شما حجاب و رعايت کردن آن بسيار مهم است و يکي از ارزش هاي حساس در خانواده به شمار مي رود ولي در خانواده طرف مقابل حجاب کم رنگ است و يا اصلاً جايگاهي ندارد و در عوض پول مهمترين ارزش است، در اينجا شما با يکديگر همخواني نداريد.

 

بعد از بررسي نگرش هاي فرد مقابل راجع به مذهب و مسائل اقتصادي و ارزش هاي خانوادگي، نوبت به بررسي ارزش هاي درون فردي مي رسد. در اينجا افکار، عقايد، ايده آل ها و علائق را به طور کاملاً جزيي مطرح کنيد. آقايان حتماً از خانم ها بپرسند، به نظر آنها يک مرد ايده آل چگونه فردي است، و چه شرايطي بايد داشته باشد؟ اگر خصوصياتي را که خانم مطرح مي کند در وجود شما نيست سريعاً اعلام نماييد.

 

اين خصوصيات فردي مورد نظر شما، در ما نيست و يا اصلاً نمي توانيم اينگونه باشيم. خانم ها نيز بايد از خواستگارشان سؤال کنند به نظر شما يک زن و همسر ايده آل چگونه فردي مي تواند باشد و بعد صفات مطرح شده را با خصوصيات و ساختمان رواني خود مقايسه کنند، اگر ناهمخواني يافتند بايد بگويند اين ويژگي ها را ما نداريم و يا اصلاً با ساختمان رواني ما بيگانه است، خانم ها حتماً سؤال کنند انتظار مرد مورد نظرشان از آنها چيست، به نظر آنها زن بايد با چه نوع پوششي در اجتماع ظاهر شود، چگونه بايد با مردم نشست و برخاست نمايد. نظرش راجع به شاغل بودن زن چيست. اگر خانم ها در شرايط فعلي شاغلند و به شغلشان نيز علاقه مند هستند و کار کردن برايشان اهميت دارد، ولي احساس مي کنند خواستگارشان نظر چندان مساعدي نسبت به شاغل بودن زن ندارد بايد به اين نکته تأکيد شديد کنند، حتي در صورت لزوم آن را شرط ضمن عقد قرار دهند.

 

انتخاب همسر

 

فرد مورد نظر را مورد مطالعه قرار دهيد نکات مثبت را در شخصيت و موقعيت وي جستجو کنيد و آن را در يک ستون زير هم قرار دهيد در مقابل ستوني را نيز به صفات و خصوصيات منفي اختصاص دهيد. آن مورد يا مواردي از خصوصيات منفي را که اطمينان صد در صد داريد تغيير مي نمايد مثبت حساب کنيد. و سپس آنها را مورد سنجش قرار دهيد و تحليل کنيد.

 

مسئله ديگري که بايد در خواستگاري مطرح شود برنامه هاي فعلي و برنامه هاي آينده است. وضعيت فعلي تان را کاملاً مشخص نماييد، برنامه هاي آينده را نيز حتماً مطرح کنيد. اگر قصد ادامه تحصيل داريد اين نکته را تذکر دهيد. اگر قصد جا به جايي و مسافرت خارج از کشور داريد، بايد قبل از ازدواج مطرح نماييد. اگر بيماري هاي جسماني خاص داريد، و يا قبلاً در زندگي شما اتفاقي افتاده است (احتمالاً نامزدي يا عقد داشته ايد و ناموفق بوده است و يا مسائل مشابهي داشته ايد) آنها را پنهان نکنيد قبل از اين که همسرتان از ديگران بشنود و نسبت به شما بي اعتماد گردد خودتان مطرح نماييد؛ در اين صورت وجدان راحتي نيز خواهيد داشت.

 

شايد همه اين مطالب را در جلسه خواستگاري نتوان مطرح کرد، هيچ اشکالي ندارد تعداد جلسات خواستگاري را اضافه نماييد، مشروط به اين که حسن نيت داشته باشيد. بعد از اين که طي جلسات خواستگاري اطلاعات لازم را دريافت کرديد و نکته اي بر شما مبهم نماند، زمان ارزشيابي و تجزيه و تحليل فرا مي رسد. در اينجا فرد مورد نظر را مورد مطالعه قرار دهيد نکات مثبت را در شخصيت و موقعيت وي جستجو کنيد و آن را در يک ستون زير هم قرار دهيد در مقابل ستوني را نيز به صفات و خصوصيات منفي اختصاص دهيد.

 

آن مورد يا مواردي از خصوصيات منفي را که اطمينان صد در صد داريد تغيير مي نمايد مثبت حساب کنيد. و سپس آنها را مورد سنجش قرار دهيد و تحليل کنيد. گاهي اوقات يک مورد منفي به تمام موارد مثبت مي چربد مثلاً فرد مورد نظر تحصيلات و شغل خوب دارد از خانواده خوب و نجيب و موقعيت اقتصادي اش نيز مناسب است، اخلاق خوبي هم دارد ولي معتاد است. در اين شرايط بايد دست نگه داشت و براي ازدواج عجله نکرد و يا اين که شرايط زندگي خوب است ولي شغل غيرقانوني دارد. مسلماً زندگي با چنين شخصي سراسر اضطراب خواهد بود.

 

پس از آنکه ارزشيابي انجام شد و وجوه اشتراک و تفاهم زياد بود بايد تحقيقات کامل، در محل زندگي و محيط کار در مورد چگونگي رفت و آمد با دوستانش و ديگر موارد به عمل آيد عده اي معتقد به انجام تحقيق قبل از ازدواج نيستند و مي پندارند افرادي که از آنها تحقيق مي شود اگر گرايش و نظر خوب به فرد داشته باشند همه چيز را مثبت جلوه مي دهند و اگر با فرد مورد نظر مشکل داشته باشند وي را آدمي منفي ارزيابي مي نمايند و واقعيات را مطرح نمي کنند. در صورتي که در واقع چنين نيست. اگر از تعداد زيادي تحقيق به عمل آيد حداقل نتيجه اش اين خواهد بود که به شما مي گويند آيا اين فرد قبلاً ازدواج کرده است يا خير؟ و آيا اينها خانواده جار و جنجالي هستند يا خير؟ آيا برخورد اجتماعي خوبي با مردم دارند يا نه؟ بنابراين تحقيق بدون منفعت هم نيست؛ شناخت شما را نسبت به همسر آينده و فرد مورد نظر افزايش مي دهد.

 

پشتوانه تمامي مسائل گفته شده، توکل به خداي متعال و قادر مطلق است. در صورتي که تشابهات زياد و تحقيقات انجام شده، مثبت بود با توکل بر خدا ازدواج کنيد. ان شاءا... زندگي خوب و سرنوشت خوبي در انتظار شما خواهد بود.

 

در اينجا نکته اي قابل ذکر است و آن اين که، هر ازدواجي عليرغم تمامي دقت هايي که براي آن به عمل آيد و با رعايت کليه ملاک ها و معيارهاي گفته شده، باز هم حدود بيست درصد ريسک دارد. و اين ريسک به خاطر جنبه هاي ناشناخته آن است يا پيش بيني هايي که به وقوع پيوسته است يا خلاف تصور بوده است و به خاطر مسائلي بوده که قبل از ازدواج سؤال و مطرح نشده اند و يا اگر پرسيده شده اند جواب صحيحي براي آنها دريافت نکرده اند. بنابراين رعايت کردن معيارهاي ازدواج، تضمين صد در صد براي ازدواج موفق را همراه ندارد ولي در بسياري از مواقع از به وجود آمدن مشکلات پس از ازدواج جلوگيري مي کند و از تنش ها و ناراحتي هاي درون خانوادگي پس از ازدواج مي کاهد.

 


سخني با خانواده ها

 

بعضي از خانواده ها مقيدند بلافاصله پس از يک جلسه خواستگاري، تکليف دختر و پسر مورد نظرشان مشخص شود و موافق نيستند خواستگاري به چندين جلسه موکول شود. به اين دسته خانواده ها متذکر مي شويم انتخاب همسر و ازدواج نياز به مطالعه و شناخت دارد و اين شناخت در يک جلسه خواستگاري مثلاً يک ساعته مقدور نيست. بنابراين اگر دختر و پسر به قصد ازدواج مي خواهند با يکديگر صحبت بيشتري داشته باشند، خانواده ها بايد در اين مورد قدري انعطاف به خرج دهند: شناخت لازمه زندگي است.

 

نگراني اين نوع خانواده ها به خاطر قضاوت مردم و آشنايان است در صورتي که مردم، آشنايان و همسايگان هم نظر منفي راجع به خواستگاري کردن از دختران ندارند. پسري هم که به قصد خواستگاري وارد خانه شما مي شود حريم خانه برايش اخلاق ايجاد مي کند و اين امر بسيار بهتر از آن است که دختر و پسر در خارج از محيط خانه و دور از اطلاع خانواده ها رفت و آمد داشته باشند و تصميمات نسنجيده بگيرند و يا معضلات اخلاقي به وجود آورند.

Akbar Balinparast بازدید : 127 جمعه 28 فروردین 1394 نظرات (0)

 

هر ازدواج ، دارای دست اندازهایی است که شاید گاهی مشکلاتی را در مسیرخود به وجود آورد؛ باید درست راندن را یاد بگیریم، قبل از این که با یکی از همین دست اندازها در چاله بیفتیم.

 

مهم نیست چقدر در بزرگراه زندگی مشترک پیش رفته اید، باید قوانین ساده و اساسی مسیر را بلد باشید. پیروی از این قوانین آسان نیست، اما بسیار مهم است. عمل کردن به آن ها پیوند ازدواج تان را محکم تر می کند، و همه چیز- لذت، روابط زناشویی، اعتماد و عشق- بهتر از همیشه خواهد بود.

 


در عشق خود تعادل ایجاد کنید.

 

ملالت، سرخوردگی و آزردگی های روزمره می تواند شعله های عشق میان شما و همسرتان را خاموش کند. برای شعله ور کردن آن باید مواد لازم را گرد هم آورید. با این روش می توانید این کار را بکنید:

 

اول از همه توجه کنید که برای جبران آسیب حاصل از یک جمله ی منفی، یک چشم غره، یا یک آه گفتن عجولانه گاهی تا 20 حرکت مثبت لازم است. پس مورد دوم را بیشتر از اولی به کار ببرید. از کفش های جدید همسرتان، یا لباس آبی تازه شوهرتان تعریف کنید. از شوهرتان به خاطر کمک در کارهای خانه تشکر کنید. به دفتر کار همسرتان زنگ بزنید تا فقط به او بفهمانید به فکرش هستید.

 

باید مطمئن شوید که این تعریف و تشکرها صمیمانه و ویژه هستند؛ مثلاً "رانندگی تو خیلی خوبه. همیشه می تونم برای داشتن یه سفر خوب روی تو حساب کنم" یا " این رومیزی جدید خیلی قشنگه، سلیقه ی تو همیشه باعث می شه خونه دلنشین تر به نظر بیاد." وقتی لبخند می زنید یا از همسرتان تعریف می کنید، به چشم هایش نگاه کنید. طولی نمی کشد که در می یابید همیشه، بهترین فرصت برای کارهای کوچک عاشقانه است. وقتی به خانه می آیید به همسرتان بفهمانید که از دیدنش خوشحالید. خطاهای همسرتان را نادیده بگیرید و به خاطر نقاط قوتش خوشحال باشید. شما برای فرزندان تان کارهایی می کنید، چرا برای همسرتان نکنید؟

 

 

با هم متّحد باشید.


زوجی که در کنار هم متحد باشند می توانند از هر توفانی به سلامت بگذرند. چطور این همبستگی را ایجاد می کنید؟ در وهله اول باید از شریک روح تان پشتیبانی کنید. اگر در دنیای بیرون مشکلی پیش آمد، تا حد ممکن طرف همسرتان را بگیرید. اسرار او را پیش خود نگه دارید، حتی وقتی همکاران تان اسرار همسرشان را فاش می کنند. جز در مواقع ضروری، نگذارید کسی یا چیزی زمان متعلق به "ما" را مختل کند.

 

صحبت از زمان متعلق به "ما" شد: این تعهد را ایجاد کنید که تا 30 دقیقه در روز به گپ زدن با هم در مورد نقشه ها، هدف ها و حتی رویاهای روزانه بپردازید. یک قانون: هیچ صحبتی از مدیریت منزل یا "رابطه مان چه می شود" نکنید. حالا وقت شکل دهی یک رابطه دوستانه است. مطالعات نشان می دهد دوست بودن با یکدیگر به مرور زمان به موفقیت می رسد و رابطه را صمیمانه تر و هیجان انگیزتر می کند. فراموش نکنید که برای ایجاد صمیمیت وقت بگذارید، حتی اگر مجبورید آن را در برنامه روزانه تان بگنجانید. برای روابط زناشویی نیز می توانید برنامه ریزی کنید؛ اما لحظه های خاص را از دست ندهید.

 

یک چیز دیگر که نباید در موردش تردید کنید: فرصت برای جشن گرفتن موفقیت ها. فوتبالیست های برتر، قهرمانان کشتی، برندگان مدال های طلای اسکی، همگی یک نقطه اشتراک دارند: وقتی برنده می شوند، جشن می گیرند. حتی موفقیت های کوچک هم ارزش دارند. اگر سالروز ازدواج تان نزدیک است، همین به تنهایی ارزش جشن گرفتن دارد. برای شام به جایی بروید که اولین شام عاشقانه را در آن جا خوردید. یا برای یک سفر کوتاه هیجان انگیز برنامه بریزید. شما لیاقتش را دارید!

 

 

به یاد داشته باشید: هیچ کس کامل نیست.


وقتی در مورد ازدواج تان احساس خشم، ناامیدی، ملالت یا عدم تعهد و نگرانی می کنید، دوست دارید همسرتان را سرزنش کنید. بعد طولی نخواهد کشید که به این نتیجه می رسید که او باید برای بهبود رابطه تان تغییر کند.

 

این کار شانه خالی کردن است. تلاش برای بهتر کردن همسرتان، در او حالت تدافعی ایجاد می کند و باعث افسردگی شما می شود. نتیجه؟ هیچ کس تغییری نمی کند. هیچ کس مسئولیت را نمی پذیرد. هر دوی شما غمگین خواهید بود و این تصور که همسرتان "بد" است به این معناست که شما 90 درصد خوبی های او را نادیده گرفته اید.

 

 

تصمیم درست: خودتان را تغییر دهید.

 

وقتی به عیب های خودتان می پردازید و "بهترین ها" را در همسرتان می جویید "جادو" می شود، خوش بینی بیشتر می شود و همسرتان احساس بهتری پیدا می کند: چرا که احساس می کند مورد "ستایش" است، نه سرزنش. و هر دوی شما برای تغییر ، انگیزه پیدا می کنید.

 

یک نکته برای کمک به ایجاد این احساس در شما: از فلسفه ژاپنی "ناکامل بودن" پیروی کنید "وابی سابی" که در مورد عشق در زندگی واقعی کاملاً صدق می کند. دفعه ی بعد که همسرتان کار ناراحت کننده ای انجام داد، زیر لب بگویید: وابی سابی و به یاد بیاورید که نیت او خوب است، اگر چه عملش این طور نبوده است. در عین حال از خوبی های او غافل نمانید. این ماه هر روز یک چیز کوچک یا بزرگ را که در مورد همسرتان دوست دارید، در نظر بگیرید. بعد برای آن اسم بگذارید: "همسرم به فکر من است" یا "شوهرم مرا می خنداند." سپس یک کار خاص که نشان دهنده ی این ویژگی است به یاد بیاورید: "هفته پیش برف های روی شیشه جلوی ماشینم را پاک کرده بود" یا " هر وقت دلم می گیرد، با شوخی هایش مرا از این حالت بیرون می آورد."

 

در آخر: ناکامل بودن خود را بپذیرید. گاهی اوقات ما خودمان را به خاطر وضع نابسامان زندگی مشترک مان سرزنش می کنیم. احساس گناه بیش از حد می تواند انسان را فلج کند. بنابراین خصوصیاتی را که برای تان ارزش دارند در نظر بگیرید. به خود بگویید که دارای این خصوصیات هستید. و مصداق هایی واقعی برایشان بیابید: " من مهربان و بخشنده هستم، دیروز آخرین کلوچه را به همسرم دادم." یا " من راستگو هستم به همسرم می گویم که واقعاً چه فکری می کنم."

Akbar Balinparast بازدید : 139 جمعه 28 فروردین 1394 نظرات (0)

خانم ها به ويژه نسبت به ديو حسادت مستعد هستند. زن برادر و خواهر شوهر هايي كه با يكديگر زير يك سقف زندگي مي كنند، اغلب وقت آزاد و اضافي زيادي در اختيار دارندتا به آساني قرباني و اسير حسادت شوند. ا

 

ين موضوع با يك حسادت بسيار ساده، همچون يك لباس جديد، يك انگشتر الماس، چهره و پوست بهتر و زيباتر، شوهري كه به موقع به خانه مي آيد و غيره شروع مي شود.

 

حسادت از چنين مسائل و موضوعات كوچك و جزئي شروع مي شود و رشد مي كند تا اينكه به يك ديو تمام عيار و به تمام معني تبديل مي شود.

 

حسادت باعث تحريف بينش و بصيرت مي شود و از كاهي كوهي مي سازد و باعث به وجود آمدن دلخوري و حس رقابت و چشم و هم چشمي ميان اعضاي خانواده مي شود.

 

اين حس از طريق زنان به ديگر اعضاي خانواده همچون خانوادة همسر، شوهران و حتي بچه ها انتقال مي يابد تا اينكه بالاخره تمام خوشبختي يك خانواده را ازبين مي برد.

 

بسيار مؤثر تر و مفيد تر از نوشتن يك نامه تشكر آميز دو صفحه اي است كه يك هفته بعد فرستاده مي شود!

Akbar Balinparast بازدید : 181 جمعه 28 فروردین 1394 نظرات (0)

 

ازدواج نهادي است كه براي انجام وظايف خانواده بوجود آمده است. يعني توليد نسل، پرورش كودكان و انتقال فرهنگ وسيله اي است براي ايجاد نظم در روابط افراد. هر جامعه اي در مورد شكل پيوند جنسي قوانيني دارد. اين قوانين عمدتاً در مورد سن ازدواج وضع شده اند، بيشتر جوامع سن يا دوره سني خاصي را براي ازدواج زن و مرد مناسب مي شناسند.

 

سن ازدواج در بين كشورهاي مختلف معمولاً بين 13تا 27 سال متغير است.پزشکی در كتاب جامعه شناسي خانواده مي نويسد: "يكي از ويژگي هاي ازدواج در ايران از زاويه سن زوجين، پراكندگي آن است، آن چنان كه بازيابي هنجاري مشخص به دشواري امكان پذير است. به عبارت ديگر ازدواج هاي زودرس در 12 يا 13 سالگي در كنار ازدواج هايي در سنين 27يا 28 سالگي به چشم مي خورد و تعيين ميانگين تنهايي قادر به نشان دادن اين پراكندگي نيست."

 

آمار نشان مي دهد كه بين سن ازدواج افراد با سواد و بي سواد بطور متوسط 2تا3 سال اختلاف وجود دارد.

 

همچنين شهر نشيني يكي ديگر از عوامل موثر در افزايش سن ازدواج است و افراد شهرنشين به دليل عدم حمايت هاي خانوادگي، اشتغال بيشتر به تحصيلات و تمايل به كسب شغل بهتر و بالاتر ديرتر ازدواج مي كنند. قابليت باروري زنان در سن 16 سالگي به طور متوسط 15درصد است و در 20 سالگي كه حداكثر قابليت باروري زنان است به 20درصد مي رسد با بالارفتن سن به كندي كاهش مي يابد. سازمان بهداشتي (W.H.O)بهترين سن باروري زنان را از ديدگاه تندرستي (15-19سالگي) و انتهاي دوره باروري (35-49 سالگي)براي مادران ايجاد خطراتي مي كند، تيلر مي گويد:" موارد حاملگي در زنان بسيار جوان يا مسن بايد با مراقبت هاي ويژه پيش از زايمان همراه باشد."

 

 

علاوه بر خطراتي كه زايمان در سنين بالاي مادران دارد، نوزادان نيز زماني كه از مادران مسن متولد مي شوند در معرض خطراتي قرار مي گيرند. هنگاميكه مادر پا به سن 30 سالگي مي گذارد مرگ و مير نوزادان نيز مرگ و مير هاي جنيني و حوالي تولد شروع به افزايش مي گذارد و به تدريج با ارتقاء سن مادر بالا مي رود به ويژه براي مادراني كه بيماري هاي قلبي - عروقي و قند مبتلا هستند.

 

در مادران مسن تر علاوه بر افزايش مرگ و مير شير خواران احتمال اينكه كودك با نقايص مادرزادي بدنيا آيد نسبتاً بيشتر است. يكي از مهم ترين نا هنجاري هاي مادرزادي"سندم داون" است كه گاهي منگوليسم ناميده ميشود. اين سندرم در رابطه با سن مادر بروز مي كند و ربطي به تعداد زايمانهاي وي ندارد، درضمن ميزان مرگ و مير نوزادان در سنين اوليه باروري و سنين بالاي 40 سال به حداكثر مي رسد.

 

با توجه به مطالب فوق مي توان گفت كه باروري در سنين اوليه بلوغ و در سنين بالاي 40 سال به حداكثر ميرسد.

 

با توجه به مطالب فوق مي توان گفت كه باروري در سنين اوليه بلوغ و در سنين بالاي 35 سال هم براي مادر و هم براي فرزند خطر ساز است و عواقب جبران ناپذيري به دنبال دارد.

 

در كشورما به دليل توسعه شهر نشيني، علاقه تعداد زيادي از دختران به ادامه تحصيلات و افزايش نسبي دختران هرگز ازدواج نكرده نسبت به پسران، سن ازدواج دختران به تدريج در حال افزايش است، كه به غير از آثار و نتايج اقتصادي اجتماعي عواقب سوء بهداشتي را نيز به دنبال دارد

Akbar Balinparast بازدید : 177 جمعه 28 فروردین 1394 نظرات (0)

 

«هوس» یکی از مهمترین، و در عین حال خطرناک ترین پایه های ازدواج است.تکیه گاه هوس ارزش های زودگذر و ناپایدار و احیاناً کودکانه یا احمقانه است.

 

«هوس» یکی از مهمترین، و در عین حال خطرناک ترین پایه های ازدواج است.

 

«هوس» را نباید با لذت های مشروع جنسی که انگیزه فطری ازدواج است اشتباه کرد شک نیست که اکثریت قریب باتفاق جوانان در ازدواج «لذت جنسی» می جویند و به حکم فطرت و آفرینش که چنان غریزه نیرومندی در آنها آفریده، چنان حقی را هم دارند.

 

اما هوس چیزی بالاتر از این است.

 

«هوس» یک سلسله خیالات خام و محاسبات غلط و غیر عاقلانه است که با نوسانات بی رویه و کامجویی های شیطنت آمیز و حیوانی آمیخته است.

 

تکیه گاه هوس ارزش های زودگذر و ناپایدار و احیاناً کودکانه یا احمقانه است.

 

ازدواج هایی که بر اساس هوس چیده می شود غالباً به جدایی می انجامد، زیرا ضامن بقای آن گاهی چیزهایی است به ناپایداری یک حباب روی آب، یا یک برق آسمان!

 

 

ازدواج های هوسی نشانه های فراوانی دارد:

 

مجلات هوسی پر است از این ازدواج های هوسی.الگوی این ازدواج ها گاهی فیلم های سینما، و گاهی ازدواج ها و طلاق های خواننده ها و هنرپیشه ها می باشد.

 

غافل از این که این «کاسب کارها»! برای سر و سامان دادن به کسب و کار خود، و آجر نشدن نانشان، باید هر چند روز، کار تازه ای انجام دهند که اسم آنها در زبان ها بیفتد، و به همین جهت مجبورند یک روز ازدواج و روز دیگر طلاق بگیرند، تا عکس و تفصیلات این جدایی، و آن اتّصال زینت بخش صفحات جراید بازاری گردد و موج تازه و رونق جدیدی به کسب و کارشان بیفتد.


ازدواج هایی که بر اساس هوس چیده می شود غالباً به جدایی می انجامد، زیرا ضامن بقای آن گاهی چیزهایی است به ناپایداری یک حباب روی آب، یا یک برق آسمان!

 

این را نیز می دانیم که صحنه ها و چهره های سینمایی جز یک مشت صحنه های ساختگی، و چهره های گریم کرده چیزی نیست، و در آن سوی چهره ها چهره های دیگری وجود دارد.

 

امّا هوسبازان بی مطالعه همه اینها را جدی گرفته، و شالوده زندگی خود را روی این «سراب ها» و «حباب ها» می نهند و به دنبال آن هزار گونه ناراحتی خود و ناراحت کردن دیگران، هزار گونه دربه دری خود و دربه در کردن دیگران به کفّاره این هوس های زودگذر فراهم می سازند.

 

نمونه دیگری از این ازدواج های هوسی آن است که به خاطر فلان ژست و ادا در کنار دریا، و مثلا ابراز احساس بموقع در هنگام مشاهده فلان مسابقه ورزشی و مانند آن صورت می گیرد.

 

هوس

 

ازدواج با فوتبال!

 

اخیراً خبر جالب و در عین حال تأسف آوری در جراید به چشم می خورد:

زنی از دست همسرش به دادگاه شکایت کرده که شوهرم شیفته مسابقات فوتبال است و تا سرحدّ عشق به آن مهر می ورزد، هر مسابقه در هر کجا تشکیل شود نخستین مشتری پروپا قرص آن، اوست، فرضاً این توفیق نصیب او نشود که مسابقه فوتبال را در محل تشکیل مسابقه ببیند باید به هر قیمتی هست پای تلویزیون بنشیند و یا به صدای گوینده رادیو گوش کند.

 

مخصوصاً به هنگام تماشای مسابقات روی شیشه تلویزیون همه چیز حتی شام و خواب و زن و فرزند خود را فراموش می کند او میل دارد تمام سخن از فوتبال در میان باشد، و نه چیز دیگر.

 

با این که خودش پا به توپ نمی زند قسمت زیادی از پول های خود را روی شرط بندی فوتبال از دست می دهد گاهی هم مقروض می شود!

 

ای کاش این عاشق فوتبال با خود «فوتبال» ازدواج می کرد نه با من.من از این زندگی خسته شده ام و دارم خفه می شوم.ولی این خانم که اکنون از همسرش یک بچه دارد نمی داند که اصلا همسرش او را به خاطر فوتبال گرفته است!

 

چه این که خودش اعتراف می کند به تماشای یک مسابقه فوتبال رفته بودم، و به هنگامی که برای بازیکنان یک تیم ابراز احساسات می کردم این جوان هم برای همان ها ابراز احساسات داشت و از همان جا با او آشنا شدم، و پایه ازدواج ما به این ترتیب ریخته شد، گویا قدر مشترک روحی آنها همین ابراز احساسات به فلان دسته بازیکنان بوده است!

 

می دانید شوهر او در برابر این شکایت چه گفت؟گفت: من این طورم که می بینی می خواهی بمان و تحمل کن، نمی خواهی راهت را بگیر و برو!

 


ازدواج های کاغذی!

 

دیگر از نمونه های ازدواج های هوسی ازدواج هایی است که از صفحات مجلات و جراید هوسی شروع می شود.

 

مثلا فلان آقا در مجله در صفحه مخصوص آگهی های ازدواج می خواند:«دوشیزه ای هستم ?? ساله! قد... سانتیمتر،درآمد... تومان در ماه، علاقه مند به موسیقی و گردش و تفریح و پیک نیک! خواهان ازدواج با مردی سبزه و گندم گون که طول قامتش... سانتی متر و خوش تیپ و خوش آهنگ و خوش برخورد و خوش رو و خوش حرف باشد، درآمد مطرح نیست، هر چه آید خوش آید!...»

 

این آگهی آبدار توجه او را به خود جلب می کند و چون هم خود را واجد شرایط می بیند و هم طرف را، از طریق دفتر همان مجله - با حفظ حق دلالی - با او تماس می گیرد و طرح این ازدواج میمون با وساطت همان مجله صورت می گیرد.

 

پیشوایان بزرگ ما بیش از هر چیز روی مزایای روحی و فکری و اخلاقی دو همسر تکیه کرده اند، به همین دلیل توجه به تربیت خانوادگی، اصالت، روح فداکاری، محبّت و صمیمیت پاکدامنی و نجابت، ایمان و تقوا را از هر چیز لازم ترشمرده اند.

 

ولی همین که آبها از آسیاب فرو ریخت! و کمی به خود آمدند در فکر فرو می روند که مگر می خواستند تیرآهن و الوار خریداری کنند که تنها با طول و عرض و قامت و کمر و لباس قناعت کردند و صفات انسانی که ضامن اصلی وفاداری و بقای ازدواج است همه را فراموش نمودند.

 

ولی چون هیچ یک از این صفات در متن عقد شرط نشده و نه جزء شرایط خارج عقد بوده و فقدان آنها لطمه ای به صحت ازدواج نمی زند ناچار با اندازه گیری دقیق طول قامت و دور کمر و ران ها و کم و زیاد بودن - ولو به اندازه یک سانتیمتر! - دستاویز مناسبی برای جدایی پیدا می کنند و سند این ازدواج کاغذی را از هم پاره کرده، دور می ریزند و تا مدّت ها در زیر بار عواقب و گرفتاری ها و بدهکاری های آن خواهند بود.

 

بعضی از ازدواج ها مخلوطی است از «هوس» و «تجارت» و طبعاً جامع عیوب و بدبختی های هر دو است، و از آن بالاتر ازدواج های سیاسی است، و چه بهتر که سر بی درد خود را به درد نیاوریم و سربسته بگذاریم و بگذریم.

 

پیشوایان بزرگ ما بیش از هر چیز روی مزایای روحی و فکری و اخلاقی دو همسر تکیه کرده اند، به همین دلیل توجه به تربیت خانوادگی، اصالت، روح فداکاری، محبّت و صمیمیت پاکدامنی و نجابت، ایمان و تقوا را از هر چیز لازم تر شمرده اند.

 

روزی پیامبر گرامی(صلی الله علیه وآله وسلم) ما به یاران خود فرمود: «از گیاهان خوش آب و رنگی که در نقاط متعفن و آلوده می روید بپرهیزید»!

 

یاران عرض کردند: منظور شما از چنین گیاهان چیست؟

 

فرمود: منظورم زنان خوش آب و رنگی است که در محیط های ناپاک و خانواده های آلوده پرورش یافته اند (و فاقد امتیازات اخلاقی هستند).

منبع :www.tebyan.net

Akbar Balinparast بازدید : 197 جمعه 28 فروردین 1394 نظرات (0)

 

دادن وعده ازدواج بهانه بسیاری از دوستی های خیابانی و ارتباطات نامتعارف دختران و پسران نوجوان و جوان می باشد که با بررسی های به عمل آمده اغلب آنها منجر به ازدواج نمی گردد و ... معمولاً با سوء استفاده های جسمی و مالی همراه بوده و در بسیاری از موارد، در همه جوامع انسانی ازدواج و آئین مربوط به آن یکی از مهمترین راه های تشکیل خانواده می باشد، تشکیل خانواده علاوه بر رفع نیازهای جسمی و روحی بهترین و مطمئن ترین چهارچوب جهت کسب آرامش، پرورش ابعاد شخصیتی و تربیت فرزندان می باشد. فرهنگ هر جامعه نحوه و آئین مربوط به تشکیل خانواده را ترسیم می کند و هر اقدامی در خارج از قواعد و چهار چوب ترسیم شده از فرهنگ جامعه که بر گرفته از باورهای اعتقادی اعضاء جامعه می باشد آسیب زا تلقی می گردد.

 

مقصود و مراد از دوستی دختران و پسران، رابطه ای گرم و آتشین و عمدتاً پنهانی که از طریق دیدارهای مخفیانه، رد و بدل کردن نامه و یابرقراری ارتباط تلفنی ایجاد می شود، می باشد.

 

دادن وعده ازدواج بهانه بسیاری از دوستی های خیابانی و ارتباطات نامتعارف دختران و پسران نوجوان و جوان می باشد که با بررسی های به عمل آمده اغلب آنها منجر به ازدواج نمی گردد و معمولاً با سوء استفاده های جسمی و مالی همراه بوده و در بسیاری از موارد، اینگونه ارتباطات با لکه دار شدن آبروی خانوادگی و فامیلی که با باورها و اعتقادی مذهبی و فرهنگی جامعه در تعارض می باشد خاتمه می یابد.

 

ارتباط بین دختر و پسر موضوعی است که از دیر باز مسائل مهم فرهنگی و اجتماعی بوده و اکنون نیز با عنایت به جوانی جمعیت در کشورمان از موضوعات مهم با گستره وسیع می باشد.

 

توجه و تمایل به جنس مخالف از تظاهرات و قوع پدیده بلوغ در دختران و پسران می باشد که در اوایل نوجوانی در سنین ( 19- 12 ) نمود پیدا می کند، این تمایل گاهی درونی است و در جلوه های رفتاری نوجوان و فرد نمود پیدا نمی کند و گاهی بیرونی است و در قالب توجه به خود و دوستی های خیابانی جلوه گر می شود که مقصود و مراد از دوستی دختران و پسران، رابطه ای گرم و آتشین و عمدتاً پنهانی که از طریق دیدارهای مخفیانه، رد و بدل کردن نامه و یابرقراری ارتباط تلفنی ایجاد می شود، می باشد.

 

در حال حاضر، بدلیل فاصله افتادن بین بلوغ جسمی و بلوغ اجتماعی بدلیل بیکاری، اشتغال به تحصیل و عدم وجود فرصت های شغلی بعد از فارغ التحصیلی و متعاقب آن عدم مهیا شدن زمینه های ازدواج و تشکیل خانواده برای تعداد زیادی از جوانان، دامنه مزاحمت های خیابانی و روابط پنهانی بین دختران و پسران عمدتاً بصورت خیابانی و در قالب وعده عشق و ازدواج بعضاً تا سنین 30 سالگی و حتی 35 سالگی تداوم یافته است.منظور از بلوغ جسمی وقوع پدیده بلوغ و بحران هویت و منظور از بلوغ اجتماعی، داشتن شغل و توانایی اداره زندگی مستقل و تشکیل خانواده می باشد.

 

دامنه مزاحمت های خیابانی و روابط پنهانی بین دختران و پسران عمدتاً بصورت خیابانی و در قالب وعده عشق و ازدواج بعضاً تا سنین 30 سالگی و حتی 35 سالگی تداوم یافته است

 

با توجه به اینکه برقراری دوستی های خیابانی از دیدگاه خانواده و جامعه با نگرش به فرهنگ جامعه انحراف و تخلف محسوب می گردد و معمولاً نتایج ناخوشایندی به دنبال دارد لذا این نوع ارتباطات می تواند ناشی از این باشد که یا در درون خانواده به مسائل و اعتقادات دینی بهاء و ارزش لازم داده نمی شود، وقوع رفتارها و ارتباطات حاکم بر خانواده با باورهای مذهبی فاصله دارد و یا اینکه خانواده دچار بحران و تنش می باشد.

 

عشق

 

توصیه های پیشگیرانه

 

پرهیز از گسترش اختلافات به متن خانواده و تضعیف امنیت روانی - عاطفی اعضاء خانواده و فرزندان.

 

تخصیص اوقاتی جهت فرزندان و ایجاد ارتباط های دوستانه با فرزندان از سوی والدین.

 

ارائه الگوهای مناسب همسر گزینی و راهنمایی و مشاهده در راستای آگاهی از معیارهای فرزندان.

 

توجه به بحران دوره نوجوانی و آشنا ساختن نوجوان نسبت به دلایل بروز احساسات و تمایلات جدید و نحوه حل و سازگاری با شرایط جدید.

 

پرهیز از بروز تنش از سوی والدین و حل مشکلات خود و کمک به حل مشکلات عاطفی به خصوص از جانب مادر.

 

ارائه آگاهی های لازم نسبت به وجود دام ها و مفاسد موجود در جامعه و تجهیز آنها به مهارت های سالم زیستن.

 

ارائه الگوهای موثر به فرزندان نوجوان به خصوص دختران نسبت به بروز رفتارهای مناسب در مقابل خواسته های نامعقول از جانب افراد موجود در جامعه و مصون سازی آنها از ابتلا به دام های فاسد اجتماعی.

 

فراهم نمودن زمینه های ازدواج برای جوانان.

منبع : همدلی

Akbar Balinparast بازدید : 123 جمعه 28 فروردین 1394 نظرات (0)

لسه اول خواستگاری باید سوالهای کلی پرسیده بشه.می پرسید چه جور سوالهایی؟؟

 

خب جونم براتون بگه ...ببخشید شد شبیه قصه ها!!!!!

 

اما شما باید بتونید یه سری سوالهایی رو مطرح کنید که به یه چیزایی کلی برسید.مثلا فکر نکنم کسی از زن یا شوهر سطحی نگر و کم عقل خوشش بیاد.

 

خب حالا باید برای کشف این موضوع یه سری سوالها وبحثهایی مطرح شه که بتونه یه چیزایی از این موضوع بفهمید.مثلا می تونید نحوه برخورد طرف مقابل رو با یه موضوع پیش آمده در زندگی بپرسید.مصداق عینی این رو فعلن تو ذهنم ندارم.

 

همین موضوع ها رو در مورد

 

ایمان

 

اخلاق

 

آداب معاشرت و....بپرسید.

 

خب اینجا من یه تعداد سوال یادداشت می کنم. که شاید بدردتون بخوره!

 

لازم است قبل از هر چیز به چند نکته اشاره کنم:

 

1 - در انتخاب پرسشها سعی بر این بوده که سؤالات هماهنگ با معیارها و حدود شرعی اسلام عزیز انتخاب و گلچین شوند.

 

2- سؤالات عموماًبه صورت نظری، عمومی و مستقیم طرح شده و شما می توانید با توجه به شرایط و موقعیت فرهنگی و محیطی فرد مورد نظر، آنها را به صورت کاربردی، ملموس و غیر مستقیم مطرح نمایید.

 

3- سؤالات طرح شده بسیار کلی و جامع است و قابلیت گسترش و تبدیل آن به سؤالات جزئی تر، تشریحی و تستی برای شما وجود دارد.اینو بگم که بعدا یه مقداری از سوالات جزئی رو مطرح می کنم.

 

4 - باید توجه داشته باشید که مهمترین شرط برای مفید بودن این پرسش و پاسخها، داشتن صداقت کامل برای هر دو طرف است.

 

5- سؤالات طوری مطرح شده که هم آقایان و هم خانمها بتوانند از آنها استفاده کنند ولی برخی از سؤالات نیز اختصاصی آقایان یا خانمها می باشد.

 

6 - از آنجا که هر کس مطابق با ذهنیت و تصورات به سؤالات جواب می دهد و چه بسا ممکن است برداشت دیگران از یک مفهوم، با برداشت شما مغایرت داشته باشد و عدم توجه به این نکته، در آینده مشکلاتی را برای شما ایجاد نماید، بهتر است در چنین مواردی قبل از طرح سوال مورد نظر، ابتدا از طرف مقابلتان، در مورد اینگونه مفاهیم توضیح خواسته و سپس سؤال اصلی را مطرح کنید. به عنوان مثال قبل از اینکه سؤال کنید:" نظر شما در مورد قناعت در زندگی چیست؟"بپرسید:" به نظر شما قناعت یعنی چه؟"

 

7- توصیه می کنم پرسش و پاسخ، حتی المقدور به صورت حضوری انجام پذیرد، زیرا اولاً میزان شناخت شما را وسیعتر نموده و ثانیاً احتمال دخالت احساسات را به حداقل می رساند. همچنین برای اینکه شناخت شما از طرف مقابلتان دقیق و شفاف باشد، سعی نمایید پرسشها و پاسخها را کاملاً به صورت رسمی و خالی از هرگونه عبارات عاطفی مطرح نمایید.

 

8 - دقت داشته باشید که اصل جوابها و کیفیت آنها، نشان دهنده نوع شخصیت و دیدگاههای طرف مقابل شما و نیز نشان دهنده میزان رشد فکری و عقلی اوست.

 

9 - بعد از مطالعه سؤالات متوجه خواهید شد که پرسیدن برخی از این سؤالات در جلسه اول خواستگاری ضرورتی ندارد و در صورت نتیجه گیری اولیه، در جلسات بعدی مطرح شوند بهتر است، که تقسیم بندی آن بر عهده خود شما می باشد.

 

10 - ممکن است شما احتیاج به پرسیدن برخی از این سؤالات نداشته باشید، به این دلیل که یا قبلاً از آنها اطلاع داشته اید و یا اینکه سؤال مورد نظر در مورد طرف مقابل شما صدق نمی کند.

 

11 - سؤالاتی را که فکر می کنید مطرح کردن آنها ضروری میباشد و در این مجموعه سوالات گنجانده نشده را نیز به سؤالات خود بیفزایید.

 

خواستگاری


سؤالات مربوط به آینده زندگی

 

به نظر شما مهمترین عامل موفقیت در زندگی چیست؟

 

ملاک خوشبختی و موفقیت را در چه می بینید؟

 

افکار مذهبی همسرتان و خانواده او، چقدر برای شما اهمیت دارد؟

 

چه صفاتی را برای همسر آینده خود لازم می بینید؟

 

نظر شما در مورد مراسم عقد و عروسی چیست؟

 

نظر شما در مورد مهریه چیست؟

 

زندگی در شهری دیگر را چگونه می بینید؟

 

آیا آمادگی دارید کمبودهای اقتصادی همسرتان و خانواده او را نادیده بگیرید؟ تا چه حد؟

 


سؤالات مربوط به خانواده همسر

 

از نظر اجتماعی، خانواده شما چه ایده هایی دارند؟(مثلاً در مورد جامعه، مردم، مشکلات و...)

 

سطح فرهنگی و طرز تفکر خانواده خود را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

خانواده شما چقدر مذهبی هستند؟

 

خانواده شما سنتی هستند یا متجدد و یا معمولی؟

 

خانواده شما شاد و پر جنب و جوش هستند یا ساکت و آرام؟

 

خانواده شما مرد سالار است یا زن سالار یا شایسته سالار؟

 

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    مطالب سایت را چگونه ارزیابی میکنید
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1983
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 17
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 122
  • آی پی دیروز : 78
  • بازدید امروز : 202
  • باردید دیروز : 102
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 202
  • بازدید ماه : 4,199
  • بازدید سال : 44,255
  • بازدید کلی : 675,633